Ik was het gedoe met de elektra van het cabrio-dak van mijn 900NG uit 1994 helemaal zat. Het dak was gewoon niet betrouwbaar.
De laatste tijd heb ik nogal wat gedonder gehad met mijn dak. De problemen waren min of meer -meer min- "opgelost".
Vorige week brak de kruiskoppeling van de tonneau-cover weer. Reparatie van die kruiskoppeling -nieuwe as ingeperst- hielp niet. Waarschijnlijk omdat deze keer de aandrijfas te erg verbogen was.
Op YouTube wat filmpjes bekeken van blije SAAB Cabrio bezitters die hun dak met de hand laten zakken (niet in de bak laten vallen; kans op ruitbreuk) en het dak er weer met de hand uittrekken.
Wilde ik ook.
De handbediening van mjjn 900NG werkte echter niet. Erg lastig.
Alleen de 5e boog liep soepel bij handbediening. Het dak zelf niet. De motoren liepen nog mee.
Totdat ik door had dat die rode handle achter de achterbank voor de handbediening ook een eindschakelaar bedient.
In de kabels van die eindschakelaar zit een stekker (een zelfde soort stekker als waarmee de mistlampen zijn aangesloten).
Die stekker heb ik losgenomen.
Einde probleem.
Nu kan het dak gewoon soepel met de hand geopend en gesloten -ramen laten zakken!- worden.
Ik hoef alleen nog maar de onderste verbogen aansluiting op de tonneau-cover weer recht zien te krijgen. En mijn dak oogt ook weer okay. Nu heb ik wel een erg grote kier als gevolg van eerdere reparaties én storingen (!)
De tonneau-cover zet ik heel l.. llig vast met de veiligheidsgordel, de elektra is er immers af. Misschien dat ik daar deze zomer nog iets op bedenk.
Wordt dus vervolgd.
Eerlijk gezegd was ik begonnen om de motoren van de dakbediening te demonstreren. Een haast onmogelijke klus. Het was raar dat de 5e boog wel ontkoppelde.
Vandaar dat ik op zoek ging naar een schakelaar.
Eindelijk handbediening op mijn haperende dak
- martinphili
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3073
- Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Eindelijk handbediening op mijn haperende dak
Maar hoe ga je dan om met de vergrendeling van de laatste boog in de tonneau? Die werkt met een elektromotor.
Ik ben wel benieuwd, bij mij werkt die motor op het moment niet. De kap blijft dus vergrendeld.
Ik ben wel benieuwd, bij mij werkt die motor op het moment niet. De kap blijft dus vergrendeld.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 911
- Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 20:33
- Regio: NL - Provincie Drenthe
- Contacteer:
Re: Eindelijk handbediening op mijn haperende dak
heb ergens gelezen dat iemand de vergrendel motor van een losse schakelaar had voorzien en daarmee de cover weer kon vergrendelen, leek mij niet echt heel erg moeilijk om te realiseren, al had hij het erg ingewikkeld gedaan c/q beschreven iets met het lampje uit de kofferbak
motor kapafdekking schakelaar rechts in kofferruimte (570) groen en groen rood, wel los halen zodat je de elektronica van de Tsas niet sloopt,
motor kapafdekking schakelaar rechts in kofferruimte (570) groen en groen rood, wel los halen zodat je de elektronica van de Tsas niet sloopt,
Saab 900NG Cabrio 1996 2.0I
Saab 9000 CDE automaat 1994 2.3I
Saab 9000 CDE automaat 1994 2.3I
- aeejnprt
- Geregistreerd lid
- Berichten: 235
- Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 22:31
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Eindelijk handbediening op mijn haperende dak
Precies, daar zit ik ook aan te denken: schakelaar inbouwen.
Voorlopig dus even géén (!) vergrendeling.
Bovendien zijn de haken verwijderd door iemand die mijn dak "gerepareerd" heeft. Want die 5e boog is krom.
Ik heb dus nog wat te doen.
Voorlopig dus even géén (!) vergrendeling.
Bovendien zijn de haken verwijderd door iemand die mijn dak "gerepareerd" heeft. Want die 5e boog is krom.
Ik heb dus nog wat te doen.
- martinphili
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3073
- Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Eindelijk handbediening op mijn haperende dak
Rijdt dat een beetje zonder vergrendeling?
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"
- aeejnprt
- Geregistreerd lid
- Berichten: 235
- Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 22:31
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Eindelijk handbediening op mijn haperende dak
Ja, maar ik ga er wel wat aan doen ......
En als het dak open is, vergrendel ik het dak voorlopig met de snelbinders (veiligheidsgordels) van de achterbank.
Of ik ga ik proberen met een schakelaartje.
Of ik ga heel erg lomp rubberen spansluitingen -bekend als motorkapsluitingen bij rallyauto's- gebruiken .....
Misschien dat ik een dergelijke grap ook bij de 5e boog ga uithalen.
Als het niet kan zoals moet, moet het zoals het kan.
En als het dak open is, vergrendel ik het dak voorlopig met de snelbinders (veiligheidsgordels) van de achterbank.
Of ik ga ik proberen met een schakelaartje.
Of ik ga heel erg lomp rubberen spansluitingen -bekend als motorkapsluitingen bij rallyauto's- gebruiken .....
Misschien dat ik een dergelijke grap ook bij de 5e boog ga uithalen.
Als het niet kan zoals moet, moet het zoals het kan.