900NG vergrendeling vijfde boog
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: zo 13 aug, 2017 0:11
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
900NG vergrendeling vijfde boog
Beste cabriokenners,
Sinds vanmiddag heb ik een probleem met het dak van mijn 900NG. Hier op het forum kan ik het antwoord niet vinden. Het dak opent normaal en sluit bijna helemaal. Het enige dat niet werkt is de vergrendeling in de tonneau cover. Die haken in de cover lijken niet te openen, waardoor de grendels van het dak op de haken landen en het dak op een kiertje blijft staan. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Groeten,
Jurgen
Sinds vanmiddag heb ik een probleem met het dak van mijn 900NG. Hier op het forum kan ik het antwoord niet vinden. Het dak opent normaal en sluit bijna helemaal. Het enige dat niet werkt is de vergrendeling in de tonneau cover. Die haken in de cover lijken niet te openen, waardoor de grendels van het dak op de haken landen en het dak op een kiertje blijft staan. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Groeten,
Jurgen
- rademaker
- Donateur (6x)
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: ma 24 mar, 2008 9:04
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 900NG vergrendeling vijfde boog
1. er kan iets los zitten (bijv. motorboutjes)
2. er kan iets stuk zijn (bijv. tonneaumotortje)
3. er kan iets fout zijn in de afstelling. De dakprocedure verloopt in stappen, elke stap volgt pas als de vorige is afgerond. Door jarenlang gebruik kan deze afstelling zijn verlopen. Met Tech2 kan uitgelezen worden hoe vaak de kap al is geopend. Bij mij was dat ruim 1600 x in 22 jaar, dus geen wonder dat de kap dan eens opnieuw moet worden ingeleerd. Heb dat zaterdag j.l. bij een specialist laten doen, na 1,5 uur alles weer perfect werkend.
2. er kan iets stuk zijn (bijv. tonneaumotortje)
3. er kan iets fout zijn in de afstelling. De dakprocedure verloopt in stappen, elke stap volgt pas als de vorige is afgerond. Door jarenlang gebruik kan deze afstelling zijn verlopen. Met Tech2 kan uitgelezen worden hoe vaak de kap al is geopend. Bij mij was dat ruim 1600 x in 22 jaar, dus geen wonder dat de kap dan eens opnieuw moet worden ingeleerd. Heb dat zaterdag j.l. bij een specialist laten doen, na 1,5 uur alles weer perfect werkend.
Saab Hobby Club Amersfoort
Saab 9000 Aero (automaat/lpg/schuifdakje)
Saab 9-3 sport cabrio (automaat/diesel)
Racefiets: BMC Roadmachine 02/3 super red
MTB: Krush 1 x 11, carbon, 29"
Gravelbike: Krush 1x11, carbon, tubeless
Saab 9000 Aero (automaat/lpg/schuifdakje)
Saab 9-3 sport cabrio (automaat/diesel)
Racefiets: BMC Roadmachine 02/3 super red
MTB: Krush 1 x 11, carbon, 29"
Gravelbike: Krush 1x11, carbon, tubeless
- martinphili
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3073
- Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: 900NG vergrendeling vijfde boog
Ik heb dat ook wel eens gehad. Na een paar keer was dat weer geheel verdwenen. Mijn geld zet ik daarom op nummer drie van het bovenstaande lijstje.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"
- 93Rookie
- Donateur (3x)
- Berichten: 749
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: 900NG vergrendeling vijfde boog
Vraagje aan Forumlid Rademaker:
Of als het om wat voor een reden van Sluikreclame niet mag een PB tje naar de vrager.
Alvast mijn dank.
Rookie
Kun je de Specialist met ons delen?Heb dat zaterdag j.l. bij een specialist laten doen, na 1,5 uur alles weer perfect werkend.
Of als het om wat voor een reden van Sluikreclame niet mag een PB tje naar de vrager.
Alvast mijn dank.
