Elastieken opvangzak 900c cabrio 1991

Voor alle Saab cabrio rijders
sarqoz
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Friesland

Elastieken opvangzak 900c cabrio 1991

Bericht door sarqoz » wo 11 mar, 2020 11:51

Voordat ik mijn ‘91 cabrio op de naam had (sinds januari j.l.) heeft de auto kennelijk al een tijdje rondgereden met een matig waterdichte achterkant. Sindsdien ben ik de auto aan het opknappen en heb ik volgens mij de grootste problematiek reeds verholpen, of een oplossing voor gevonden. Afgelopen weekeinde is de kap gereinigd en (bij)gekleurd met Renovo. Een volgende stap is impregneren, maar na het afspoelen van de kap na reiniging was alles van binnen in elk geval droog!

Het volgende probleem doet zich echter nog wel voor:

Aan de zijkanten in de opvangzak voor de kap (in mijn geval een grijzige lap kunstleer) horen ‘goten’ te zitten die enig inkomend water naar voren toe afvoert richting het paneel onder de achterraampjes.

In de (werkplaats)documentatie kan ik nergens een referentie vinden aangaande de opvangzak. Enige tijd geleden had een Duitse eBayer een opvangzak te koop, met de goten nog tamelijk strak in het gareel (foto’s gekopieerd):

Afbeelding

Afbeelding

Bij mijn auto wordt bij het openen van de kap deze goot weggedrukt door het kapmechaniek. Ik neem aan dat dit min of meer zo hoort. Bij het terug sluiten van de kap komt de goot van zichzelf niet terug in haar oorspronkelijke vorm door de inmiddels uitgerekte/ verduurde elastieken banden. Ik klim daarop maar even op de achterbank om de gootjes handmatig terug in de plooi te gooien.

Volgens mij geeft het gele pijltje aan hoe het elastiekje de goot strak trekt:

Afbeelding

Heeft iemand een tip inzake het vervangen of herstellen van de gootvormende elastieken? Zit er bijvoorbeeld een soort gesp om het elastiek te spannen?

Dank!

Plaats reactie