roest binnen en buiten aanpakken

1978-1993
Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur 2015 + 2019
Donateur 2015 + 2019
Berichten: 5052
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: roest binnen en buiten aanpakken

Bericht door RoccoH » wo 12 mar, 2014 13:35

scandi schreef:Omdat de caab classic qua torsie niet als heel geweldig bekend staat ben ik op zoek geweest naar een 6 punts brace/subframe spin (zoals ook voor 900NG/93 beschikbaar is).
In de UK kan ik deze krijgen voor de classic. Heeft iemand ervaring met dergelijke braces onder een classic?

...
Geen ervaring, zelfs nog nooit van gehoord voor de classic 900 maar klinkt interessant! Via http://www.saabbrace.co.uk?

Misschien interessant voor een inkoopactie? :)

ps fantastisch project waar je mee bezig bent, respect!

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 11923
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: roest binnen en buiten aanpakken

Bericht door Krizzie » wo 12 mar, 2014 14:50

Die brace is voor de 900ng. ;)

De classic heeft daar geen problemen. Het gaat fout bij het stuk van de deuren..
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur 2015 + 2019
Donateur 2015 + 2019
Berichten: 5052
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: roest binnen en buiten aanpakken

Bericht door RoccoH » vr 14 mar, 2014 10:48

Ja ik kan ook lezen dat die brace voor de 900NG/9-3 is...

Ik was alleen in de veronderstelling dat je zo'n brace onder het middengedeelte van je carrosserie monteerde en dat leek mij wel een forse verbetering voor een classic cabrio. Een subframe brace lijkt mij idd niet nodig voor een classic...

Gebruikersavatar
scandi
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 01 dec, 2010 19:55
Regio: Kies een regio:

Re: roest binnen en buiten aanpakken

Bericht door scandi » vr 02 mei, 2014 22:57

Vanwege omstandigheden heeft het cabrio project helaas een tijdje stilgelegen. Nu is de draad weer opgepakt en worden de dorpels aangepakt. Zaten wat slechte plekken in en roest tussen de flenzen. Alle puntlassen uitgeboord. Carl heeft daarna de dorpels opengemaakt en gestraald. Daarna in de 2K expoy en vervangdelen van klokkerholm.

Even wat sfeerplaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Huidig:
9000 Aero 2.0 (1997) midnight blue
Cabrio 900 T16 Airflow (1988) cirrus white (in restauratie)
Superb 3 hb 2.0 TID (2016)

Ex Saab:
99GL ('82) - 900C ('87) - 900 T16 ('92) - 9000 cs 2.0 LPT ('96) - 93 2.2 Tid ('00) - 95 estate 2.2 Tid ('03) - 95 estate 1.9 Tid ('07)

Gebruikersavatar
JaapVanDerWeele
Geregistreerd lid
Berichten: 483
Lid geworden op: zo 02 aug, 2009 22:21
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: roest binnen en buiten aanpakken

Bericht door JaapVanDerWeele » za 03 mei, 2014 18:46

Zo hoort het! Ziet er goed uit ……. inspirerend. Succes met het vervolg.
900 TURBO 16V S Aero 1984, nu: turbo-CR.
9-5 2.3t Estate met Aero specificaties 2003.
Meer SAAB:http://www.spanjaardwerf.nl/turbo-cr.html

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13973
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: roest binnen en buiten aanpakken

Bericht door ReinO » za 03 mei, 2014 18:53

indrukwekkend, hoe goed wil je het hebben? dit lijkt beter dan af fabriek.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
gunar
Geregistreerd lid
Berichten: 4152
Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
Regio: Kies een regio:

Re: roest binnen en buiten aanpakken

Bericht door gunar » za 03 mei, 2014 19:49

Dat ziet er zeker beter uit ! :applause:

Optisch gezien - leek - het schutbord onder de rembekrachtiger (voor de fotokijker: ter rechterzijde) mij behoorlijk aangetast. Geen speculaasje maar aangekoekte roest (zonder blaasjes en gaten erin trouwens) flink aangetast. In de loop van de geschiedenis van deze wagen eens getroffen door
remvloeistoflekkage ?