Rookie
- rademaker
- Donateur (6x)
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: ma 24 mar, 2008 9:04
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 900NG vergrendeling vijfde boog
Pb is onderweg
Saab Hobby Club Amersfoort
Saab 9000 Aero (automaat/lpg/schuifdakje)
Saab 9-3 sport cabrio (automaat/diesel)
Racefiets: BMC Roadmachine 02/3 super red
MTB: Krush 1 x 11, carbon, 29"
Gravelbike: Krush 1x11, carbon, tubeless
Saab 9000 Aero (automaat/lpg/schuifdakje)
Saab 9-3 sport cabrio (automaat/diesel)
Racefiets: BMC Roadmachine 02/3 super red
MTB: Krush 1 x 11, carbon, 29"
Gravelbike: Krush 1x11, carbon, tubeless
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 911
- Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 20:33
- Regio: NL - Provincie Drenthe
- Contacteer:
Re: 900NG vergrendeling vijfde boog
Rademaker je had toch les gehad zodat je het nu zelf kan
Saab 900NG Cabrio 1996 2.0I
Saab 9000 CDE automaat 1994 2.3I
Saab 9000 CDE automaat 1994 2.3I
- rademaker
- Donateur (6x)
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: ma 24 mar, 2008 9:04
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 900NG vergrendeling vijfde boog
Als ik iemand iets de eerste keer zie doen betekent dat niet dat ik les heb gehad, laat staan dat ik het dan automatsch zelf ook kan. Bovendien maakte de specialist berekeningen aan de hand van een hulpformulier dat ik dus niet heb.
Maar wel een goed idee om de volgende keer zo'n reparatie annex inleersessie in de vorm van een les aan te vragen. Zal er wel een uurtje factuurtje bijkomen
Saab Hobby Club Amersfoort
Saab 9000 Aero (automaat/lpg/schuifdakje)
Saab 9-3 sport cabrio (automaat/diesel)
Racefiets: BMC Roadmachine 02/3 super red
MTB: Krush 1 x 11, carbon, 29"
Gravelbike: Krush 1x11, carbon, tubeless
Saab 9000 Aero (automaat/lpg/schuifdakje)
Saab 9-3 sport cabrio (automaat/diesel)
Racefiets: BMC Roadmachine 02/3 super red
MTB: Krush 1 x 11, carbon, 29"
Gravelbike: Krush 1x11, carbon, tubeless
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 911
- Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 20:33
- Regio: NL - Provincie Drenthe
- Contacteer:
Re: 900NG vergrendeling vijfde boog
dat lijstje wat hij gebruikte heb ik denkelijk wel zit in het werkplaatsboek zal straks even kijken en het evt scannen dan mail ik je het wel, en jij zij ik krijg zaterdag les haha
Saab 900NG Cabrio 1996 2.0I
Saab 9000 CDE automaat 1994 2.3I
Saab 9000 CDE automaat 1994 2.3I
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 900NG vergrendeling vijfde boog
Heb het dak van mijn 2e 900ng afgelopen maandag avond even ingeleerd. Stelt allemaal niet zoveel voor. Eindpunten bepalen, en 3 afstanden.meten (dak in een bepaalde positie, en die waardes in een tabel invoeren.)
Was ook met een uurtje wel klaar.
Het probleem met de 5th bow latch heb ik iig ook. Met de tech 2 de motor handmatig aangestuurd. Hoord hem pulsen, maar hij beweegt niet. Met de hand de motor wat verdraaid, daarna deed die het wel weer gewoon.
Dus of de collector van de motor is wat verroest door lang stilstaan, de koolborstels zijn gewoon gaar of hij had zich mechanisch gewoon vast gereden. Daar ga ik dit weekeind in ieder geval even mee bezig.
Wat je iig kunt proberen is de tonneau open klappen, de kap onder de latch motor er vanaf halen. En met een tang de as van de motor (steegt door de haakse overbrenging) met de hand even wat draaien. Moet zo even kijken welke kant op.. Maar je ziet de haken wel naar binnen trekken.
Als je dat hebt gedaan, het dak weer eens proberen te sluiten. Bij mij sloot die toen in ieder geval goed. (Heb je t dak iig goed dicht)
Was ook met een uurtje wel klaar.
Het probleem met de 5th bow latch heb ik iig ook. Met de tech 2 de motor handmatig aangestuurd. Hoord hem pulsen, maar hij beweegt niet. Met de hand de motor wat verdraaid, daarna deed die het wel weer gewoon.
Dus of de collector van de motor is wat verroest door lang stilstaan, de koolborstels zijn gewoon gaar of hij had zich mechanisch gewoon vast gereden. Daar ga ik dit weekeind in ieder geval even mee bezig.
Wat je iig kunt proberen is de tonneau open klappen, de kap onder de latch motor er vanaf halen. En met een tang de as van de motor (steegt door de haakse overbrenging) met de hand even wat draaien. Moet zo even kijken welke kant op.. Maar je ziet de haken wel naar binnen trekken.
