lekkende kachelkraan vervangen

1978-1993
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sonab
Geregistreerd lid
Berichten: 2220
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Locatie: Biezelinge

lekkende kachelkraan vervangen

Bericht door Sonab » ma 16 apr, 2018 15:54

Op de bestuurdersmat deponeert Sabina (bouwjaar 1987) tegenwoordig standaard een vaag plasje.
Het is niet veel en het KVS niveau zakt amper, maar ik heb begrepen dat het wel een defecte kachelkraan moet zijn.
Toch maar een keer verhelpen voor het een keer gaat spuiten...
Wellicht dat ik het nog even test door de slangen die het schutbord doorgaan in de motorruimte even door te verbinden en te zien of de lekkage daarmee uitblijft.
Een paar vragen in verband met evt vervanging:
-ik heb nog een compleet exemplaar liggen (kachelkraan + radiator) dat ik goed werkend van mijn 1989er sloper overgehouden heb: kan ik die zo gebruiken? of is dat op de een of andere manier te testen/ te reviseren? of toch alles nieuw?
-ik heb begrepen dat minstens het knieschot moet worden gedemonteerd en liefst ook de fascia? Dat laatste ding, daar heb ik volgens mij 1 of 2 van die lange bouten met een slechte kruiskop: hoe krijg ik die los?
-ik overweeg om ook gelijk de ventilatormotor mee te vervangen (asje piept soms n beetje, heb ook daarvan het sloopexemplaar nog liggen met slechts 133k), kan ik daar op deze wijze ook bij, of moet dan echt het hele dash eruit?
SAAB. Karakter op wielen.
Saab 900 T16 Red Arrow 1988
Saab 900i 5 drs 1989, rood (gesloopt)
Saab 9000 CSE 1996, blauw (sold)
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw (sold)
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit (sold)
Saab 9000 CSE 1995, rood (sold)
Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!

Gebruikersavatar
Robinson1
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 1252
Lid geworden op: zo 15 mei, 2011 14:53
Locatie: Helmond

Re: lekkende kachelkraan vervangen

Bericht door Robinson1 » ma 16 apr, 2018 16:33

Ik heb eigenlijk altijd een gebruikt exemplaar incl. Radiateur gebruikt om deze te vervangen. Het fuchsia heb ik hiervoor nooit los hoeven te halen.

De kachelventilator heb ik de eerste keer vervangen door de complete Dash los te halen, het schijnt ook via de rechter speakerrooster te kunnen, maar dan moet je toch echte wel kleine flexibele handjes hebben :-).
9-5 ‘04 Vector Steelgrey B235L op LPG de daily
900 i, 8 klapper uit 1984. De 2-deurs Sedan (project car)
9-3 FPT stage 1, sold

(p.s. I Know that you are just jealous that the little voices are talking to ME)

Gebruikersavatar
theun
Donateur 2015 + 2018
Donateur 2015 + 2018
Berichten: 1765
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Locatie: Bakkeveen
Contacteer:

Re: lekkende kachelkraan vervangen

Bericht door theun » ma 16 apr, 2018 17:17

Ik sta voor dezelfde uitdaging en heb inmiddels het knieschot los... maar ik word nog niet echt optimistisch van de beschikbare werkruimte....
Saab 99GL 4-deurs 1984
Saab 900i 5-deurs 1993
Saab 9000 CSE 2.0 lpt 1996

kemman
Donateur 2018
Donateur 2018
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 18:57
Locatie: utrecht

Re: lekkende kachelkraan vervangen

Bericht door kemman » ma 16 apr, 2018 18:05

knieschot demonteren is eigenlijk niet nodig, behalve vlg. mij bij de allerlaatste types 900.
Wanneer je de zwarte luchtstroom uit-openingen wegbuigt kan je er al bij. Je moet wel een beetje slank en flexibel zijn!
Heel soms kan het de hoofdkoppelingcylinder zijn; die kan lekken en laat dus ook vochtplekken achter.

Gebruikersavatar
Robinson1
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 1252
Lid geworden op: zo 15 mei, 2011 14:53
Locatie: Helmond

Re: lekkende kachelkraan vervangen

Bericht door Robinson1 » ma 16 apr, 2018 19:15

Er is best veel te vinden over dit karweitje.
De laatste keer ben ik er bijna een half uur mee bezig geweest om alles netjes te vervangen

viewtopic.php?t=50503&highlight=kachelkraan" onclick="window.open(this.href);return false;
9-5 ‘04 Vector Steelgrey B235L op LPG de daily
900 i, 8 klapper uit 1984. De 2-deurs Sedan (project car)
9-3 FPT stage 1, sold

(p.s. I Know that you are just jealous that the little voices are talking to ME)

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5474
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
Locatie: Amsterdam

Re: lekkende kachelkraan vervangen

Bericht door Oosthoek » ma 15 okt, 2018 20:44

Ik begrijp niet hoe je dit in een half uur kunt klaren. Ik ben alleen al met die vier schroefjes twee uur ondersteboven bezig geweest.... Wat een intens takkewerk. JenD heeft overigens exemplaren die ze zelf extra gecontroleerd hebben. Als je bang bent om een exemplaar te kopen met de oude productie fout, dan kun je dus sowieso daar terecht.
900i 8v MY85 cochenille rood

Gebruikersavatar
Sonab
Geregistreerd lid
Berichten: 2220
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Locatie: Biezelinge

Re: lekkende kachelkraan vervangen

Bericht door Sonab » ma 15 okt, 2018 21:01

Ik heb zelf het knieschot gedemonteerd en nog wat dingetjes. Das wel wat werk.
Vervolgens Daan van Retroll gevraagd de kachelkraan te doen. Hij deed dat op de tast in een paar minuten!
Dat was mij zo snel zeker niet gelukt!
Lekkage is geheel weg nu.
SAAB. Karakter op wielen.
Saab 900 T16 Red Arrow 1988
Saab 900i 5 drs 1989, rood (gesloopt)
Saab 9000 CSE 1996, blauw (sold)
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw (sold)
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit (sold)
Saab 9000 CSE 1995, rood (sold)
Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!

Plaats reactie