Prijsstijging 9-5 gaat hard

Ergens in Nederland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter.
Tubefreak
Donateur 2017
Donateur 2017
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Prijsstijging 9-5 gaat hard

Bericht door Tubefreak » di 15 sep, 2020 23:10

Je kunt voor 1500 euro eentje uit Zweden halen en ook een paar duizend meer proberen te cashen.
https://www.blocket.se/annons/blekinge/ ... r/91538244

Christiaan94
Donateur 2014
Donateur 2014
Regio: Zweden

Bericht door Christiaan94 » wo 16 sep, 2020 22:17

Die kan je meestal na wat gepor met een schroevendraaier, of een goede regenbui, met stoffer en blik opvegen :mrgreen:

Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Steve-O » do 17 sep, 2020 9:53

Lekker negatief weer dit. En zwaar overdreven alles over één kam scheren. Er zijn ook goede SAABs in Zweden te vinden ...
East of the Sun, West of the Moon

Tubefreak
Donateur 2017
Donateur 2017
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Tubefreak » do 17 sep, 2020 10:05

Steve-O schreef:
do 17 sep, 2020 9:53
Lekker negatief weer dit. En zwaar overdreven alles over één kam scheren. Er zijn ook goede SAABs in Zweden te vinden ...
Als je een 9-5 of 9-3 zoekt is het aanbod daar erg goed met idd mooie prijzen. Wel goed opletten, de gemiddelde SAAB rijder is daar anders dan in Nederland, onderhoud laat soms te wensen over.

Gek genoeg is het aanbod 900 classics al jaren erg beperkt. Komen maar weinig leuke turbo's voorbij.

Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Steve-O » do 17 sep, 2020 10:22

Vorige week op een sloop nog een MY06 9-5 gezien met een roestvrij subframe. Dacht nog: "Wat zonde dat juist zoeentje voortijdig zijn graf in gaat." Er gebeurt over het algemeen hetzelfde onderhoud als in NL: Vloeistoffen en remblokken vervangen tot de grote kosten komen. Dan verwisselt hij van eigenaar (die dan voor de kosten staat, maar om verder te rijden wel wordt uitgevoerd) of hij gaat vanwege de leeftijd naar de schroot. Al met km-standen vanaf 150k. Soms ook door aanrijding met groot wild natuurlijk.

Je moet gewoon altijd goed opletten bij een gebruikte auto. De meeste eigenaren zijn m.i. net zo slonzig. Ongeacht welk land. Veel auto-eigenaren hebben gewoon een verkeerd beeld van wat goed onderhoud inhoudt. Dat is ook preventief onderdelen vervangen, i.p.v. oprijden tot een storing, overmatige slijtage of rotte plekken.

Gisteren nog mensen men een camper in Groningen gesproken. "Ja, goed ding we hebben hem al 7 jaar en nog nooit hoefde er iets gerepareerd." Dan is het niet persé zo'n goede auto, maar je bent te beroerd om dingen na te kijken en bij te houden. Morgen of volgend jaar sta je een keer stil of komt er een vette factuur aan. Bijvoorbeeld de remklauwen geheel vervangen omdat je de nippels niet gangbaar houdt of de remolie elke 2 of 3 jaar ververst en de blokjes oprijdt tot het haast krast. Dat soort dingen.

De 9-5 heeft een ontwerpfout bij de 'hundbenen' gecombineerd met het ontbreken van tectyl. NL 9-5's zullen daar ook niet allemaal ok zijn als je de kunststofpanelen weghaalt.
Hoeveel mensen nemen ook de moeite om af en toe eens met perslucht achter kunststof en raamrubbers alle prut weg te blazen. Ik denk dat ik één van de weinigen ben.
East of the Sun, West of the Moon

Plaats reactie