Trionic project inbouwen

1978-1993
Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1065
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46

Trionic project inbouwen

Bericht door Ruud 9.3 » di 27 aug, 2013 19:30

Na het verbouwen van ons huis is nu eindelijk mijn Saabje weer aan de beurt om vertroeteld te worden :D

Ik ben vorig jaar een filmpje tegengekomen op internet van de introductie van het trionic systeem, waarbij uitlaatgas van een Saab 96 ?? wordt gebruikt als luchtinlaat voor een Saab 9000 met trionic. Door de samenwerking van de ontsteking, de druk en de inspuiting komt er dan nagenoeg 'schone' lucht uit de Saab 9000 uitlaat. Geweldig vond ik dat en sinds die tijd loop ik met plannen om ook trionic in de classic te bouwen.

Over het systeem is genoeg te vinden op internet, en na het lezen van dat alles heb ik besloten om een trionic 5.5 systeem in te gaan bouwen in mijn Classic Cabrio MY93. Niet zozeer om te tunen maar gewoon omdat het kan.

Vandaar dus de start van dit topic waarin ik de vorderingen kan beschrijven en zo nu en dan om raad kan vragen. Zo loop ik nog rond met de vraag waar in de ECU laat en waar ik het beste vanuit de motorruimte in de cabine kan komen. Maar goed zo ver is het nog niet. Eerst maar eens wat zaken demonteren onder de motorkap zodat ik bij de poelie kan. Volgens mij is het triggerwiel de grootste uitdaging, mede ook omdat ik mijn airco wil behouden. De motor blijft in de auto. Gisterenavond al de eerste stap gezet: een blok hardhout onder voorwielen zodat ik beter onder de auto pas.
Sedan 9.3 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Sedan 9000i CC 1987, Volvo S60 2018
projecten: 900 T8 1983, 900i 1985

ex Cabrio 900S Aero T5 1993, Sedan 9000i CSE 1994, Sedan 9000i CD 1990

Rijk zijn zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 11897
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Krizzie » di 27 aug, 2013 19:58

De Trionic ECU kun je op de plek monteren waar nu de ECU ook zit.

Er is een triggerwheelkit te koop, maar is wel prijzig (http://mikedtuning.com/#!/products/)

Ik houd dit topic in de gaten, wil zelf ook ooit een over op T5.5 in m'n classic! 8)
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 7135
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Vyv » di 27 aug, 2013 21:11

Ik ga dit topic ook in de gaten houden :wink:
'04 9-3 1.8t Cabrio. Stage1Vyv
'08 9-3 TTiD Aero Sedan
'92 c900 T5.5 Cirrus white
'93 c900 i16v Aero Lemans blue

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1065
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Ruud 9.3 » di 27 aug, 2013 21:30

Zo vliegwiel vrijgemaakt, daar zat nog steeds geen zwarte kap op. Kan ik gelijk de nul op het vliegwiel uitlijnen met de markering naast de startmotor. Als het goed is staat cilinder 1 dan in de bovenste stand.

@ Krizzie; dat systeem is inderdaad erg kostbaar, en daarbij vervalt ook de aircopoelie. Ik heb een eigen systeem in gedachten voor de sensorbeugel en het triggerwiel. De steun voor de sensor maak ik zelf en zodra die gemonteerd zit koop in een ombewerkt triggerwiel met alleen het 60-2 patroon erop. Die heb ik tot nu toe alleen in de US gezien. Leveren en shipping is circa 70 euro. In dat triggerwiel maak ik dan wel sleufgaten om het wiel 'op tijd' te zetten. Of misschien laat ik wel een triggerwiel snijden als dat niet teveel kost. De concepttekening met de positie van de sleufgaten heb ik al liggen :mrgreen:
Sedan 9.3 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Sedan 9000i CC 1987, Volvo S60 2018
projecten: 900 T8 1983, 900i 1985

ex Cabrio 900S Aero T5 1993, Sedan 9000i CSE 1994, Sedan 9000i CD 1990

Rijk zijn zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28742
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Sapphire » di 27 aug, 2013 22:00

Ruud 9.3 schreef:Zo loop ik nog rond met de vraag waar in de ECU laat en waar ik het beste vanuit de motorruimte in de cabine kan komen.
Nou, dat lijkt me nou werkelijk het makkelijkste gedeelte van de ombouw: op de originele plaats van de ECU en via de originele doorvoer (rechter zijde bijrijder achter de bekleding)
9000, what else?

