Saab 900 T8 turbo 1982 terug aan de praat krijgen?

1978-1993
autosleutel
Geregistreerd lid
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 07 feb, 2018 1:40

Saab 900 T8 turbo 1982 terug aan de praat krijgen?

Bericht door autosleutel » wo 07 feb, 2018 2:03

Heb een tijdje geleden een saab 900 turbo 82' overgenomen van een kameraad. Deze heeft spijtig genoeg 10 jaar stilgestaan (met brandstof in de tank) met gevolg dat de brandstofpomp volledig verstopt is.
Deze blijkt nu ook defect te zijn. Ik heb de tank leeggemaakt (proper gemaakt), een nieuwe pomp gekocht en gemonteerd.

Voor ik verder ga met sleutelen, wat zijn de volgende stappen die ik moet doornemen?

Ik denk aan: check de toevoer aan de benzinefilter voor en na?
Injectors checken?
Deze auto heeft het Kjet injectiesysteem.

Wat mag ik doen en wat moet ik zeker vermijden alvorens ik de auto start?

Gebruikersavatar
Braakhuis 9-5
Geregistreerd lid
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 04 apr, 2016 9:47
Locatie: Borne

Re: Saab 900 T8 turbo 1982 terug aan de praat krijgen?

Bericht door Braakhuis 9-5 » wo 07 feb, 2018 11:57

Bougies, verdeler en bougiekabels vervangen zodat er ook een sterke ontsteking is. En wat remreiniger of startvloeistof in de inlaat spuiten. daarna zou ik pas de K-jet afstellen. Als je wilt heb ik wel een K-jet handleiding.
https://www.flickr.com/photos/150746202@N02/" onclick="window.open(this.href);return false;?
17 jarige jongen zonder rijbewijs :mrgreen:
Saab 900 T8 Sedan 1985 (25-12-2016 tot 8-10-2017 R.I.P na het ongeluk)
Saab 9-3 2.0i 1998 (11-03-2018 tot heden
Saab 900 Turbo S 1993 (17-03-2018 tot 28-04-2018 verkocht)

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5458
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
Locatie: Amsterdam

Re: Saab 900 T8 turbo 1982 terug aan de praat krijgen?

Bericht door Oosthoek » za 10 feb, 2018 23:05

Motorolie en filter vervangen lijkt mij het belangrijkste. Luchtfilter en benzinefilter. Aangezien je de benzinetank en pomp al hebt schoongemaakt, zou ik dan eerst maar eens een poging wagen. Als hij rijdend is weg gezet dan heb je best kans dat hij dan gewoon werkt. Eventueel beetje remreiniger in de inlaat spuiten als hij niet snel wil starten.
900i 8v MY85 cochenille rood

900CD
Geregistreerd lid
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 nov, 2010 18:05

Re: Saab 900 T8 turbo 1982 terug aan de praat krijgen?

Bericht door 900CD » zo 11 feb, 2018 11:56

Hallo autosleutel,

leuk initiatief om deze turbo weer rijdend te krijgen! Mijn ervaring is dat K-jetronics die lang hebben stilgestaan problemen kunnen hebben met de 'warmloopregelaar', dat is het rechthoekige blokje wat vooraan tegen de cilinderkop zit geschroefd en waar twee zwarte brandstofleidingen op zijn aangesloten. De brandstof die hierin zit verdampt waardoor er een neerslag ontstaat en het ding uiteindelijk verstopt raakt. Dit onderdeel is heel belangrijk om een correct mengsel te krijgen, zoals verrijking bij een koude motor en bij flink accelereren. Als hij verstopt zit wordt de regeldruk in het systeem veel te hoog waardoor het mengsel te arm wordt en een koude motor dus slecht (of niet) loopt. Ik heb twee auto's met K-jetronic gekocht (99EMS en 900 turbo 8V) die allebei lang hadden stilgestaan en bij beiden bleek dit onderdeel problemen te geven. Je kunt het ontdekken door de regeldruk in het K-jetronic systeem te meten maar daar heb je wel apparatuur (en natuurlijk wat kennis van het systeem) voor nodig. De regelaar van de EMS heb ik kunnen demonteren en schoonmaken, maar die van de 8V turbo heeft een extra membraan voor verrijking bij vollast en die heeft het begeven toen ik hem openmaakte. Die heb ik dus moeten vervangen.

