roest binnen en buiten aanpakken

1978-1993
Plaats reactie
Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: roest binnen en buiten aanpakken

Bericht door Maus71 » vr 30 mei, 2014 19:42

scandi schreef:De ruit gaat er inderdaad ook nog uit. Omdat de ruit toch de nodige stevigheid geeft hebben we besloten deze er pas uit te halen (en de omlijsting te stralen) zodra de auto weer uit het spit is. Verder hebben we voor de stevigheid tijdelijk ook 2 balkjes in de portieropeningen gelast.
De voorruit zal inderdaad veel verstevigen. Komt er super uit te zien!
Hoe ga je het doen met lassen van de achterschermen? Ga je hier plaatselijk lasprimer aanbrengen?

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » vr 30 mei, 2014 20:27

Respect! Indrukwekkend!
Bij m'n 900 begon het ook met het dichtmaken van wat gaatjes, 't leek allemaal niet zo ernstig "want de asdoorgangen waren zelfs nog goed" (ik roep het nooit meer, ik zweer het je...), maar als je eenmaal begint, dan wil je het goed doen. En zo is er heel wat vers plaatwerk in de cabrio gestopt.

scandi
Donateur
Donateur

Bericht door scandi » wo 02 jul, 2014 21:50

Dorpels zijn flink aangepakt. Beide kanten alle puntlassen opengemaakt. Slechte delen er uit. De dorpels waren op zich nog in goede staat maar de flensrand had veel roest en vanuit het binnencompartiment was er door vocht een slechte plek ontstaan. Omdat alles toch open lag maar meteen helemaal van binnen gestraald en in de 2K epoxy. Vervolgens Klokkerholm vervangende delen er in en weer netjes dicht met puntlassen. Zelf heb ik alleen maar het lompe voorbereidende werk gedaan. Alle eer en hulde voor het professionele werk en resultaat gaat naar Carl.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

scandi
Donateur
Donateur

Bericht door scandi » za 26 jul, 2014 17:07

Weer een stapje verder. De deuren zijn gestraald, gelast, in de 2K en weer tip top in orde. Ook het voor- en achterscherm (voorscherm nieuw, achterscherm goede gebruikte en helemaal gestraald) zijn weer terug geplaatst. Langzaam maar zeker worden de contouren van de caab weer zichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 26 jul, 2014 19:24

Prachtig, wat een werk maak je ervan. 't Is duidelijk niet voor niets!

(Je kunt nú nog overwegen er een steilneus van te maken ;) )

Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Maus71 » za 26 jul, 2014 21:49

Mooi hoor, fantastisch werk, zo is ie beter dan dat hij uit de fabriek gekomen is!
Kost alleen een bak geld...... Er zit met zo een auto ( gelukkig ) maar 1 ding op: altijd zelf houden en nooit verkopen.

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » za 26 jul, 2014 22:05

Ik denk dat ie, als die klaar is, nooit weer op de weg komt. Er zal maar eens wat gebeuren..

Heb wel grote respect voor deze aanpak.

Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Maus71 » za 26 jul, 2014 22:19

Raggare schreef:Ik denk dat ie, als die klaar is, nooit weer op de weg komt. Er zal maar eens wat gebeuren..

Heb wel grote respect voor deze aanpak.
+1, echt geweldig!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 27 jul, 2014 0:41

Ik vind het ook geweldig hoe je te werk gaat. Enige wat ik me afvraag (en ja ik ben zelf ook zo dat als ik eenmaal begin ik het afmaak) of je niet gewoon de best vindbare, roestvrije classic cabrio had kunnen kopen. Kost je hooguit een 20.000 euro maar dan is 'ie wel origineel en ongerestaureerd en zo goed krijg je het zelfs met deze behandeling niet vrees ik (lassen brengt altijd weer enige roestpotentie in het materiaal). Desalniettemin pet af en een diepe buiging voor de grondige aanpak!

scandi
Donateur
Donateur

Bericht door scandi » zo 27 jul, 2014 9:41

Als de caab klaar is gaat deze zeker wel de weg op :D ! Maar daarna altijd droog in de stalling. Ik denk inderdaad niet dat ik deze auto ooit nog weg zal gaan doen.

