classic caab: upgrades voor dagelijks gebruik

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
doddel
Geregistreerd lid
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 18 sep, 2009 16:44

classic caab: upgrades voor dagelijks gebruik

Bericht door doddel » di 25 dec, 2018 10:24

sinds gisteren trotse eigenaar van een 1992 caab met 159K op de klok (zie gespot Belgie) :D

ik ga de wagen als dagelijkse wagen gebruiken. Vraag is nu welke upgrades ik best uitvoer, en in welke volgorde?

het is een fpt met 160pk

waar ik zelf aan denk:

- andere dempers (en veren?), maar welke?
- andere APC naar 180pk
- voorremmen van een 9000 (dat kan toch op een 900 classic, niet?)
- andere intercooler
- zou graag een nardi stuur monteren, maar het huidige stuur heeft een airbag, die ik niet graag verlies. Bestaan er nardi sturen met airbag? of een ander cool model met airbag?

Gebruikersavatar
theun
Donateur 2015 + 2018
Donateur 2015 + 2018
Berichten: 1947
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: classic caab: upgrades voor dagelijks gebruik

Bericht door theun » di 25 dec, 2018 10:33

Heerlijk zeg! Dagelijks in een 900 Classic cabrio.

Ik rijd dagelijks in een i-tje, dus 160 pk zou al heel dik zijn... :mrgreen:

Remmen dempers en veren klinken mij goed, voor dagelijks gebruik geeft dat het grootste voordeel denk ik. Maar vooral even gaan rijden en kijken wat er komt. Dagelijks in een 900 Classic rijden kan uitstekend, maar in de eerste maanden van intensief gebruik zul je zien dat er de nodige onderhoudswerkzaamheden op je pad komen. Ik zou dus eerst gaan rijden en bijhouden en na een half jaar pas gaan upgraden. Je kent de auto en je eigen wensen tav de wagen dan veel beter.

Maar verder: :applause: :applause: :applause:
Saab 99GL 4-deurs 1984
Saab 900S 5-deurs 1992
Saab 900i 5-deurs 1993
Saab 9-3 Sport Sedan 2008

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 7885
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: classic caab: upgrades voor dagelijks gebruik

Bericht door Ewout » di 25 dec, 2018 20:26

Een stevige audio-upgrade is voor mij een must. En een werkende cruise control.
2008 9-5 2.3T Aero aut. (mj 2009)
2002 9-5 2.0t Sport Edition aut. (mj 2001)


the fabulous flatnose register
cd / finlandia register

Gebruikersavatar
gj900
Donateur 2014 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 15210
Lid geworden op: vr 22 okt, 2004 15:23

Re: classic caab: upgrades voor dagelijks gebruik

Bericht door gj900 » di 25 dec, 2018 20:31

Dacht dat alle classics na 1991 de 9000 remmerij hadden?
In mijn ogen zonde om een nardi stuur te monteren (bestaan overigens niet met airbag)
doddel schreef:
di 25 dec, 2018 10:24
andere APC naar 180pk
Is 160 niet ruim voldoende in een classic cabrio??? :roll: Heb er zelf een gehad en heb nooit gemerkt dat ik vermogen te kort kwam...
9-5 Aero Estate 2004 - Espresso zwart

9-3 Aero Salomon edition 2002 - Cosmic blauw (2016 verkocht)
900 turboS Aero cabrio 1994 - Eucalyptus groen (2015 helaas verkocht)
BMW 323iA touring 1998 (2012 verkocht)
9000 CSE 2.0lpt Anniversary Hirsch 1996 (2009 verkocht)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5516
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: classic caab: upgrades voor dagelijks gebruik

Bericht door reiernumans » di 25 dec, 2018 21:30

doddel schreef:
di 25 dec, 2018 10:24
Vraag is nu welke upgrades ik best uitvoer, en in welke volgorde?
Ik zou gewoon gaan rijden. Je komt vanzelf wat dingetjes tegen die eraan zullen mankeren of waar je je aan gaat ergeren. Achterstallig onderhoud her en der, hoort allemaal bij het gebruiken van een oudere auto als daily driver. Ik rij tussen de 25.000 en 30.000km per jaar in mijn 900 combi coupé, en het eerste half jaar heb ik wel wat sleutelwerk gehad om 'm betrouwbaar te krijgen. Dus, begin met een goede 'stage 0' (groot onderhoud, alles nalopen) en rij een tijdje met de auto in standaard vorm. Je merkt vanzelf wat je wel en niet waardeert, en als je dat weet kun je verder kijken naar hoe je die punten kunt aanpakken.

