Pagina 1 van 2

Midlifecrisis officieel begonnen.

Geplaatst: do 01 mar, 2018 18:43
door web
De mussen vallen stijfbevroren van het dak, dus ik dacht...

Afbeelding

Ik koop een Caab! Omdat het kan. Ongeveer 50% meer voor betaald dan een gasinstallatie in de vijfdeurs me zou kosten.
Ik zeg, never change a winning team.

Afbeelding

Ook de dame aan de telefoon bij de verzekering zag de humor er wel van, om op de koudste dag van het jaar een Caab in de polis op te nemen.

Afbeelding

Dit wordt dé daily, al misbruik ik m'n 120d nog even als pekelbak, zolang er meer zout op straat stuift dan sneeuw.
De vijfdeurs wordt hobby/weekend auto, of pak ik mee als ik laadruimte en/of trekhaak nodig heb.

Afbeelding

Want ik kan het nog niet over m'n hart verkrijgen deze prachtig gepoetste schoonheid dááraan bloot te stellen.

Een Saab blijft ook gewoon domweg de enige auto die wegkomt met driespaaks velgen...
Alle boekjes erbij, keurig gestempeld van nul tot nu, écht maar 232k gedraaid en Vialle LPI erin.
Net als een ASM chip trouwens, op de verder volledig originele B204E.

Het koetsje van de Caab is erg fraai. Wielkasten achter zijn als nieuw, en alle andere plekken die ik inmiddels ken ook. Ik wist niet dat ze na 18 jaar en 232.000km nog zo mooi konden zijn. Net volwassen, zegmaar. Ik ging half serieus kijken naar deze gasbak ("zou het wat zijn, en rijdt zo'n lappendakje nog acceptabel qua windgeruis enzo?") maar kon dit exemplaar gewoon NIET laten staan. Nu moet de BMW wel echt weg dus.

Afbeelding

Minnetjes zijn matige schokdempers (het is best een beetje een boot), uberhaupt geen broodnodige onderstel verstijvingen en het interieur heeft best wat vocht gezien, zo te zien aan de licht aangeroeste hoofdsteun pootjes en de roestvlekjes op het contactslot. Ja meneer Saab, een contactslot tussen de voorstoelen heeft ook nádelen. Hadden julllie vast niet over nagedacht toen jullie dat bedachten :wink: Het leer is op het oog best aardig maar de bestuurdersstoel heeft een naadje stuk en een slijtplek, de achterbank een rookgaatje en de betimmering bobbelt bovenaan wat, als je het weet. Ook hebben beide displays wat pixelarmoede. Binnen (nuja, binnen?) is dus iets ruimte voor verbetering, al is het zeker geen hok.

Maar dat is natuurlijk allemaal gemier, met een power-kachel, billenbakkers en een windscherm, dingen die open rijden tot hoogst illegale snelheden zelfs bij dit weer aangenaam kunnen maken. Ik heb het gezien de zoutwolken niet gedaan, maar sinds de proefrit vorige week, heb ik wel een indruk. Dit is niet zomaar een dakloze uitvoering, dit is een uitermate goed open ontwikkeld voertuig. Met een solide electrisch uitvouwend dak ook nog eens. Kofferruimte is er niet veel meer, maar daar heb ik de andere voor. Je zou wel zeggen dat er in een auto van 4.70 zelfs met een lappendak nog ruimte over mag blijven voor een kratje pils, maar dat is er niet. Nuja, ik vergeef het 'm. Kan ook zijn dat de vloer wat omhoog gekomen is door de ringtank natuurlijk, wat misschien niet de meest handige keuze is voor een Caab.

Windgeruis met de kap dicht is eigenlijk pas boven de 120 een beetje aanwezig, en komt dan nog ver van achteren. Verder hoor je in een dichte Caab iets beter wat er om je heen gebeurt dan met een vast dak, maar dat is eerder prettig dan vervelend. Verrassend. Ik ben dus vrij spontaan voor het eerst in m'n leven cabrio-rijder geworden...

Afbeelding

Maar welke was nou ookalweer welke? :shock: (ik herken ze inmiddels aan de baard...)

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Geplaatst: do 01 mar, 2018 19:17
door Happy
Haha bij mij bijna hetzelfde
Alleen een maand eerder aangeschaft
Alleen ik gebruik hem elke dag helaas met zout en al
Het grappige is dat ik mijn inruil auto binnen ziet staan op jouw foto
Toyota iq :mrgreen:

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Geplaatst: do 01 mar, 2018 20:46
door V6Aero
Mooi! Zowel het verhaal als de cabrio :)

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Geplaatst: vr 02 mar, 2018 7:44
door ReinO
ziet er idd erg knap uit en makkelijk te upgraden met verstevigingen en verse shocks en veren. De brace in de achterbak om de bovenkant
van de shocks te verbinden kende je al?

