84'er 900 turbo 8v start slecht

1978-1993

84'er 900 turbo 8v start slecht

Berichtdoor ivantje » wo 08 maart, 2017 16:13

hallo mede liefhebbers,

Mijn 900 turbo van 84 start vaak slecht bij koude start. Het gaat om een 8 klepper met k-jetronic en geen intercooler.

Ik merk bij weersverandering (temperatuurverschil) dat de auto beter start of slechter start. Op het moment a 10 graden kan ik met mijn voetje op het gaspedaal starten dan slaat hij aan en dan ff op toeren (2000-2500rpm ca 10 seconde) houden en er is niks aan de hand, doe ik dat niet loopt ie slecht of op 3 poten. Het vreemde is dat ik hem soms ook gewoon kan starten (koud) en er niks aan de hand is en de andere keer is het zo erg dat ik hem eerst een paar minuten stationair moet laten draaien. Met warme motor heb ik het zelfde als hij ongeveer een kwartiertje heeft gestaan en ik start hem loopt hij vaak een beetje beroerd en dan rondje om en hij loopt als een speer, ook heb ik geen vermogensverlies of rooksignalen. Alle vloeistoffen zijn en blijven aan pijl en geen gekke taferelen.

Ik verdenk de injectoren hiervan, hoe denken jullie?

groetjes Ivan.
People hurt feelings, my 900 Turbo won't!
Avatar gebruiker
ivantje
Geregistreerd lid
 
Berichten: 20
Geregistreerd: zo 22 jan, 2012 20:28
Woonplaats: Werkplaats

Re: 84'er 900 turbo 8v start slecht

Berichtdoor Ewout » wo 08 maart, 2017 16:31

Misschien heeft-ie vernomen van je plannen om er een aerokit op te schroeven en is dit een vorm van protest...? :wink:
v/h h.o.d.n. falcon

1985 900 T16 cc aero (3d, zilvergrijs) der géi nues
1986 900 T16 cv (zilvergrijs) the flatnose
1992 900 t16 cc aut. (5d, eucalyptusgroen) de zalmneus


the fabulous flatnose register
http://www.garaget.org/ewout
Avatar gebruiker
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
 
Berichten: 7162
Geregistreerd: do 19 apr, 2007 20:45
Woonplaats: Overveen NH

Re: 84'er 900 turbo 8v start slecht

Berichtdoor ivantje » za 11 maart, 2017 20:56

Heeft dan niemand een ideetje? Kan het fine tunen zijn? Of is het gewoon altijd klooien met die systemen?
People hurt feelings, my 900 Turbo won't!
Avatar gebruiker
ivantje
Geregistreerd lid
 
Berichten: 20
Geregistreerd: zo 22 jan, 2012 20:28
Woonplaats: Werkplaats

Re: 84'er 900 turbo 8v start slecht

Berichtdoor Tjakko » ma 13 maart, 2017 9:40

Afgaande op de klachten zou ik het in eerste instantie niet zoeken in de injectoren. Zou eerder denken aan de WUR (Warm Up Regulator) of de accumulator onder de auto (vanwege het slecht aanslaan in warme toestand). Is al veel over geschreven op dit forum. Zoek maar eens op k-jetronic of k-jet.

Succes!
Tjakko
Geregistreerd lid
 
Berichten: 79
Geregistreerd: do 16 jan, 2014 10:06

Re: 84'er 900 turbo 8v start slecht

Berichtdoor ivantje » zo 19 maart, 2017 23:21

Ik ga het eens proberen met een warmup regulator! Tja injectoren dan zou hij toch ook slecht moeten lopen?
People hurt feelings, my 900 Turbo won't!
Avatar gebruiker
ivantje
Geregistreerd lid
 
Berichten: 20
Geregistreerd: zo 22 jan, 2012 20:28
Woonplaats: Werkplaats

Re: 84'er 900 turbo 8v start slecht

Berichtdoor Schippertje » zo 19 maart, 2017 23:49

Je accumulator zou stervende kunnen zijn. Dit denk ik vooral om je "bij warme motor kwartiertje stilstaan" verhaal.

