Rheostat voor verwarmde stoelen inbouwen

1978-1993
ahbijker
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Rheostat voor verwarmde stoelen inbouwen

Bericht door ahbijker » do 01 sep, 2011 23:21

ahbijker schreef:
ahbijker schreef: We zijn nu nog bezig om 'm apart te schakelen. Pittige klus. We hebben bij de sloop een 900 gezocht waarin de stoelen apart schakelbaar waren. We hebben de kabelboom eruit gehaald :lol: . Die zijn we nu aan het uitpluizen. Ik heb het nu iig regelbaar echter voor twee stoelen tegelijk. Het onafhankelijk van elkaar schakelen vergt nog weer wat tijd.
Verdomd, het werkt. Mijn zoon heeft het uitpluiswerk voor elkaar gekregen lijkt het. De bestuurderstoel regelen we nu nog even vanaf het dashbord (onder de lichtschakelaar) en de passagiersstoel vanaf een tijdelijk klein zelf gemaakt kabelboompje naar de stoel, waarbij we de schakelaar even op de middenconsole hebben geplakt. Geen gezicht :oops: , maar is deze testfase is dat prima :lol: . In eerste instante lijkt ie goed te doen!
Hulde voor mijn zoon!!!
Als ' ie de testfase goed doorstaat dan schrijven we uitgebreider en hopelijk met foto's. Wel even geduld hoor! Mijn baas wil weer dat ik aan het werk ga...

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 01 sep, 2011 23:37

ahbijker schreef:
Krizzie schreef:Ik bedoel dat je alle bekabeling in de stoel verwerkt en de schakelaar vanaf daar bediend. Dus niet via de kabelboom van de auto.
Aha, snap 't! Maar dat vind ik persoonlijk wat minder mooi. Ik wil het met een schakelaarpaneeltje (met ruimte voor 3 schakelaars) in de middenconsole.
De draden van de schakelaar kun je natuurlijk zo lang maken als je wilt en dan alsnog in de middenconsole doen met een houdertje. ;)

Het handige is dat je op die manier alles in de stoel hebt zitten en je het zaakje dus ook erg makkelijk in een andere auto kunt bouwen.

Nostalgist
Geregistreerd lid

Bericht door Nostalgist » vr 02 sep, 2011 9:38

Krizzie schreef:
ahbijker schreef:
Krizzie schreef:Ik bedoel dat je alle bekabeling in de stoel verwerkt en de schakelaar vanaf daar bediend. Dus niet via de kabelboom van de auto.
Aha, snap 't! Maar dat vind ik persoonlijk wat minder mooi. Ik wil het met een schakelaarpaneeltje (met ruimte voor 3 schakelaars) in de middenconsole.
De draden van de schakelaar kun je natuurlijk zo lang maken als je wilt en dan alsnog in de middenconsole doen met een houdertje..........
Inderdaad, zoals hier:

Afbeelding

Mooiste is natuurlijk als je de bediening van de bestuurdersstoel daar ook in onderbrengt.

Geweldig dat jullie dit voor elkaar hebben gekregen!

ahbijker
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ahbijker » vr 02 sep, 2011 10:51

Ja, mooi he! Maar we zitten nog in de testfase he...
Dit weekend goed cabrioweer dus we gaan er weer volop van genieten :O: .
Heet hoofd :wow: van de zon en 2 sets hete billen van de stoelen. :D

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » vr 02 sep, 2011 13:01

Yes de aanhouder wint is het niet!
Ik ben erg benieuwd naar de fotOs!

Bedankt alvast.
Ik ga denk ik ook met mijn zoon aan de slag dan moet het goedkomen.
Hij is pas 4 :wink:

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 02 sep, 2011 17:30

Demonteren zou dan vast geen probleem voor hem zijn. :mrgreen:

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » zo 04 sep, 2011 7:42

Demonteren zal vast geen probleem voor hem zijn.
Dat klopt inderdaad. Laatst had ik wat rubbers bij de deur nodig.
Ik tegen hem hier heb je een schroevendraaier als je dat los draait kan je het rubber lostrekken.
Even later deze pa? Kijk dan ben je als pa natuurlijk supertrots. :mrgreen:

Weer on topic.

Gister onderdelen gehaald. RheostatStekker met veel draad uit een sloop gehaald.
Deze wil ik gebruiken om te verlengen zo kom ik onder de asbak. Daarnaast nog een paar extra stekkers met een andere lus meegenomen.

De nieuwe lus voor het bedienen van de rheostat is makkelijk zelf te maken,als je er niet 1 kunt vinden op de sloop. :wink:
Hieronder nog een keer het schema
Schematisch als je de stekker op zijn kant houdt (je ziet de nummers op de zijkant van de stekker staan, de rondjes zijn de contacten):
1 en 7 moeten worden verbonden (gl/wt ) met rode hoesje ;
2 en 6 ook (bl);
3 en 4 ook (gl/wt ) oogt op de foto wit.
Als die in de plaats van de oude stekker gedaan wordt is ie regelbaar, echter dan wel voor een 9000 stoel...O ja, de kabelboom in het dashbord gewoon de schakelaar op plaatsen. Simpel!
2 hele kleine spijkertjes boven en onder er in doen met een waterpomptang doordrukken tot ze er helemaal inzitten. Dan spijkertjes eruit halen. Nu kun je het stekkertje eruit halen en verplaatsen. De kleuren van de draden die je gebruikt maken volgens mij niet uit. Correct me if i am wrong! :-P+
Wel even de weerhaakjes om hoogzetten voordat je de lus terugzet!

