Op zoek naar een caab | Gevonden: '04 9-3 Cabrio 1.8t Hirsch

Voor alle Saab cabrio rijders
Mac O.
Geregistreerd lid

Op zoek naar een caab | Gevonden: '04 9-3 Cabrio 1.8t Hirsch

Bericht door Mac O. » za 09 jul, 2016 13:57

Hallo allemaal,

Marc hier (typfoutje bij aanmaken forumnaam) uit Tilburg. Ik ben al jaren een fervent Volvo rijder (wat ik ook wel zal blijven), maar ben nu op zoek naar een cabrio als dagelijks vervoer voor mijn vrouw, en 'funauto' voor de zomerse dagen en wellicht vakanties. Ik rijd zelf een '07 V70 AWD D5 en daarvoor diverse andere Volvo's. De laatste vóór die AWD was de V70 R waar mijn vrouw nu nog steeds mee rijdt. Die gaat er op termijn dus uit om plaats te maken voor een cabrio.

Ondanks dat ik mijzelf redelijk Volvo-gek noem, vind ik een C70 toch net iets minder fraai dan een Saab. Die laatste heeft net wat meer karakter, in mijn ogen. Of dat positief of negatief is weet ik nog niet ;)

Kortom, op zoek dus naar een cabrio. De voorkeur van mijzelf gaat uit naar het oude 9-3 model (tot ca. 2005?) en dan liefst een Aero. Vrouwlief vindt het nieuwe model fraaier. Dat wordt dus nog een gevecht ;) Ik ben ruim 2 meter lang, dus moet ook nog uitvinden of ik überhaupt comfortabel kan zitten in deze auto's. Zoonlief van 13 is ook bepaald niet klein en zal dus ook een lekker plaatsje moeten kunnen vinden.

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Re: Op zoek naar een cabrio

Bericht door H.Geertsema » zo 10 jul, 2016 11:13

Bij de Saab Cabrio is de beenruimte achterin zeer beperkt, maar dat geldt volgens mij ook voor de C70.
Jouw zoon zal dus achter zijn moeder moeten zitten ;).

Persoonlijk zou ik zeker geen Turbo nemen (hij is toch voor de vrouw?), want die geven vaak meer problemen dan een ongeblazen versie met 131 pk. Tenslotte, om op zeker te gaan kun je altijd nog een aankoopkeuring laten uitvoeren ... veel Cabrio-plezier deze zomer 8).

:O:

Mac O.
Geregistreerd lid

Bericht door Mac O. » zo 10 jul, 2016 11:21

De ruimte achterin een V70 van '07 is ook heel erg beperkt. Meestal zit vrouwlief dus achter zoonlief. :D

Ik ben ook wel wat huiverig voor turbo-achtige ellende hoor, al moet ik zeggen dat ik met de V70 R Classic ('98) weinig tot geen problemen heb gehad. De turbo is nu aan vervanging toe, maar ach, na 330.000km is dat geen schande.

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » zo 10 jul, 2016 11:31

Volvo-Turbo is heel wat anders dan Saab-(black sludge)Turbo!
Waarom zou je met een Cabrio hard willen rijden?

Om hard te rijden kun je beter een Porsche kopen :lol:.

Mac O.
Geregistreerd lid

Bericht door Mac O. » zo 10 jul, 2016 11:43

Het is ook niet zozeer om hard te rijden, dat doe ik met de R ook absoluut niet. Maar het is wel lekker om net wat meer vermogen bij de hand te hebben. Niet noodzakelijk, maar wel fijn als het er is. Daarnaast, en dat vind ik eigenlijk wat belangrijker, vind ik een Aero net wat aparter. Maar dat is uiteraard heel persoonlijk en wil er ook niet mee zeggen dat een niet-Aero niet fraai is. In tegendeel. We hebben een turboloze Caab beslist ook niet uitgesloten, dus wie weet.... :wink:

Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rik Tuin » zo 10 jul, 2016 12:05

H.Geertsema schreef:Volvo-Turbo is heel wat anders dan Saab-(black sludge)Turbo!
Waarom zou je met een Cabrio hard willen rijden?

Om hard te rijden kun je beter een Porsche kopen :lol:.
Ik heb beide, een Saab Aero Cabrio, dus FPT en een Volvo 2.5T. Als je eveneens op het Volvo V70 (etc) forum actief bent, dan zie je dat ook een Volvo zo zijn problemen kent. De voorwielophanging is er één van.

Beide zijn automaat, de eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat de Volvo mooier 'aan het gas hangt' (en een veel mooier geluid heeft).

Mac O.
Geregistreerd lid

Bericht door Mac O. » zo 10 jul, 2016 12:16

Yep, ben ook aktief op het volvo850forum en volvov70forum (die laatste wat minder), en inderdaad hebben Volvo's ook hun kwaaltjes. Draagarmen en de diverse rubbers in de wielophanging bijvoorbeeld, maar ook wel wat (motor-)electronica-gerelateerde dingen. Ook de airco verdampers en kachelhuizen zijn berucht.

Het leuke van een C70 is natuurlijk die 5 cilinder motor, die een heerlijke roffel produceert.

Mac O.
Geregistreerd lid

Bericht door Mac O. » zo 10 jul, 2016 13:25

Mac O. schreef:.... vind ik een Aero net wat aparter....
En dat zei ik met name omdat ik deze bumpers - zoals op onderstaande auto (foto (C) Marktplaats: http://link.marktplaats.nl/m1060341821" onclick="window.open(this.href);return false;) - erg fraai vind. Na wat topics en advertenties doorgeplozen te hebben vraag ik me echter af of dit een standaard Aero bumper is? Ik zie namelijk ook Aero's met een andere bumper.

