Knutselen en poetsen

1978-1993
phthalaat
Geregistreerd lid

Re: Knutselen en poetsen: pennetjes gezocht

Bericht door phthalaat » ma 13 feb, 2023 16:17

Wie o wie heeft nog platte pennetjes voor de multipole connector?

Ja de bentley ik al in mijn bezit. In mijn multipole komen wel andere kleuren voor dan staat beschreven, ik hoop dat dat goed gaat. Iig bedankt voor doorsturen :wink:

Goed nieuwd, auto is terug. Minder goed nieuws, kachelkraan verloop in motorruimte is afgebroken dus die ga ik deze week vervangen, dashboard en knieschot heb ik al er uit dus dat wordt mooi peuteren.

phthalaat
Geregistreerd lid

Re: genoeg geknutseld > rijden!

Bericht door phthalaat » ma 17 apr, 2023 17:40

In de winter is er weer het een en ander gedaan aan de rode roestduivel. Het gat in de parafaan is eindelijk dicht, motorkap weer zo goed als nieuw en een nieuwe deur omdat de andere slechts door bruin ijzer nog in elkaar zat.

Afbeelding

De piepende waterpomp is vervangen, de lager liep erg stroef en was duidelijk aan vervanging toe. Niet een vreselijk moeilijk karwei maar je bent er toch eventjes mee bezig, vooral de oude pakking verwijderen was een dingetje. En dan ben je bijna klaar en heb je de boel vastzitten om dan te zien dat een van de kachelkraanpijpen is afgebroken ;-|+

Afbeelding

Opzich zat er nog een stukje pijp aan om de boel vast te maken maar om hier in het voorjaar een flinke reis mee te maken leek mij nogal riskant.

Omdat ik toch van plan van nu ein-de-lijk die cruise control te plaatsen was dit een goed moment om het dashboard uit te kleden en het knieschot voor onbepaalde tijd te verwijderen. Op deze manier is de kachelkraan vervangen eigenlijk prima te doen. Een half uurtje later was dit ook het geval. Kachelkraan gedaan, door naar de CC. Ook dit viel eigenlijk reuze mee, zeker na de (vele) externe tips. Helaas waren de beide nieuwe ECUs gefrituurd en kon ik deze niet gebruiken. Ik heb van onze oosterburen een oud type kunnen kopen die je dan alleen hoeft om te draden. Na een kort testritje gevolgd door een stukje teflon om de blijkbaar lekkende APC switch kon ik toen eindelijk cruizen! Ook de set/reset functie werkt naar behoren en ik prijs mij gelukkig met een pookje waar alle functies nog duidelijk op staan!

Mijn voornemen om met vrouwlief naar haar familie in Italie te gaan viel bijna in het water doordat de ontluchtingsnippel op het thermostaathuis een scheurtje had, niet heel ernstig maar niet iets waarmee ik comfortabel 3000 km mee zou gaan rijden (en dat was maar goed ook, zie verder).
Afbeelding
Snel naar Overschild een vervanging kunnen vinden en 48 uur voor vertrek toch maar gewisseld van thermostaathuis, kon ik de thermostaat zelf ook gelijk vervangen.

Toen met de paasdagen vertrokken naar het zonnige zuiden, wat helaas toch een overwegend natte en kille rit bleek te zijn. Het prachtige Colmar in Frankrijk, onze overnachtingsplaats is helaas minder mooi wanneer het zeiknat en grijs is, helaas. De volgende dag in goede moed vertrokken naar Zwitserland, daar wachtte ons een leuk tafereel: Paasvrijdag, spitsuur, een van de twee gesloten gotthardbanen en... klimaathippies die de weg blokkeerden :evil: 24 kilometer file en meer dan drie uur stil of stapvoets rijden deed de motor bijna koken. In deze tijd hebben we beiden genoten van onze privesauna met kachel vol open en hopen dat het beestje het vol hield, wat was ik blij dat ik de kachelkraan en thermostaathuis had vervangen! Uiteindelijk toch de oversteek, of eigenlijk ondersteek, kunnen maken en onze reis kunnen vervolgen. De enige schade die ik wel heb gezien is waarschijnlijk een lek bij de olieleiding van de turbo, die bovenop de turbo zit. Om het geheel is het vrij nat en ook onderin is toch wat olie en troep te zien, dus die ga ik binnenkort verwisselen. Na aankomst toch kunnen genieten van fantastisch eten en een paar leuke ritjes. Een paar kiekjes mogen dan niet ontbreken

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Next stop, Do88 radiator en extra koelfan die ik zelf kan bedienen, want meer van deze ritjes gaan wel komen en dan wil zowel ik als het motortje graag het hoofd koel houden.
Nieuwe schokbrekers en veren staan ook gepland en voor de volgende rit misschien iets als luchtbalgen plaatsen. In september ga ik verhuizen en dat in combinatie met roadtrippen naar Turijn zag mijn significant other als een buitenkans om haar oude appartement zo veel mogelijk in de sjaab te proppen. Bij drempels en golvende hobbels op de weg happen mijn 195/55 banden toch af en toe in de wielkasten met zulke bagage, dus daar wil ik voor de volgende rit iets op verzinnen.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door reiernumans » ma 17 apr, 2023 20:23

De meter mag gewoon naar driekwart lopen voor de fan inslaat, er zit geen dempertje op die 'm in het midden houdt. Met mijn 900 bleef 'ie met 40 graden, een 'dunne' (maar wel nieuwe) 900i radiateur en de airco aan netjes schommelen tussen de stand op de schaal waar 'ie normaal stond en ong. driekwart waar de fan insloeg en het naaldje weer wat wilde zakken.

