900 Classic: Ke-jetronic storing verholpen

1978-1993
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » zo 14 dec, 2008 3:51

Als je injectoren en het gasklephuis erg vuil zijn heeft de klepspeling waarschijnlijk op een bepaald moment te krap gestaan, de uitlaatgassen zijn dan langs de inlaatklep(pen) terug het inlaatspruitstuk in gestroomd. Je meldt dat de compressie op alle cilinder vrijwel gelijk is, maar hoe hoog was dit? Klepspeling controleren hoeft maar eens in de 30.000 km, maar te laat doen kan zelfs funest zijn. Het zou een oorzaak van problemen kunnen zijn, bij koude motor sluiten de inlaatkleppen goed af, bij warme motor blijven ze wat open staan en ontregelen ze de hele luchtstroom.
Zwaar vervuilde injectoren zijn eigenlijk alleen goed te reinigen in een ultrasoon bad. Kost wel wat.

Lambdasensor signaal nameten zou ik ook zeker doen. Het klinkt allemaal als een te rijk mengsel.
Voor het testen/activeren van de injectoren moet je niet op de luchtklep duwen maar er aan trekken.
Je hebt ook nog niets gemeld over de staat van het luchtfilter. Zwaar vervuild betekent een te rijk mengsel, als hij buiten het bereik van de lambdasensor komt.

“Stekker bij luchtfilterhuis (blijkt retourleiding brandstof te zijn) zit los. Als deze vast zit, loopt de motor slecht. “ Kan je hier een foto van maken?

“Ook hebben we de inmiddels beruchte stekker aangesloten en die maakt een ernstig kortsluitingsgeluidje.” Welke stekker?

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » zo 14 dec, 2008 14:07

Edit: Dubbele post.

Dennis Cavallino
Geregistreerd lid

Bericht door Dennis Cavallino » zo 14 dec, 2008 22:23

“Stekker bij luchtfilterhuis (blijkt retourleiding brandstof te zijn) zit los. Als deze vast zit, loopt de motor slecht. “ Kan je hier een foto van maken?

“Ook hebben we de inmiddels beruchte stekker aangesloten en die maakt een ernstig kortsluitingsgeluidje.” Welke stekker?

Dat gaat over één en dezelfde stekker. Zit links van het luchtfilterhuis.
Ik heb er foto's van gemaakt, maar kan ze niet op deze pc zetten, foto's volgen dus nog.

Luchtfilter viel mee, was niet zo lang geleden vervangen denk ik.

@Bas: gaan we doen. Goeie tips.

Vandaag luchthoeveelheidsmeter en benzineverdeler gedemonteerd en schoongemaakt met remmenreiniger. Luchtklep kan nu veel beter open (door inderdaad naar je toe te trekken, dat ging eerst bijna niet!). Was echt goor aan de onderkant (ik had alleen de bovenkant schoongemaakt tot nu toe).

De benzineverdeler hebben we niet volledig gedemonteerd, omdat we bang waren dat we een pakking niet zouden hebben. Maar die hebben we doorgespoeld met remmenreiniger (lange spuitmond op gezet van een WD40 bus). Gadver wat een gore zwarte bende komt daar uit. Staat nu te weken, zodat alle aangekoekte resten ook loskomen. Van de week nog even doorspoelen en daarna doorspuiten met de compressor.

De 5e injector heb ik ook schoongemaakt, die was ook smerig. Het gasklephuis was niet echt vies, dus die laten we voorlopig voor wat het is.

Dan alles terugzetten en de injectoren testen. Als die nu wel werken, dan wordt 't duimen als we alles aangesloten hebben. Ben benieuwd. Ondanks dat we vandaag maar 2 uurtjes hebben gewerkt was 't wederom erg leerzaam. Dat hele K-jetronic systeem zit best geinig en logisch in elkaar. Leuk om aan te klussen, het is allemaal niet echt moeilijk.

Dennis Cavallino
Geregistreerd lid

Bericht door Dennis Cavallino » wo 17 dec, 2008 10:25

Gisteravond alles teruggeplaatst, luchtfilter + luchtklep en spinnekop, brandstofleidingen en injectoren. Gelukkig had ik wat slangen en leidingen gemarkeerd, foto's gemaakt, maar ook zonder die markeringen kom je er wel uit.

Daarna getest, nog met de injectoren los, brandstofrelais doorverbonden en luchtklep open getrokken (die is op dat moment dus niet aangesloten op het gasklephuis).

Filmpje van de door ons gereinigde injectoren: http://www.youtube.com/watch?v=MVJd8A_TRnc

En een filmpje na nog een keer reinigen met remmenreiniger en compressor: http://www.youtube.com/watch?v=r6tekNWCzyI

Zoals je kunt zien zijn ze nog steeds niet perfect schoon. Ze sproeien niet goed en de 2 rechter injectoren. Dus ik ga langs een Bosch Service Centre, die maken ze voor een paar knaken goed schoon, tenzij ze vervangen moeten worden. Dat is een dure grap.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » wo 17 dec, 2008 10:33

je kunt ook aan een forummer vragen een aantal op te sturen en daar de beste van te nemen.

ik heb er volgens mij nog wel een stuk of 10

Dennis Cavallino
Geregistreerd lid

Bericht door Dennis Cavallino » wo 17 dec, 2008 10:35

:lol: Ok, ik pb je wel even.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 17 dec, 2008 10:41

Zijn i8 injectoren hetzelfde als T8?

