Trilling acceleratie
-
scarabeecabrio
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Trilling acceleratie
Goededag beste forum leden,
ik heb een probleem getroffen van mijn Saab 900 Classic. Betreft een cabrio met handbak te zijn en heeft vanuit Spanje met de caravan erachter terug gereden met lekke aandrijfas hoezen. Ik vrees dat toen zoveel olie uit de differentieel/bak is gekomen dat er nu permanente schade is aangebracht. Aandrijfassen vervangen met 2 andere uit een demontage auto. Trilling zit er nog steeds in, ik weet dat het een aandrijving probleem is.
Na 90kmh begint een trilling aan voorkant aan de onderkant flink te voelen aan pedaal en stoel. Als je hem in zijn neutraal zet verdwijnt de trilling en met meer gas geven is het meer trilling.
Ik vraag jullie advies, ik ga diagnose doen door diff/bak olie te verversen om te checken wat de staat is maar wat vinden jullie ervan? Transmissie vervangen of reviseren? Of wat anders doen?
ik heb een probleem getroffen van mijn Saab 900 Classic. Betreft een cabrio met handbak te zijn en heeft vanuit Spanje met de caravan erachter terug gereden met lekke aandrijfas hoezen. Ik vrees dat toen zoveel olie uit de differentieel/bak is gekomen dat er nu permanente schade is aangebracht. Aandrijfassen vervangen met 2 andere uit een demontage auto. Trilling zit er nog steeds in, ik weet dat het een aandrijving probleem is.
Na 90kmh begint een trilling aan voorkant aan de onderkant flink te voelen aan pedaal en stoel. Als je hem in zijn neutraal zet verdwijnt de trilling en met meer gas geven is het meer trilling.
Ik vraag jullie advies, ik ga diagnose doen door diff/bak olie te verversen om te checken wat de staat is maar wat vinden jullie ervan? Transmissie vervangen of reviseren? Of wat anders doen?
-
albertk
- Donateur (3x)

- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Trilling acceleratie
Veel kans dat het de aandrijfklauwen aan de versnellingsbak zijn. Deze zitten bij de 900 in de bak gemonteerd en als je de aandrijf as vervangt blijven deze zitten, de slijtage zit hierin. Er is geen open verbinding tussen de olie in de bak en de aandrijfklauw dus het probleem zal niet in de olie van de bak zitten. Elferink verkoopt gereviseerde aandrijfklauwen. Ik heb deze vorig jaar op mijn 900 laten plaatsen en de trillingen waren weg.
Succes!
Succes!
SAAB 9-5 2.3t Arc
-
9323
- Donateur (2x)

- Regio: NL - Provincie Utrecht
Aandrijfklauwen omwisselen kan ook helpen. Is bij de mijne ooit gebeurd en de trillingen zijn sindsdien weg
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 300.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km
-
vel0city
- Donateur (2x)

- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Meestal is het de rechter aandrijfklauw (ook wel asklos genoemd) die als eerste begint te slijten. De voorpijp van de uitlaat loopt rechter onder de asklos door, dus het vet in die klos verliest sneller zijn smerende functie door de extra hitte van de uitlaat. Tijdig wisselen van dit vet helpt slijtage te beperken, maar uiteindelijk krijg je slijtplekken in de klos zelf aan de aangedreven zijde. Wat 9323 zegt, het beste is eerst om de klossen om te (laten) wisselen (links naar rechts en omgekeerd). De aandrijfas zit dan tegen zo goed als niet gesleten materiaal aan in de klos waardoor het trillen weer stopt voor een lange tijd. Of je wisselt de rechter klauw eerst voor een gereviseerde van Elferink, grote kans dat je er dan ook al van af bent.
-
scarabeecabrio
- Geregistreerd lid
Mensen! Zeer bedankt ik ga er diep op in na jullie waardevolle informatie aan reacties. Ik laat jullie weten hoe het verloopt en eindresultaat.
Ik had nooit geweten dat de Saab community zo sterk en actief was, vol verbazing ga ik nu aan slag met sleutelen!
Ik had nooit geweten dat de Saab community zo sterk en actief was, vol verbazing ga ik nu aan slag met sleutelen!
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Regio: NL - Provincie Groningen
Zijn zeker de klossen.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
gertram
- Donateur (3x)

- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Weet dat de klossen volgens Saab gesmeerd moeten worden met een speciaal relatief dun vet zoals ook wordt gebruikt bij windmolens. En niet het MoS2 vet wat altijd bij de hoezen geleverd wordt. Ik pas de laatste tijd SKF LGWM vet toe:
https://ambismeersystemen.nl/product/sk ... etpatroon/
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: 34x01 en 45x12 versnellingsbak 99/900 evt. met defect.
Te koop gevraagd: 34x01 en 45x12 versnellingsbak 99/900 evt. met defect.
-
scarabeecabrio
- Geregistreerd lid
Trilling is eruit met de aandrijfklauw!!!!
-
snelders67
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Limburg
Heb je de klauwen laten vervangen of wat was de oplossing?
-
Luthart
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Hele goede opmerking!gertram schreef: ↑zo 15 feb, 2026 17:54Weet dat de klossen volgens Saab gesmeerd moeten worden met een speciaal relatief dun vet zoals ook wordt gebruikt bij windmolens. En niet het MoS2 vet wat altijd bij de hoezen geleverd wordt. Ik pas de laatste tijd SKF LGWM vet toe:
De tripode heeft naaldlagers. Gewoon homokineet vet is te dik waardoor er geen goede smering is!
Gebruik bijvoorbeeld VAG G 052 186 A3.
Ik ben wel benieuwd naar hoe Elferink de meenemers reviseerd? Oplassen en weer laten slijpen? Het oppervlak van de banen waarover de tripodes lopen dienen ook gehard te worden. Is wel een precisie werkje waar je een speciaal aangepaste machine en tooling voor moet hebben…
Groet Daniël
1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red
COMING SOON! Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.
1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red
COMING SOON! Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.