Het über soft top trouble topic, met echte stukjes oplossing

Voor alle Saab cabrio rijders
ErikDiep
Geregistreerd lid
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 19:34
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Het über soft top trouble topic, met echte stukjes oplos

Bericht door ErikDiep » za 22 jun, 2013 18:25

Even een update voor degenen die deze topic volgen:
Ik heb er de afgelopen tijd niet meer naar gekeken en het probleem is dus niet opgelost. Ik gebruik nu een bamboestok om de tonneau net even verder naar achteren te duwen bij het bedienen van de kap. Niet elegant, maar wel effectief.
Zodra het probleem opgelost is zal ik een nieuw bericht posten.
Groeten voor nu, Erik

Gebruikersavatar
apache
Geregistreerd lid
Berichten: 20
Lid geworden op: za 28 jul, 2012 22:06
Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand

Re: Het über soft top trouble topic, met echte stukjes oplos

Bericht door apache » za 22 jun, 2013 22:13

Hallo,
Ik had hetzelfde probleem met mijn 900ng, de bediening is bij mij wel volledig met motoren(oud systeem) maar het systeem met de universal joint rechts achteraan in de kofferruimte lijkt mij hetzelfde te zijn.
Er zat gewoon te veel speling op de universel joint en dat kan je onmogelijk met de hand voelen!
Een fractie van een mm speling, resulteert in enkele centimeters op de haalbare hoogte van de tonneau.
Mijn oplossing:
Klop de stalen pin uit de universal joint
Universal joint in de bankschroef en aanspannen zodanig dat ge nagenoeg geen speling meer hebt en ge hem met de hand nog nauwelijks met veel kracht kunt bewegen.
Plaats er dan een schroef door met een moer er op, de universal joint kan zich nu niet meer open zetten.
Monteer de universal joint op de 2 assen en zorg er voor dat ge daar geen speling krijgt, monteer desnoods nieuw vijzen en trek zeer goed aan.
Nadeel: de stalen pin is zodanig berekend dat die dient af te breken bij eventuele blokkage, hopelijk breekt de schroef dan ook af...

Succes!
Saab 900 SE 2.0i Turbo Cabriolet Autom.1996
BMW K100LT
BMW R1100GS

ErikDiep
Geregistreerd lid
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 19:34
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Het über soft top trouble topic, met echte stukjes oplos

Bericht door ErikDiep » zo 23 jun, 2013 11:53

Beste Apache,
Dank voor je inbreng.
Dat wat jij schrijft komt overeen met dat wat Beech op 28 mei schreef. Het lijkt alsof dit het probleem moet zijn. Ik zal deze oplossing als eerste gaan uitproberen. Ik houd jullie op de hoogte wanneer ik er mee bezig ben geweest.
Groeten, Erik

ErikDiep
Geregistreerd lid
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 19:34
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Het über soft top trouble topic, met echte stukjes oplos

Bericht door ErikDiep » di 03 sep, 2013 10:52

Het probleem heb ik nog steeds niet opgelost. Ik gebruik nog steeds een bamboestok zodat ik vanuit de bestuurdersstoel de tonneau net even verder naar achteren kan duwen zodat de kap de tonneau kan passeren.
Ik heb de boel nog steeds open liggen zodat ik, wanneer ik er tijd voor vrij wil en kan maken ik er weer verder mee kan.
Ik heb inmiddels wel de overtuiging dat het de shearpin zal kunnen zijn. Ik kan echter de shearpin er niet 1,2,3 uittikken zodat ik het hele mechanisme
eruit moet halen. Dat is mij voor dit moment teveel werk.
Ik ben uiteraard benieuwd welke oplossingen anderen gaan vinden.

bombardier-rsv
Geregistreerd lid
Berichten: 39
Lid geworden op: za 09 feb, 2013 18:39
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het über soft top trouble topic, met echte stukjes oplos

Bericht door bombardier-rsv » di 03 sep, 2013 21:57

Hoi Erik, ik blijf dit topic ook even volgen voor als het (na het verdraaien van de rubbers waardoor mijn tonneau nu goed open gaat) misschien toch weer fout zal gaan.
ben benieuwd naar de uiteindelijke oplossing.

