Midlifecrisis officieel begonnen.

Voor alle Saab cabrio rijders
Gebruikersavatar
web
Donateur 2018
Donateur 2018
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Locatie: Lelystad

Midlifecrisis officieel begonnen.

Bericht door web » do 01 mar, 2018 18:43

De mussen vallen stijfbevroren van het dak, dus ik dacht...

Afbeelding

Ik koop een Caab! Omdat het kan. Ongeveer 50% meer voor betaald dan een gasinstallatie in de vijfdeurs me zou kosten.
Ik zeg, never change a winning team.

Afbeelding

Ook de dame aan de telefoon bij de verzekering zag de humor er wel van, om op de koudste dag van het jaar een Caab in de polis op te nemen.

Afbeelding

Dit wordt dé daily, al misbruik ik m'n 120d nog even als pekelbak, zolang er meer zout op straat stuift dan sneeuw.
De vijfdeurs wordt hobby/weekend auto, of pak ik mee als ik laadruimte en/of trekhaak nodig heb.

Afbeelding

Want ik kan het nog niet over m'n hart verkrijgen deze prachtig gepoetste schoonheid dááraan bloot te stellen.

Een Saab blijft ook gewoon domweg de enige auto die wegkomt met driespaaks velgen...
Alle boekjes erbij, keurig gestempeld van nul tot nu, écht maar 232k gedraaid en Vialle LPI erin.
Net als een ASM chip trouwens, op de verder volledig originele B204E.

Het koetsje van de Caab is erg fraai. Wielkasten achter zijn als nieuw, en alle andere plekken die ik inmiddels ken ook. Ik wist niet dat ze na 18 jaar en 232.000km nog zo mooi konden zijn. Net volwassen, zegmaar. Ik ging half serieus kijken naar deze gasbak ("zou het wat zijn, en rijdt zo'n lappendakje nog acceptabel qua windgeruis enzo?") maar kon dit exemplaar gewoon NIET laten staan. Nu moet de BMW wel echt weg dus.

Afbeelding

Minnetjes zijn matige schokdempers (het is best een beetje een boot), uberhaupt geen broodnodige onderstel verstijvingen en het interieur heeft best wat vocht gezien, zo te zien aan de licht aangeroeste hoofdsteun pootjes en de roestvlekjes op het contactslot. Ja meneer Saab, een contactslot tussen de voorstoelen heeft ook nádelen. Hadden julllie vast niet over nagedacht toen jullie dat bedachten :wink: Het leer is op het oog best aardig maar de bestuurdersstoel heeft een naadje stuk en een slijtplek, de achterbank een rookgaatje en de betimmering bobbelt bovenaan wat, als je het weet. Ook hebben beide displays wat pixelarmoede. Binnen (nuja, binnen?) is dus iets ruimte voor verbetering, al is het zeker geen hok.

Maar dat is natuurlijk allemaal gemier, met een power-kachel, billenbakkers en een windscherm, dingen die open rijden tot hoogst illegale snelheden zelfs bij dit weer aangenaam kunnen maken. Ik heb het gezien de zoutwolken niet gedaan, maar sinds de proefrit vorige week, heb ik wel een indruk. Dit is niet zomaar een dakloze uitvoering, dit is een uitermate goed open ontwikkeld voertuig. Met een solide electrisch uitvouwend dak ook nog eens. Kofferruimte is er niet veel meer, maar daar heb ik de andere voor. Je zou wel zeggen dat er in een auto van 4.70 zelfs met een lappendak nog ruimte over mag blijven voor een kratje pils, maar dat is er niet. Nuja, ik vergeef het 'm. Kan ook zijn dat de vloer wat omhoog gekomen is door de ringtank natuurlijk, wat misschien niet de meest handige keuze is voor een Caab.

Windgeruis met de kap dicht is eigenlijk pas boven de 120 een beetje aanwezig, en komt dan nog ver van achteren. Verder hoor je in een dichte Caab iets beter wat er om je heen gebeurt dan met een vast dak, maar dat is eerder prettig dan vervelend. Verrassend. Ik ben dus vrij spontaan voor het eerst in m'n leven cabrio-rijder geworden...

Afbeelding

Maar welke was nou ookalweer welke? :shock: (ik herken ze inmiddels aan de baard...)
Caab 9-3 SE - B204E+, vialle lpi
Saab 9-3 SE - B205L++, enz enz

Happy
Geregistreerd lid
Berichten: 38
Lid geworden op: di 09 jan, 2018 14:06

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Bericht door Happy » do 01 mar, 2018 19:17

Haha bij mij bijna hetzelfde
Alleen een maand eerder aangeschaft
Alleen ik gebruik hem elke dag helaas met zout en al
Het grappige is dat ik mijn inruil auto binnen ziet staan op jouw foto
Toyota iq :mrgreen:
Saab cabriolet 1.9tid 2006

Gebruikersavatar
V6Aero
Donateur 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 5206
Lid geworden op: ma 19 feb, 2007 18:44

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Bericht door V6Aero » do 01 mar, 2018 20:46

Mooi! Zowel het verhaal als de cabrio :)
9³ Cabrio 2.8T V6 Aero AUT

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 12467
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Bericht door ReinO » vr 02 mar, 2018 7:44

ziet er idd erg knap uit en makkelijk te upgraden met verstevigingen en verse shocks en veren. De brace in de achterbak om de bovenkant
van de shocks te verbinden kende je al?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 6828
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Locatie: Hilversum

