Losse hemel achter

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijs67
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 138
Lid geworden op: za 06 okt, 2018 21:35
Regio: NL - Provincie Utrecht

Losse hemel achter

Bericht door Thijs67 » za 02 mar, 2019 14:25

Van andere forummers begreep ik al dat mijn probleem van de loslatende hemel aan de achterzijde vaker voorkomt.
De 'klembuis' constructie die de hemel aan het kapframe ophangt verliest na verloop van tijd z'n vorm een beetje en schiet dan los van het buisframe.
Een goede oplossing kwam ik nog niet tegen...
Vandaag zelf maar een beetje aan het prutsen geweest en besloten links en rechts een gaatje te boren door de klembuis en in de buis van de kapconstructie.
Daarin een parkertje met ringetje en 't spul zit nu verbonden met de kapconstructie.
Lastig klusje, want je wilt niet uitschieten met boren of schroeven, dan schiet je door je dak heen.…
Voor de zekerheid heb ik tijdens het boren van de gaatjes een breed plamuurmes tussen de buis en de kap geschoven voor het geval dat....
Ik ben wel redelijk tevreden, de hemel is wel iets beschadigd aan een kant, maar niet echt opvallend.
Afbeelding
Resultaat links....

Afbeelding
....en de hele achterzijde.
Saab 9-3 2.3i SE Cabrio 1998 B234 I

Gebruikersavatar
Marty__Mouse
Donateur
Donateur
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 08 sep, 2017 10:59
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Losse hemel achter

Bericht door Marty__Mouse » za 02 mar, 2019 14:39

Netjes gedaan. Maar ik vraag me af; komt er nu niet teveel spanning op het dak te staan bij het openen en sluiten?

Gebruikersavatar
Thijs67
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 138
Lid geworden op: za 06 okt, 2018 21:35
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Losse hemel achter

Bericht door Thijs67 » za 02 mar, 2019 14:49

Marty__Mouse schreef:
za 02 mar, 2019 14:39
Netjes gedaan. Maar ik vraag me af; komt er nu niet teveel spanning op het dak te staan bij het openen en sluiten?
Dank je.
Er komt niet meer spanning op als in de oorspronkelijke situatie. De parkers 'borgen' feitelijk alleen dat 'ie niet meer van de buis af kan schieten.
Ik had 't ook kunnen lijmen, maar dan is het niet meer demonteerbaar als de kap vervangen moet worden.
Een popnageltje had ook gekunt, maar die had ik alleen in zilver....en dat is niet zo mooi in de grijze hemel.
Saab 9-3 2.3i SE Cabrio 1998 B234 I

Gebruikersavatar
Marty__Mouse
Donateur
Donateur
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 08 sep, 2017 10:59
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Losse hemel achter

Bericht door Marty__Mouse » za 02 mar, 2019 21:28

Ah ok, duidelijk verhaal. Bedankt voor je toelichting. Wellicht voor mij ook een optie, mijn cabrio heeft er ook last van namelijk.

Plaats reactie