Gebruikersavatar
9399
Geregistreerd lid
Berichten: 1067
Lid geworden op: do 17 jan, 2013 19:40
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Het über soft top trouble topic, met echte stukjes oplos

Bericht door 9399 » vr 10 jan, 2014 22:32

Ik heb hetzelfde als de topicstarter en dus waarschijnlijk ook de switch 5e boog die verbogen/defect is. Maar waar vind ik die precies? Als ik de fotos zie zou je er makkelijk bij kunnen maar als ik dan verder lees om te vervangen kan je beter solderen omdat de draad kort is die aan de nwe zit. Is hij dan toch lastig te bereiken? Dus als ik weet waar die zit kan ik eens kijken en is het dan dat je kan testen of het de switch door hem met de hand te schakelen om te zien of de kap dan wel verder gaat met zijn beweging?

Gebruikersavatar
9399
Geregistreerd lid
Berichten: 1067
Lid geworden op: do 17 jan, 2013 19:40
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Het über soft top trouble topic, met echte stukjes oplos

Bericht door 9399 » za 18 jan, 2014 18:23

Niemand die weet of je de microswitch 5e boog kan testen als de kap dus rechtop blijft staan en dus niet verder gaat? IK weet die switch niet te vinden precies en zou dat graag weten hoe ik die kan bereiken.

Gebruikersavatar
9399
Geregistreerd lid
Berichten: 1067
Lid geworden op: do 17 jan, 2013 19:40
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Het über soft top trouble topic, met echte stukjes oplos

Bericht door 9399 » zo 19 jan, 2014 18:11

Hier even een paar plaatjes wat er gebeurd met mijn kap. Het probleem zit hem dus blijkbaar in het niet uit zichzelf willen knikken van het voorste gedeelte van de kap. Als ik een handje help gaat ie wel door en zakt netjes en de boel sluit zich.

Stap1: Achterste gedeelte gaat omhoog
Afbeelding

Stap2: De klep gaat omhoog
Afbeelding

Stap3: De kap zakt in het bergvak
Afbeelding

Stap4: Het voorste gedeelte van de kap moet knikken maar doet dat niet uit zichzelf, wel als ik het een handje help
Afbeelding

EJV6
Geregistreerd lid
Berichten: 53
Lid geworden op: di 22 feb, 2011 18:04
Regio: - kies een regio

Re: Het über soft top trouble topic, met echte stukjes oplos

Bericht door EJV6 » ma 07 jul, 2014 17:32

Heren,

Inderdaad prachtig topic.
En vast wel iemand die simpel weet wat te doen als slot van tonneau niet meer opent en dak dus stukje open blijft staan.
Niet zo heel duidelijk te vinden...

Groet Edwin

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Het über soft top trouble topic, met echte stukjes oplos

Bericht door 72sonett3 » ma 07 jul, 2014 20:48

9399 schreef:... als de kap dus rechtop blijft staan en dus niet verder gaat?
Hier nog een tip van iemand op het Spaanse Saabforum waarbij de kap van een 9-3 ook niet meer in één keer open ging
1) kapvergrendendeling op de voorruit losmaken
2) met de knop in de middenconsole het dak open laten gaan tot het dak stopt
3) nu met de linkerhand arm het half open dak ondersteunen, blijven ondersteunen zodat die niet dichtzakt, ook niet verder open duwen.
4) met het dak ondersteund de bedieningsknop loslaten, een paar seconden wachten en dan het dak weer verder openen met de knop.

Openen en sluiten zou nu weer OK moeten zijn.

MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Slofke
Geregistreerd lid
Berichten: 8
Lid geworden op: di 22 jul, 2014 16:55
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Het über soft top trouble topic, met echte stukjes oplos

Bericht door Slofke » di 22 jul, 2014 17:05

72sonett3 schreef:
Bezemwagen schreef:EUR 45 voor een schakelaar! Bespottelijk.
Standaard microschakelaartje, 2,96 euro bij Conrad;
Afbeelding
Met wat solderen ...
Hallo 72sonett3.
Ik heb nu ook die schakelaar bij Conrad besteld. alleen is deze veel groter.
Heb jij misschien een foto van hoe deze geplaatst is?
Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Het über soft top trouble topic, met echte stukjes oplos

Bericht door 72sonett3 » di 22 jul, 2014 19:37

Zie het eerste bericht in dit topic voor foto´s.
Het is geen 1:1 vervanging, je zult wat moeten knutselen om die schakelaar te plaatsen. Er zijn ook nog andere uitvoeringen;
Afbeelding

Dit is de originele Saab schakelaar:
Afbeelding

Mogelijk is het bevestigingsringetje een massacontact, even meten dus.
Afbeelding

Afbeelding

Kost wel 134 euro...
Afbeelding
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

