Saab Cabrio oriëntatie

Voor alle Saab cabrio rijders
Gebruikersavatar
peejee
Geregistreerd lid
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 27 jul, 2005 15:10
Regio: NL - Provincie Groningen

Saab Cabrio oriëntatie

Bericht door peejee » di 30 jan, 2018 1:23

Hoi! Ik heb al aardig wat Saabjes gehad maar nog nooit de Cabrio variant...

Nu de laatste generatie 9-3 cabrio de voor mij fiscaal aantrekkelijke 15 jaar begint te bereiken zit ik er toch nog wel eens wat over te dubben.
'k Heb geen enkele ervaring met zo'n zacht dak en ik heb ook geen carport of iets dergelijks. De wagen zal dus buiten staan, maar niet onder bomen gelukkig.

• Wat is eigenlijk de gemiddelde levensduur van zo'n dak? Of is daar geen zinnig woord over te zeggen. (Wel of niet altijd binnen gestaan bijv)
• Is zo'n Saab Cabrio nog een beetje stil en warm met gesloten kap bij ca. 140 km/u bijvoorbeeld tov een 'gewone' 9-3 SS?
• Komen water lekkages veel voor? Als je de zoekfunctie hier gebruikt vrees ik gelijk het ergste... Maar goed je ziet hier ook alleen de problemen maybe?

Verder las ik hier wat over roest checken in de kofferbak bij half open kap. Zijn er nog meer specifieke plekken waar het vaak misgaat bij een Saab Cabrio waar ik op kan letten?
Hoort een kap bijvoorbeeld met egale snelheid te sluiten/openen, of wissels dit wat tijdens het proces.

O ja, ik dacht ik hier eens ergens gelezen te hebben dat er het 2003 model een 'eenvoudiger' muzieksysteem bezit? Is dat zo?
Tov van 9-3 OG zal het standaard systeem al snel wat beter zijn hoop ik?

Nog tips als ik eens een cabrio ga bekijken?
Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door peejee op di 30 jan, 2018 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
9-3 2.0 T Aero (Cabrio)

Gebruikersavatar
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6664
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Caab oriëntatie

Bericht door werli » di 30 jan, 2018 8:55

heey
tips zin er genoeg te vinden: viewtopic.php?f=7&t=132480" onclick="window.open(this.href);return false;
ik heb nog een 9,3 bj 2001 aero staan dus met de dikke bumpers en interieur
mvg werner

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Caab oriëntatie

Bericht door ReinO » di 30 jan, 2018 8:58

ts: iets van een locatie is wel handig. zoek je in roodeschool, zierikzee, den helder of maastricht?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6664
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Caab oriëntatie

Bericht door werli » di 30 jan, 2018 9:05

wakker worden rein :-P+ :man woont in regio groningen
als ik een auto zoek is het regio europa :)
mvg werner

Hertog
Geregistreerd lid
Berichten: 342
Lid geworden op: ma 15 aug, 2011 16:17
Regio: - kies een regio

Re: Caab oriëntatie

Bericht door Hertog » di 30 jan, 2018 9:15

werli schreef:heey
tips zin er genoeg te vinden: viewtopic.php?f=7&t=132480" onclick="window.open(this.href);return false;
ik heb nog een 9,3 bj 2001 aero staan dus met de dikke bumpers en interieur
mvg werner
Jouw tips (en jouw aanbod) gaat over de eerste generatie 9-3, TS lijkt op zoek naar een NG (hij heeft het over 'laatste generatie' en de vergelijking met een Sport Sedan) :).

TS: Of het modeljaar 2003 altijd mindere audio heeft weet ik niet, maar aangezien je al direct vanaf het begin een Aero kon krijgen vermoed ik van niet. Wat ik wel weet is dat het meest basale systeem (70 watt) inderdaad niet van hoge kwaliteit is, en daarnaast lastig te verbeteren. Als audio belangrijk voor je is moet je daar dus even op letten.

Daarnaast, houd er rekening mee dat de cabrio pas vanaf november 2003 leverbaar was, als je op zoek bent naar een 15 jaar oud exemplaar moet je dus nog even geduld hebben :)
Mazda MX-5 2001 (momenteel helaas Saabloos)
Saab 9-3 SS 2.0t Vector 2004 LPG (ingeruild)
Saab 900 NG 2.3 SE 1996 (verkocht)
Lada 2107 1.5 (achtergelaten in Letland)

Gebruikersavatar
peejee
Geregistreerd lid
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 27 jul, 2005 15:10
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Caab oriëntatie

Bericht door peejee » di 30 jan, 2018 9:34

Klopt, bedankt voor deze reacties en meedenken. Goede tip ook die laatste! (alleen vanaf november 15 jaar )

Alleen interesse in het laatste model inderdaad. Niet dat de andere modellen niet goed zijn natuurlijk. Alleen na zo'n 16 jaar verschillende 9-3 OG modellen ben ik toe aan wat anders.

Audio is inderdaad belangrijk, goed om te weten dat dit 70 watt systeem mogelijk aanpasbaar is. Veel mensen hier zullen het vast zo kunnen veranderen maar ik ben daar niet zo handig mee.
In mijn huidige 9-3 OG zit AS3 en zoiets vindt ik voldoende goed.

