Het is alweer meer dan een maand geleden sinds de laatste berichtgeving. In de tussentijd een aantal kleine en grotere zaken aangepakt, heeft er (alweer) een bijzonder goed geslaagde meeting bij Jeroen plaatsgevonden en is er zowaar een zelfoplossende storing ontstaan. Even chronologisch:
Na de eerste meeting een banaan bij Jeroen aangeschaft, de ontvanger zat nog in een sloper, dus die hebben we later even opgehaald. Voordien voor de zekerheid even met Jeroen gebeld of hij aanwezig was en tijd had. Geen probleem, aan beide voorwaarden kon worden voldaan en zo kon ik mooi op een rit Joure-Eindhoven viceversa even via Rutten om de ontvanger op te halen. Net toen we in de auto van Jeroen stapten kwam Jaap van der Laan achteruit het erf opdraaien om de 900 van Garry op te pikken... Toch even druk, en belangrijkere zaken gaan dan voor. Was wel weer even leuk om de familie Bruinsma weer te ontmoeten, maar helaas dus onverrichterzake verder gereisd, de plicht riep immers.
Poging twee was samen met mijn ega, er stond een ritje Groningen gepland en dan ligt Rutten mooi op de route...

We werden hartelijk ontvangen door Silvia, Jungleman liep er rond (als je niet beter weet, ga je nog denken dat hij er vaste woon/verblijfplaats heeft..

), Maarten was er zowaar ook. Gezellig een bakje gedaan, zelfs een broodje kroket moest er soldaat gemaakt worden, Silvia stond erop. Nu wel de ontvanger uit de sloper gehaald. Alleen nog even activeren met de tech II van Schaap Lemmer, maar dat moest even wachten tot de zaterdag daarop. 7 juli dus naar Lemmer gereden, moet in 10 minuten gepiept zijn, de ontvanger had ik reeds aangesloten op de stekker onder de middenconsole. In Lemmer bleek echter een en ander niet te werken, dus zoeken: batterijtje van de banaan vervangen, ontvanger controleren, kijken in een andere 9-3, weer batterijtje vervangen, hij moet het zo toch doen? Het stekkertje past, de kabel is echter wel korter dan in de andere 9-3, weer zoeken, vergelijken... Uiteindelijk een zelfde stekkertje tevoorschijn gehaald, weggestopt tussen de zijkant van de middenconsole en het tapijt. Deze aangesloten op de ontvanger en nu vindt de Tech II de ontvanger. Alleen werken er maar twee van de drie schakelaars op de banaan

Van een in het magazijn rondzwevende banaan een printplaatje gebruikt, en van twee dus één gemaakt. Resultaat: alles werkt, kofferklepje te openen met de afstandsbediening, ook als de kap open is: luxe! 10 minuten waren echter anderhalf uur, toch rekende Schaap slechts 15 euri voor het inlezen met de Tech II inclusief het zoeken: super!
Ondertussen kwam een vervelende trilling bovendrijven, tussen de 80 en 120 km/uur. Voor de zekerheid de banden gebalanceerd, hier was echter geen noemenswaardige afwijking meetbaar. Op advies van het SF de banden voor en achter gewisseld. Hierdoor werd de trilling wel minder, echter was nog niet geheel verdwenen. Tijdens de bandenwissel viel me wel op dat de achterste schokdempers (originele Saab Sachs dempertjes, in het rekeningoverzicht wat bij de auto zit kon ik geen dempers vinden, vermoedelijk dus nog de eerste montage) wat aan het zweten waren. Deze kwamen derhalve op de To-do-list.
De volgende klus die nog op het programma stond was het vervangen van het flexibele stuk in de voorpijp, opgemerkt door Jeroen tijdens het monteren van de mistlampen op 16 juni tijdens de 1e T&BBQ-meeting. De volgende meeting stond voor 21 juli op het programma. Vanwege verplichtingen kon ik pas 's middags aanwezig zijn. Alweer een hartelijk ontvangst, leuk druk, veel leuke mensen: Super. Buiten de voorpijp gedemonteerd, waarna Jeroen zijn kunsten kon vertonen. Terugmonteren waarbij de lasmal van Jeroen zijn waarde bewijst: alles past perfect, uitlaat weer dicht. De foto's zijn in het topic van de meeting te vinden.
Jeroen had nog een stel Monroe achterschokdempers liggen, echter kwamen we er qua prijs niet helemaal uit. Een paar nieuwe waren volgens mij net zo duur (hoezo eigengerijde Saabrijders..?). Er bleek een verschil te zitten in ex- of inclusief BTW, maar het prijsverschil heeft me wel doen besluiten om een nieuw setje Monroe te bestellen en te monteren. Het trillen is sindsdien over!
Tussendoor gingen de koplampen over tot het beschijnen van de sterren, de verstelling werkte niet meer. Zekeringen gecontroleerd, deze waren in orde. Het omruilen van de koplampverstelschakelaar was genoeg om deze storing op te lossen: kosten 5 euri.
Wel tijdens de ruggelingse tocht onder de auto vastgesteld dat de achterste uitlaatdemper aan vervanging toe is. Aangezien er in week 33 een ritje Zuidwest Engeland gepland staat moet deze ook nog maar even vervangen worden. Even neuzen naar de beste aanbieding komend weekend.
Het laatste optredende euvel betreft de SID. Met de huidige temperaturen van boven de 30 graden valt er een lijntje pixels uit, zodra de temperatuur weer zakt verschijnen ze weer...
Hier is mee te leven, en een oplossing is er ook voor, mocht het al erger worden.
voor nu, een ieder een prettige vakantie toegewenst,
groet, Rein