8v k-jetronic start niet

1978-1993
Plaats reactie
clercqer
Geregistreerd lid
Berichten: 205
Lid geworden op: di 17 jan, 2012 12:58
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

8v k-jetronic start niet

Bericht door clercqer » vr 22 mei, 2020 20:45

Beste Saabliefhebbers. Daarnet ben ik in panne gevallen met mijn 8-klepper (bouwjaar 1989). Bij het proberen opnieuw starten viel me op dat ik het typische gezoem van de brandstofpomp niet meer hoorde. Dat gezoem was trouwens al een tijdje relatief luid...

Kan het zijn dat mijn brandstofpomp de geest heeft gegeven? Hoe kan ik dit het beste testen? Tot slot, indien na test blijkt dat het de pomp is, is dit een klus die ik zelf aan de kant van de weg kan doen of moet hij toch best naar de werkplaats getakeld worden?

Alvast bedankt voor jullie inzichten en adviezen.
Saab 900S - Modeljaar 1992 - Scarabeegroen KIA
Saab 900 T8 - Modeljaar 1989 - Donkergrijs

Gebruikersavatar
vel0city
Geregistreerd lid
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 8v k-jetronic start niet

Bericht door vel0city » vr 22 mei, 2020 20:54

Als je de brandstofpomp niet meer hoort dan is er inderdaad een hele grote kans dat 'ie is overleden, zeker als je zegt dat deze al langere tijd luidruchtiger dan normaal was. Of het relais van de brandstofpomp heeft ineens de geest gegeven, maar het lijkt me niet erg waarschijnlijk dat deze tijdens een lopende motor ineens uitvalt.

Is te vervangen langs de weg, ja, maar of je het wilt is een 2e. De bodemplaat van de achterbak moet eruit geschroefd worden, vervolgens moet je de pomp er met een speciaal gereedschap los krijgen (is een grote plastic ring dat hem op z'n plek houdt. Is ook wel op andere manieren los te krijgen dan de officiële). Pomp uitbouwen, en dan beslissen of je alleen het elektrische pompje wisselt (dan moet de unit uit elkaar) of de hele unit in z'n geheel vervangt voor een goede gebruikte of gereviseerde. En bij al die stappen komt er natuurlijk benzine mee, dat wil je meteen opvangen natuurlijk. Als je zelf de technische know-how ervoor hebt is het zeker te doen, maar op een veilige plek. En anders inderdaad op transport naar een garage en het laten doen...

Gebruikersavatar
Robinson1
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 1348
Lid geworden op: zo 15 mei, 2011 14:53
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 8v k-jetronic start niet

Bericht door Robinson1 » vr 22 mei, 2020 20:54

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij mijn 84 er, was het klusje zo geklaard. Een dop 7 het liefst met een flexibele stang om de “ring” los te halen waarmee de rubberen mantel vastgezet wordt. Dan goed kijken hoe de stand van de pomp is, voordat je hem eruit tilt. Deze dient namelijk in dezelfde stand/hoek weer teruggeplaatst te worden.
Voorzichting de brandstofleiding loshalen, sleutel 19 meen ik tezamen met een open ringsleutel.

Succes
9-5 ‘04 Vector Steelgrey B235L op LPG de daily
900 T8 combi coupe ‘84
900 i, 8 klapper uit 1984. De 2-deurs Sedan (project car)
9-3 FPT stage 1, sold

(p.s. I Know that you are just jealous that the little voices are talking to ME)

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 14143
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 8v k-jetronic start niet

Bericht door turbopilot » vr 22 mei, 2020 20:55

Gezoem van de brandstofpomp moet je normaal horen
Kan ook het relais zijn, die kun je even doorverbinden om te proberen en om thuis te komen

Hier is een leuk topic voor jouw viewtopic.php?f=4&t=169758
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Sterkte allemaal .

Gebruikersavatar
Robinson1
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 1348
Lid geworden op: zo 15 mei, 2011 14:53
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 8v k-jetronic start niet

Bericht door Robinson1 » vr 22 mei, 2020 20:58

Bij mijn 93=er zat inderdaad die lekkere kunststof “ring” die je met speciaal gereedschap, of indien noodzakelijk met een platte schroevendraaier en een “vuistje” wel los kan krijgen.

Zowel bij de 93-er als bij de 84-er, is het een kwestie van de bodemplaat losschroeven, torx of kruiskop en dan zie je de grote ronde metalen plaat aan de linkerzijde zitten, met een platte schroevendraaier wip je het deksel er vanaf en dan kan het klusje gedaan worden.

Zelf heb ik het op een parkeerplaats bij de Albert Heijn mogen doen :cry:
9-5 ‘04 Vector Steelgrey B235L op LPG de daily
900 T8 combi coupe ‘84
900 i, 8 klapper uit 1984. De 2-deurs Sedan (project car)
9-3 FPT stage 1, sold

(p.s. I Know that you are just jealous that the little voices are talking to ME)

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 2783
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: 8v k-jetronic start niet

Bericht door Sonab » vr 22 mei, 2020 22:30

Relais gaat best wel eens stuk. (kun je bij ECU repair laten reviseren). Hoe kom je daar achter?
Brandstofpomp relais eruit pakken en dan uit mijn hoofd aansluiting 30 en 87 even doorverbinden. Je hebt de verbinding die het relais moest leggen dan in feite overbrugd.
Als het goed is hoor je de pomp dan gaan zoemen. Zo niet... dan is de pomp inderdaad hoofdverdachte.
Saab 900 T16 Red Arrow 1988
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Saab 900i 5 drs 1989, rood (gesloopt)
Saab 9000 CSE 1996, blauw (sold)
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw (sold)
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit (sold)
Saab 9000 CSE 1995, rood (sold)
Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1132
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
Regio: Kies een regio:

