Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Voor alle Saab cabrio rijders
Gebruikersavatar
gj.stegeman
Geregistreerd lid
Berichten: 209
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door gj.stegeman » ma 01 jun, 2020 19:58

Vandaag de bekerhouder kunnen maken. Had er nog een liggen waarvan het nokje was verdwenen en niet meer dicht ging.

Afbeelding

Bij de bekerhouder van deze Saab was het staafje en nokje nog goed en dus omgewisseld. Na wat zagen in het dashboard (het is een Engelse uitvoering) past het een werkt. Denk niet dat het ik ooit ga gebruiken. Staat wel mooi.
Verder het interieurfilter vervangen, motorblok schoonmaken en toch lekt er nog wat rond het koppelingshuis.
Genoeg te doen de komende tijd.

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Geregistreerd lid
Berichten: 209
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door gj.stegeman » wo 03 jun, 2020 23:41

Rij nu een dag of 5 rond in de Saab Cabrio.

Het is voor mij altijd iets met geknepen billen rijden in een "nieuwe" auto uit 2000 na aankoop.

- Dak doet het goed en geen lekkage van hydraulische vloeistof kunnen ontdekken. Moet nog wel verder kijken.
- Na het vervangen van olie, oliefilter, luchtfilter, bougies en een originele DI loopt net iets beter.
- De stoelverwarming werkt.
- De spiegelverstelling werkt weer.
- Remmen piepen niet meer na vervangen van de remblokken voor.

Dus vanaf nu genieten.
Heerlijk om met een Saab cabrio te rijden. Vooral met een windscherm.

Dingen te doen.
- Dashboardlampjes vervangen. Het is donker.
- Ook bij de bediening van de ramen op de middenconsole is het donker.
- Contactslot is smerig en blijft soms hangen en komt niet altijd omhoog.
- Er is ergens lekkage van olie, weet nog niet wat. Drupt onder de versnellingsbak. Heb de motorruimte en onderkant
schoon gespoten streepjes gezet bij de alle reservoirs om te zien wat er nu precies lekt.
- Nieuwe voorbanden en balanceren, want bij 100 km begint het stuur te trillen.
- Airco laten controleren en vullen.

Gebruikersavatar
jor
Geregistreerd lid
Berichten: 1498
Lid geworden op: wo 29 feb, 2012 12:53
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door jor » do 04 jun, 2020 9:19

ivm de dolgedraaide bout zou je als de bout is verwijdert een helicoil kunnen aanbrengen.
Het komt altijd goed behalve de laatste keer.
caab9-3 /1999

Gebruikersavatar
Philip93
Geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: za 17 aug, 2019 16:06
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door Philip93 » vr 05 jun, 2020 16:23

Ha GJ,

ik heb eenzelfde 9-3 cabrio bj 2003.
Mocht je nog wat willen weten of jouw nieuwe aankoop dan hoor ik t wel van je.
Opel Corsa 1.2
Volvo 460 Patrol kleur
Volvo V60 5 cylinder - nooit weg moeten doen
Volvo V50 - ziet er sneller uit dan ie is
Saab 93 SE T2.0 Cabrio - da’s pas rijden !

Gebruikersavatar
Philip93
Geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: za 17 aug, 2019 16:06
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door Philip93 » vr 05 jun, 2020 16:24

Afbeelding
Opel Corsa 1.2
Volvo 460 Patrol kleur
Volvo V60 5 cylinder - nooit weg moeten doen
Volvo V50 - ziet er sneller uit dan ie is
Saab 93 SE T2.0 Cabrio - da’s pas rijden !

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Geregistreerd lid
Berichten: 209
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door gj.stegeman » vr 05 jun, 2020 18:35

Zal ik doen als dat nodig is.

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Geregistreerd lid
Berichten: 209
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door gj.stegeman » vr 05 jun, 2020 19:26

Uit voorzorg onderdelen besteld. Na 20 jaar wordt alles sleets. Had al wat op voorraad.
- Radiatorslangen,
- Binnenkort airco laten vullen en heb nog een droger liggen.Voor de droger o-ringen besteld.
- Clipje bevestiging koppelingsleiding, want vertrouw de aansluiting niet. Weet nog niet of er speciale o-ringen zijn.
Heb wel o-ringen liggen en of deze bestand zijn voor remvloeistof? Na schoonmaken is er bij die aansluiting lekkage.
Geen wonder dat het reservoir van de rem- en koppelingsvloeistof helemaal vol zat.
- 2 nieuwe bouten voor de DI.
- Nieuwe dop koelvloeistofreservoir
- Raamrollen 4493493 want linker voorruit sluit niet echt goed.
- Wat interieurlampjes. Wat zijn die dingen duur. Vooral die van de koplampverstelling en de bediening van de ramen. - Mag binnenkort alle dashboardlampjes (zijn er ongeveer 20) gaan vervangen.