ahbijker
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ahbijker » zo 04 sep, 2011 11:18

Kijk Veenaalt, nou ben jij goed bezig man! Ook in Enter geweest? Al die losse lus-stekkers die hier en daar lagen hebben mijn zoon en ik ws. in handen gehad :P .
Het klopt dat zo' n lus-stekker zelf te maken is. We hebben er een (1) in gebruik op de plek waar de oude lus-stekker (met o.a. een blauwe draad) zat, en een (1) zelf gemaakt van de bekende lus-stekker (met twee gele draden).
Ik heb vrijdagavond nog even gereden en getest. Ik meen wel dat de verschillen van stand 1/2/3 niet zo heel goed voelbaar zijn, wat maakt dat ik twijfel of de verschillende standen wel goed werken. Mijn zoon zei wel dat de verschillen klein zijn. Ik was in ieder geval blij dat ze beide onafhankelijk van elkaar te schakelen waren. Het ziet er voor de bestuurders-stoel natuurlijk prima uit met die schakelaar onder de lichtschakelaar, maar die moet natuurlijk nog verlengd worden naar de middenconsole. Dan zal het dashboard weer los moeten denk ik (met knieschot??? ;-|+ ) De pass. stoel moet nog helemaal worden weggewerkt onder het tapijt en die tijdelijke kabel moet worden bekeken of de lengte voldoende is.

:offtopic: Je moet je zoon er veel bij betrekken man :D . Hij heeft talent en oog ervoor.

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » zo 04 sep, 2011 13:46

Ook in Enter geweest?
Nee bij Onno in Varsseveld. En natuurlijk zoonlief weer mee. :mrgreen:
Ik heb nu de spullen maar nog niet de tijd gehad om eea er verder in te zetten.
Ik begin eerst met de bestuurdersstoel. Zodra ik foto's heb van de passagiers kant ga ik verder met die kant denk ik. :-P+
Dan zal het dashboard weer los moeten denk ik (met knieschot???
Ik heb het knieschot niet los gehad. Als het goed is kan ik een heel end met de hand komen verwacht ik.
Ik heb de stekker nu net boven het koppelingspedaal hangen. Ik moet dus nog kijken hoe ik de draad het makkelijkste onder de asbak krijg.
Hopelijk heb ik volgend week een keertje tijd om te kijken.

Ik zal wel even terugmelden. Als we het dan klaar hebben is het misschien om dit onderwerp onder de handleidingen te plaatsen???

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » di 06 sep, 2011 11:19

Het ziet er voor de bestuurders-stoel natuurlijk prima uit met die schakelaar onder de lichtschakelaar, maar die moet natuurlijk nog verlengd worden naar de middenconsole. Dan zal het dashboard weer los moeten denk ik (met knieschot??? )
Dat los je hiermee op. Bij mij ging dat prima.

Afbeelding

De luidspreker aan de linkerkant los gemaakt. Toen het stangetje erin een touw er aangeknoopt. Deze er doorgetrokken en toen de kabel er aan.
Nog geen 5 minuutjes werk.

De bestuurdersstoel werkt nu bij mij!! :-P+
Nu de andere kant nog.

ahbijker
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ahbijker » wo 07 sep, 2011 20:28

veenaalt schreef:Als we het dan klaar hebben is het misschien om dit onderwerp onder de handleidingen te plaatsen???
Voorlopig heb ik weinig tijd om de draden helemaal netjes te maken incl. de schakelaars in het paneeltje. Wat mij betreft dus nog even geduld.
Maar de handleiding zal komen uit onze handen: dat staat vast. :mrgreen:

ahbijker
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ahbijker » wo 12 okt, 2011 23:25

[]Heb weer een weekje vakantie dus ga ik aan de slag met de twee verwarmde stoel-schakelaars in de middenconsole te bouwen met het mooi paneeltje van Krukas.
@veenaalt: Ben je nog verder gegaan met deze klus? Kwam je nog gekke dingen tegen/ Nog tips?
Reden: Quote verwijderd

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » do 13 okt, 2011 4:01

Ik ben er ook niet verder meer mee gekomen.
Ik heb meer zoiets waarom zal ik het wiel opnieuw uitvinden :oops:
Wel eerlijk niet?

Het enige wat ik als tip heb staat hierboven dus de foto met dat
touwtje scheelde mij weer het knieschot uitbouwen!

Ik ben heel benieuwd naar de foto's!

ahbijker
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ahbijker » wo 19 okt, 2011 23:19

Schakelpaneel van Krukas ingebouwd. Mooi ding hoor!!! Ging ook prima.
Moest wel de draden van de bestuurdersstoel verlengen, want de "breinaald-touwtje methode" lukte niet.

Komen nu achter dat de passagiersstoel niet goed verwarmde. Dus weer terug bij af. :-S+

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » do 20 okt, 2011 6:09

Het schakelpaneel van krukas is inderdaad prachtig.

Ik heb overigens geen breinaald gebruikt. Foto is klein op de een of andere manier krijg ik ze er nooit groter op.
Het is een soort grijpertje. Ooit bij de bouwmarkt gekocht in die vergaarbakken voor een paar euro.
Balen dat de bestuurderskant nu niet goed werkt!

Toch blijf ik erbij dat toch iemand op dit forum weet hoe het zit.
Alleen blijft die persoon welerg stil!

Wie helpt ons

Plaats reactie