Re: 8v k-jetronic start niet

Bericht door Ruud 9.3 » vr 22 mei, 2020 22:45

Die kunststof ring van de brandstofpomp kan ook zonder speciaal gereedschap los.
Ik gebruik de twee handgrepen van een waterpomptang, die kun je in twee tegenover elkaar liggende sleuven leggen en daarmee kun je dan genoeg moment maken om de ring los te draaien.
9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, 9000i CC 1987, Volvo S60 2018
projecten: 900 T8 APC 1983

ex 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990

Rijk zijn zit tussen de oren, niet in je portemonnee

clercqer
Geregistreerd lid
Berichten: 205
Lid geworden op: di 17 jan, 2012 12:58
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

Re: 8v k-jetronic start niet

Bericht door clercqer » za 23 mei, 2020 18:19

Dank allen voor de inzichten. Helpt me heel erg en steekt me een hart onder de riem.

Deze namiddag ben ik mijn gereedschapskist gaan droppen aan de wagen. Morgen heb ik tijd om alles rustig na te kijken. Ik keek wel al eens naar zowel de zekering als het relais. De zekering is nog intact maar het relais zag er onderaan zo uit:

Afbeelding

Ik kon ook een lichte verbrande elektriciteitsgeur ruiken.
Zou het kunnen dat het relais stuk is?

Hoe kan ik testen of het het relais of de pomp is die de geest gegeven heeft?
Saab 900S - Modeljaar 1992 - Scarabeegroen KIA
Saab 900 T8 - Modeljaar 1989 - Donkergrijs

Gebruikersavatar
Robinson1
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 1348
Lid geworden op: zo 15 mei, 2011 14:53
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 8v k-jetronic start niet

Bericht door Robinson1 » za 23 mei, 2020 20:04

Ik zou zeggen; “volg het eerdere advies van Sonab op” inzake het doorverbinden :wink:
9-5 ‘04 Vector Steelgrey B235L op LPG de daily
900 T8 combi coupe ‘84
900 i, 8 klapper uit 1984. De 2-deurs Sedan (project car)
9-3 FPT stage 1, sold

(p.s. I Know that you are just jealous that the little voices are talking to ME)

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 2783
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: 8v k-jetronic start niet

Bericht door Sonab » za 23 mei, 2020 20:34

Dus de plekken waar je pootje 30 en 87 insteekt verbinden door er een stevig stukje elektriciteitsdraad met gestripte uiteindes in te steken.
Als het goed is gaat met contact aan de pomp dan gelijk draaien.
Saab 900 T16 Red Arrow 1988
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Saab 900i 5 drs 1989, rood (gesloopt)
Saab 9000 CSE 1996, blauw (sold)
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw (sold)
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit (sold)
Saab 9000 CSE 1995, rood (sold)
Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!

clercqer
Geregistreerd lid
Berichten: 205
Lid geworden op: di 17 jan, 2012 12:58
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

Re: 8v k-jetronic start niet

Bericht door clercqer » ma 25 mei, 2020 21:05

Dank iedereen voor de troubleshooting. Met het doorverbinden van de relais contacten sloeg de pomp terug aan. Ik kon de motor ook starten mits deze doorverbinding.
Het kapotte relais heeft part nummer 89 83 57.

Is dat doenbaar om zelf te herstellen met basis soldeer kunde (ik neem aan van niet)?

Anderzijds, ik heb de relais uit mijn vorige Saab (16v LPT) nog maar daarvan is het brandstofpomprelais een klein zwart ding. Past niet neem ik aan?

Hartelijk dank voor de info en de bijstand!
Saab 900S - Modeljaar 1992 - Scarabeegroen KIA
Saab 900 T8 - Modeljaar 1989 - Donkergrijs

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 2783
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: 8v k-jetronic start niet

Bericht door Sonab » ma 25 mei, 2020 21:55

Ik heb de mijne vakkundig laten repareren bij het bedrijf ECU Repair.
Niet supergoedkoop, maar goedkoper dan nieuw (moeilijk!) en... met garantie.
Ik vond het te belangrijk om weer een (mogelijk) half werkende gebruikte te zoeken.
Saab 900 T16 Red Arrow 1988
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Saab 900i 5 drs 1989, rood (gesloopt)
Saab 9000 CSE 1996, blauw (sold)
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw (sold)
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit (sold)
Saab 9000 CSE 1995, rood (sold)
Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 14143
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 8v k-jetronic start niet

Bericht door turbopilot » ma 25 mei, 2020 21:57

Als je repareert zorg dan dat je een doorverbind kabeltje bij je hebt, kom je iig thuis bij een defect :wink:

Sowieso handig om deze in je zij vakje te hebben liggen
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Sterkte allemaal .

clercqer
Geregistreerd lid
Berichten: 205
Lid geworden op: di 17 jan, 2012 12:58
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

Re: 8v k-jetronic start niet

Bericht door clercqer » ma 25 mei, 2020 22:28

turbopilot schreef:
ma 25 mei, 2020 21:57
Als je repareert zorg dan dat je een doorverbind kabeltje bij je hebt, kom je iig thuis bij een defect :wink:

Sowieso handig om deze in je zij vakje te hebben liggen
Ik ben met de overbrugging inderdaad naar huis gereden. Staat hij toch al mooi binnen en niet langer langs de kant van de weg.

Ik vroeg ook prijs bij ECU Repair Centre; dank voor de tip Sonab.
Saab 900S - Modeljaar 1992 - Scarabeegroen KIA
Saab 900 T8 - Modeljaar 1989 - Donkergrijs

Plaats reactie