Koelvloeistof

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bunderen
Geregistreerd lid
Berichten: 20
Lid geworden op: di 10 jun, 2008 15:29
Regio: NL - Provincie Zeeland

Koelvloeistof

Bericht door bunderen » zo 29 dec, 2019 14:21

Beste forumleden, ik heb een probleem met mijn auto wat ik jullie wil voorleggen. Ten eerste ik heb geen verstand van het motorgedeelte van de auto, misschien dat ik daarom niet alles juist formuleer.
Mijn dashboard geeft aan Coolant Level Low. Nu heb ik mijn reservoir met koelvloeistof bekeken met koude motor, en het peil staat goed. Wat ik wel ervaar is dat de temperatuurmeter niet exact horizontaal komt, 90 graden? Soms wel maar dat duurt heel lang, ook tijdens het rijden zakt de meter wel eens terug.
Tijdens het rijden, als ik bijvoorbeeld even voor een stoplicht sta en de motor draait stationair, dan komt er penetrante geur naar binnen. Koelvloeistof? Tijdens het rijden ruik je het niet.
Misschien een lastig verhaal maar zou graag weten wat de oorzaak is. Ik denk zelf kapotte thermostaat, koelvloeisof lekkage ?
Jullie enig idee?
Saab 9.3 cabrio 2.0t vector 2006.

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Koelvloeistof

Bericht door daniel 9-3 » zo 29 dec, 2019 14:36

Het lijkt erop dat er lucht in zit en of dat er ergens toch iets van lekage is.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Koelvloeistof

Bericht door gertram » di 31 dec, 2019 17:26

Met een lekkage moet het niveau over verloop van tijd zakken.
Het lijkt mij dat je thermostaat defect is. Voel na koude start eens een aantal malen aan de bovenste radiatorslang. Als de thermostaat goed is zal zijn temperatuur bij stationair draaien de eerste minuten heel langzaam toenemen. Als je temperatuurmeter ongeveer de normale waarde heeft bereikt gaat de temperatuur van deze slang ineens snel omhoog omdat de thermostaat open is gegaan.
Als je thermostaat defect is gaat de temperatuur van de slang meteen redelijk snel omhoog, gelijk op met je temperatuurmeter. Je motor slijt harder als je hiermee blijft rondrijden.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Plaats reactie