Mr-Officer's 900se en voortgang...

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Mr-Officer
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Gelderland

Mr-Officer's 900se en voortgang...

Bericht door Mr-Officer » zo 27 dec, 2020 13:46

Verstand komt t de jaren, zeggen ze... :wow:

Ongeveer 3 weken geleden kwam ik een advertentie tegen op mijn Facebook pagina. Een Saab 900se Cabriolet uit 1996 met origineel 254k op de klok en géén APK. Ach, waarom niet! Bericht met een bod gestuurd naar de aanbieder. Binnen 3 minuten reactie, akkoord en de volgende dag een proefritje...

Een koude start zonder moeite. Ik had geen zin om het dak te testen, dus maar blokje om en gas erop. Kortstondig, maar het voelde goed. Vermogen in overvloed en geen dipjes, rook, lampjes en noem maar op...

Het regende die ochtend en mijn haren en stoel bleven droog met het dak dicht.

Ik neem 'm, zei ik met mijn pokerface op. (van binnen stuiterend en afvragend wat ik aan het doen was...midlifecrisis??)

Daar ik ongeveer 20 jaar in de autobranche actief ben en Saab altijd een "ver-van-mijn-bedshow" achtte, moest ik nog wennen aan het idee...

Onderweg naar huis voelde het goed. Het onderstel voelde nogal "week" en onbetrouwbaar, maar wat kon ik verwachten voor het geld... Ik ga het toch wel aanpakken, dacht ik bij mezelf. Een auto personaliseren en verbeteren, het is en blijft een passie!

Wetende welke aandachtspunten bij een dergelijke Saab kenmerkend zijn, wilde ik pas thuis testen of het dak werkte. Een soort loterij met mezelf, ervan uitgaande van het ergste...

Thuis aangekomen, ging ik pas verder kijken en oordelen...

- Geen krassen en schades
- Geen roestplekken op de bekende plaatsen (onbekende ook niet)
- Dak werkte perfect!!
- Hey! Er zitten (onderhouds)boekjes bij
- Wat? Factuur van een nieuw dak met onderhoud cilinders? Incl. andere facturen met prijzen waar ik 3 van deze Saabs voor kon kopen?? :badteeth1: :smart:
- Kofferbak droog
- Vloeren droog
- Uitlaat gasdicht
- Alle digitale schermpjes werkten, zonder dode pixels
- Geen overtollige olie lekkages of grote motorzorgen
- In de kofferbak een windscherm erbij?

Haha! Te gek! Met een gevoel alsof ik een loterijtje had gewonnen deze keer, belde ik mijn broer met de vraag, of hij een plekje kon reserveren voor een nieuwe APK. "Waarvan?" Een Saab..."WAT?" Mijn nieuwe Saab Cabrio..."zucht..."

Nog steeds vindt hij dat ik een snor moet laten staan, een rond brilletje moet opzetten en moet gaan golfen... want anders lijk ik niet op een Saab-rijder :joker:

Voor de APK moest ik een draagarm vervangen en 1 van de banden had onvoldoende profiel. Meteen maar goed aangepakt en aan beide kanten de draagarmen vervangen. Aangezien ik de originele 3-spokes niet zo mooi vond, heb ik een setje 17 inch naar mijn eigen smaak aangeschaft met nieuwe bandjes. En wat een succes bleek dat zeg. Uiteraard valt over smaak niet te twisten, maar de wielen staan m erg goed!! :bow:

Omdat ik een nieuwe asbak wilde hebben, ging ik bij mij in de buurt bij een man langs die in Saab-onderdelen handelde.
Thuis aangekomen heb ik de nieuwe asbak, een vers 9-3 designer edition interieur, 9-3 bumpers en sideskirts maar aan de vrouw laten zien... Hahaha, je had erbij moeten zijn om te begrijpen dat ik een wereldvrouw heb en ik nu niet meer durf te vertellen dat ik een TD04 turbo op het oog heb...hahaha! :comegetsome: :AR15:
Nu, 3 weken verder...

