Ongeveer 3 weken geleden kwam ik een advertentie tegen op mijn Facebook pagina. Een Saab 900se Cabriolet uit 1996 met origineel 254k op de klok en géén APK. Ach, waarom niet! Bericht met een bod gestuurd naar de aanbieder. Binnen 3 minuten reactie, akkoord en de volgende dag een proefritje...
Een koude start zonder moeite. Ik had geen zin om het dak te testen, dus maar blokje om en gas erop. Kortstondig, maar het voelde goed. Vermogen in overvloed en geen dipjes, rook, lampjes en noem maar op...
Het regende die ochtend en mijn haren en stoel bleven droog met het dak dicht.
Ik neem 'm, zei ik met mijn pokerface op. (van binnen stuiterend en afvragend wat ik aan het doen was...midlifecrisis??)
Daar ik ongeveer 20 jaar in de autobranche actief ben en Saab altijd een "ver-van-mijn-bedshow" achtte, moest ik nog wennen aan het idee...
Onderweg naar huis voelde het goed. Het onderstel voelde nogal "week" en onbetrouwbaar, maar wat kon ik verwachten voor het geld... Ik ga het toch wel aanpakken, dacht ik bij mezelf. Een auto personaliseren en verbeteren, het is en blijft een passie!
Wetende welke aandachtspunten bij een dergelijke Saab kenmerkend zijn, wilde ik pas thuis testen of het dak werkte. Een soort loterij met mezelf, ervan uitgaande van het ergste...
Thuis aangekomen, ging ik pas verder kijken en oordelen...
- Geen krassen en schades
- Geen roestplekken op de bekende plaatsen (onbekende ook niet)
- Dak werkte perfect!!
- Hey! Er zitten (onderhouds)boekjes bij
- Wat? Factuur van een nieuw dak met onderhoud cilinders? Incl. andere facturen met prijzen waar ik 3 van deze Saabs voor kon kopen??

- Kofferbak droog
- Vloeren droog
- Uitlaat gasdicht
- Alle digitale schermpjes werkten, zonder dode pixels
- Geen overtollige olie lekkages of grote motorzorgen
- In de kofferbak een windscherm erbij?
Haha! Te gek! Met een gevoel alsof ik een loterijtje had gewonnen deze keer, belde ik mijn broer met de vraag, of hij een plekje kon reserveren voor een nieuwe APK. "Waarvan?" Een Saab..."WAT?" Mijn nieuwe Saab Cabrio..."zucht..."
Nog steeds vindt hij dat ik een snor moet laten staan, een rond brilletje moet opzetten en moet gaan golfen... want anders lijk ik niet op een Saab-rijder

Voor de APK moest ik een draagarm vervangen en 1 van de banden had onvoldoende profiel. Meteen maar goed aangepakt en aan beide kanten de draagarmen vervangen. Aangezien ik de originele 3-spokes niet zo mooi vond, heb ik een setje 17 inch naar mijn eigen smaak aangeschaft met nieuwe bandjes. En wat een succes bleek dat zeg. Uiteraard valt over smaak niet te twisten, maar de wielen staan m erg goed!!

Omdat ik een nieuwe asbak wilde hebben, ging ik bij mij in de buurt bij een man langs die in Saab-onderdelen handelde.
Thuis aangekomen heb ik de nieuwe asbak, een vers 9-3 designer edition interieur, 9-3 bumpers en sideskirts maar aan de vrouw laten zien... Hahaha, je had erbij moeten zijn om te begrijpen dat ik een wereldvrouw heb en ik nu niet meer durf te vertellen dat ik een TD04 turbo op het oog heb...hahaha!

Nu, 3 weken verder...
- Gisteren de achterbank en panelen van het nieuwe interieur ingebouwd
- De sideskirts alvast gemonteerd
- Op 7 januari a.s. naar Dion voor een stage 1

To do:
- Bumpers 9-3 rondom monteren
- Andere (betere) schokdempers met verlagingsveren (2cm)
- Puntjes op de i van het interieur (dopjes, kapjes, gerammel)
- 3 inch downpipe
- Polijsten/coaten lak
- Duurzaam behandelen dak
- 3000K dimlicht en mistlicht
- Stage 1 tot 3 DionHPT software
Voorlopig nog druk mee dus, maar voorlopig ook veel lol mee. Hieronder hoe ik 'm kocht en daaronder met de nieuwe velgen.
Volgende week met de nieuwe bumperset te zien...
Cheers!

Zo gekocht:

Huidige staat: