Kap probleem 900NG cabrio

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
fdk
Geregistreerd lid

Kap probleem 900NG cabrio

Bericht door fdk » do 23 apr, 2015 13:26

Goedendag,

Vanmorgen wilde de kap van mijn Saab Cabrio 900NG niet openen.
De vergrendeling bij achterste van kap (onder de tonneau) zit vast en wilt niet los..

Half jaar geleden had ik ook vermelden op forum en toen was verholpen maar de probleem is eigenlijk denk ik:

5de boog niet open en wil dus tonneau niet open. Kap wil zich ineens naar achter bewegen.

Wat moet ik doen om het vergrendeling bereiken en het vergrendeling losmaken? Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Kap probleem 900NG cabrio

Bericht door 72sonett3 » do 23 apr, 2015 14:52

fdk schreef:Wat moet ik doen om het vergrendeling bereiken en het vergrendeling losmaken?
Je hebt een probleem...
De vergrendeling is te bereiken via de bagageruimte, je moet dan wel eerst de vinyl zak open maken en de plastic afdekkap losschroeven, dan kun je de stangetjes van de vergrendeling losmaken van de motor/overbrenging en de 5e boog ontgrendelen.

Ik zou eerst naar een dealer gaan om het met een Tech 2 te proberen.

fdk
Geregistreerd lid

Bericht door fdk » do 23 apr, 2015 15:20

Over Tech 2, er is al gekeken. Soms is er geen contact met kap en soms wel dus iets met elektronica maar de kap
moet openen om verder kijken waar er aan lag. Als die niet kan openen dan konden we niet verder.

Nu kunnen we verder doen, bedankt voor je tip :applause:

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » zo 26 apr, 2015 13:44

72sonett3 schreef:
fdk schreef:, je moet dan wel eerst de vinyl zak open maken

Ik zou eerst naar een dealer gaan om het met een Tech 2 te proberen.
heey
hoe bedoel je "je moet de vinyl zak eerst open maken "?
gewoon een mes erin zetten ?
of is er een trukje om die los te kunnen maken zonder stukken te maken ????
ik zat even praktisch te denken omdat daar ook de sensoren in liggen welke aangeven of die vinyl zak omhoog of naar beneden hangt

ik zag net dat er ook een ander iemand is met een zelfde probleem : viewtopic.php?f=37&t=145660" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg werner

fdk
Geregistreerd lid

Bericht door fdk » zo 26 apr, 2015 14:11

Werli is mij voor. Ik kon niks vinden hoe ik die vinyl zak los kan halen. heb je misschien tips voor mij wat ik moet doen om die zak heel blijven als Ik die zak open maken?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 26 apr, 2015 15:09

Langs de bovenrand van de buitenzak zitten 5 plastic plugjes die de zak vasthouden; 3 in de rand en 2 op de scharnieren van de tonneau-as
Als je die plugjes er uit wipt met een schroevendraaier dan komt de zak naar beneden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Buitenzak los:
Afbeelding

Maar dan moet je dus de vinyl binnenzak losmaken om bij de onderkant van het tonneaudeksel te komen... ik zie ook niet hoe dat zou moeten, behalve opensnijden :(

Misschien dat jansen iets weet?

In de onderrand van de buitenzak zitten de 2 schakelaartjes die de computer aangeven of de zak omhoog of omlaag is. De schakelaartjes zitten achter de rechthoekige plastic plaatjes:
Afbeelding

Ik heb ook een probleem met de 5e boog vergrendeling in het tonneaudeksel. Ik heb twee draden aan het motortje gemaakt zodat ik de ont/vergrendeling handmatig kan doen door spanning op de draden te zetten:
Afbeelding
Afbeelding

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 26 apr, 2015 15:46

Ik kon niks vinden hoe ik die vinyl zak los kan halen. heb je misschien tips voor mij
Via de kofferbak even die ommanteling losmaken en via de schaniergaten kom je er met je armen bij moet je wel op de tast kunnen werken.

Die binnenzak krijg je niet onbeschadigd los omdat het rubber hem afdekt maar je kunt die zwarte afdekkap op het vergrendelmechanische gewoon op de tast losmaken.

fdk
Geregistreerd lid

Bericht door fdk » di 28 apr, 2015 10:29

Thanks voor tips, vandaag of morgen ga ik verder met kap probleem oplossen :)

Ik kreeg daarnaast ook e-mail van iemand die ook dezelfde probleem als mijne en ga eerst even zijn manier proberen:
De vergrendeling zit achter de achterbank aan de linkse kant. Dit is een rode handel, als deze niet te
bewegen is zit er waarschijnlijk een slangenklem om de motor aan de rechterzijde.
Als je aan de rode handel trekt staat het gehele dak po handbediening dus zou je met de hand het dak kunnen open en dicht doen. Dus aan de handel trekken en dan met de hand het dak omhoog bewegen en dan de klep openen. Dan kan je overal bij.

Mocht het niet lukken dan zit niet anders dan vinyl zak los halen. Hou jullie nog op hoogte :)

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 28 apr, 2015 11:55

Als je aan deze rode hendel achter de achterbank trekt,
Afbeelding
of de kabel boven het rechterachterlicht, dan ontgrendel je wel het dak resp. de tonneaumotor, maar nog steeds niet de vergrendeling van de 5e boog (de achterruit) in het tonneaudeksel.

Afbeelding

Afbeelding

fdk
Geregistreerd lid

Bericht door fdk » di 28 apr, 2015 13:09

Handig met plaatjes :thumbup2:

Mijn Saab ligt in Rupchen bij stalling, vandaag lukt mij helaas niet om daar komen. Het wordt morgen of donderdag. Kan je misschien even kijken of er inderdaad ook een rode handel achter de achterbank verstopt?

fdk
Geregistreerd lid

Bericht door fdk » do 30 apr, 2015 20:00

Vandaag naar gekeken en kap doet ineens wel en alles werkt. Maar probleem is al groot. Vinyl zak is doorgescheurd. Lekkages komen uit die zak en die heeft helaas elektronica gedeelte van kap geraakt. Daarom doet ie soms niet en soms wel.
de schade met elektronica is groter dan de waarde dus ik heb met moeite besloten om haar verkopen. :(

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » vr 01 mei, 2015 7:30

de schade met elektronica is groter dan de waarde

Als je met elektronica de computer bedoelt, die heb ik nog wel liggen voor je en kan hem ook inprogrammeren voor je.

fdk
Geregistreerd lid

Bericht door fdk » vr 01 mei, 2015 9:38

Nee helaas weten we niet en je bent veel uren kwijt om draden vervangen want lekkages komen uit vinyl en loopt naar bestuurdersdeur. vinyl zak moet ook vervangen en de vraag is of het opgelost is. Daar naast lekt airco, stoelverwarming bij bestuurders kant werkt niet en haak om stoel neer klappen werkt niet/los. Als je beetje rondrijden dan ruikt je benzine (Benzinepomp lekt). Kort om hoop problemen en de kosten loopt snel op.

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » vr 01 mei, 2015 10:35

die 900-daken zijn een en al ellende; wanneer het begint dan blijf je ook altijd maar aanmodderen.
Ik zou hem lekker inruilen dan ben je van het gedoe af en minder geld kwijt :wink: :wink:.

Plaats reactie