Het is een project waar ik eigenlijk min of meer onbedoeld ben ingerold. Bedoeling was opknappen, maar gaande weg kwam er steeds meer te voorschijn. Toen was er eigenlijk geen weg meer terug en ik wilde ook niet stoppen. Ik hou niet van half werk dus uiteindelijk tanden op elkaar en in een restauratieprojectie beland.

'..had de best vindbare roestvrije cabrio gekocht..' is een gedachte die ik uiteraard ook regelmatig heb gehad. Ik heb inmiddels echter wel ontdekt dat het, zelfs op een brug, nog niet zo eenvoudig is een caab goed op rotheid te beoordelen. Laat staan op gewone roestvorming. Dan moet je de auto toch behoorlijk gaan demonteren, iets wat de meeste verkopers niet zullen waarderen. Nu is in ieder geval elk hoekje en gaatje van de auto gestraald en goed behandeld waardoor ik er zeker van ben dat er geen roest meer te vinden is. Ik ga de auto verder zodanig conserveren, behandelen en stallen dat ik voorlopig ook geen roest hoeft te verwachten.

JaapVanDerWeele
Geregistreerd lid

Bericht door JaapVanDerWeele » zo 27 jul, 2014 9:51

Het is nu niet alleen een goed gecontroleerde en een roestvrije auto, maar het is bovenal JOUW auto, waar je ziel en zaligheid in liggen en dat is nergens te koop! Een auto is namelijk meer dan alleen een stuk ijzer waar je mee rijdt, zelfs als dit een cabrio is. Prima aanpak; mooi project. Ik volg het met plezier :D

scandi
Donateur
Donateur

witkleur - Re: roest binnen en buiten aanpakken

Bericht door scandi » do 19 feb, 2015 20:50

Het moment van spuitwerk begint eindelijk nabij te komen. Ik heb lang geaarzeld over de kleur maar uiteindelijk besloten om de auto toch wit te houden. Alleen vind ik de oorspronkelijke witkleur Cirrus White niet mooi. Waarschijnlijk een schop in het kruis van de puriteinen maar het gaat dus een andere wit kleur worden. Wel van Saab.

Een tijdje terug zag ik een 9-3 station ergens uit de periode 2010-2012. Deze had een wat roomwitte kleur. Nu zag ik dat er verschillende wit kleuren bestaan voor de 9-3. Weet iemand wat de verschillen in kleur zijn (is er online een kleuren staal beschikbaar) en welke kleur het meest bij roomwit komt?

Volgende kleuren kwam ik tegen:
Polar White 283
Arctic White 306
Winter White 783Z
Ice Pearl
Birch White 331

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 19 feb, 2015 21:34

Polar is geloof ik de iets wat creme achtige and arctic meer blauwig.

De andere ken ik niet.

martinphili
Geregistreerd lid

Re: witkleur - Re: roest binnen en buiten aanpakken

Bericht door martinphili » do 19 feb, 2015 22:54

scandi schreef:(is er online een kleuren staal beschikbaar) en welke kleur het meest bij roomwit komt?
Of zo'n kleurenstaal on line beschikbaar is weet ik niet maar het lijkt me sowieso niet verstandig om je keuze te baseren op iets dat je op je computermonitor ziet. Een monitor kent altijd kleurafwijkingen en zelfs als je hem kalibreert zie je nog steeds niet hoe de kleur op de manier zoals hij in daglicht is.
En verder even diep ontzag voor de manier waarop je je auto hebt aangepakt. Ik volg je topic al langer en was intussen ook al benieuwd naar hoe de status is.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

roest binnen en buiten aanpakken

Bericht door reiernumans » vr 20 feb, 2015 20:56

Polar White is, zoals Krizzie al zei, roomwit, arctic is voor m'n gevoel echt koelkastwit. De andere twee heb ik ook nog nooit van gehoord. Ik denk dat je, als je de kleur op een 9-3 hebt gezien een polar witte hebt gezien. Op onze oprit staat een polar witte 9-5, foto lukt nu mobiel even niet, ik kan vanavond of morgen wel een plaatje posten als je dat handig vindt.

PS. Prachtig project! Ik ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat. Ga zo door!

Plaats reactie