Contactslot er uit gehaald, uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en weer erin gezet.

Tot mijn grote verrassing kwam ik er achter dat de Saab op winterbanden staat. Heb een set winterbanden op velg in de schuur staan. Ben eigenlijk niet zo blij met de 17 inch velgen. Het is net was minder comfortabel, maar staat wel leuk. Dus een setje nieuwe banden bestellen. Overweeg om over te stappen naar 16 inch.

Het dak lekt niet en werkt. Dus dat is positief. Heerlijk om in een cabrio te rijen en te hebben.
Het is gewone gedoe als je een andere Saab koopt. Veel te doen en toch veel plezier.

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 4165
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door 9323 » vr 05 jun, 2020 20:19

Hoi,

qua druppels onder je bak: goede kans dat dat de drukleiding of de retourleiding van de stuurbekrachtiging is. Als het de drukleiding is, dan is de hele motorruimte aan de rechterkant vies (staat immers onder druk), als het de retourleiding is, dan gaat ie vaak lekken vlakbij de aansluiting op het schutbord. Check ook even de slangklemmen onder het expansievaatje!

Drukleiding vervangen is wel even gepiel, retourleiding is makkelijker.
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 375.000km bc279 > nieuwe motor bij 375k
'97 9000 CSE 2.0t Anniversary 238.000 bc257
'96 9000 CSE 2.0t 295.000 bc229
'98 9-3 SE Cabriolet 2.0 Turbo 258.000 bc257

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Geregistreerd lid
Berichten: 209
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door gj.stegeman » vr 05 jun, 2020 23:01

Lastig om te zien.
Je hebt mij al eerder geholpen met de suggestie dat het de stuurbekrachtiging is bij mijn vorige Saab. Het was inderdaad en gedoe om de leidingen te vervangen.
Als ik de lekkage voel tussen mijn vingers is het wat schraal aan de vingers. Dus ik vermoed remvloeistof. De komende tijd houd ik wel alle niveaus in de gaten. Het is niet dat het niet werkt. Wel dat het lekt en vlekken geeft op de parkeerplaats.
@ 9323 volgens mij heb jij binnenkort 16 inch velgen en banden beschikbaar. Klopt dat.
Mooie cabrio heb je. Midnight blue mooie kleur.

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 4165
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door 9323 » za 06 jun, 2020 0:10

hoi, ja, klopt - komt binnenkort setje Alu 22 te koop. Ik ga Vikings op mijn caab zetten :-)
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 375.000km bc279 > nieuwe motor bij 375k
'97 9000 CSE 2.0t Anniversary 238.000 bc257
'96 9000 CSE 2.0t 295.000 bc229
'98 9-3 SE Cabriolet 2.0 Turbo 258.000 bc257

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Geregistreerd lid
Berichten: 209
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 "upgrade"

Bericht door gj.stegeman » za 06 jun, 2020 17:24

Toch leuk deze klusjes. Zoek de verschillen. Kleppendeksel ziet er niet uit.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

En om het af te maken deze ook aangeschaft en gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Geregistreerd lid
Berichten: 209
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 "upgrade"

Bericht door gj.stegeman » di 09 jun, 2020 20:54

Komende week aan de klus.
Onderdelen besteld.
- Voor de lekkage van de slave-cilinder een nieuwe clip en ben op zoek naar een o-ring.
Maten zijn: ID=6.07, OD=9.63, en CS=1.78 EPDM. Ik bedoel de ring onder deze post van de leiding.
- Groene Rolletjes bij de voorruit en uit voorzorg wat van die klipjes voor de deurbekleding, want die dingen gaan altijd kapot.
- Zoveel mogelijk koelslangen besteld en een nieuwe thermostaat. Dus wat slecht is vervangen en de rest op reserve.
- De 4 mm vacuumslangen gaan vervangen voor nieuwe blauwe.
- Achterremblokken vervangen en handrem stellen.
- Reiniging gasklephuis.
- Contactslot heeft ook wat kuren. Los gehaald, wat van die clipjes eruit gehaald. Nog na te zien. Loopt nog niet
helemaal lekker.