Als je dat hebt gedaan, het dak weer eens proberen te sluiten. Bij mij sloot die toen in ieder geval goed. (Heb je t dak iig goed dicht)
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
- 72sonett3
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
- Regio: España - Spanje
Re: 900NG vergrendeling vijfde boog
Ik heb twee extra draden aan het motortje gemaakt, die kan ik op het kofferbaklampje aansluiten en zo de 5e boog handmatig ont/vergrendelen in de tonneaucover.
Wel een gedoe, maar het werkt.
viewtopic.php?f=37&t=147260&p=1633265
Wel een gedoe, maar het werkt.
viewtopic.php?f=37&t=147260&p=1633265
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
- martinphili
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3073
- Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: 900NG vergrendeling vijfde boog
Dat trucje heb ik ook geprobeerd toen mijn vergrendeling niet wilde ontgrendelen. Helaas pindakaas, er gebeurde niets. De motor die de grendels aandrijft had blijkbaar de geest gegeven en dan moet je gaan inbreken in je eigen auto
Eerst de zak los.
Daarna de kunststof zak losgemaakt. Die zit met een profieltje over een metalen rand heen waarover weer het rubber profiel ligt dat de tonneaucover af dicht. Met wat wrikken en wriemelen kun je dat lostrekken, je hoeft dus gelukkig die zak niet stuk te snijden.
De plastic kap over het vergrendelingsmechanisme moet los. Zaklampje er bij of op de tast, dopsleutel 10. Die plastic kap zit ook met metalen klemmen vast, ook weer voorzichtig loswrikken.
Dan kom je bij het mechanisme. De motor drijft een tandheugelbakje aan waaruit twee stangen komen. Deze stangen zitten vast aan de grendels. Ik heb ze daar losgemaakt zodat je de grendels naar buiten kunt duwen zodat de vijfde boog los komt.
Die mag dan omhoog en de tonneaucover kan volgen. Het is een beetje gepriegel en je zit soms in een onmogelijke hoek op een scherpe metalen rand van je kofferbak maar dat moet je er maar voor over hebben
Een vervangende, complete tonneau heeft mijn probleem daarna opgelost.
Totdat het volgende probleem zich aandeed
Eerst de zak los.
Daarna de kunststof zak losgemaakt. Die zit met een profieltje over een metalen rand heen waarover weer het rubber profiel ligt dat de tonneaucover af dicht. Met wat wrikken en wriemelen kun je dat lostrekken, je hoeft dus gelukkig die zak niet stuk te snijden.
De plastic kap over het vergrendelingsmechanisme moet los. Zaklampje er bij of op de tast, dopsleutel 10. Die plastic kap zit ook met metalen klemmen vast, ook weer voorzichtig loswrikken.
Dan kom je bij het mechanisme. De motor drijft een tandheugelbakje aan waaruit twee stangen komen. Deze stangen zitten vast aan de grendels. Ik heb ze daar losgemaakt zodat je de grendels naar buiten kunt duwen zodat de vijfde boog los komt.
Die mag dan omhoog en de tonneaucover kan volgen. Het is een beetje gepriegel en je zit soms in een onmogelijke hoek op een scherpe metalen rand van je kofferbak maar dat moet je er maar voor over hebben
Een vervangende, complete tonneau heeft mijn probleem daarna opgelost.
Totdat het volgende probleem zich aandeed
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"
- 93Rookie
- Donateur (3x)
- Berichten: 749
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: 900NG vergrendeling vijfde boog
Als Rookie mag je soms "HEEEEEELPPP " roepen.
Van de heer Rademaker( Saab hobby club Amersfoort) het kundige Rhenen adres voor mijn dak probleem per P.B. gekregen.
Afspraak gemaakt en binnen no time en met een heel schappelijke nota is het gemaakt.
Soms moet je echt naar een specialist gaan.
Van een uiterst tevreden Rookie die het van de daken schreeuwt.
Van de heer Rademaker( Saab hobby club Amersfoort) het kundige Rhenen adres voor mijn dak probleem per P.B. gekregen.
Afspraak gemaakt en binnen no time en met een heel schappelijke nota is het gemaakt.
Soms moet je echt naar een specialist gaan.
Van een uiterst tevreden Rookie die het van de daken schreeuwt.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo 03 okt, 2021 21:53
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: 900NG vergrendeling vijfde boog
Ik heb hetzelfde probleem , de vergrendeling gaat niet meer open dus kan niet meer met open dak rijden. Had al problemen met sluiten dus had die kunststof kap er al even afgelaten. Nu is hij in ieder geval wel dicht. Is er toevallig iemand bekend met een specialist is het zonnige Zeeuws Vlaanderen ? Of in de buurt (rest van Zeeland of Brabant )