Wat je kunt doen is de twee zwarte leidingen van de warmloopregelaar losschroeven en met perslucht (2-3 bar) in één van de openingen blazen. Er moet dan lucht uit de andere opening komen, anders is het ding volledig verstopt. Pas wel op met het losschroeven van de leidingen: de kunststof is inmiddels 35 jaar oud en vaak erg hard geworden waardoor het snel afbreek, zeker bij dit koude weer. Dit geldt ook voor de leidingen naar de injectoren.

Veel succes met het rijdend krijgen van je turbo! Als je nog verdere vragen hebt dan hoor ik het wel. Op internet is veel info te vinden over de K-jetronic (zoek b.v. op 'Bosch CIS warm up regulator'), het systeem is in de jaren 80 in veel auto's toegepast.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 12267
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26

Re: Saab 900 T8 turbo 1982 terug aan de praat krijgen?

Bericht door turbopilot » zo 11 feb, 2018 12:30

Zou niet direct remreiniger inspuiten als start hulp. Laat hem eerst meer even ronddraaien op de startmotor zodat je eerst oliedruk opbouwd.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

autosleutel
Geregistreerd lid
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 07 feb, 2018 1:40

Re: Saab 900 T8 turbo 1982 terug aan de praat krijgen?

Bericht door autosleutel » zo 11 feb, 2018 23:27

Heb de bougies nagekeken (hebben allen een vonk) heb de brandstofpomp vervangen en gecheckt of toevoer tot aan en door de filter gaat, dit is ook in orde. Heb volgens de vraagbaak contact 30 en 87 doorverbonden zodat de pomp blijft draaien zonder contact, en de injectorleidingen (zonder injectors) in potjes gehangen, de rubberbalg verwijderd en de luchtstuwschijf voorzichtig opgeheven...ging helemaal niet hoog (ik schat 3 mm..heb natuurlijk niets geforceerd...misschien zit de plunger vast of is dit de normale hoogte?) dit gaf één druppeltje uit elke leiding en een paar belletjes...en daarna stopte het...?

Wat raden jullie aan als eerste te doen? kan ik het syteem spoelen met iets?

autosleutel
Geregistreerd lid
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 07 feb, 2018 1:40

Re: Saab 900 T8 turbo 1982 terug aan de praat krijgen?

Bericht door autosleutel » zo 11 feb, 2018 23:55

Nu zoals 900CD vermeldt, de systeemdruk wordt te hoog als het warmteloopregelaar-deel verstopt zit, is dit misschin de oorzaak waarom de luchtstuwschijf niet veel hoger kan als 3 mm, de plungjer kan niet omhoog waardoor het ventiel afgesloten is? Ik baseer me volledig op deze afbeelding https://i.ytimg.com/vi/utfiUjYFUMc/maxresdefault.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Morgen verder onderzoeken...

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 5602
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Locatie: 't Lage Noorden

Re: Saab 900 T8 turbo 1982 terug aan de praat krijgen?

Bericht door Funky Dude » ma 12 feb, 2018 2:12

Koppeling en remmen worden ook niet beter van lang stilstaan, sowieso vloeistoffen verversen en hoofd- en hulpcilinders controleren. Banden kun je weggooien en vervangen, Raam-, deur- en kleprubbers dik in de vaseline zetten, rubberen leidingen controleren op uitdroging, ook onder de slangklemmen. Stekkerverbindingen en zekeringenkast controleren op oxidatie.
Foto plaatsen :D

900CD
Geregistreerd lid
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 nov, 2010 18:05

Re: Saab 900 T8 turbo 1982 terug aan de praat krijgen?

Bericht door 900CD » ma 12 feb, 2018 11:12

Zelfs als de systeemdruk maximaal is (dit is iets meer dan 5 bar) moet de stuwschijf volledig omhoog kunnen. Het lijkt erop dat de plunjer in je brandstofverdeler vastzit door neerslag uit de verdampte benzine. Je kunt proberen de stuwschijf op te lichten als er geen/weinig brandstofdruk op staat (dus een half uurtje nadat de pomp heeft gedraaid). Gaat het dan nog niet dan zit de plunjer in de brandstofverdeler vast. Als dat het geval is kan ik je wel wat tips geven hoe je dat kunt oplossen.

autosleutel
Geregistreerd lid
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 07 feb, 2018 1:40

Re: Saab 900 T8 turbo 1982 terug aan de praat krijgen?

Bericht door autosleutel » ma 12 feb, 2018 14:32

de luchtschijf "sensorplaat" gaat niet hoger als 3 mm ook niet na lang wachten. Ik vermoed dat mijn plunjer dus vastzit. In de verdelerkop zorgt een differentieeldruk ervoor dat de injectoren brandstof geven, dit is een diafragmaklepje dus het lijkt me allemaal zeer fragiele...wat mag ik verwijderen en wat zeker niet aanraken of forceren???