Liever geen aanbiedingen hier, ik hou gewoon de daarvoor bekende plekken wel in de gaten en t heeft ook helemaal geen haast. :)
9-3 2.0 T Aero (Cabrio)

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur
Donateur
Berichten: 1079
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Caab oriëntatie

Bericht door raspaardje » di 30 jan, 2018 11:56

peejee schreef:Hoi! Ik heb al aardig wat Saabjes gehad maar nog nooit de Cabrio variant...

Nu de laatste generatie 9-3 cabrio de voor mij fiscaal aantrekkelijke 15 jaar begint te bereiken zit ik er toch nog wel eens wat over te dubben.
'k Heb geen enkele ervaring met zo'n zacht dak en ik heb ook geen carport of iets dergelijks. De wagen zal dus buiten staan, maar niet onder bomen gelukkig.

• Wat is eigenlijk de gemiddelde levensduur van zo'n dak? Of is daar geen zinnig woord over te zeggen. (Wel of niet altijd binnen gestaan bijv)
• Is zo'n Saab Cabrio nog een beetje stil en warm met gesloten kap bij ca. 140 km/u bijvoorbeeld tov een 'gewone' 9-3 SS?
• Komen water lekkages veel voor? Als je de zoekfunctie hier gebruikt vrees ik gelijk het ergste... Maar goed je ziet hier ook alleen de problemen maybe?
- Er zijn natuurlijk verschillende factoren die de levensduur van de kap bepalen; hoe vaak open en dicht (vouwen) en binnen/buiten staan. Buiten staan gaat overigens prima zolang er maar jaarlijks schoongemaakt en geïmpregneerd wordt. Bij goed gebruik/onderhoud reken ik op 15 tot 20 jaar.
- Warm en stil, check. Natuurlijk meer geluid dan bij een dichte variant maar zeer acceptabel.
- Een goede cabriokaptest is uiteraard het open en sluiten en het besproeien van de kap; dringt het water er direct in of blijven de druppels wel even op de kap liggen?
Lekkage bij een goede kap komt gewoon niet voor en dus is het een kwestie van checken.
Verder las ik hier wat over roest checken in de kofferbak bij half open kap. Zijn er nog meer specifieke plekken waar het vaak misgaat bij een Saab Cabrio waar ik op kan letten?
Hoort een kap bijvoorbeeld met egale snelheid te sluiten/openen, of wissels dit wat tijdens het proces.
Yep, het rubber waar de afdekklep op ligt loshalen en checken aan de zijkanten van de auto. Daar begint de roest omdat daar water kan blijven staan en tussen carrosseriedelen kan lopen.

Verder geen verschil met een SS, behalve het cabriorijdengenot natuurlijk! 8)
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey

Gebruikersavatar
peejee
Geregistreerd lid
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 27 jul, 2005 15:10
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Caab oriëntatie

Bericht door peejee » di 30 jan, 2018 12:25

Thanks, duidelijk verhaal en 't geeft wat meer vertrouwen in eventueel zo'n open Saab. ;-)
9-3 2.0 T Aero (Cabrio)

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur
Donateur
Berichten: 1079
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Caab oriëntatie

Bericht door raspaardje » di 30 jan, 2018 12:45

Het rijdt een stuk strakker dan de vorige generatie cabrio én hij ziet er imo best tijdloos uit.
Ideaal als fiscaal aantrekkelijke auto dus.

Ik rijd mijn cabrio met een mobiliteitsbudget in plaats van een leaseauto.
Graag draag ik bij aan wat meer "kleur" op de weg!
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey

Gebruikersavatar
evdpol
Geregistreerd lid
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 09 jun, 2013 15:10
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Caab oriëntatie

Bericht door evdpol » di 30 jan, 2018 14:28

Alleen de DOMME Caab al .....
Volvo V70 2.4D nieuw model, 2008, zwart, 200pk
Saab 9-3 Cabrio 2.0 turbo 2006 Zwart met Zwarte kap,navigatie, telefoon, leder
Saab 9-3 Cabrio 2.0 Vector 2005 donkerbl met blauw kap, Navi, telfoon, 2 tone grijs leder G3
Volvo V70 2.4 D5 Sport Edition 2006 (full options)

Gebruikersavatar
peejee
Geregistreerd lid
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 27 jul, 2005 15:10
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Caab oriëntatie

Bericht door peejee » di 30 jan, 2018 14:29

Klinkt goed, mooie wagen heb je ook zo te zien aan de Avatar. 'Keep Them Rolling" zullen we maar zeggen.
Is vast geen straf! :O:

Ik moet natuurlijk helemaal nog niet kijken..
https://link.marktplaats.nl/m1249573783" onclick="window.open(this.href);return false;

FPT, automaat en mijn favoriete kleur. Mooie combi ook met die wielen.
Maar dat is smaak waarover niet te twisten valt natuurlijk!
Best een strakke prijs volgens mij.