- Dempers en veren; komt súper persoonlijk. Voor de een is een standaard onderstel met nieuwe veren en dempers al vrij stug, voor de ander is een verlaagd onderstel met sportievere dempers nog steeds te soft. Makkelijkste stap is het monteren van een setje nieuwe schokdempers rondom. Als je de auto subtiel lager wil kun je in de UK aan reproductie sport chassis veren komen, die verlagen de auto zo'n 20mm ten opzichte van de normale turbo en injectie onderstellen. Als je van sportief/stug houdt kun je bij die sport chassis veren een setje Bilstein B6 dempers monteren, dat is best een fijne match in mijn ervaring. Nog ietsje stugger wordt het als je gaat verlagen. Voor een daily driver zou ik dan kijken naar Abbott veren, Lesjöfors, Kilen en KCP onderstellen zijn allemaal erg stug/stuiterig. Ik heb het afgelopen jaar met een volledig KCP onderstel gereden, en ga binnenkort de overstap maken naar iets tammers. Een goede set banden monteren scheelt overigens ook enorm in rijbeleving.

- APC naar 180PK is lang niet altijd direct nodig. Begin eens met een goede basisafstelling. Is de ontsteking fris en goed afgesteld? Het vacuümpotje op de verdeler gaat nog weleens kapot, waardoor de auto wat futlozer voelt dan hoort. Er zijn zat FPT's in deze wereld die minder snel zijn dan een goed afgestelde LPT. Check ook de basisdruk (dus zonder tussenkomst van het APC systeem), los alle eventuele vacuümlekjes op, zet 'm desnoods op de vermogensbank om een pre-test te doen en bepaal dan of je meer vermogen wil. APC tunen is dan de goedkoopste methode, voor een soepele en snelle daily driver is ombouwen naar trionic (of een ander vrij programmeerbaar motormanagement systeem) de mooiste stap. Met een goed afgestelde ontsteking kun je enorm veel souplesse (en verbruik) winnen.

- Voorremmen van een 9000 zijn een fijne upgrade. De schijven hebben dezelfde diameter (alleen anderhalve millimeter dikker), alleen zijn de zuigers in de klauw en de blokken groter. De fitting op de klauw is anders, dus een setje aangepaste staalomvlochten remslangen is vrij onvermijdelijk. Die slangen zijn ook een super fijne aanpassing, dat voel je direct als je weer gaat rijden. 30 jaar oud rubber is niet je-van-het qua remgevoel. Een set goede kwaliteit schijven en blokken (bijvoorbeeld ATE, of gegroefde schijven met sportieve blokken) helpt enorm in remgevoel. Kijk ook naar je hoofdremcilinder, vaak is die niet zozeer lek maar ook niet meer optimaal functionerend. Dat doet weinig goeds voor je remgevoel.

- Als je de intercooler gaat veranderen, zou ik direct voor de do88 front mount intercooler setup gaan. Super mooi spul, past precies (super strak) en vrij onzichtbaar. Nogmaals, dit is een upgrade die voor 99% van de bestuurders niet direct nodig is. Alleen de intercooler vervangen gaat je niet meer vermogen geven, het zorgt er alleen voor dat je vermogen herhaaldelijk(er) bruikbaar is omdat je de kans op heatsoak minimaliseert.

- Je kunt een 9000 Anniversary stuur monteren, dat is een bolt-on modificatie voor een wat frisser ogend stuur. Heb ook weleens een 900NG airbag in een 900 classic stuur gezien (van de versie met vierspaaks stuur dus, vroege 900NG). Een Nardi stuur kan heel mooi zijn, maar betekent in jouw geval (voor zover ik weet) dat je de stuurkolom moet wisselen voor een versie zonder airbag. Verder zou, als je zover gaat, proberen zoveel mogelijk van het SRS systeem uit de auto te halen, aangezien je dat dan toch niet meer gebruikt.


Wat ik voor een dagelijkse auto het belangrijkste vind is werkende cruise, airco en fatsoenlijke audio. Dat is op zich al werk genoeg in een 900 om je even te vermaken. Ik heb stapsgewijs naar mate dingen kapot gingen aanpassingen gedaan. Mijn auto deed standaard (zonder katalysator, maar dat was destijds de enige aanpassing) 185PK op de vermogensbank. Ik ben nu een ruim jaar verder en pas aan het kijken naar APC tuning en dergelijke. Een goed afgestelde FPT loopt al best door.