Dat onderdeel is gelukkig nog te krijgen, goedkoop is het helaas niet
Saab 99 TS '73
Saab 96 V4 '76
Saab 900 T8 '83
Saab 900 T8 '84 gesloopt
Caab 900 T16 USA '89
Saab 9000 V6 Griffin '95
Saab 9-5 '03
Avatar gebruiker
Schippertje
Donateur 2014
Donateur 2014
 
Berichten: 484
Geregistreerd: ma 15 okt, 2012 19:46
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: 84'er 900 turbo 8v start slecht

Berichtdoor gertram » ma 20 maart, 2017 8:43

Als de injectoren echt slecht zijn zal hij ook niet mooi lopen als de motor opgewarmd is. K-jet injectoren vernevelen allemaal na verloop van tijd steeds slechter maar ik zou het daar in eerste instantie niet zoeken. Je kunt de verneveling wel controleren, staan verschillende filmpjes van op youtube. K-jet werd in de U.S. CIS genoemd.
Opent de Auxilary Air Valve (AAV) nog bij koude motor en sluit hij langzaam bij contact aan? Koppel de 5e injector eens los en kijk of dat de koude start verbetert.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i G3 '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Avatar gebruiker
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: do 01 dec, 2005 21:46
Woonplaats: 076

Re: 84'er 900 turbo 8v start slecht

Berichtdoor gertram » ma 20 maart, 2017 10:33

In http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=145085 staat een download link voor het brandstof gedeelte van de factory manual.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i G3 '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Avatar gebruiker
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: do 01 dec, 2005 21:46
Woonplaats: 076

Re: 84'er 900 turbo 8v start slecht

Berichtdoor ivantje » di 21 maart, 2017 0:07

Met de 5e injector los is de start wel degelijk beter. Ik hoef niet eens gas te geven hij blijft dan gewoon lopen maar nog loopt hij erg slecht. Maar rijd ik keer blokje om das zegmaar 100 meter in de 2e versnelling rijden a 2000 rpm is het weer in orde.

Warme start gaat altijd goed maar dan loopt hij iets schraal ofzo beetje half maar als ik dan 1 keer gas intrap tot 3000rpm gewoon een dot gas zegmaar dan loopt hij perfect

Met 5e injector aangesloten moet ik half gas openhouden om te starten en als die aanslaat direct pedaal naar de vloer anders slaat hij af en gaat hij nog moeilijker aan bij de 2e poging. Ook loopt hij dan op 3 of soms zelfs 2 cilinders.

Ik vermoed zelf dus ook het bimetaal geval (wur?) Ik ga even langs elferink woensdag om te kijken of ze die voor me hebben.
People hurt feelings, my 900 Turbo won't!
Avatar gebruiker
ivantje
Geregistreerd lid
 
Berichten: 20
Geregistreerd: zo 22 jan, 2012 20:28
Woonplaats: Werkplaats

Re: 84'er 900 turbo 8v start slecht

Berichtdoor Rhinobirds » di 21 maart, 2017 0:48

Er zit ook een bi-metaal in de thermotimeswitch. Deze stuurt de 5de injector aan en zit tussen inlaat 2 en 3 van je inlaatspruitstuk. Misschien dat deze switch te lang open blijft staan bij een warme start en er daardoor te veel benzine ingespoten wordt via de 5de injector.
1996 SAAB 9000CSE LPG
1996 SAAB 9000CSE LPG (gedemonteerd)
1989 SAAB 900C LPG (gedemonteerd)
1986 SAAB 900 T8 (projectje)
Avatar gebruiker
Rhinobirds
Geregistreerd lid
 
Berichten: 982
Geregistreerd: zo 20 jan, 2008 19:41
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar 900 Classic

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten