Aansluitschema benzinevlotter

1978-1993

Moderators: Manic, Marknett

Aansluitschema benzinevlotter

Berichtdoor StevenS » vr 30 jul, 2010 10:53

Beste Allemaal,

Mijn vlotter (900 Cabrio, 1992) was kaput en via het forum een werkende te pakken gekregen. De oude heeft een 3 polig stekkertje, de nieuwe is van een ouder type met 3 lipjes voor kabelschoentjes. Het is een VDO en hij past, maar ik ken het aansluitschema niet. Er staan 2 lipjes parallel, eentje er dwars op. Als tekens staan er bij:

-W (warning?)
-G (common ground?)
-omgekeerde T (of T zo je wilt, common ground of signaal?)

Weet iemand wat wat is?

alvast dank,

Steven
Saab 900 classic cabrio, FPT + intercooler, setje 7 (setje 8 anyone?)
StevenS
Geregistreerd lid

Re: Aansluitschema benzinevlotter

Berichtdoor archibald » vr 30 jul, 2010 23:46

Bij de nieuwere types (zoals die welke er bij jou inzat) werkt het als volgt :
De drie pencontacten zijn hier ook van een letter voorzien :
S - L - en massa =aardingsteken (lijkt wat op een omgekeerde T maar dan met drie streepjes)

Zet de vlotter gewoon rechtop en meet met ohmmeter tussen aarding en L (middelste pen) : er is een gesloten kring met meetbare weerstand : functie = het tanklampje gaat branden
Draai de vlotter helemaal om of leg hem op zijn zijde zodat de interne vlotter omhoog is gekomen. Dat moet je dus horen schuiven.
Meet opnieuw tussen die aarding en L : de kring is niet meer gesloten : lampje is uit

Tussen contact aarding en pen S varieert de meetbare weerstand afhankelijk van hoe ver de vlotter van de onderzijde is verwijderd. Dit bepaalt de mate waarin de massa bij de meternaald in het dashboard geraakt en geeft zo een indicatie van het benzinepeil.

In de Haynes en Bentley staat dat de W verbonden is met het tanklampje en de G met de niveaumeter.
Dus moet G op de grijze?draad van pin S en W op de bruine?draad van pin L.
De zwarte is zoals steeds de massa.
Voor alle zekerheid zou ik even met de Ohmmeter nagaan of dat klopt met de werking van je vervangende vlotter door vooraf de hoger vermelde check te doen.
1993 900i LPG
1992 900s LPT
1989 900t FPT tijdelijk gestald
archibald
Geregistreerd lid

Berichtdoor StevenS » ma 02 aug, 2010 20:00

Hoi Arichibald,

Het werkt, doorgemeten en zo kom je er inderdaad achter. De boel is aangesloten (altijd accu loskoppelen!!) en de vlotter moest even op gang komen maar doet het inmiddels prima.

Dank!

Steven
StevenS
Geregistreerd lid

Berichtdoor archibald » ma 02 aug, 2010 22:30

Dan is het nu tijd om de oude op te lappen, niet domweg dumpen hé! :roll:
Vermoedelijk stond ofwel je meternaald te wippen, of de naald reageerde helemaal niet meer.
Je haalt eerst onderaan de plastic ring met zeef van de buis. Afwringen met een fijne schroevendraaier.
Vervolgens schuif je de alu buis naar beneden. Nu zie je lange spiraalveer, de vlotter en de centrale as waarrond een draadje is gewikkeld. Die wikkeling is de 'schuifweerstand' en raakt vervuild, geoxideerd.
Met een schuurpapiertje of kleine staalborstel (tandenborstelformaat zoals voor reinigen bougies) borstel je de oxidatie van de gewikkelde draad op de centeras, erop lettend dat je de spiraalveer niet stuk maakt of vervormt. Nog eens naspuiten met wat contactcleaner -> uitmeten of je contactjes goed signaal doorgeven -> eventueel de soldeerpunten even opwarmen voor goed contact -> opnieuw in elkaar zetten -> buis erover -> ring erop + druppeltje secondenlijm op de ring met zeef
en...
je hebt een goede reserve vlotter voor op de plank. :wink: :wink:
1993 900i LPG
1992 900s LPT
1989 900t FPT tijdelijk gestald
archibald
Geregistreerd lid

Berichtdoor StevenS » di 03 aug, 2010 6:58

Heb ik nog naar gekeken, maar ik hoefde al niet eens de deksel onder los te maken, die hing al los in de tank;-) Ik had al geluk dat ik het geheel aan de spiraaldraad uit de tank getrokken kreeg. Binnenin waren de lipjes van een aansluiting afgebroken en mijn ervaring leert dat je het dan zo langzamerhand moet opgeven.....

Dank voor de info iig, heeft iemand anders geheid weer wat aan!

gr
Steven
StevenS
Geregistreerd lid

Keer terug naar 900 Classic