Veel plezier van je nieuwe aanwinst! Zag er op de foto's erg goed uit, en 900 Classics zijn gigantisch leuke daily drivers :).
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
Marius0404
Geregistreerd lid
Berichten: 3720
Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: classic caab: upgrades voor dagelijks gebruik

Bericht door Marius0404 » di 25 dec, 2018 22:14

900 Classics zijn gigantisch leuke daily drivers :)
BIS

overigens, prachtige wagen! Heel mooie kleurcombinatie!
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9-5Aero Estate'02

Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71

doddel
Geregistreerd lid
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 18 sep, 2009 16:44

Re: classic caab: upgrades voor dagelijks gebruik

Bericht door doddel » do 27 dec, 2018 19:57

dank voor alle fantastische tips!

cruise control werkt alvast, en de airco doet het ook (al moet die eens bijgevuld worden)

audio heb ik nog niet getest, maar ik gebruik dat eigenlijk niet zo vaak

de wagen rijdt nu erg zacht, dus nieuwe dempers komen er zowieso op. Verlaging wil ik niet. Dus best nieuwe standaard dempers? Of toch eerder voor B6 van bilstein gaan?

voor de rest ga ik idd best eerst even afwachten

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3872
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18

Re: classic caab: upgrades voor dagelijks gebruik

Bericht door op » do 27 dec, 2018 23:58

Voor het onderstel zou ik ik een specialist raadplegen die er echt verstand van heeft. Het is de vraag of er een saabsport onderstel vanaf fabriek op zit of een standaard onderstel. Naar mijn mening moet je onderstellen in z'n geheel aanpakken, dus alle dempers en alle veren. Het saab sportonderstel is super, daar zou ik niet met aftermarket veren, verlaging en harde dempers werken. belangrijk is dat alles goed is, dus ook de rubbers in het onderstel. een van de beste upgrades had ik onbedoeld toen de onderste draagarmen bij de apk werden vervangen, die waren best verroest en daardoor flexibel geworden. het verschil merkte je pas na de vernieuwing.

Wat er mooi uitziet is verlaagd en 16 inch deepdish op de classic, maar let op: dat loopt niet alleen aan, maar rijdt ook verschrikkelijk. veel te hard en op slechte wegen in de stad en drempels afschuwelijk om te rijden. dat is leuk voor het circuit, maar niet voor alledag.

Als er niks stuk is kan je rustig rondkijken en mensen die je van alles adviseren om een proefrit vragen. Dan merk je wel of het fijn voor jou rijdt.

Jouw auto ziet er geweldig uit en ik zou er niets aan 'upgraden'. De late 900 cabrio's met een goede stage 0 rijden van zichzelf al geweldig, daar zou ik hoogstens de FPT conversie op doen in combinatie met een langere eindoverbrenging.
Voor de taxatiewaarde voor de verzekering is een zorgvuldig onderhouden originele toestand op termijn ook de beste belegging.....
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 Griffin Estate 2001
9-5 estate vector 2.0t 2002 te koop

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

gewoonikke
Geregistreerd lid
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 18 aug, 2017 21:09
Regio: Luxemburg

Re: classic caab: upgrades voor dagelijks gebruik

Bericht door gewoonikke » vr 28 dec, 2018 1:26

op schreef:
do 27 dec, 2018 23:58
Voor de taxatiewaarde voor de verzekering is een zorgvuldig onderhouden originele toestand op termijn ook de beste belegging.....
Zou toch zeggen dat de waarde van dagelijks in een dergelijke mooie wagen rijden meer! waard is als altijd maar weer het financiele.
Het is een auto,zal er nu wel veel tegen het zere been schoppen, maar ik heb meer respect voor een sonett/90/99 enz die in niet perfecte concourssaat mee doet aan rallyes en ritten of dagelijks met veel plezier bereden wordt als de zoveelste perfect gerestaureerde trailer queen die nooit meer gereden word want oeh belegging...

doddel
Geregistreerd lid
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 18 sep, 2009 16:44

Re: classic caab: upgrades voor dagelijks gebruik

Bericht door doddel » vr 28 dec, 2018 11:40

veel harder wil ik het onderstel zeker niet, wel iets minder het 'bootgevoel'. De wagen heeft wel wat kraakjes, dus dat wordt met een harder onderstel alleen maar erger

ik heb dit exemplaar met een complete onderhoudshistorie gekocht omdat dit een goed begin is voor een dagelijkse wagen, niet omwille van een mogelijke toekomstige meerwaarde

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3872
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18

Re: classic caab: upgrades voor dagelijks gebruik

Bericht door op » vr 28 dec, 2018 15:38

doddel schreef:
vr 28 dec, 2018 11:40
'bootgevoel'
Hoe oud zijn de banden? Een setje nieuwe Michelins doet vaak wonderen. De huidige banden sturen lekker, maar als er een paar millimeter af is stuurt het al niet lekker meer, vaag en zwabberig, terwijl ze nog lang niet op zijn.


