dynamo vervangen
-
sphere3d
- Geregistreerd lid
dynamo vervangen
Kan iemand mij kort vertellen op welke manier ik de dynamo uit 900 T16 (1991) kan halen? Deze zit nl behoorlijk "klem" tussen airco en stuurbekrachtiging en slangen.
Daarnaast kan ik niet goed zien welke bouten ik los moet halen: de ene waarmee dynamo vastzit/ kantelt?
Dank voor input
Robert
Daarnaast kan ik niet goed zien welke bouten ik los moet halen: de ene waarmee dynamo vastzit/ kantelt?
Dank voor input
Robert
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Re: dynamo vervangen
Airocpomp loshalen, LEIDINGEN VAST LATEN ZITTEN
, dan aan de kant leggen en je zou dan behoorlijk makkelijk de dynamo uit- en in kunnen bouwen.

-
Aerosmit
- Geregistreerd lid
En wees voorzichtig met je kachelslangen. Niet op leunen of aan trekken want dan is het over en uit met je kachelkraan.
-
gunar
- Geregistreerd lid
[quote="Krukas"]En wees voorzichtig met je kachelslangen.
Inderdaad, oppassen ! Niet eens op leunen ! Kan weinig hebben. Krak, die dunne plastic buisjes, krak 100 euro.
Kachelkraan bestellen, reiskosten, dashbord uitbouwen, .. nee voorkomen met: Wees voorzichtig, zoals Krukas zeer terecht adviseert. Bij twijfel, gaat dit wel goed, stoppen, en advies inwinnen, hier.
Inderdaad, oppassen ! Niet eens op leunen ! Kan weinig hebben. Krak, die dunne plastic buisjes, krak 100 euro.
Kachelkraan bestellen, reiskosten, dashbord uitbouwen, .. nee voorkomen met: Wees voorzichtig, zoals Krukas zeer terecht adviseert. Bij twijfel, gaat dit wel goed, stoppen, en advies inwinnen, hier.
-
sphere3d
- Geregistreerd lid
dank voor de tips.... waar zitten die kachelkranen/ slangen? heb wel om dynamo eruit te tillen, twee dikke slangen opzij geduwd.... 
Maarrrrrr airco eraf, dynamo los (riemen los) bleek de linker inbus (waar de aardedraad aan vast zit) verrot te zijn... de onderste ging er met moeite uit. Dynamo met houder gedraaid, lange bout eruit, dynamo los. Nieuwe erin, alles er weer op, bout van bevestiging airco laten vallen, foetsie, dus maar drie bouten vastzetten, drijfriemen erop... en jaaa hij werkt...
ehhh vind ik nog een inbus bout, hoort onder de dynamo... vergeten... is ie echt heeeeel belangrijk? Anders morgen riemen er weer af en dynamo kantelen, kan ik er nog wel bij, maar leuk is anders....
ehh... wie ???
Maarrrrrr airco eraf, dynamo los (riemen los) bleek de linker inbus (waar de aardedraad aan vast zit) verrot te zijn... de onderste ging er met moeite uit. Dynamo met houder gedraaid, lange bout eruit, dynamo los. Nieuwe erin, alles er weer op, bout van bevestiging airco laten vallen, foetsie, dus maar drie bouten vastzetten, drijfriemen erop... en jaaa hij werkt...
ehhh vind ik nog een inbus bout, hoort onder de dynamo... vergeten... is ie echt heeeeel belangrijk? Anders morgen riemen er weer af en dynamo kantelen, kan ik er nog wel bij, maar leuk is anders....
ehh... wie ???
-
ruuducati
- Geregistreerd lid
Leek me twee weken geleden een leuk klusje, ... "dynamo vervangen" !!!
Ben uitermate (Mc Guyver) creatief moeten zijn om met m'n basis-inbus-set bij die 3 schroeven te geraken en nog moeilijker was het, om er voldoende kracht op te kunnen zetten.
Meermaals zowel inbus als schroef in motorcompartiment gedonderd!!!
Toen gereviseerde dynamo en v-snaren gemonteerd waren bleek die lange aanspanschroefstang onder de hele conctructie te liggen!!!
In principe is dit een leuk klusje maar met een beetje pech en onoplettendheid vliegen een paar uurtjes zo aan je voorbij!
Toch een gevoel van voldoening wanneer de klus geklaard was en alles werkte.
.
Ik denk dat ze het hebben over die 2 plastieken uitsteeksels waarop de rubber slangen passen
Ben uitermate (Mc Guyver) creatief moeten zijn om met m'n basis-inbus-set bij die 3 schroeven te geraken en nog moeilijker was het, om er voldoende kracht op te kunnen zetten.
Meermaals zowel inbus als schroef in motorcompartiment gedonderd!!!
Toen gereviseerde dynamo en v-snaren gemonteerd waren bleek die lange aanspanschroefstang onder de hele conctructie te liggen!!!
In principe is dit een leuk klusje maar met een beetje pech en onoplettendheid vliegen een paar uurtjes zo aan je voorbij!
Toch een gevoel van voldoening wanneer de klus geklaard was en alles werkte.
Ik denk dat ze het hebben over die 2 plastieken uitsteeksels waarop de rubber slangen passen
-
sphere3d
- Geregistreerd lid
Ja, valt niet mee.
Ik dacht vandaag die derde inbus er toch nog in te draaien, die onder de dynamo zit.. helaas, door het gepriegel laten vallen ligt nu ergens onderin de auto...
