soft top failure

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
robertwi
Geregistreerd lid
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

soft top failure

Bericht door robertwi » ma 07 jan, 2013 10:36

Beste caab liefhbbers.

Heb mijn zinnen gezet op een 9.3 uit 1998.
Na definitieve aankoop zullen de foto`s snel volgen.

Nu is er 1 ding wat me nog tegen houdt.
Bij het openen en sluiten krijg ik de melding soft top failure.
De kap opent en sluit wel, je moet echter de de bedieningsknop opnieuw activeren.

Wat ik weet is dat ze geprobeerd hebben de kap te openen terwijl deze nog vergrendeld was.

Iemand tips.
Zelf dacht ik aan niet voldoende druk in het systeem, oliepeil??
Of is dit onzin.

Alvast bedankt.

Robert
Saab Cabrio 2.0I
1999

Redi
In memoriam †
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: soft top failure

Bericht door Redi » ma 07 jan, 2013 12:03

Beste Robert,

goeie keus :D

De melding is een nogal algemene melding, oorzaak kunnen diverse zaken zijn. Bekend is dat de microswitches die de verschillende stappen bewaken wel eens willen verbuigen. Een te laag olieniveau is vaak wel hoorbaar doordat de hydropomp dan meer lawaai maakt. Een lekke cilinder kan ook de voornoemde storing veroorzaken. Lekke cilinders kun je visueel controleren, de kap open en afdekcover omhoog, dan kun je de cilinders links en rechts zien zitten. Als de cilinders goed zijn, zou ik de storing uit laten lezen met TechII, dan kun je vrij snel zien waardoor de melding veroorzaakt wordt. Kan een kleinigheidje zijn (microswitch), waardoor het systeem druk verliest. Deze cilinders zijn nogal prijzig...

In ieder geval succes!

groet, Rein
Saab 9-3 'Classic' 2.0i S Cabrio 1998 LPi

Be magnanimous!

Jonaske
Geregistreerd lid
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

Bericht door Jonaske » zo 27 jan, 2013 23:18

Haai Robert,

Heb dit 'fenomeen' enkele maanden geleden ook aan de hand gehad...
Kap opende een stuk tot ze moet 'scharnieren' en daar liep het fout,soft top failure, net alsof de pomp niet genoeg kracht had om verder open te duwen.
Oliepeil (achter de achterbank) nagekeken, was ok, doch de hydraulische cilinders lekten. Heb dan maar meteen de hele zooi vervangen (de 5 cilinders samen met de pomp, nachtje aan doorgewerkt! ) Test, en...same shoot, other day... balen...maar after-all moesten de cilinders toch vervangen worden omwille van het lek. Uiteindelijk de oorzaak gevonden: de microswitch van de 5th bow (die zit links achter de achterdeur onder de kap aan het metalen hefboommechanisme) heeft normaal een metalen beugeltje, dit was er zelfs niet meer. Mogelijk is het metalen hefboompje dat tegen het contact drukt bij jou verbogen en moet je het mogelijk iets verbuigen.

Proberen maar!

succes!

robertwi
Geregistreerd lid
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Bericht door robertwi » ma 28 jan, 2013 10:28

Goedemorgen Jonaske,

Bedankt voor je reactie.
Mijn aandacht gaat idd uit naar deze schakelaar, heb bij aankoop de cilinders gecheckt en deze lekten niet.
Nu zit ik natuurlijk regelmatig te zoeken hier op het forum, en idd vaak kom ik de 5e boog schakelaar tegen als
mogelijke oorzaak.
Zit dan ook te popelen om deze te checken.
Nu was het weer de afgelopen dagen niet ideaal om eens even met de kap te gaan spelen.
Misschien heb je een tip om het snelste bij de schakelaar van de 5e boog te komen.
Mag ik de kap ontgrendelen, en elektrisch openen, of moet dit manueel.
De kap opent bij mij wel, maar moet steeds de schakelaar opnieuw actieveren na de fout melding.

Zal zeker als het weer betert zal ik wat foto`s uploaden van mijn Caap.
Maar moet zeggen ondanks dat de kap niet open mag, is de fun al dik aanwezig.

Gr Robert
Saab Cabrio 2.0I
1999

AeroR
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Limburg

Bericht door AeroR » ma 28 jan, 2013 13:07

Ik heb het probleem met de switch van de 5e boog ook gehad. Speelde op bij kouder weer. Ik kon hem gewoon openen door het knopje telkens opnieuw te activeren. Bij mij trad het probleem op bij het sluiten van de kap. Alles ging goed alleen de achterruit kwam niet naar beneden omdat de klep niet dicht zou zijn volgens de switch.

Als je hem opent zie je zelf wel wanneer de switches het beste zichtbaar zijn en dan laat je het knoppie los en kun je de/het lipje(s) van de switch(es) terug buigen. Wel ff opletten dat je de klep (welke nog open staat) niet op je knar krijgt, bij mij valt die na een tijdje automatisch dicht als ik de cyclus niet voltooi met het knopje, weet niet of dat hoort, maar volgens mij wel omdat er niet meer gepompt wordt door de hydrauliek.

Hier schijnt de zon dus laat die foto's maar komen :)
Sindsdien geen last meer gehad trouwens, succes!
'01 9-3 2.0T Aero cabrio st3
'98 900 2.0i coupé (ex)

hpnonthuis
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door hpnonthuis » do 04 okt, 2018 10:11

volgens mij praten jullie over twee verschillende schakelaars, de micro schakelaar op de 5th bow, en de micro schakelaars die de tonneau vrijgeven voor vergrendelen.
bij de 5th bow schakelaar is het wat moeilijker deze te vervangen, maar is helaas wel vaak kapot. het armpje roest eraf.
de andere twee schakelaars zijn makkelijk te zien als de tonneau omhoog staat.
wat ik bij mijn eigen 9-3 gemerkt heb, is dat de schakelaars in de cilinders ook wel eens weigeren, bij mij was dus de 5th bow cilinder, de ingetrokken zuigerstand kwam niet binnen,
ook de micro schakelaar kwam niet binnen, uitgelezen met de Tech2
al met al lijkt het dak een stuk eenvoudiger als bij de 900II met al zijn potmeters en electromotoren.

ik ben bezig om een alternatief te vinden voor de kruiskoppeling van de tonneau, blijkt toch telkens weer een zwakke plek in het systeem. kan ook oorzaak zijn dat de tonneau niet ver genoeg sluit en daardoor de schakelaars niet bedient worden
maar het is inderdaad een feit dat de daken van de 900ng en de 9-3 alleen aan de buitenkant op elkaar lijken, maar technisch, dus ook de controller, totaal verschillend zijn. je moet dus ook wel de goede software bij de tech 2 hebben om er wat mee te kunnen.
heb ruim een jaar geleden een aangeschaft, met software 9-3 en 9-5, en heb de 900ii er later bijgekocht. is wel een heel stuk eenvoudiger ij diagnose, alhoewel de 9-3 ook wel door te meten is.
henk

Plaats reactie