Helaas nog geen 15 jaar en vanuit hier gezien te ver weg.
Even geduld hebben nog :roll:
9-3 2.0 T Aero (Cabrio)

Gebruikersavatar
peejee
Geregistreerd lid
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 27 jul, 2005 15:10
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Caab oriëntatie

Bericht door peejee » di 30 jan, 2018 14:37

evdpol schreef:Alleen de DOMME Caab al .....

Tja, dat heb ik inderdaad ook altijd bijzonder gevonden.
Speciaal voor jou de titel aangepast :mrgreen:
9-3 2.0 T Aero (Cabrio)

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur
Donateur
Berichten: 1079
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab Cabrio oriëntatie

Bericht door raspaardje » di 30 jan, 2018 15:23

Voor dat geld best een aardig exemplaar!
Koplampen polijsten en gaan!

+ Origineel xenon
+ Dimmende binnenspiegel
+ Goede stereo
+ Op het oog weinig slijtage van de interieurknoppen.

- Geen goede foto's om de kap te beoordelen

Nog een punt bij een cabrio: check de werking van de eventueel aanwezige elektrisch inklapbare buitenspiegels.
Werkt dat niet naar behoren dan wil je wellicht dat herstellen en kan een zoektocht naar een duur spiegelhuis beginnen...
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 3117
Lid geworden op: za 18 okt, 2008 15:06
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Saab Cabrio oriëntatie

Bericht door Nick » di 30 jan, 2018 15:42

Ziet er optisch mooi uit!

bij deze kmstand moet je goed luisteren naar de balansassen/ distributieketting. Olielekkages onder het blok?
Mijn motor in mijn caab had bij deze kmstand zn laatste leven. hoeft natuurlijk voor deze caab niet te gelden, maar een gewaarschuwd mens..

De tonneaus van de serie 2003-2005 willen ook makkelijk roesten rond de rand. Kan je eenvoudig checken.

Dak vervangen kost niet de wereld, maar er zijn ook andere oplossingen; check ook even mijn topic aangaande dit onderwerp:
viewtopic.php?f=37&t=156133" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
peejee
Geregistreerd lid
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 27 jul, 2005 15:10
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Saab Cabrio oriëntatie

Bericht door peejee » di 30 jan, 2018 16:07

Kijk... dat zijn toch weer zaken die ik niet wist en waar ik weer wat aan heb. Wat toch een leuk en handig forum is dit. :)

Off topic: Je ziet tegenwoordig best veel mooie auto met een import achtergrond. Deze heeft dat ook dacht ik.
Op zich kan dat natuurlijk prima, maar ben door een eerdere 'import Saab' inmiddels wel wat voorzichter geworden.

Dat was een Saab 900T16S (ex Italië). Prachtig ding. Zwart met leer en origineel open dak. Dat laatste mis ik sindsdien in elke auto.
Maar wat kan je soms toch de mist in gaan met een een Saab. Echt werkelijk zoveel kosten aan gemaakt en uiteindelijk toch nog een schop moeten geven.

Achteraf gezien had ik daar een hele mooie cabrio van kunnen kopen. :lol:
Maar ach, je leert er weer van en eerlijk is eerlijk, 'k heb er ook wel een hoop lol mee gehad en vooral ook mooie ritten.

Blijft een spannende hobby wat dat betreft en je moet soms gewoon ook wat geluk hebben is mijn ervaring. Ik heb ook ooit eens een witte 99 van de sloop meegenomen. Die stond er groen uitgelagen bij zonder wielen maar geen roest. Ik zag er destijds wel wat in. Het was na al die jaren starten en lopen en ik heb er 2 jaar kosteloos in rond gereden. Sterker nog, we zijn er nog in getrouwd! :-D

@ Raspaardje

k Was nog even nieuwsgierig hoe je aan deze Saab nu zo snel ziet dat er de goede stereo in zit? Is ICM 2 dan ook direct meer speakers e.d.?
En inderdaad minder versleten knoppen, daar let ik al wat op, is helaas wel een dingetje bij deze serie.

Wat ik trouwens ook niet geheel begrijp zijn de versnellingsbakken in 9-3 SS serie. De meesten hebben een standaard 5 -bak. Maar sommige modellen hebben een 6-nbak. De V6 hebben dat standaard dacht ik. Maar ik heb meen ook weleens een 2.0 T met 6-bak gezien te hebben. Is daar ergens een kort handig overzichtje van?

Heb hier wel wat gezocht maar echt duidelijk is het mij niet. Er zijn best veel versie/varianten.

raspaardje schreef:Voor dat geld best een aardig exemplaar!
Koplampen polijsten en gaan!

+ Origineel xenon
+ Dimmende binnenspiegel
+ Goede stereo
+ Op het oog weinig slijtage van de interieurknoppen.

- Geen goede foto's om de kap te beoordelen

Nog een punt bij een cabrio: check de werking van de eventueel aanwezige elektrisch inklapbare buitenspiegels.
Werkt dat niet naar behoren dan wil je wellicht dat herstellen en kan een zoektocht naar een duur spiegelhuis beginnen...
9-3 2.0 T Aero (Cabrio)

Plaats reactie