Daarna:
- Airco laten controleren en vullen. Heb nog een nieuwe droger liggen met nieuwe o-ringen.
- Twijfel nog wat over de benzinepomp en het benzinefilter. Denk dat ik er op kan gaan wachten bij 270.000 km dat die ook wel bijna aan zijn eind zijn. Cabrio in combinatie knipmethode ben ik nog niet over uit. Dus rubber hamer in de kofferbak.
- Accu heb ik nagemeten en komt de winter niet meer door. Bij de loadtest met een multimeter komt die ruim onder de 9.6V Het is een exemplaar waarbij je nog het zelf kan gaan bijvullen met gedestilleerd water. Wist net dat ze er nog waren.
- Roest bij de b-stijl linker-achterruit.
- Kop natrekken. Heb wel eerst een paar nieuwe schroeven nodig. Deze https://schwedenteile.de/p/53717/schrau ... ml?lang=nl bedoel ik.
- Deurvanger linkerdeur ligt los. Het is niet de deurvanger zelf. Wel de aansluiting van de 2 bouten in de deur zelf is rot/afgebroken waardoor de deurvanger naar binnen gaat en bij elke bocht hoor je deze.
- Banden: Er blijken winterbanden op te staan met te weinig profiel. Nu 17 inch velgen met 215/45 R17 TL 91W banden. Ga ik voor nieuwe zomerbanden of all-seasons. Heb nog een set winterbanden in de schuur met hele lelijke 15 inch stalen velgen.
- Er is erg veel roest aan de harde metalen leidingen in het motorruim. Schoonmaken, krabben en Rustico erop?
- De leren hoofdsteunen hebben veel roest.
- Antenne. Is vervangen door een vaste antenne. Zie toch dat een elektrische antenne wel wat gaat kosten.


Wel veel genieten van de cabrio. Heb er geen moment spijt van dat ik hem heb omgeruild. Plan is om de komende zomer in Nederland wat routes te gaan rijden. Paar dagjes Zuid-Limburg, Achterhoek en de Graafschap.
Afbeelding

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Geregistreerd lid
Berichten: 209
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door gj.stegeman » za 13 jun, 2020 19:47

217.000 km.
Torx-bout van het kleppendeksel kunnen lossen en de kop kunnen natrekken.
Ben begonnen met 90 Nm en gestopt bij 120 Nm volgens de voorgeschreven volgorde.

Daarna alle tjap (vloeibare pakking) van het kleppendeksel eraf gehaald bij de pakking.
De boel weer gemonteerd volgens de voorgeschreven volgorde en na een rit vandaag van zo'n 300 km lijkt alles lekvrij lekvrij te zijn en minder druppels onder de versnellingsbak. Moet morgen wel het motorruim opnieuw gaan schoonmaken om alles te kunnen beoordelen.

Vacuümslangen (4 mm) vervangen voor blauwe. Het ziet er eigenlijk niet uit in combinatie met een rode DI.
Morgen de koelslangen vervangen. Ik zie dat de kachelslangen al een keer zijn vervangen dus die sla ik over.

Het aero-stuur heeft zijn beste tijd wel gehad en zoek dus een andere.
Binnenkort het linkerachterruitje vervangen, want die heeft roest, rammelt en een andere echte elektrische antenne in plaats van dat dat ding wat er nu op zit.

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Geregistreerd lid
Berichten: 209
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door gj.stegeman » zo 14 jun, 2020 22:56

217.500 km.
Wat koelslangen vervangen.
De rest houd ik op reserve. Koelvloeistof was nog mooi van kleur.
De bovenste en de slang van het vat naar blok. Het zat wat tegen met de klem van de bovenste radiatorslang naar de behuizing van de thermostaat. Ook met de andere klem van dezelfde bij de radiator was ik veel tijd mee kwijt.
Originele klem was er niet op te krijgen ondanks het gebruik van een speciale tang en wat smering. Had nog wat slangklemmen liggen en net iets te groot. Dus maar een stuk van de oude slang ertussen om het goed af te kunnen klemmen.
Na dat gedoe de thermostaat niet vervangen< want die doet het.
Koelvloeistof bijvullen. Motor starten en wachten totdat de thermostaat en ging en de fan insloeg.
Morgen een echt goede klem halen van doorsnede 40 mm.

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Geregistreerd lid
Berichten: 209
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 olielekkage

Bericht door gj.stegeman » za 04 jul, 2020 18:31

Lekt nog steeds wat olie.
Na veel schoonmaken en kijken komt het net aan de bovenkant van de versnellingsbak.
Remvloeistofniveau zakt niet. En de stuurbekrachtiging ook niet.
Mis deze plug. Koppeling is ooit vervangen.
https://www.jendvandenbosch.nl/nieuwe-v ... 87544.html
En ook deze. Heb nog geen ervaring om dat te gaan vervangen.
https://www.jendvandenbosch.nl/nieuwe-s ... 41878.html
Ga binnenkort controleren of er niet teveel versnellingsbakolie in zit.

Plaats reactie