- Gisteren de achterbank en panelen van het nieuwe interieur ingebouwd
- De sideskirts alvast gemonteerd
- Op 7 januari a.s. naar Dion voor een stage 1 :jumper4:

To do:
- Bumpers 9-3 rondom monteren
- Andere (betere) schokdempers met verlagingsveren (2cm)
- Puntjes op de i van het interieur (dopjes, kapjes, gerammel)
- 3 inch downpipe
- Polijsten/coaten lak
- Duurzaam behandelen dak
- 3000K dimlicht en mistlicht
- Stage 1 tot 3 DionHPT software

Voorlopig nog druk mee dus, maar voorlopig ook veel lol mee. Hieronder hoe ik 'm kocht en daaronder met de nieuwe velgen.

Volgende week met de nieuwe bumperset te zien...

Cheers! beerchug: :drunksingers:

Zo gekocht:
Afbeelding

Huidige staat:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mr-Officer op vr 08 jan, 2021 17:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Saab 900NG Cabriolet 260+pk (Stage 3 DionHPT)

Arthurj
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mr-Officer's 900se en voortgang...

Bericht door Arthurj » zo 27 dec, 2020 14:02

Gefeliciteerd met je Cabrio en welkom op dit forum. In september dit jaar ook voor het eerst een Saab aangeschaft en ook een Cabrio. Al leuke ritjes gemaakt en hij staat nu binnen te wachten op het voorjaar :D

Blackboxer07
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Blackboxer07 » zo 27 dec, 2020 14:06

Mooi verhaal!
Het genieten is niet het rijden alleen, ook het aanzien is fijn, daarnaast houdt het onderhoud, reparatie en verfijnen je wel van de straat

Gefeliciteerd met deze prachtige dame.

GroetS,
Hans

Mr-Officer
Donateur
Donateur

Bericht door Mr-Officer » zo 27 dec, 2020 15:05

Gefeliciteerd met je Cabrio en welkom op dit forum. In september dit jaar ook voor het eerst een Saab aangeschaft en ook een Cabrio. Al leuke ritjes gemaakt en hij staat nu binnen te wachten op het voorjaar :D
Thanx! Ondanks dat ik nu ook wel eens open rijd, wacht ik ook met smart op het voorjaar. Heb nog een paar maandjes om er nog iets meer aan te doen. We zitten gelukkig niet stil.
Mooi verhaal!
Het genieten is niet het rijden alleen, ook het aanzien is fijn, daarnaast houdt het onderhoud, reparatie en verfijnen je wel van de straatAfbeelding

Gefeliciteerd met deze prachtige dame.

GroetS,
Hans
Bedankt Hans! Vooral het knutselen maakt het rijden er nog leuker op. :O:

Mr-Officer
Donateur
Donateur

Bericht door Mr-Officer » ma 28 dec, 2020 22:00

Vandaag maar de handen uit de mouwen gestoken bij mijn broer. Verse bougies, verse olie en verse filters. Ook maar de tijd genomen om het windscherm schoon te maken. Ding zag eruit als een zwerver :roll:
Afbeelding

Morgen een poging wagen om de bumpers te vervangen voor 9-3OG bumpers met parkeersensoren. Tegelijk plan maken om de nieuwe voorstoelen passend te krijgen. Rails schelen 4cm, dus dat wordt of slijpen en lassen, of stalen beugel maken welke de 4cm overbrugt... :besserwisser: :smart:

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Regio: NL - Provincie Groningen

Bericht door Orphy » di 29 dec, 2020 1:57

Welkom, lekker bezig!
2000:Saab 9-3 Viggen 3 drs. - Lightning Blue (Stage 3)
2000:Saab 9-5 3.0t V6 Estate - Cosmic Blue (roestvrij!)
2006: Saab 9-2 X (Nou ja Saab....)
2019: Daily Frans lease gebakje, laat maar😂

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit of velgen voor je 9-3 of 9-5? Stuur een PB!