Ik ben van plan om de leidingen eraf te halen en dan het bovenste (zwarte) kopdeksel eraf te halen?
http://www.jfuhlemann.de/kjet/p6.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
iemand die een demonteerhandleiding heeft, of wijst dit zichzelf uit?

Ik hoor iets van rubbers insmeren met vaseline...geldt dit ook voor de rubberspoiler vanachter op het kofferdeksel? Deze is bij mij nogal droog?

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 5602
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Locatie: 't Lage Noorden

Re: Saab 900 T8 turbo 1982 terug aan de praat krijgen?

Bericht door Funky Dude » ma 12 feb, 2018 14:53

Heb je al een werkplaatshandboek? Zeker de aanschaf waard.Rubber spoiler kun je zeker met vaseline insmeren, desnoods een paar keer met een paar dagen ertussen. Het te behalen resultaat is afhankelijk van de huidige staat.

Gebruikersavatar
Braakhuis 9-5
Geregistreerd lid
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 04 apr, 2016 9:47
Locatie: Borne

Re: Saab 900 T8 turbo 1982 terug aan de praat krijgen?

Bericht door Braakhuis 9-5 » ma 12 feb, 2018 14:56

autosleutel schreef:de luchtschijf "sensorplaat" gaat niet hoger als 3 mm ook niet na lang wachten. Ik vermoed dat mijn plunjer dus vastzit. In de verdelerkop zorgt een differentieeldruk ervoor dat de injectoren brandstof geven, dit is een diafragmaklepje dus het lijkt me allemaal zeer fragiele...wat mag ik verwijderen en wat zeker niet aanraken of forceren???

Ik ben van plan om de leidingen eraf te halen en dan het bovenste (zwarte) kopdeksel eraf te halen?
http://www.jfuhlemann.de/kjet/p6.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
iemand die een demonteerhandleiding heeft, of wijst dit zichzelf uit?
Ik heb desnoods wel een Kjet handleiding voor je. als je even in een PBtje je mailadres stuurt, stuur ik hem je toen :wink:
https://www.flickr.com/photos/150746202@N02/" onclick="window.open(this.href);return false;?
17 jarige jongen zonder rijbewijs :mrgreen:
Saab 900 T8 Sedan 1985 (25-12-2016 tot 8-10-2017 R.I.P na het ongeluk)
Saab 9-3 2.0i 1998 (11-03-2018 tot heden
Saab 900 Turbo S 1993 (17-03-2018 tot 28-04-2018 verkocht)

autosleutel
Geregistreerd lid
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 07 feb, 2018 1:40

Re: Saab 900 T8 turbo 1982 terug aan de praat krijgen?

Bericht door autosleutel » ma 12 feb, 2018 17:17

Momenteel volg ik mijn vraagbaak, prima boekje tot zover, enkel als er iets gedemonteerd moet worden zoals vb. een Kjetronic gaan ze niet in detail.

900CD
Geregistreerd lid
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 nov, 2010 18:05

Re: Saab 900 T8 turbo 1982 terug aan de praat krijgen?

Bericht door 900CD » ma 12 feb, 2018 22:06

Ik zou je afraden om het verdeelblok open te maken. Ik heb het een keer geprobeerd en het niet meer lekvrij dicht gekregen. Wat je wel kunt doen is het complete verdeelblok van de luchtmassameter schroeven. Je moet daarvoor de drie schroeven met de gleuf losdraaien, de schroeven met de torx kop kunnen gewoon blijven zitten. De derde schroef zit onder de centrale aansluiting, hier moet je even de nippel van afdraaien. Als je het verdeelblok optilt moet je normaal in het midden de plunjer tegenhouden omdat die er anders uitvalt, maar ik denk dat de plunjer in jouw geval behoorlijk vast zal zitten. Wees voorzichtig met deze plunjer: de passing is erg nauw en een beschadigde plunjer kan klemmen of lekken en dat maakt je brandstofverdeler onbruikbaar. Je kunt b.v. weken met WD40 om hem los te krijgen. Succes!

App1
Geregistreerd lid
Berichten: 363
Lid geworden op: do 02 feb, 2017 12:57

Re: Saab 900 T8 turbo 1982 terug aan de praat krijgen?

Bericht door App1 » di 13 feb, 2018 3:21

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... j6x361MY82" onclick="window.open(this.href);return false;

Op het web is wel het e.e.a. te vinden. Deze is in net nederlands

Plaats reactie