ErikDiep
Geregistreerd lid
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 19:34
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Het über soft top trouble topic, met echte stukjes oplos

Bericht door ErikDiep » do 13 nov, 2014 18:50

Beste Beech, Jor, Apache en alle anderen die dit volgen en die mij hebben geholpen, sinds ik het probleem had van het niet vergenoeg opengaan van de afdekklep of tonneau,


Ik heb de gehele zomer gebruik gemaakt van een bamboestok (zittende op de bestuurdersstoel) om de tonneau iets verder naar achteren te duwen bij het neerlaten en op laten gaan van de linnen kap. Ik was er inmiddels zeer bedreven in, maar zo hoort het natuurlijk niet en het ziet er beetje vreemd uit voor voorbijgangers. Niet Saabrijder waardig!

Ik heb nu eindelijk de tijd gevonden om de shearpin te verwijderen te vervangen door een pinnetje die ik toevallig had liggen in de perfecte dikte.

Ik heb hiervoor het gehele draaimechaniek (rechtsachter kofferbak) eruit gehaald. Om het mechaniek eruit te halen moet je wat wrikken en trekken, maar dat lukt uiteindelijk. Bij het demonteren en uithalen van de shearpin gaat het mechaniek door de veerdruk in de gasveer, uitklappen. Pas op voor je vingers enz.!)

Inderdaad kun je de shearpin slechts één kant op drijven. De shearpin bleek vanaf achterzijde auto naar voorzijde erin gedreven te zijn en dus moet je het hele mechaniek er wel uithalen om de shearpin eruit te kunnen tikken. Er is immers geen ruimte om met een drevel o.i.d tussen mechaniek en "achterbank" te komen en dan ook nog te hameren.

Bij het uitdrijven kwam de shearpin in het knietje (zie foto drie van bericht van Bezemwagen d.d. 13 maart 2011 in dit topic) er in stukjes uit. Zoals menigeen al opperde was dit het probleem! De shearpin was gebroken, zonder duidelijke oorzaak overigens.

Alles daarna weer monteren en de tonneau werkt weer naar behoren!! Joepie :D Hèhè.

Echter: de gasveer krijg ik niet meer op z'n plek. Het scheelt maar 3 tot 5 mm om de gasveer op de knop van het mechaniek te plaatsen. ;-|+

(Ergo: Om de gasveer terug te plaatsen heb ik het rechter achterlicht gedemonteerd om erbij te kunnen omdat de tonneau hiervoor omhoog (open geklapte toestand moet staan.)

Met behulp van extra handjes die de cabrioknop (in de middenconsole naast de stoel) bediende, lijkt het of het mij bijna gaat lukken om de gasveer op de plek te krijgen maar er blijft een verschil van 3 mm. De gasveer indrukken gaat ook veel te zwaar, en dus niet te doen.

Wie van jullie weet wat er fout is? Hoe krijg ik de gasveer weer op z'n plek?

Toen ik vorig jaar de gasveer door een andere gasveer heb vervangen lukte het mij wel.
- Heb ik het mechaniek niet precies op de juiste plek aangedraaid en vastgezet?
- Moet de zekering (C-vormige clip) op de bovenste knop van de gasveer misschien ook los zijn?

Helaas dus niet het laatste bericht. Het oorspronkelijke probleem is gelukkig opgelost maar nu vervangen door een ander probleempje. Gelukkig is het geen cabrioweer.

Hartelijk dank weer aan een ieder die mij het antwoord kan geven.

Mvg, Erik
Laatst gewijzigd door ErikDiep op vr 14 nov, 2014 1:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nastydrive
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1577
Lid geworden op: zo 18 jan, 2009 23:32
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Het über soft top trouble topic, met echte stukjes oplos

Bericht door nastydrive » do 13 nov, 2014 20:33

Ja de zekering moet los zijn , dus voorzichtig loshalen met een klein schroevendraaiertje en naplaatsing weer ermee borgen :D
900 16T classic carlsson cabrio 1989 ( airflow kit 185 PK zonder kat met gekietelde APC)
mercedes B 200 turbo 193 Pk

ErikDiep
Geregistreerd lid
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 19:34
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Het über soft top trouble topic, met echte stukjes oplos

Bericht door ErikDiep » vr 14 nov, 2014 1:00

Beste Nastydrive,
Dank voor het antwoord. Ik ga het morgen uitvoeren en laat het weten of het gelukt is.
Erik

Plaats reactie