9000-95
Geregistreerd lid
Berichten: 2981
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door 9000-95 » di 27 aug, 2013 22:04

kan je niks met het originele triggerwiel uit een T5 blok? Kan je van de krukas halen en is vast wel pas te maken op je poelie oid.
9000 Beverly automaat Prins VSI

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1065
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Ruud 9.3 » di 27 aug, 2013 22:14

Hier de link naar het promo-filmpje van trionic waar ik eerder over schreef. Overigens wordt uitlaatgas van een Saab 92 gebruikt.
https://www.youtube.com/watch?v=-KgH6WT1paU

@ Sapphire; ik zit er inderdaad wel aan te denken om de trionic-ECU op de plaats te brengen van de lucas-ECU, maar de lucas bedrading wil ik (voorlopig) laten zitten. Ik weet niet of de doorvoer dan nog groot genoeg is voor een 2e kabelboom.
Sedan 9.3 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Sedan 9000i CC 1987, Volvo S60 2018
projecten: 900 T8 1983, 900i 1985

ex Cabrio 900S Aero T5 1993, Sedan 9000i CSE 1994, Sedan 9000i CD 1990

Rijk zijn zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1065
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Ruud 9.3 » di 27 aug, 2013 22:19

@ 9000-95; ik heb het originele triggerwiel hier wel liggen maar het heeft 2 nadelen bij mijn project
- het wiel is te dik wanneer ook de aircopoelie blijft zitten
- in dat wiel zit een groot rond gat dat buiten de maat van de 3 boutgaten valt waarmee de aircopoelie vast zit.
Sedan 9.3 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Sedan 9000i CC 1987, Volvo S60 2018
projecten: 900 T8 1983, 900i 1985

ex Cabrio 900S Aero T5 1993, Sedan 9000i CSE 1994, Sedan 9000i CD 1990

Rijk zijn zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 11897
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Krizzie » wo 28 aug, 2013 6:09

Volgens mij kan de airco gewoon blijven zitten hoor met die platte triggerwheel?
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1065
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Ruud 9.3 » wo 28 aug, 2013 14:16

Het originele triggerwiel dat normaal in een T5 motorblok zit ingebouwd is te dik, ik schat zo'n 12 tot 15mm.
Daarmee wordt de gehele ruimte tussen de aircopoelie en het brandschot gevuld, in ieder geval zover dat je er niet meer tussen kunt om de 3 bouten weer aan te draaien.

Het triggerwiel dat ik op het oog heb is circa 3mm dik, dat geeft naar verwachting net voldoende ruimte om alles vast te kunnen zetten.
Met het dunnere triggerwiel verwacht ik ook dat de sensor net voldoende vrij blijft van het brandschot

Vanavond eerst maar eens de 3 imbusboutjes zoeken om de airco los te halen. De snaar ligt er al af.
Sedan 9.3 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Sedan 9000i CC 1987, Volvo S60 2018
projecten: 900 T8 1983, 900i 1985

ex Cabrio 900S Aero T5 1993, Sedan 9000i CSE 1994, Sedan 9000i CD 1990

Rijk zijn zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1065
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Ruud 9.3 » wo 28 aug, 2013 22:35

Zo de airco-pomp ligt los.
De 2 imbusboutjes bovenop waren zo los.
Het boutje met sleutel 12 duurde wat langer, moest eerst even de dynamo-steun lossen.
Ik keek er wel een beetje tegenop na alles wat ik erover gelezen had maar achteraf viel het wel mee.

Ik zit alleen nog met de pomp van de stuurbekrachtiging, die zit in ieder geval nog vast op de onderste bout (draaipunt ?). Ik heb wel de bout los van de spanner van de airco en heb gezien dat die zelfde bout ook de spanner van de stuurbekrchtigingspomp vast hield. Omdat er de nodige slangen aan de pomp zitten weet ik niet goed hoe dat ding verder los moet, zonder de boel te slopen.

Morgen proberen om de waterpomp- en aircopoelie los te halen.
Sedan 9.3 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Sedan 9000i CC 1987, Volvo S60 2018
projecten: 900 T8 1983, 900i 1985

ex Cabrio 900S Aero T5 1993, Sedan 9000i CSE 1994, Sedan 9000i CD 1990

Rijk zijn zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1065
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Ruud 9.3 » do 29 aug, 2013 22:07

Vanavond de aircopoelie losgehaald.
1 van de 3 boutjes zat al los !!

