De Groene Turbosloep

1978-1993
Plaats reactie
Pruttel
Geregistreerd lid

Re: Henkie is BACK

Bericht door Pruttel » di 07 mei, 2024 10:51

Ewout schreef:
ma 06 mei, 2024 20:44
Mooi, lekker doorgezet ook, gezien wat er allemaal gedaan is. :thumbup2:
Dat was ook harder nodig dan gedacht. Ik was me er niet zo bewust van op welke het staal toch verdwenen was. Gelukkig kan ‘ie er nu weer voor meerdere jaren tegenaan.

Daarnaast blijft er genoeg over; ik moet nog wat werken aan fijnafstelling van de demping. De Kilen’s zijn een stuk stuiteriger dan de OEM veren. Nu is het soms nog wat onrustig. Daarnaast mag het stuurhuis wel een keer aangepakt worden en heb ik nog wat kleine dingetjes. Zoals een haperende CC, gammele richtingaanwijzer, wat audio-upgrades (zit te denken aan DLS Reference) en zo maar door.
Maar de basis is nu wel kei en keihard. Zal binnenkort eens wat duidelijker foto’s maken van het laswerk.

Pruttel
Geregistreerd lid

Re: De Groene Turbosloep

Bericht door Pruttel » wo 15 mei, 2024 15:58

Een vraag te kort voor een nieuw draadje:

De hoogteverstelling op mijn linkerkoplamp werkt niet meer. Met de versteller op het dashboard doet de rechterkoplamp nog wel netjes zijn werk, maar links blijft op de laagste stand liggen. Nu heb ik al een beetje zitten graven met de zoekfunctie op het forum, maar de fix is nog niet gevonden. Heeft iemand een gouden tip of mini-handleiding how-to-fix?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 15 mei, 2024 17:24

De stelbout zal waarschijnlijk vastgeroest zijn, of het kunststof deel is afgebroken. Saabbits, Saabworld
En MCS verkopen hier vervangers voor. Maar je hele koplamp moet dan uitelkaar. Vervanger zoeken is sneller. En controleer ook de stekker even, die kunnen ook voor storing zorgen.

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » do 16 mei, 2024 12:09

Hoor je de verstelmotor wel iets doen? De bedrading maakt soms niet geweldig contact, dat was bij mij ooit het probleem, even stekkertje en draden gcontroleerd en toen deed ie het weer.

Pruttel
Geregistreerd lid

Bericht door Pruttel » do 16 mei, 2024 15:54

Gisteravond in de regen al wel een beetje zitten rommelen. De stelmotor maakt geen geluid; vanavond bij beter weer zal ik de stekker eens losmaken en kijken of er wel iets gebeurt. Moet ook te meten zijn met een multimeter toch?

Daarnaast een nieuwe ergernis… heb de V-snaren vervangen die dynamo en waterpomp aandrijven. Als ze te los staan, piept en slipt de v-snaar. Maar eenmaal op spanning (1 cm speling bij indrukken) klinkt het net alsof er vanaf 2000 rpm een compressor wordt aangedreven. Hoe krijg ik dit stil? Kwestie van inslijten van de snaren?

Pruttel
Geregistreerd lid

Bericht door Pruttel » ma 27 mei, 2024 13:29

Trouble in Paradise...

De afgelopen dagen meerdere lange ritten gemaakt, o.a. naar Duisburg en afgelopnen weekend naar de Saab-meeting in Riesbeck (was erg ontspannen en gezellig!).

Helaas merk ik dat het koppelingspedaal vreemd aanvoelt. Het ene moment koppelt het normaal, het andere moment heb ik een loze slag en grijpt de koppeling al erg snel aan bij loslaten van het pedaal. Aangezien ik vier jaar geleden nog alles heb laten vervangen (drukgroep, koppeling, hulp- en hoofdcilinder inclusief leiding) weet ik nu niet zo goed waar ik het moet zoeken. Wat kan ik zelf al uitsluiten met onderzoek?

Flink balen, want de auto had ik graag volgende week meegenomen naar het Saab-festival. Dat wordt dus waarschijnlijk met een andere voiture.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 27 mei, 2024 13:57

Zou eerst even ontluchten en bijvullen. Daarna kijken hoe het pedaal aanvoelt.