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Bericht door Jungleman » vr 02 mar, 2018 10:10

heel begrijpelijk. ik heb vandeweek een split-second zitten denken om een bod te doen op de '86-er steilneus-Caab op e-bay. maar wat kost-ie uiteindelijk onder de streep en waar laat ik 'm ...bovendien heb ik al een geinig cabrioletje.

met de temperaturen van deze week, kan je gewoon open rijden, hoor. kachel hoog en dak er af. ik heb genoeg cabrio's zo zien rijden.
de Caap: 1994 Mercury Capri 1.6 16v
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2015 Volvo V60 T3 R-design

coppe218
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 496
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Bericht door coppe218 » vr 02 mar, 2018 18:32

Volgens mij heb ik van de zomer een keer 3 kratten bier in de cabrio meegenomen ( ja 9-3 oh, ja achterin, ja met de kap open, nee geen lpg tank erin)
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)

coppe218
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 496
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Bericht door coppe218 » vr 02 mar, 2018 18:33

Maar absoluut een heerlijke auto en goed te gebruiken bij lage temperaturen.
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018
Donateur 2018
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Locatie: Lelystad

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Bericht door web » vr 02 mar, 2018 18:36

En wat anderen van open rijden denken bij -8 ("Uitslover!") moet je dan maar lak aan hebben denk ik 8)

Shock brace achterin ken ik, maar of ik er ook in geloof? Het is geen wielstand bepalende schokbreker, zoals de voorpoten wel zijn. Er staan ook geen dwarskrachten op de shock mounts achter.

Het zit me wel dwars dat er echt bijna niks in de kofferbak past. Daar moet ik nog wat op verzinnen. Misschien toch een breedtetank zodat de koffervloer omlaag kan. Een ringtank is gewoon niet zo handig in een Caab. Nuja, voorlopig lekker :O:
Caab 9-3 SE - B204E+, vialle lpi
Saab 9-3 SE - B205L++, enz enz

Gebruikersavatar
V6Aero
Donateur 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 5206
Lid geworden op: ma 19 feb, 2007 18:44

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Bericht door V6Aero » vr 02 mar, 2018 19:35

Met het weer van de afgelopen dagen nog open? Dat gaat mij zelfs te ver. Dat komt ook voornamelijk door de wind, waardoor je de warmte minder goed ‘binnen’ houdt. En bij 0 graden ligt bij mij echt de grens om de kap nog te bedienen, ook al mag het volgens het boekje nog bij -5.
9³ Cabrio 2.8T V6 Aero AUT

Gebruikersavatar
Mrwhoopie
Donateur 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Bericht door Mrwhoopie » vr 02 mar, 2018 23:49

Hier blijft de kap ook dicht hoorden zelfs dat in de handleiding staat dat bij -5 het dak bedienen afgeraden is.
Wel heel mooie Caab en dat dak is ook superclean.
There are no old Saab's,only new owners

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018
Donateur 2018
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Locatie: Lelystad

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Bericht door web » zo 11 mar, 2018 18:53

Okeee.... deze zag ik even niet aankomen. Letterlijk en figuurlijk.

Afbeelding

Met zoveel kracht erop gesmeten dat de rest in de schutting zit.

Blijkbaar mag je geen auto die ooit bovenmodaal was, in een modaal buurtje parkeren :roll:
Iets met hoofden en maaivelden enzo. Stom calvinistisch landje.

Afijn, zondag autowasdag dus.
Afbeelding

En proberen of ik niet TOCH mijn oer-"vouw"fiets erin krijg met de kap neer, in de diepe doch uitermate platte brievenbus die resteert tussen kapzak en ringtank.
Afbeelding

Trapper prikt een centimetertje in de kapzak, voorwiel moet iets omhoog anders prikt het stuur in de achterklep maar... het past!
Sowieso, van onderen voelend, lijkt de kapzak behoorlijk ruim bemeten.

Ik word blij van elke kilometer. De BMW kijk ik niet eens meer naar. Weg ermee en snel een beetje.
Caab 9-3 SE - B204E+, vialle lpi
Saab 9-3 SE - B205L++, enz enz

coppe218
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 496
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Bericht door coppe218 » zo 11 mar, 2018 19:03

Jammer dat er weer zo wordt gereageerd als er een cabrio staat. Iets met jaloezie. Ze staan er in ieder geval mooi gewassen bij.
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018
Donateur 2018
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Locatie: Lelystad

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Bericht door web » zo 11 mar, 2018 19:49

Ja, ik denk niet dat ik hem ooit ergens open zal durven parkeren. Zoals een vroegere baas van mij altijd wél deed, op de zaak. En dan moest de receptie hem bellen als het ging regenen. :wink: Zag je hem naar buiten rennen om de kap dicht te doen. Maakte iedereen natuurlijk grappen over. En nu... Heb ik er zelf één. Niet daarom hoor, maar ik bedacht me laatst dat dat ook een Caab was.
Caab 9-3 SE - B204E+, vialle lpi
Saab 9-3 SE - B205L++, enz enz

coppe218
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 496
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Bericht door coppe218 » zo 11 mar, 2018 22:36

Ik heb er hier gelukkig nog geen last van gehad en laat geregeld de auto open geparkeerd staan. Ik hoop dat mijn vertrouwen niet geschaadt wordt.
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 2294
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34

Re: Midlifecrisis officieel begonnen.

Bericht door jaap noord » zo 11 mar, 2018 23:27

Me To!!! [THUMBS UP SIGN]
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Plaats reactie