Wat vinden jullie de leukste details aan je 900?

1978-1993
Plaats reactie
Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Wat vinden jullie de leukste details aan je 900?

Bericht door Niels83 » wo 23 sep, 2015 9:11

reiernumans schreef:Wbt die lage benzineklep; Een van de youngsters bracht me laatst op een comfortabelere tankmethode. Vulpistool in de linkerhand, en met je gezicht van de auto af tegen de auto leunen. Ziet er misschien een beetje 'look at me being cool' uit, maar geen last van de rug en je kan mooi in de smiezen houden hoe hard je moet huilen :lol:
Oké, oké... Iemand er al eens aan gedacht om die tankdop gewoon in het spuitpistool te plaatsen waardoor die blokkeert? En je dus niet hoeft te bukken of te knijpen in dat pistool? ;) Zo tank ik altijd, relaxed, erect met twee handen in de zakken :mrgreen:

Overigens, om op topic te blijven, mijn top 3 is (en ja, ze zijn allemaal al genoemd):
  1. Het 'pssst' geluid als ik mijn kachel aanpas
  2. Het ongelijke gestotter van mijn spruitstuk (de turbo-roffel, ook wel genoemd)
  3. Het geluid van de dichtslaande deur, die doffe klap die dik Zweeds staal teweeg brengt. Het geveol van veiligheid. Sla maar eens de deur dicht van een BMW uit hetzelfde bouwjaar en geniet van het verschil.

Christiaan94
Donateur
Donateur

Bericht door Christiaan94 » wo 23 sep, 2015 9:20

reiernumans schreef:Wbt die lage benzineklep; Een van de youngsters bracht me laatst op een comfortabelere tankmethode. Vulpistool in de linkerhand, en met je gezicht van de auto af tegen de auto leunen. Ziet er misschien een beetje 'look at me being cool' uit, maar geen last van de rug en je kan mooi in de smiezen houden hoe hard je moet huilen :lol:
God ik ben een trendsetter! Eigenlijk mee begonnen met m'n 96, daar zit hij nog lager.

Favo zaken aan een 900"
1. Turboroffel! Wat heerlijk..
2. De voorruit. Als er passagiers meerijden die er nog nooit in hebben gezeten is dat meestal het eerste wat ze zeggen
3. Schakelen. Niets geen klik-klak, maar een mooie lange slag. Hangt natuurlijk wel van de 900 af.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » wo 23 sep, 2015 11:12

Nog een paar;
  • - Het achterportier dat langer is dan het voorportier. Gek detail van een 4-/5-deurs dat me recent opviel.
    - De kluisdeur die dichtvalt is ook een mooie ja. Daarentegen klinkt de kofferklep van een sedan dan weer wel erg 'cheap' in vergelijking met de portieren.
    - De motorkap die naar voren opent is waarschijnlijk al 1000000x genoemd maar ik blijf dat zo gaaf vinden. Vooral als mensen voor het eerst zien hoe de kap open gaat/staat.
    - Het feit dat een 900 eigenlijk heel groot is, maar zo helemaal niet voelt met rijden/parkeren en er eigenlijk ook niet zo uit ziet.

avarkevj
Geregistreerd lid

Bericht door avarkevj » do 24 sep, 2015 19:01

Dit voor de turbo adepten:
Rij, indien mogelijk, desnoods op de Duitse baan en dan in de nacht een aantal kilometers 200 a 210 km/uur, maak een stop bij een parkeerplaats en open de hood.........en zie dan de turbo! Deze zal, zoals ooit in de folder was aangegeven roodgloeiend zijn!
Voorwaar een zeer leuke detail en unieke ervaring toen ik mijn Saab 17 jaar geleden uitdaagde tot het uiterste.

elboero
Geregistreerd lid

Bericht door elboero » do 24 sep, 2015 19:14

Dat zou ik inderdaad flink vaak doen!
Nee dank je, ik behandel mijn Saabje liever met iets meer respect :wink:

avarkevj
Geregistreerd lid

Bericht door avarkevj » do 24 sep, 2015 20:20

Kom, kom, niet zo somber ik heb mijn Caab nu 17 jaar! Voorwaar nog steeds een schoonheid, ze wordt bijna meer vertroeteld dan mijn ega (zij leest het forum gelukkig niet). Twee minuten nadraaien om even uit te zweten na de nodige inspanningen dat is wel het minste wat je voor deze krachtpatser kan betekenen. Sccs met je T-tje en eh.... ze zijn er voor gemaakt hoor!

elboero
Geregistreerd lid

Bericht door elboero » do 24 sep, 2015 20:43

Somber..ach dat valt wel mee hoor. Ik heb alleen de neiging om mee te "voelen" met zo'n auto. Dus met een fluwelen voetje gasgeven bij koude motor, met veel gevoel koppelen en toerental proberen af te stemmen bij het terugschakelen...dat soort dingen. Alles met veel gevoel. Maar 200 a 210 km/u is me sowieso veel te hard. Hoeveel tpm zit je dan wel niet?
Af en toe lekker gasgeven, met name accelereren is wel lekker vind ik hoor :D

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 24 sep, 2015 21:59

Als de motor goed warm is is er toch niks mis met een beetje toeren maken? Doe ik met mijn 900 ook weleens. Lekker de binnendoor route pakken en het hele toerenbereik benutten. Je voelt redelijk goed aan in welk toerengebied 'ie zich lekker voelt en waar niet. Ik heb ook het idee dat hij wat meer 'losgereden' is nu en wat gretiger toeren maakt, al zou dat ook heel goed verbeelding kunnen zijn.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 24 sep, 2015 22:26

Als alles op temperatuur is, dan wil mijn blokje gewoon graag toeren maken. Paar keer die 6000 knuffelen met een mega grijns op je gezicht en dan weer even cruisen en dan gewoon nog een keer doen omdat het zo verslavend is. :mrgreen: :twisted:

En 200kmh is bij mij minder dan 5000 toeren dus dat is nog erg safe. 180 op een goed wegdek is zelfs een prima cruise snelheid!

avarkevj
Geregistreerd lid

Bericht door avarkevj » vr 25 sep, 2015 11:41

Ja, maar geacht college,
De detail wordt gemist...de roodgloeiende turbo! ;-|+
Bizar toch zo'n stukje techniek ?.......
Laat de motor na het hardloopwedstrijdje wel minimaal twee minuten uithijgen :!:

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 25 sep, 2015 13:29

As far as I know is een roodgloeiende turbo niet heel erg. Zo'n ding wordt gewoon héél heet tijdens langdurige hoge belasting. Als je 'm gewoon netjes af laat koelen en niet direct na die belasting afzet is er volgens mij niet heel veel aan de hand.

avarkevj
Geregistreerd lid

Bericht door avarkevj » vr 25 sep, 2015 19:10

Ze, (toen Saab nog echt Saab was) hebben er mee geadverteerd in de folders.
Ik heb nog zo'n folder en geloofde de verkooppraatjes niet, maar wat blijkt ...het is echt waar!
Waar zijn de echte auto's gebleven die de zaken niet belazerden?

Kromhout900S
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Kromhout900S » za 26 sep, 2015 22:01

Uiteraard sluit ik mij aan bij al het moois wat reeds genoemd is, waar ik het volgende aan toe wil voegen:

De afwatering strip op het dak. Prachtig detail.

Plaats reactie