Kopersgids SAAB 900 classic (aankooptips) - update 2025

1978-1993
j.loog
Geregistreerd lid

Re: Kopersgids SAAB 900 classic (aankooptips) - update 2025

Bericht door j.loog » wo 24 sep, 2025 18:27

Hallo, bedankt voor de zeer nuttige info, ik heb echter nog een vraag over de opbouw van het VIN nummer en dan met name over karakter 5 dat de serie aangeeft. Ik heb twee GLE's uit 1984 geïmporteerd vanuit belgië , beide auto's hebben op positie 5 een H. In het overzicht bij modeljaar 84 en 85 staat: H= S(US)
Wordt hiermee bedoeld dat serie H dus eigenlijk een in Amerika geleverde EMS is?
Of zijn er wellicht aangepaste EMS onder GLE naam maar met H serieaanduiding naar België verkocht?
Ik ben nog op zoek naar een duidelijk overzicht van de verschillen tussen EMS en GLE in bouwjaar 1984, want het lijkt erop dat mijn GLE's qua uitrusting tussen een EMS en een GLE inzitten.

Groet, Jac

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » wo 24 sep, 2025 20:00

Volgens volgende tabel, afkomstig uit "Buyer's Guide to Modern Saabs - The 900 Series by Jack Ashcraft & Michael Land" staat de H voor GLE of EMS en is er geen verwijzing naar de US:

Afbeelding

Edit: volgens het boek "Saab - The First 40 Years of Saab Cars" van Björn-Eric Lindh is een GLE in 1984 altijd een 4-deurs sedan, terwijl de EMS een nieuw design aluminium velgen heeft, een front spoiler en een nieuw 3-spakig sportstuur.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » wo 24 sep, 2025 22:17

j.loog schreef:
wo 24 sep, 2025 18:27
Hallo, bedankt voor de zeer nuttige info, ik heb echter nog een vraag over de opbouw van het VIN nummer
Grappig dat je daar nu mee komt: ik heb het overzicht eergisteren precies op dat punt behoorlijk zitten aanpassen. :lol: Maar bedankt voor de vraag, en Ronnes voor de input, die ik grotendeels heb verwerkt. interessante vermelding van letter F op positie 8 in 1984/1985, voor het motortype kerosine ('paraffin fueled'). :-S+

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 24 sep, 2025 23:05

Doet me hieraan denken, al gaat het hierbij om de 99: https://www.saabplanet.com/nostalgic-in ... iet-twist/
Between 1980 and 1984, a total of 3,756 Saab 99 Petro models and 2,385 Talbot Horizon vehicles equipped with the fuel-flexible system were produced for the Finnish market. At first, running the Petro version proved to be a cost-effective choice due to its exemption from certain taxes. However, as kerosene prices increased and the number of kerosene filling stations dwindled, the Petro’s allure gradually waned, leading to the eventual discontinuation of the project.
Enkel voor de Finse markt, want:
Finland had a steady supply of low-octane kerosene, thanks to a bilateral trade agreement with the Soviet Union. In those turbulent times of the 1970s oil crises, access to alternative fuels became crucial for nations grappling with economic uncertainty and oil supply disruptions.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » do 25 sep, 2025 8:00

Krijg nou wat!

j.loog
Geregistreerd lid

Bericht door j.loog » do 25 sep, 2025 10:00

Bedankt voor de aanvullingen, ben weer wat wijzer!

Plaats reactie