Wel, weer wat geleerd, ga nog langs Hulst, dus laat ik de derde bout er nog wel door een kenner indraaien
Ik dacht vandaag die derde inbus er toch nog in te draaien, die onder de dynamo zit.. helaas, door het gepriegel laten vallen ligt nu ergens onderin de auto...
Wel, weer wat geleerd, ga nog langs Hulst, dus laat ik de derde bout er nog wel door een kenner indraaien
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Vervang die inbussen toch door een bout met zeskantkop, nu monteren de tzt losmaken is dan een makkie.
Cornell
Cornell
-
sphere3d
- Geregistreerd lid
[]welke maat???
En is het echt een probleem dat de dynamo met "maar"twee bouten vast zit?
En is het echt een probleem dat de dynamo met "maar"twee bouten vast zit?
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Volgens mij is het een M8. De lengte is ook belangrijk, je moet zorgen dat de draad voldoende diep in het blok komt ivm de kracht die ie moet weerstaan maar ook weer niet te diep omdat je de boel dan inwendig kapot kan draaien. Ik weet wel dat het geen standaard verkrijgbare lengte was omdat ik de bouten een paar mm koter diende te maken met de ijzerzaag. Tip: Als je eerst een moer op de bout draait kan je 'm ten eerste beter klemmen in de bankschroef en bij het losdraaien van de moer is de draad van de bout weer netjes voor het indraaien in het blok. De oude bouten kunnen prachtig als voorbeeld dienen voor de juiste lengte.
Er zitten niet voor niets 3 bouten in dus 1/3 van de aanhaalcapaciteit weghalen zal op termijn waarschijnlijk niet ongestraft gaan. Vergis je niet in de kracht die de snaar en de belasting van de dynamo op de steun en bevestigingsbouten uitoefenen. Daarbij wil je niet dat de bevestiging aan het blok uitbreekt oid, je bent dan echt een aardig stukkie van huis.
Suc6!
Cornell
Er zitten niet voor niets 3 bouten in dus 1/3 van de aanhaalcapaciteit weghalen zal op termijn waarschijnlijk niet ongestraft gaan. Vergis je niet in de kracht die de snaar en de belasting van de dynamo op de steun en bevestigingsbouten uitoefenen. Daarbij wil je niet dat de bevestiging aan het blok uitbreekt oid, je bent dan echt een aardig stukkie van huis.
Suc6!
Cornell
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Wat is er mis met imbus? Ik vind het juist handig op deze onbereikbare plek. Maarja misschien persoonlijk. Als de bouten imgesmeerd worden met wat kopervet en niet koe-vast gedraaid krijg je ze wel weer los. Is mij tot nu toe altijd gelukt (en het staat wel zo origineel).sb153b schreef:Vervang die inbussen toch door een bout met zeskantkop, nu monteren de tzt losmaken is dan een makkie.
Cornell
-
sphere3d
- Geregistreerd lid
sb153b schreef:Volgens mij is het een M8. .....Er zitten niet voor niets 3 bouten in dus 1/3 van de aanhaalcapaciteit weghalen zal op termijn waarschijnlijk niet ongestraft gaan. Vergis je niet in de kracht die de snaar en de belasting van de dynamo op de steun en bevestigingsbouten uitoefenen. Daarbij wil je niet dat de bevestiging aan het blok uitbreekt oid, je bent dan echt een aardig stukkie van huis.
Suc6!
Cornell
Wel, dank. Ik ga toch as vrijdag naar Hulst. En ik rij er niet elke dag mee. Snap wel dat het niet ongestraft kan blijven rondrijden zo. Ik denk te zien dat de dynamo wat meer trilt (als motor aanstaat) maar kan verbeelding zijn, weet nl niet hoe het was met de oude dynamo.
Maar Daan zal alles tot een goed einde brengen
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Ben ook begonnen met het vervangen van mijn dynamo. !!@#$%^%$%
^wat een klus...... Airco, ABS-unit-stekker, en LPG-koelslangen zitten in de weg.
Even om te checken dat ik niet onnodig werk verricht. Aircopomp loshalen, doe ik dat inclusief steun? En dat onderste boutje draai ik er nu uit en het gat in de steun verzaag ik tot een sleufgat? Dan frummel ik de dymamo eruit en "assembly in reverse order" Zoiets?
Even om te checken dat ik niet onnodig werk verricht. Aircopomp loshalen, doe ik dat inclusief steun? En dat onderste boutje draai ik er nu uit en het gat in de steun verzaag ik tot een sleufgat? Dan frummel ik de dymamo eruit en "assembly in reverse order" Zoiets?
-
brinky
- Donateur

Mijn ex? Dan is de airco steun volgens mij al een sleufje aan de onderzijde.
Dus: aircopomp eraf, 2x vast aan de kop, 1x aan de dynamo grondplaat.
Daarna, de dynamogrondplaat demonteren (3 bolties) en kan-ie eraf.
The obvious kabeltjes en slangetjes sla ik dan even over.
Dus: aircopomp eraf, 2x vast aan de kop, 1x aan de dynamo grondplaat.
Daarna, de dynamogrondplaat demonteren (3 bolties) en kan-ie eraf.
The obvious kabeltjes en slangetjes sla ik dan even over.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
De forum slet idd.
De steun heeft voor zover ik nu kon zien nog geen sleuf maar we gaan er gewoon mee verder. Dank.
De steun heeft voor zover ik nu kon zien nog geen sleuf maar we gaan er gewoon mee verder. Dank.