Reier's 900 T16 Special

1978-1993
Gebruikersavatar
olav99
Donateur 2015 + 2016
Donateur 2015 + 2016
Berichten: 770
Lid geworden op: vr 24 okt, 2008 9:41

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door olav99 » wo 05 dec, 2018 22:17

Laten we zeggen dat de stuurkolom niet voor niets samendrukbaar is; google maar eens op 'saab 900 crashtest'.
Het goede nieuws is dat je waarschijnlijk al met je voorhoofd tegen de bovenrand van het stuur (en kort daarop volgens het dashboard) aan zit voordat je met je neus het stalen hart van het stuur weet te raken.
Laatst gewijzigd door olav99 op wo 05 dec, 2018 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3657
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Locatie: utrecht

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door op » wo 05 dec, 2018 22:18

in de 900 heb je inderdaad geen gordelspanner, wel de blokkering, die ervoor zorgt dat de gordel niet naar buiten komt al je er een rukje aan geeft. Is een apk puntje, maar in sommige oudto's werkt dat niet meer helemaal. Bij Reier zal het wel tiptop wezen. 8)

Ik ben benieuwd naar de velgen! neem een band met velgrandbescherming zou ik zeggen :wink:
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 estate vector 2.0t 2002

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Pablo
Donateur 2018
Donateur 2018
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 05 mei, 2008 22:14
Locatie: Overveen

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Pablo » do 06 dec, 2018 17:27

Ik heb vorig jaar een vergelijkbaar (Momo) stuur gemonteerd. Stuurt en zit veel beter met mijn lengte (1.97m); gelijk ook even de zitting wat gekanteld met wat extra ringen tussen de bodem en de stoel zodat mijn bovenbenen meer steun hebben.

Afbeelding
Saab 9-3 Aero Cabrio 2002 AUT Dion stage 1
Saab 900S Aero 1993 le mans blue metallic (FPT)
Saab 9-3 SS 1.8i 2004 (ex lease)
Saab 9-3 SE 2008 1.8t Hirsch (ex lease)
Saab 9000 CSE 2.3T 1997 AUT (verkocht)

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5500
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
Locatie: Amsterdam

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Oosthoek » do 06 dec, 2018 18:12

Pablo schreef:
do 06 dec, 2018 17:27
gelijk ook even de zitting wat gekanteld met wat extra ringen tussen de bodem en de stoel zodat mijn bovenbenen meer steun hebben.
:o why did I never think of this
900i 8v MY85 cochenille rood

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 5073
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » do 06 dec, 2018 19:04

Pablo schreef:
do 06 dec, 2018 17:27
Ik heb vorig jaar een vergelijkbaar (Momo) stuur gemonteerd. Stuurt en zit veel beter met mijn lengte (1.97m); gelijk ook even de zitting wat gekanteld met wat extra ringen tussen de bodem en de stoel zodat mijn bovenbenen meer steun hebben.

Afbeelding
Mooi!

Ik heb mijn stoel met de standaard verstelmogelijkheden achterover gekanteld staan (voor in de hoge stand, achter in de lage stand). Ik zit in elke 900 eigenlijk wel aan de hoge kant voor comfort, maar dit kleinere stuurtje (scheelt 1-2cm in diameter) dat ook nog iets verder naar me toe zit helpt enorm qua ruimtegevoel om m'n benen.

EDIT: Aan je tellers te zien zal jouw 900 ook al nieuwe type stoelen hebben? Dat is al een merkbare verbetering tov oude rail stoelen, je zit net een stukje lager.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Pablo
Donateur 2018
Donateur 2018
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 05 mei, 2008 22:14
Locatie: Overveen

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Pablo » vr 07 dec, 2018 9:44

EDIT: Aan je tellers te zien zal jouw 900 ook al nieuwe type stoelen hebben? Dat is al een merkbare verbetering tov oude rail stoelen, je zit net een stukje lager.

Klopt; ik heb de voorkant van de zitting iets opgehoogd (<1cm) zodat mijn benen net wat meer steun hebben. Zitting is niet kantelbaar bij mij; alleen omhoog en omlaag.
Saab 9-3 Aero Cabrio 2002 AUT Dion stage 1
Saab 900S Aero 1993 le mans blue metallic (FPT)
Saab 9-3 SS 1.8i 2004 (ex lease)
Saab 9-3 SE 2008 1.8t Hirsch (ex lease)
Saab 9000 CSE 2.3T 1997 AUT (verkocht)

Gebruikersavatar
Knissaw
Geregistreerd lid
Berichten: 62
Lid geworden op: di 04 jul, 2017 23:46
Locatie: Wijhe

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Knissaw » vr 07 dec, 2018 21:06

reiernumans schreef:
wo 05 dec, 2018 11:41

In principe word je opgevangen door de gordelspanner, zoals op al aangeeft. Je zou het stuur niet mogen kunnen raken als je een aanrijding hebt. Lijkt me ook niet erg fijn voor je rug/nek, zo'n snoekduik.
Ja word inderdaad opgevangen door de gordelspanner. Maar dat je het stuur niet raakt tijdens een aanrijding geld na mijn weten niet voor elke auto , Echter lijkt het mij dat de 900 dan zo ontworpen zal zijn dat dit niet zal gebeuren?