En uitlijnen natuurlijk!
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 Griffin Estate 2001
9-5 estate vector 2.0t 2002 te koop

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5516
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: classic caab: upgrades voor dagelijks gebruik

Bericht door reiernumans » zo 30 dec, 2018 14:07

Als de schokdempers nog origineel zijn, wat redelijk waarschijnlijk is, kan ik me goed voorstellen dat de auto wat botig voelt. Afhankelijk van wat je zelf fijn vindt in een onderstel is een set goede schokdempers (Bilstein B4 of B6 bijvoorbeeld) met de standaard veren al een hele verbetering. Hou je van een wat stevigere auto zou ik voor de B6 gaan, B4 is een 'stock equivalent' vervanger. Zoals ik in mijn eerdere post al zei; komt heel persoonlijk.

Ik vind zelf 16" op een 900 heel fijn rijden, doordat je wat minder bandwang hebt en de spoorbreedte iets vergoot voelt de auto een stuk strakker en directer. Als je de kans hebt om eens (mee) te rijden in 900's waar dit soort zaken zijn aangepakt zou ik die kans zeker aangrijpen. Dat kan goed helpen om een beeld te vormen van wat je wel en niet wil.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
John
Geregistreerd lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: wo 27 aug, 2003 16:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: classic caab: upgrades voor dagelijks gebruik

Bericht door John » zo 30 dec, 2018 15:29

Ik heb zelf jaren met een classic 900 cabrio gereden "voor erbij".
Zoals een aantal hier al schrijft doen banden heel veel en een maatje grotere wielen zou ik ook wel overwegen. Cruise control en airco zouden voor mij een 'must" zijn (maar is zoals ik begrijp al geregeld).

Verder kun je overwegen:
- carkit (vond ik wel handig)
- middenarmsteun (er zijn versies die te monteren en te verwijderen zijn zonder dat je iets kapot maakt)
- veerpootbrug voor (al zal het in mijn ogen nooit een "rijdersauto" a la Porsche of BMW worden, het wordt wel "minder slecht" en daar zul je de cabrio niet voor hebben (had ik tenminste niet 8) )
- lange eindoverbrenging. Iets van 2200 tpm bij 120 kmh vond ik wel relaxed icm bijna 200 pk (waar het onderstel het wel weer lastig mee had)
- wellicht een 2 Din navi in de middenconsole (al zal afleesbaarheid tegenvallen denk ik vanwege lage positie)
- zoals hierboven vermeld audiouprade. Ik had goede 2 weg speakers voorin dashboard gemonteerd (ik weet niet meer welke; gewoon op plaats waar originele zitten) + betere achterin. Scheelde enorm veel. Met verkoop heb ik originele speakers zonder schade weer kunnen plaatsen.
- vanwege veiligheid zou ik voorkeur geven aan een airbagstuur.

Succes!
9000 Aero aut.
900+96 cabrio tiptronic
200 Saab schaalmodellen

Ex:
9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5516
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: classic caab: upgrades voor dagelijks gebruik

Bericht door reiernumans » zo 30 dec, 2018 15:51

Om even verder in te haken op bovenstaand;

- Moderne radio monteren met bluetooth en alles is geregeld, ik heb een DAB+ radio aangeschaft en een 'antennesplitter' erbij gekocht, functioneert prima in de Nederlandse randstad en geluid is hoorbaar wat beter dan FM. Weet niet hoe het in België staat met de uitrol van DAB+ dus het zou kunnen dat 't voor jou niet echt relevant is.
- Armsteun is wel een fijne tip inderdaad. Zou ik in mijne ook wel lekker vinden
- Veerpootbrug is bij een classic zinloos vanwege de dubbele wishbone ophanging voor, bij auto's met een McPherson veerpoot is het wel heel merkbaar.
- Lange eindoverbrenging is voor kruissnelheden wel lekker, maar de B202 turbo in standaard vorm is niet de snelst spoelende, meest soepele/koppelrijke motor in vergelijking met modernere auto's. Nu is daar natuurlijk genoeg aan te doen, maar voor een beetje vlotjes accelereren en acceptabele toerentallen op de snelweg zou ik het met standaard 900's bij een primair 7 houden. Als je gaat spelen met zaken als een 3" downpipe, waarmee je turbo een stuk eerder kan opspoelen en je onderin de toeren veel meer koppel hebt, kan een langere eindoverbrenging wel interessant worden. Mijn oude type bak met primair 7 draait zo'n 3000rpm bij 120 op de teller. Ik vind dat prima te overzien, en het scheelt een hoop geschakel op de snelweg als je even snel mee wil optrekken in een sleepje inhalende auto's oid.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Plaats reactie