Pruttel
Geregistreerd lid

Bericht door Pruttel » wo 12 nov, 2025 15:59

Het werd weer tijd voor een update, de laatste was alweer van mei 2024.

Na een periode vol twijfels, waarbij de 900 zelfs een tijdje op Marktplaats heeft gestaan, heb ik besloten om door te gaan met de auto. De twijfel in het hoofd, mede veroorzaakt door uitval op het werk en een life event in de vorm van een zoontje, heeft plaatsgemaakt voor plezier en vooruitkijken.

Dat vooruitkijken bevat meerdere dingen waar ik naar uitkijk:
1. Verder verbeteren van de loopcultuur van de motor: onlangs heb ik een nieuwe lambdasonde gestoken (uiteraard voor Lucas) en dat heeft echt een enorm positieve impact gehad op het gedrag van de motor. Daarnaast heb ik ook de LMM afgesteld op 340 ohm (stond op 480). Wel merk ik nog steeds dat er veel speling op de aandrijflijn zit. Bovendien lijkt de motor soort van stil te vallen als ik bijna van het gas af ben. Doet me vermoeden dat gasklep of de TPS-sensor niet helemaal meer fijn zijn.
2. Nieuwe zomervelgen. Ik heb de Ronals verkocht. Ik merkte dat ik er op uitgekeken raakte. Op dit moment zitten er 6J directionele aero's onder, maar wanneer eind deze winterbanden eraf gaan wil ik toch weer naar iets anders toe. Maar ja, wat dan? Cross Spoke, Y Spoke, Super Inca of 'gewoon' two-tone Aero92? Uiteraard is 16" heel gaaf, maar ik ben toch ook wel weer aan het terugvallen op gewoon lekker origineel. Uitgezonder AZEV A :oops: .Misschien beginnen de jaren te tellen en zijn de wilde haren bij de laatste kappersbeurt definitief verloren gegaan. Tips zijn in deze zin zeker welkom!
3. Uitlaat. Ik rijd een 900 LPT vanwege het geluid. Anders was namelijk een i'tje de veel verstandigere, betrouwbaardere en betere keuze geweest. Maar met de huidige Simons én de kat, komt het m.i. niet genoeg tot zijn recht.

Voor nu is dat lijstje overzichtelijk. Dat wil ik ook zo houden, want de BX16 TRS die nu op de oprit staat vraagt ook om briefjes van €50 voor ontbijt, lunch en diner.

Kortom, we gaan weer vooruit!

Afbeelding

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » do 13 nov, 2025 13:11

De downpipe is nog wel de standaard? In combinatie met simons en dan een zgn high flow katalysator heb je een erg prettig geluid.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 13 nov, 2025 18:19

Probeer eens de dubbelloops uitlaat van Simmons.

Op de een of andere manier klinkt het dubbel eindstuk net effe wat anders dan de enkele.

En mooi dat je hem houdt!

Nog leuker dat ik je per toeval tegen kwam van de week! :lol:

Pruttel
Geregistreerd lid

Bericht door Pruttel » di 16 dec, 2025 20:55

Eergisteren na een ochtendje in Voorst op de A50 huiswaarts een mooi moment: de 900 is nu officieel ingereden.

Still going strong. Deze week ben ik druk met inbouwen van een subwoofer onder de passagiersstoel. Heb een DLS Audio ACW10 voor relatief weinig kunnen aanschaffen, dus ben heel benieuwd hoe het gaat klinken. Ervaring is dat met name de subwoofer de sound stage fors verbetert!

Afbeelding

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » di 16 dec, 2025 20:57

Mooi getal zeg! Op naar de volgende 4 :D

Pablo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Pablo » wo 17 dec, 2025 23:52

Wel eerst even tanken! :)

El René
Geregistreerd lid

Bericht door El René » zo 21 dec, 2025 19:59

De laatste foto in een bericht hierboven op 6 mei 2024 : is dat in Deventer toevallig ? Mooie auto !

Plaats reactie