Ikzelf heb een houten stuur voor de 900 klaar liggen, enkel nog geen hub. Maar heb mijn twijfels, heb geen ervaring (gelukkig) :roll:
Saab 900 S Griffin blue 1992

It's build, not bought

Gebruikersavatar
Maus71
Donateur 2016 + 2018
Donateur 2016 + 2018
Berichten: 2668
Lid geworden op: zo 02 mei, 2010 21:04
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Maus71 » vr 07 dec, 2018 22:42

Knissaw schreef:
vr 07 dec, 2018 21:06
reiernumans schreef:
wo 05 dec, 2018 11:41

In principe word je opgevangen door de gordelspanner, zoals op al aangeeft. Je zou het stuur niet mogen kunnen raken als je een aanrijding hebt. Lijkt me ook niet erg fijn voor je rug/nek, zo'n snoekduik.
Ja word inderdaad opgevangen door de gordelspanner. Maar dat je het stuur niet raakt tijdens een aanrijding geld na mijn weten niet voor elke auto , Echter lijkt het mij dat de 900 dan zo ontworpen zal zijn dat dit niet zal gebeuren?

Ikzelf heb een houten stuur voor de 900 klaar liggen, enkel nog geen hub. Maar heb mijn twijfels, heb geen ervaring (gelukkig) :roll:
Ik heb een quick release op mijn stuur zitten, die staat zeker 6-7 cm meer naar binnen. Ik weet dus zeker dat ik met mijn kronen in het stuur bijt.
Saab 99T CC 1978 under construction.
Saab Cabriolet 2004 Aero Zwart.
Saab Cabrio Steilneus 1986 Zilver.
Saab 900 T16S 1987 Bronze
Saab 9000 Turbo S 1991

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 7598
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Locatie: Overveen NH
Contacteer:

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Ewout » vr 07 dec, 2018 23:30

Enige zekerheid is ook wel prettig.

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 3084
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door 9323 » za 08 dec, 2018 12:20

Ik zit met mijn 2m04 beter in mijn classic dan verwacht, maar ik ga bovenstaande tips toch in het achterhoofd houden :-)
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 330.000km bc279
'92 900i 2.0-16v 237.000km bc214h

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 5073
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » za 08 dec, 2018 17:58

Knissaw schreef:
vr 07 dec, 2018 21:06
Ikzelf heb een houten stuur voor de 900 klaar liggen, enkel nog geen hub. Maar heb mijn twijfels, heb geen ervaring (gelukkig) :roll:
Had in mijn vorige 900 ook een houten stuurtje, ook een botsing mee gehad (met 20km/u achterop iemand) en zat niet met m'n tanden in het stuur. Maar echt hard ging dat dus niet.. ;-)

Ik maak me in ieder geval niet meer zorgen om veiligheid dan ik deed met het standaard stuur. Sowieso lijkt het me dat je vooral de rand van je stuur raakt en niet zozeer het hart. De rand van het stuur is in dit geval zachter dan het originele leren stuur. Typisch ook dat het nu ineens over dit soort dingen gaat, terwijl ik daar in andere stuur-posts (zelfs mijn eigen met het houten stuur) nog nóóit iemand over gehoord heb. :roll:
9323 schreef:
za 08 dec, 2018 12:20
Ik zit met mijn 2m04 beter in mijn classic dan verwacht, maar ik ga bovenstaande tips toch in het achterhoofd houden :-)
Jij hebt ook een 89'er toch? Als het goed is zitten er in jouw auto dan ook nog oude rail stoelen. Die zitten ietsje hoger dan de latere types, maar hebben dus wel de mogelijkheid om de achterkant laag te zetten en de voorkant hoog. Dat scheelt iets in steun, maar (al helemaal met een schuifdak) je zit nog steeds relatief hoog. Beetje Saab eigen lijkt dat wel, alleen in een 9-3ss kan ik de stoel echt laag genoeg zetten, al hindert het me in vrijwel geen enkele Saab om een fatsoenlijke zithouding te vinden. Het liefst zou ik de stoelen zo'n 5cm lager hebben, maar ik weet nog niet precies hoe ik dat wil gaan bereiken. Heb weleens gekeken naar van die 80's-90's recaro's zoals in VW Golf I en II GTI'tjes en BMW E30's weleens te zien zijn, en ook overwogen een setje scherp geprijsde Porsche 944 stoelen op de kop te tikken, maar nog niks gevonden waarvan ik dacht; dit lijkt me perfect voor de 900. Komt vanzelf wel wat op m'n pad, heb gelukkig nog genoeg andere dingen te doen voor ik me ga vervelen. ;-)
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 3084
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door 9323 » za 08 dec, 2018 20:53

Ha,
Ik heb een 92'er, dus met nieuwe rails. Auto zit dus vrij hoog, maar nog altijd lager dan een 9000 :-)

Overigens zit ik in mijn 9-5 wel echt laag genoeg.
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 330.000km bc279
'92 900i 2.0-16v 237.000km bc214h

Plaats reactie