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Geplaatst: vr 02 mar, 2018 10:10
door Jungleman
heel begrijpelijk. ik heb vandeweek een split-second zitten denken om een bod te doen op de '86-er steilneus-Caab op e-bay. maar wat kost-ie uiteindelijk onder de streep en waar laat ik 'm ...bovendien heb ik al een geinig cabrioletje.

met de temperaturen van deze week, kan je gewoon open rijden, hoor. kachel hoog en dak er af. ik heb genoeg cabrio's zo zien rijden.

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Geplaatst: vr 02 mar, 2018 18:32
door coppe218
Volgens mij heb ik van de zomer een keer 3 kratten bier in de cabrio meegenomen ( ja 9-3 oh, ja achterin, ja met de kap open, nee geen lpg tank erin)

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Geplaatst: vr 02 mar, 2018 18:33
door coppe218
Maar absoluut een heerlijke auto en goed te gebruiken bij lage temperaturen.

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Geplaatst: vr 02 mar, 2018 18:36
door web
En wat anderen van open rijden denken bij -8 ("Uitslover!") moet je dan maar lak aan hebben denk ik 8)

Shock brace achterin ken ik, maar of ik er ook in geloof? Het is geen wielstand bepalende schokbreker, zoals de voorpoten wel zijn. Er staan ook geen dwarskrachten op de shock mounts achter.

Het zit me wel dwars dat er echt bijna niks in de kofferbak past. Daar moet ik nog wat op verzinnen. Misschien toch een breedtetank zodat de koffervloer omlaag kan. Een ringtank is gewoon niet zo handig in een Caab. Nuja, voorlopig lekker :O:

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Geplaatst: vr 02 mar, 2018 19:35
door V6Aero
Met het weer van de afgelopen dagen nog open? Dat gaat mij zelfs te ver. Dat komt ook voornamelijk door de wind, waardoor je de warmte minder goed ‘binnen’ houdt. En bij 0 graden ligt bij mij echt de grens om de kap nog te bedienen, ook al mag het volgens het boekje nog bij -5.

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Geplaatst: vr 02 mar, 2018 23:49
door Mrwhoopie
Hier blijft de kap ook dicht hoorden zelfs dat in de handleiding staat dat bij -5 het dak bedienen afgeraden is.
Wel heel mooie Caab en dat dak is ook superclean.

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Geplaatst: zo 11 mar, 2018 18:53
door web
Okeee.... deze zag ik even niet aankomen. Letterlijk en figuurlijk.

Afbeelding

Met zoveel kracht erop gesmeten dat de rest in de schutting zit.

Blijkbaar mag je geen auto die ooit bovenmodaal was, in een modaal buurtje parkeren :roll:
Iets met hoofden en maaivelden enzo. Stom calvinistisch landje.

Afijn, zondag autowasdag dus.
Afbeelding

En proberen of ik niet TOCH mijn oer-"vouw"fiets erin krijg met de kap neer, in de diepe doch uitermate platte brievenbus die resteert tussen kapzak en ringtank.
Afbeelding

Trapper prikt een centimetertje in de kapzak, voorwiel moet iets omhoog anders prikt het stuur in de achterklep maar... het past!
Sowieso, van onderen voelend, lijkt de kapzak behoorlijk ruim bemeten.

Ik word blij van elke kilometer. De BMW kijk ik niet eens meer naar. Weg ermee en snel een beetje.

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Geplaatst: zo 11 mar, 2018 19:03
door coppe218
Jammer dat er weer zo wordt gereageerd als er een cabrio staat. Iets met jaloezie. Ze staan er in ieder geval mooi gewassen bij.

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Geplaatst: zo 11 mar, 2018 19:49
door web
Ja, ik denk niet dat ik hem ooit ergens open zal durven parkeren. Zoals een vroegere baas van mij altijd wél deed, op de zaak. En dan moest de receptie hem bellen als het ging regenen. :wink: Zag je hem naar buiten rennen om de kap dicht te doen. Maakte iedereen natuurlijk grappen over. En nu... Heb ik er zelf één. Niet daarom hoor, maar ik bedacht me laatst dat dat ook een Caab was.

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Geplaatst: zo 11 mar, 2018 22:36
door coppe218
Ik heb er hier gelukkig nog geen last van gehad en laat geregeld de auto open geparkeerd staan. Ik hoop dat mijn vertrouwen niet geschaadt wordt.

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Geplaatst: zo 11 mar, 2018 23:27
door jaap noord
Me To!!! [THUMBS UP SIGN]