De dorpels was ook niet mis. Zie je toch niet zo vaak langskomen. Neemt niet weg dat ook een Saab op dat onderdeel - is immers dubbel plaatwerk - de roestduivel op visite kan krijgen.

Mooie aanpak.....en de juiste omdat je zodoende overal goed bij kunt: demonteren, stralen, slijpen, lassen, primeren, egaliseren/schuren, lakken, monteren, :O: .
Hopp Schwiiz ! Vive la Suisse !
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!!

Katze «Brigadier Broccoli» nun Teil des Schweizer Militärs. Ihr Auftrag: Sie soll für gute Stimmung sorgen. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.

Gebruikersavatar
scandi
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 01 dec, 2010 19:55
Regio: Kies een regio:

Re: roest binnen en buiten aanpakken

Bericht door scandi » zo 04 mei, 2014 11:32

gunar schreef:Optisch gezien - leek - het schutbord onder de rembekrachtiger (voor de fotokijker: ter rechterzijde) mij behoorlijk aangetast. Geen speculaasje maar aangekoekte roest (zonder blaasjes en gaten erin trouwens) flink aangetast. In de loop van de geschiedenis van deze wagen eens getroffen door remvloeistoflekkage ? .
Klopt. Is ook een nieuw stuk ingelast. Heb bij 3 saabs het schutbord weggehaald en ze hadden alle drie op die plek flinke roest. Blijkbaar lekt/zweet er in de loop van de jaren toch wat remvloeistof achter het schutbord en tast daar het plaatwerk aan.. Je kan dat eigenlijk alleen maar ontdekken als je de motor er uit hebt en het schutbord verwijderd.

Huidig:
9000 Aero 2.0 (1997) midnight blue
Cabrio 900 T16 Airflow (1988) cirrus white (in restauratie)
Superb 3 hb 2.0 TID (2016)

Ex Saab:
99GL ('82) - 900C ('87) - 900 T16 ('92) - 9000 cs 2.0 LPT ('96) - 93 2.2 Tid ('00) - 95 estate 2.2 Tid ('03) - 95 estate 1.9 Tid ('07)

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 11923
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: roest binnen en buiten aanpakken

Bericht door Krizzie » zo 04 mei, 2014 12:03

Wanneer kun je die van mij doen? :mrgreen:
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
gunar
Geregistreerd lid
Berichten: 4152
Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
Regio: Kies een regio:

Re: roest binnen en buiten aanpakken

Bericht door gunar » zo 04 mei, 2014 13:48

"[quote="scandi"]............... Heb bij 3 saabs het schutbord weggehaald en ze hadden alle drie op die plek flinke roest. Blijkbaar lekt/zweet er in de loop van de jaren toch wat remvloeistof achter het schutbord en tast daar het plaatwerk aan.....(quote]"

Hoogstwaarschijnlijk het zweten van de hoofdcilinder van de koppeling. Wat niet tot nauwelijks merkbaar is: in vloeistofniveau hrc (dat dan nog voor het overgrote deel voor het remcircuit - remwerking gaat qua veiligheid boven koppeling - bedoeld én gevuld is) en in werking koppeling.

Dat zweten is niet te vermijden, niet te verhelpen. Tast wel na enige decennia (tenminste bij een Saab !) het schutbord aan. Geluk bij een ongeluk :-S+ Het tot daar beperkt is gebleven. Niet (ook) het plaatwerk bij de veerpootbevestiging of aan de onderkant het chassis verteerd heeft. Behalve laswerk ben je dan ook genoodzaakt om te letten op het terugkrijgen van de juiste sporing (veerpoot, draagarmen, e.d. onder de juiste hoeken komen te staan).
Hopp Schwiiz ! Vive la Suisse !
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!!