Dennis Cavallino
Geregistreerd lid

Bericht door Dennis Cavallino » wo 17 dec, 2008 15:12

Lijkt me wel. Bas helpt me al uit de brand, waarvoor zeer grote dank! :D

Ik heb ook gehoord dat 3 keer reinigen met remmenreiniger en compressor nog niet voldoende is volgens een kenner. Dus ik ga nog wat busjes remmenreiniger kopen, want dat gaat wel hard zo.

paulzee
Geregistreerd lid

Bericht door paulzee » wo 17 dec, 2008 17:38

Bij mij zijn ze 10 jaar geleden ultrasoon gereinigd vanwege moeizame koude start, nu al 10 jaar geen start problemen.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » wo 17 dec, 2008 22:15

[]Goed te horen. Zal het ook eens met de mijne doen.

Dennis Cavallino
Geregistreerd lid

Bericht door Dennis Cavallino » do 18 dec, 2008 0:04

Ultrasoon reinigen is de manier die mij altijd verteld is voor injectoren, maar zoals we nu doen schijnt bij deze 'ouderwetse' injectoren dus ook te kunnen. Maar ik ga eerst de injectoren van Bas testen en dan kan ik voor de zekerheid nog de 4 die ik al heb alsnog naar het Bosch service centre waar ze de injectoren kunnen testen en reinigen (ultrasoon neem ik aan). Ik ben wel erg benieuwd, ik hoop dat het echt aan de injectoren ligt, maar zeker weten doen we pas als de motor goed draait.

Super Berry! Bedankt voor je pb, erg nuttige informatie allemaal, nog meer informatie dan ik al had over het oplossen van storingen/problemen met de K-jet.

Dennis Cavallino
Geregistreerd lid

Bericht door Dennis Cavallino » ma 22 dec, 2008 0:52

Gisteren een donor gekocht. Die stond hier op 't forum te koop. Halverwege de rit ben ik gestrand ivm de koppeling die het niet overleefde (ik had verwacht dat 'ie nog wel iets langer vol zou houden, maar gelukkig was 't niet ver lopen naar het dichtsbijzijnde station). Vandaag met een maatje de auto in mijn werkplaats gezet.

Wellicht gaat 't 2.1 16v blok uit die in mijn 8v 3 deurs. Maar ik heb de injectoren van de 8v laten testen en ze moeten nog even naar Bosch. Daarna Co afstellen etc. Ik moet dat maar laten doen, want zelf komen we er niet uit met die verstelknop. Als 'ie dan netjes loopt, dan hoeft die 'swap' niet per sé, maar kan ik dat een keer doen zonder haast. Nu wil ik eigenlijk wel een keer gaan rijden. Dat wordt tijd! :D

In ieder geval heb ik nu alle spullen om de auto compleet te maken. Dus dat is wel relaxed. En de 2.0 16v 5 deurs krijgt ook nog wat dingen van de donor. Dan is die weer voor 110% compleet. En we hebben flink wat reserve onderdelen om beide 900's komende jaren rijdend te houden.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » ma 22 dec, 2008 1:06

Zo Dennis, jij hebt de smaak ook redelijk te pakken hè? Wel zuur dat het gedoe met die zwarte zolang duurt. Hopen dat de oplossing in de injectoren wordt gevonden.

Erg leuk ook dat jij die 2.1 hebt opgehaald. De ideale donor voor je andere Saab. Kan die cruise control daar ook mooi in.

Overigens komt er wel wat bij kijken als je een i8 gaat ombouwen naar een i16. Totaal ander injectiesysteem, dus veel (of gehele) kabelboom overzetten.

Dennis Cavallino
Geregistreerd lid

Bericht door Dennis Cavallino » ma 22 dec, 2008 1:13

Ja daarom hoop ik ook dat de i8 het snel doet.

En de smaak had ik al te pakken, maar nu heb ik wat om handen, zeg maar. :wink:

Dennis Cavallino
Geregistreerd lid

Bericht door Dennis Cavallino » vr 09 jan, 2009 12:53

Gisteravond nieuwe injectoren binnen gekregen uit Belgie, direct van Bosch. Vanavond even testen.

Als dat niet werkt, zal ik toch iemand moeten vinden die de lambda door kan meten.

Maar, het kan natuurlijk ook nog de ECU zijn. Is er iemand in de buurt van Gouda/Den Haag die toevallig een ECU van een 8v injectie heeft liggen die ik kan lenen/overnemen?
Want loshalen en resetten bood tot nu toe ook geen soelaas. Tot nu toe schuif ik de schuld in de 'schoenen' van de injectoren.

Ik zal even een gevraagd topic aanmaken voor die ECU.

Plaats reactie