Mr-Officer
Donateur
Donateur

Bericht door Mr-Officer » di 29 dec, 2020 22:09

Orphy schreef:
di 29 dec, 2020 1:57
Welkom, lekker bezig!
Thanx Orphy :bluethumb:

De Roest
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door De Roest » di 29 dec, 2020 23:41

Goed verhaal. Geniet van de Saab! Goed ervoor blijven zorgen :D
Saab 900ng 2.0i 1997 / Volvo V70 2.5T 2009

Mr-Officer
Donateur
Donateur

Bericht door Mr-Officer » vr 08 jan, 2021 17:14

Zo! Wat een fantastische dag gisteren!! :green_many:

Enkele dagen geleden kocht ik een ECU met "Dion-software" erop voor weinig geld.
Met een hoop enthousiasme heb ik dezelfde avond de ECU's omgewisseld. In eerste instantie niet geheel verstandig, maar ik was me bewust van de risico's. :facts:

Na montage van de nieuwe ECU, had ik het gevoel dat ik in een raket beland was en naar de maan werd geschoten. :applause:

Wetende dat ik op 7 januari met Dion had afgesproken om mijn eigen ECU te voorzien van "prettigere inhoud", koos ik ervoor om meteen vooruit te denken naar de volgende stap...Stage 3! Ik was immers dus al voorzien van stage 1 software.

Gisteren heeft Dion de aangekochte ECU "gefinetuned" en wat rijdt dat prettig zeg!! Geen dipjes, schokjes, onverwachte duwtjes in de rug... Gewoon steady vermogen tot in het rood.

Wat een kerel, die Dion!! Niet alleen vriendelijk, maar oprecht een man met een passie voor auto's en vooral Saab. En wat een kennis en souplesse heeft deze gozer! Gewoon een super ervaring rijker en los daarvan... ook nog eens een stage 3 ECU (mijn originele ECU) erbij gefixt!! :drunksingers: beerchug:

Daar ik binnenkort toch de plannen heb om de luchtbuizen en intercooler te vervangen voor grotere/betere variant en bezig ga met een mooie 3 inch downpipe, kan ik straks gewoon de stage 3 ECU verwisselen. Kan niet wachten overigens!!!

Naast het software-verhaal heeft Dion met professionele blik gekeken naar de verdere staat van de Saab. Hij verving gelijk enkele vacuüm slangen, de APC-klep en ik heb een nieuwe, reeds op maat gemaakte wastegate actuator erbij.

Al met al, een hoop stappen verder. Geeft me nog meer vertrouwen dan ik al had in de auto en ik zeg het nog een keer... WAT RIJDT DAT FIJN!!

Binnenkort dus een update over de downpipe, intercooler en aanzuigbuizen. :smart: :smart:

Ik ga nog even een rondje genieten! LATERS! :O:
Laatst gewijzigd door Mr-Officer op zo 10 jan, 2021 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Mr-Officer
Donateur
Donateur

Bericht door Mr-Officer » vr 08 jan, 2021 17:58

Oh, voor ik het zou vergeten...

Zojuist 3000k LED ingebouwd (met originele sluitdop op de unit!).

Afbeelding

Love it! :lol: :mrgreen: :lol:

Mr-Officer
Donateur
Donateur

Bericht door Mr-Officer » wo 17 feb, 2021 0:37

Zo!

Niet stilgezeten... Foto's volgen nog... :roll:

Inmiddels de cabrio voorzien van:

- 3 inch downpipe
- stage 3 van Dion
- Forumplaten
- Luxe kentekenplaten
- 4 nieuwe Monroe's
- 35mm verlagingsveren
- Extra anti-rollbar achterzijde
- PU-draagarmen
- Stuurhuis-klem
- Crossflow intercooler T7

:green_many: :green_many: :green_many:

Plaats reactie