Katze «Brigadier Broccoli» nun Teil des Schweizer Militärs. Ihr Auftrag: Sie soll für gute Stimmung sorgen. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.

Gebruikersavatar
scandi
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 01 dec, 2010 19:55
Regio: Kies een regio:

Re: roest binnen en buiten aanpakken

Bericht door scandi » vr 09 mei, 2014 22:07

En weer een vervolg van het straalwerk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Huidig:
9000 Aero 2.0 (1997) midnight blue
Cabrio 900 T16 Airflow (1988) cirrus white (in restauratie)
Superb 3 hb 2.0 TID (2016)

Ex Saab:
99GL ('82) - 900C ('87) - 900 T16 ('92) - 9000 cs 2.0 LPT ('96) - 93 2.2 Tid ('00) - 95 estate 2.2 Tid ('03) - 95 estate 1.9 Tid ('07)

Gebruikersavatar
scandi
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 01 dec, 2010 19:55
Regio: Kies een regio:

Re: roest binnen en buiten aanpakken

Bericht door scandi » za 17 mei, 2014 8:03

Nagenoeg alles is gestraald en in de 2k. Na het stralen zijn er helaas nog wel wat extra plekken te voorschijn gekomen die (las)aandacht behoeven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Huidig:
9000 Aero 2.0 (1997) midnight blue
Cabrio 900 T16 Airflow (1988) cirrus white (in restauratie)
Superb 3 hb 2.0 TID (2016)

Ex Saab:
99GL ('82) - 900C ('87) - 900 T16 ('92) - 9000 cs 2.0 LPT ('96) - 93 2.2 Tid ('00) - 95 estate 2.2 Tid ('03) - 95 estate 1.9 Tid ('07)

Gebruikersavatar
Destiny
Geregistreerd lid
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 23 apr, 2006 10:32
Regio: Kies een regio:

Re: roest binnen en buiten aanpakken

Bericht door Destiny » do 29 mei, 2014 23:18

Wauw, wat een saabliefde bloeit daar! Het optelsommetje van de uren wil je niet weten lijkt mij.
Hoe kan het lopen, even een stukje bodemplaat vervangen en voor je het weet is het enige gemonteerde onderdeel nog de voorruit. Ik kan er wel om lachen, maar heb erg veel respect! Hou de moed erin!

Gebruikersavatar
Maus71
Donateur 2016 + 2018
Donateur 2016 + 2018
Berichten: 2719
Lid geworden op: zo 02 mei, 2010 21:04
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: roest binnen en buiten aanpakken

Bericht door Maus71 » vr 30 mei, 2014 7:55

En die ruit zou ik dan toch uithalen. Laat je de ruit zitten Scandi?
Saab 99T CC 1978 under construction.
Saab Cabriolet 2004 Aero Zwart.
Saab Cabrio Steilneus 1986 Zilver.
Saab 900 T16S 1987 Bronze
Saab 9000 Turbo S 1991

Gebruikersavatar
scandi
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 01 dec, 2010 19:55
Regio: Kies een regio:

Re: roest binnen en buiten aanpakken

Bericht door scandi » vr 30 mei, 2014 19:27

De ruit gaat er inderdaad ook nog uit. Omdat de ruit toch de nodige stevigheid geeft hebben we besloten deze er pas uit te halen (en de omlijsting te stralen) zodra de auto weer uit het spit is. Verder hebben we voor de stevigheid tijdelijk ook 2 balkjes in de portieropeningen gelast.

Huidig:
9000 Aero 2.0 (1997) midnight blue
Cabrio 900 T16 Airflow (1988) cirrus white (in restauratie)
Superb 3 hb 2.0 TID (2016)

Ex Saab:
99GL ('82) - 900C ('87) - 900 T16 ('92) - 9000 cs 2.0 LPT ('96) - 93 2.2 Tid ('00) - 95 estate 2.2 Tid ('03) - 95 estate 1.9 Tid ('07)

Plaats reactie