Afbeelding

Idem voor de stoelen, die lijken in een Aero ook anders te zijn.

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » zo 10 jul, 2016 13:30

Zo'n Aeroset maakt de auto inderdaad veel dikker. Ik heb er gelukkig eentje af fabriek op een 2.0S. Dat was destijds een dealeraanbieding.

Het probleem is bij zowel Saab als Volvo dat het voorwielaandrijvers zijn. En daar moet je niet te veel vermogen op loslaten. Alhoewel de Zweden nog behoorlijk sterk zijn. Wanneer je gewoon normaal/rustig rijdt gaat er niks kapot en kun je makkelijk het klokje een paar keer rond :wink:.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » zo 10 jul, 2016 14:43

Voor wat betreft wel of geen turbo. We rijden nu met de caab in de bergen, waar we anders met de 2.3i reden, en ik moet zeggen dat de turbo (handbak) wel prettiger rijden is. Je hebt gewoon iets meer vermogen en rijd wat soepeler de bergen door.

Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rik Tuin » zo 10 jul, 2016 15:50

[]Helemaal mee eens. Als je eenmaal een turbo bent gewend, dan valt een turboloze uitvoering tegen. Altijd trekkracht bij een laag toerental.
Reden: Quote verwijderd

Mac O.
Geregistreerd lid

Bericht door Mac O. » zo 10 jul, 2016 16:43

Daar gaat het me inderdaad ook om. Beslist niet om stoplichtsprintjes uit te voeren, maar gewoon om wat extra's te hebben in situaties waarin dat nodig is.

Wat op dit moment mijn voorkeur heeft is een Steel Gray Aero van het 'oude' type 9-3, ongeveer bouwjaar 2002/2003 (heet dat 'OG'?). Ik verwacht echter pas in het najaar serieus te gaan kijken en tot een eventuele aanschaf over te gaan. Enerzijds omdat er voor die tijd nog wat andere zaken aangepakt moeten worden en ik daar simpelweg te druk mee ben, en anderzijds omdat degene die mijn V70 R gaat kopen tot die tijd ergens aan de andere kant van de wereld op een schip werkt. Dat dwingt me ook om geen overhaaste beslissingen te nemen ;)

Peters 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door Peters 9-3 » ma 11 jul, 2016 19:12

Gewoon die angst van een kapotte turbo opzij zetten en er voor gaan!!
Het geeft je zoveel meer rijgenot!
Succes met zoeken. [WINKING FACE]

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Mac O.
Geregistreerd lid

Bericht door Mac O. » za 24 sep, 2016 13:02

Mac O. schreef:Daar gaat het me inderdaad ook om. Beslist niet om stoplichtsprintjes uit te voeren, maar gewoon om wat extra's te hebben in situaties waarin dat nodig is.

Wat op dit moment mijn voorkeur heeft is een Steel Gray Aero van het 'oude' type 9-3, ongeveer bouwjaar 2002/2003 (heet dat 'OG'?). Ik verwacht echter pas in het najaar serieus te gaan kijken en tot een eventuele aanschaf over te gaan. Enerzijds omdat er voor die tijd nog wat andere zaken aangepakt moeten worden en ik daar simpelweg te druk mee ben, en anderzijds omdat degene die mijn V70 R gaat kopen tot die tijd ergens aan de andere kant van de wereld op een schip werkt. Dat dwingt me ook om geen overhaaste beslissingen te nemen ;)

Nou, de R is inmiddels verkocht en we zijn volop aan het rondkijken. Inmiddels proefgereden in een fraaie '04 9-3 cabrio, maar ook in een C70 en in een A4 cabrio. Nadeel van de Audi is dat ik dan voor onderhoud terecht 'moet' bij de lokale Audi dealer waar ik een aantal zeer slechte ervaringen mee heb. Bovendien denk ik dat een A4 over een paar jaar wat ander volk aantrekt dan een nette C70 of 9-3. De C70 rijdt ook prima maar met name het interieur komt wat gedateerder over. Voordeel is dat ik deze auto's redelijk goed ken en het onderhoud samen met vrienden zou kunnen doen die dezelfde auto hebben.

De 9-3 is me eigenlijk in vrijwel alle opzichten goed bevallen. Ik kan hooguit opmerken dat ik (met windscherm omhoog) niet ver genoeg naar achter kan, maar meestal zullen we deze auto rijden met onze zoon achterin, dus zonder windscherm. De auto die we gereden hebben zag er netjes uit. Enige 'dingetje' dat me misschien wat zorgen baart is een kleine olielekkage aan de bestuurderskant. Net onder de vacuumpomp was het wat nat van de olie. Mogelijk een lekke pakking van die vacuumpomp? Verder lijkt me dit een redelijk probleemloze auto. Vandaag nog wat meer proefritten maken en dan dit weekend de knoop doorhakken, denk ik :D

Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Qabriolet » za 24 sep, 2016 13:23

Lekker bezig ma(r)c. Je verdiept je volgens mij degelijk, en een auto van die leeftijd kopen zonder enige manekementen lijkt me illusie. Echter, mede dankzij dit forum, zijn de meestel kwalen te genezen. Dus ga vooral proefrijden en welk volk nu of straks in welk type auto rijdt is toch om het even... Als jij maar blij bent met je keuze.

Overigens is het tot 50/60 km./u. achterin nog wel vol te houden voor zoonlief, daarna qua snelheid echt niet meer... Dan zal de kap dicht moeten, helaas.

Succes!

Plaats reactie