Ergens in Nederland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter.
-
MVE
- Geregistreerd lid
Bericht
door MVE » wo 21 jan, 2026 15:48
Benaero schreef: ↑wo 21 jan, 2026 15:20
Wat mij dan intrigeert is de reden waarom de garagehouder de advertentie heeft verwijderd. Ik ga er namelijk vanuit dat hij op de hoogte was van het schadeverleden van deze auto. Hij kon immers het chassisnummer (wel legaal verkregen

)ook via Carfax natrekken. En maak mij nu niet wijs dat hij dat niet heeft gedaan.
Sinds wanneer is een VIN nummer krijgen op welke manier dan ook illegaal?
Dit is bij heel veel auto’s gewoon openbaar leesbaar onderaan de voorruit.
-
Benaero
- Donateur (6x)

Bericht
door Benaero » wo 21 jan, 2026 15:56
MVE schreef: ↑wo 21 jan, 2026 15:48
Sinds wanneer is een VIN nummer krijgen op welke manier dan ook illegaal?
Dit is bij heel veel auto’s gewoon openbaar leesbaar onderaan de voorruit.
Bjjvoorbeeld als je een VIN nummer verkrijgt uit systemen waarvoor je geautoriseerd bent, maar die niet bedoelt zijn om als openbare bron te dienen. Wat eerder in dit topic werd gesuggereerd dat sommige forumleden vanuit hun werk over bepaalde informatie kunnen beschikken.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Bericht
door Gele aero » wo 21 jan, 2026 15:57
Wat mij dan intrigeert is de reden waarom de garagehouder de advertentie heeft verwijderd. Ik ga er namelijk vanuit dat hij op de hoogte was van het schadeverleden van deze auto. Hij kon immers het chassisnummer (wel legaal verkregen

)ook via Carfax natrekken. En maak mij nu niet wijs dat hij dat niet heeft gedaan.
Durf ik je niet te zeggen. Hij heeft wel 80+ auto's staan meestal voor snelle handel en/of export. Of je dan alles keurig controleert weet ik niet.
-
Nrk
- Geregistreerd lid
Bericht
door Nrk » wo 21 jan, 2026 16:18
Style&Co schreef: ↑wo 21 jan, 2026 13:26
ik zou bijna zeggen; kom eens proefrijden in mijn NG95 automaat (getunede 4 cilinder). Ik woon net onder Groningen
Zo’n aanbod sla ik natuurlijk niet af. ik ben ook regelmatig in en rond Groningen te vinden, dus als je het aanbied, graag!
-
Saapie
- Donateur (2x)

Bericht
door Saapie » wo 21 jan, 2026 16:59

Kopers kunnen dit verhaal op het forum lezen en dan haken ze af. Ik denk dat deze auto op transport naar Polen of verder gaat. Verkopen in Nederland is lastig, en nu ook juridisch een risico.
-
MVE
- Geregistreerd lid
Bericht
door MVE » wo 21 jan, 2026 17:07
Benaero schreef: ↑wo 21 jan, 2026 15:56
Bjjvoorbeeld als je een VIN nummer verkrijgt uit systemen waarvoor je geautoriseerd bent, maar die niet bedoelt zijn om als openbare bron te dienen. Wat eerder in dit topic werd gesuggereerd dat sommige forumleden vanuit hun werk over bepaalde informatie kunnen beschikken.
Een VIN nummer is openbaar… Dus hoe je die bemachtigt is daaraan ondergeschikt lijkt me.
-
Benaero
- Donateur (6x)

Bericht
door Benaero » wo 21 jan, 2026 17:33
MVE schreef: ↑wo 21 jan, 2026 17:07
Een VIN nummer is openbaar… Dus hoe je die bemachtigt is daaraan ondergeschikt lijkt me.
Oké, dan kun jij dus antwoord geven op mijn vraag uit welke openbaar systeem ik, op basis van een kenteken, een VIN nummer kan verkrijgen. Tot op heden heb ik daar nog geen antwoord op gekregen.
-
RonnieW
- Donateur (3x)

Bericht
door RonnieW » wo 21 jan, 2026 19:17
Kan niet, alleen garages hebben toegang tot een online database met autogegevens, waaronder het chassisnummer (VIN) dat aan de hand van het kenteken kan worden opgevraagd. Deze database is echter niet toegankelijk voor het publiek.
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Bericht
door NeufegliseThierry » wo 21 jan, 2026 19:33
Eigenlijk best maf dat we hier in NL zo 'spannend' doen over het VIN nummer en dat dit dus niet b.v. op RDW.nl te vinden is als je op kenteken zoekt. Dat belemmert je enorm in het achterhalen van eventuele schadegeschiedenis. In Zweden kun je op Transportstyrelsen zo zien welk VIN nummer een auto heeft. Geen idee hoe het in andere landen in Europa geregeld is.
-
Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
Bericht
door Flowe Kitttt99 » wo 21 jan, 2026 21:31
Een VIN zegt net zo veel over de eigenaar als het kenteken, precies helemaal niks. In andere landen werkt dat anders.