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » ma 17 apr, 2023 23:15

Was dat ook al met de FMIC ervoor? Hierdoor kan ie natuurlijk ook minder goed zijn warmte kwijt. Ook stukjes bergpas merkte ik dat de koelfan gauw aanslaat, evenals gisteren parkeerplek zoeken bij ikea. Hete motoren slijten meer dus ik ben het liever een stapje voor. Bij do88.se hadden ze een leuke paasactie dus ik heb de radiator maar gewoon besteld :)

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 17 apr, 2023 23:29

Soort koelvloeistof doet ook veel. Ik gebruik G48 van BMW.

Pruttel
Geregistreerd lid

Bericht door Pruttel » di 18 apr, 2023 8:20

Herkenbare problematiek! Ik heb een Do88 radiator (geen FMIC) en het relais van de koelfan overbrugd met de Extra-knop in het dashboard, na eerdere problemen in Frankrijk met koelproblemen door een gescheurd expansievat (tip!). Zomer erna in Italië met krap 40 graden geen problemen ervaren en bij filerijden constant preventief de koelfan aangehad.

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » ma 05 jun, 2023 17:51

Zoals eerder beschreven was hoge temperatuur met langzaam rijden vaak een dingetje met mijn auto. Begin mei was het mooi weer, kon ik lekker fietsen naar werk en de auto op de brug. Ik heb al eerder gezien dat de radiatorbalk nou niet bepaald zo goed als nieuw meer was dus met de oude radiator weg leek het mij een goed moment om dit nu even tijdelijk aan te pakken. Het idee is om met enkele jaren de gehele motorruimte eens onder handen te nemen maar met een beetje borstellen, brunox en metaallak laat ik het brosse bruin eerst niet verder te groeien.

Afbeelding

Afbeelding

Voor het plaatsen van de nieuwe radiator heb ik twee losse koelfans gehaald. De oude koelfan heeft weiliswaar veel meer vermogen maar het ding liep na 31 jaar zo stroef dat veel energie waarschijnlijk verloren gaat. Het idee was om een fan gewoon op de thermoschakelaar te laten draaien en een tweede die ik zelf kan bedienen. Ik heb gekozen om de rechter fan zelf te bedienen omdat die waarschijnlijk het meest gaat draaien. Als alleen rechts draait wordt het intake gedeelte niet warm geblazen en heb ik dus minder last heb van heatsoak. Mocht onverhoops dit niet voldoende zijn schakelt links vanzelf in en is er genoeg capaciteit om de wijzer beneden de 3/4 te houden. Via een relay in het rechterscherm loopt er een klein kabeltje naar het interieur waar ik de schakelaar heb geplaatst op de plek van de cabriokap knop, omdat ik die naar alle waarschijnlijkheid niet zal gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Het werkt hartstikke mooi, gisteren mooi door de binnenstad van groningen gereden met af en toe de rechter fan aan, de wijzer ging nergens naartoe! Motor bleef mooi koel en ik dus ook :mrgreen:

Met wat prachtige warme dagen in aantocht komt de nieuwe setup goed van pas!

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » zo 20 apr, 2025 19:33

Time flies en de sjaab heeft sinds de laatste post niet stilgezeten.

In niet chronologische volgorde:

- nieuwe schokbrekers, veren en luchtbalgen achter.
- achterremmen gereviseerd
- high flow cat
- waterhuisje gepoetst, gevlakt en nieuwe pakking gegeven
- kvs flush en vervangen voor G48
- heat wrap om downpipe
- nieuwe brandstofmeter van Jon Kyle
- gescheurde ashoes links vervangen
- stuurbekrachtigingolie ververst en filter in de retourleiding geplaatst
- demperschild ontroest en voorzien van reflecterende folie
- voorste motorsteun vervangen voor hydraulische (helaas trilt versnellingspook nog steeds bij > 100 km/h)
- bakkeerring vervangen
- APC doos eens een draai om z'n oren gegeven. Was half uurtje solderen en meten voor merkbaar verschil!

Met name de waterhuis en bakkeerring revisie ben ik waarschijnlijk een langdurig probleem te boven. De auto rook eigenlijk altijd naar koelvloeistof en het expansievat liep ook langzaam leeg. Ook was het blok onder vaak erg vies en zwart, waarschijnlijk door die lekkende bakring, fingers crossed

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit waren mooie upgrades waar ik gelijk veel plezier aan had. Maar met de auto in afgelopen winterslaap wou ik toch maar eens bezig met bekende wissel van management. In de koude maanden met stichting hulptroepen alliantie de ombouw naar Trionic eindelijk kunnen realiseren. Het was/is een hobbelige rit. Eerst bleek het bijna onmogelijk de oude lambdasonde te verwijderen, na veel touwtrekken de knie maar losgedraaid en zo dit verrotte ding los kunnen krijgen. Het uitzoeken van alle draden heeft mij ook wel een paar avonden bezig gehouden. Na installatie kon ik wel starten (yay) maar liep de auto stationair eerst erg hoog (nay), dit bleek uiteindelijk een niet werkende AIC klep te zijn. (mijn wel werkende nieuwe lucas AIC is naar een ander forumlid gegaan, the soul lives on!). Toen eindelijk kunnen starten om echt eens te gaan rijden en boy wat had ik dat gemist!

Hoewel de auto nu wel loopt zijn er nog een steeds wel aandachtpunten. Auto rijd nu op base boost en check engine geeft soms aan dat de air fuel ratio niet goed is. Ook is de cruise control nu niet werkzaam terwijl ie het voor het trionic avontuur nog wel gewoon deed. Ik heb de Townsend CC manual erbij gepakt en alles klopt wat het zou moeten doen (alle pins doorgemeten en vacuum is goed). Ook de schakelaars zijn volgens mij nog goed, ook als de los hangen slaat de CC niet aan.

Enfin de motorruimte ziet er zo wel prima uit en ik ben blij dat die lekkende verdeler boven de compressor eindelijk verleden tijd is. Wordt vervolgt

Afbeelding

Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 20 apr, 2025 22:24

Mooi werk!!! Ziet er allemaal netjes uit. CE melding kan komen door de IAT. Heb je die luchtdicht in de inlaatbuis van de IC gemonteerd? Is zie hem zitten, op beide foto’s. controleer even goed dat je daar geen lekkage hebt.

Open lucht filter ben ik geen fan van, maar het ziet er allemaal keurig uit!

phthalaat
Geregistreerd lid

Re: Knutselen en poetsen: Trionic trouble

Bericht door phthalaat » di 06 mei, 2025 12:15

CEL is opgelost, De TB komt van een 2.1 en deze had nog een niet afgedopte tuitje voor de voormalige verdeler. Als ik de TB nu afdop en in een vacuumslang blaas ontsnapt er nergens lucht meer.

Helaas rijd de auto nog steeds op baseboost en dat is zolangzamerhand een beetje een raadsel.
- Ik heb verschillende componenten uitgewisseld (ECU, MAP, TPS, T7 klep) maar dat blijkt niks te helpen
- Vacuumslangen oke
- APC klep is goed aangesloten (C op turbo, W op wastegate en R op luchtinlaat)
- In Trionic suite zien we dat requested boost mooi op 0.80 staat maar verder dan 0.35/0.40 komt ie niet met rijden
- Speed signal, TPS, AIT en RPM komen allemaal binnen dus daar zit het hem niet lijkt mij. AFR is (nu dus) ook goed
- Krukassensor werkt anders loopt de auto niet
- Er is geen brake signal aangesloten wat de ECU op baseboost kan houden
- Wastegate staat op stock spanning

Cruise control werkt ook nog niet, ik begin te vermoeden dat deze problemen met elkaar verbonden zijn omdat in beide gevallen de eerste troubleshooting niks heeft opgeleverd en het gewoon zou moeten werken...

Het is allemaal een beetje vaag want hij zou gewoon moeten boosten en cruizen, heeft iemand nog een idee waar ik zou moeten zoeken?

Sebusta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sebusta » di 06 mei, 2025 12:51

Veel gebeurd afgelopen tijd. Ziet er allemaal netjes uit onder de motorkap. Mag ik vragen waar je de high flow cat vandaan hebt?

Als het goed is is de cruise control een losstaand iets en staat los van je basis druk probleem.

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » di 06 mei, 2025 12:59

De high flow kwam geloof ik van RenD, maar hij heeft geen eurolabel en doet eerlijk gezegd niet heel erg veel, de auto stinkt nog best wel namelijk. Het geluid is wel aanzienlijk beter dan met de stock cat. Op https://www.upgradeperformanceparts.com ... talysator/ kan je verrassend betaalbare kats vinden met Euro label.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 06 mei, 2025 13:47

Komt bij T5 ecu's wel eens voor dat de mosfets die de apc klep aansturen stuk gaan door een kortgesloten T5 klep.

Ik neem aan dat je ecu hardware matig is omgebouwd voor de T7 klep?

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » di 06 mei, 2025 13:57

Jazeker en zoals benoemd heb ik dus alle bovenstaande componenten, geleend van een barmhartige samaritaan, uitgewisseld om te zien of dat het probleem was, zonder resultaat. De huidige ECU heeft bewezen software.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 06 mei, 2025 15:00

Heb je de fuelcut sensor onder je kniebeschot ook verwijderd? En de vacuum slangen doorgelust

Plaats reactie