Ook gelijk even wat meetwerk gedaan voor het steuntje van de sensor. Ik wil in het boutgat van de dynamosteun een draadeind aanbrengen en op de kop daarvan de sensor monteren. Tussen de bout die dan de dynamosteun vastklemt en het hart van het triggerwiel zit maximaal zo'n 5cm. Ik heb er een proefje van gemaakt en het lijkt allemaal voldoende stabiel.
Foto's volgen van het weekend wel, ik heb nu de kap alweer dicht zitten.

De buitenmaat van de aircopoelie is 155mm, zeg 6 inch. Nu even puzzelen wat de beste maat is voor het triggerwiel. Ik heb ze gezien van 6,0 - 6,5 - 7,25 - 8,0 inch. Het liefst heb ik een zo klein mogelijk wiel, lijkt mij ook beter als bescherming tegen de snaar.
Sedan 9.3 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Sedan 9000i CC 1987, Volvo S60 2018
projecten: 900 T8 1983, 900i 1985

ex Cabrio 900S Aero T5 1993, Sedan 9000i CSE 1994, Sedan 9000i CD 1990

Rijk zijn zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28742
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Sapphire » do 29 aug, 2013 22:59

9000-95 schreef:kan je niks met het originele triggerwiel uit een T5 blok? Kan je van de krukas halen en is vast wel pas te maken op je poelie oid.
Kan wel maar dan heb je een i16 motordeksel (ivm uitsparing BDP sensor en triggerwheel) en i16 krukaspoelie nodig (daar past het originele T5.2 triggerwheel direct fit op, T5.5 zit ie in het carter) maar dan moet wel je motor er uit om dat deksel e.d. te wisselen, of je moet heel creatief zijn maar dat duurt denk ik langer dan de boel er even uit
9000, what else?

Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19582
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door brinky » vr 30 aug, 2013 0:00

Sapperdeflap, de uitsparing voor de t5.2 bdp sensor zit op de oliepomp deksel, niet in het distributiedeksel. Dus motor hoeft er niet uit.

Als je voor een t5.2 setup gaat, kun je overigens ook een t5.5 ecu gebruiken en er t5.2 software in schieten.

Heb er een paar omgebouwd, leuk klusje. Al geloof ik niet dat er 50 van rond rijden in Nederland...
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1065
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Ruud 9.3 » zo 01 sep, 2013 19:20

Vandaag alle tijd besteed aan de maatvoering rondom de plaats van het triggerwiel.
Ik heb eerst de nul op het vliegwiel uitgelijnd met het streepje op het motorblok, direct naast het vliegwiel. De krukas zou dan de stand moeten hebben waarbij cilinder 1 in de bovenste stand staat. Misschien dat iemand mijn aanname kan bevestigen :?: (er zit ook een nokje vlak naast de nul maar ik weet niet waar die voor dient)

Vervolgens heb ik aan de poelie-zijde een draad gespannen vanaf het midden van de kop van het motorblok tot aan het hart van de grote bout op de krukas. Nu lijkt het er sterk op dat 1 van de drie boutjes waarmee de airco-poelie vast zit exact in de lijn loopt met die draad. Ik kan de grote poelie niet loshalen maar ik verwacht dat dit ene boutgat van de airco-poelie dus exact in lijn ligt met de sleuf van de spie waarmee de grote poelie op de krukas gemonteerd zit. Heeft iemand misschien een losse poelie liggen van een laat classic bouwjaar om te zien of mijn aanname klopt :?:

Tot slot heb ik het draadeind in het gat van de dynamo-steun gemonteerd en ingemeten. Het originele T5 triggerwiel heb ik even achter de airco-poelie vastgeklemd. Het hart van de draadeind M8 zit dan ter hoogte van het 11 strookje metaal op het triggerwiel, gemeten vanaf het grote gat van de ontbrekende tanden. Met deze informatie kan ik mij nu even oriënteren welk triggerwiel ik het beste kan toepassen; bijvoorbeeld de standdard van BS of custom made. Heeft iemand eventueel een adresje waar ik als particulier kan laten lasersnijden :?: (de AutoCAD tekenng is al bijna klaar)
Sedan 9.3 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Sedan 9000i CC 1987, Volvo S60 2018
projecten: 900 T8 1983, 900i 1985

ex Cabrio 900S Aero T5 1993, Sedan 9000i CSE 1994, Sedan 9000i CD 1990

Rijk zijn zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Plaats reactie