Redi's 9-3 Cabrio 1998

Voor alle Saab cabrio rijders
Gesloten
Redi
In memoriam †

Re: Nieuw in de wereld van Saab

Bericht door Redi » zo 09 sep, 2012 13:13

All,

sinds het laatste bericht zijn er weer een paar zaken aangepakt. Sommige noodzakelijk, andere stonden al een tijdje op het verlanglijstje.
Als eerste de nummerplaathouder. Achter had ik al eens een plaathouder van een eigen tekst voorzien, maar dit bleek toch niet helemaal weer- en windbestendig. Na in Engeland een paaltje te hebben geraakt wat niet links reed, moest de voorste ook vervangen worden.
Afbeelding
Gelijk dus maar twee via internet besteld, met de gewenste tekst!
Afbeelding
Afbeelding
Via het forum ook een bumper- en skirtset gevonden, in de gewenste kleur 170. Hiervoor op een woensdag even na het werk op- en neer naar Rotterdam. Normaal in een Saab een mooi ritje, echter heeft een cabrio net niet genoeg laadcapaciteit om een complete bumperset inclusief skirts te bergen, dus moest de Megane Break er aan geloven. Het is bijna een straf...
Afgelopen zaterdag een gaatje in de agenda gevonden om de set te monteren. Begonnen met de skirts, een fluitje van een eurocent. De foto's spreken voor zich (we zijn gek op plaatjes, las ik ergens). Vervolgens de achterbumper (de oude) losgehaald, wat ook vrij simpel ging. Even opletten op de beide zijbevestigingen, maar daarna trek je 'm er zo af. Echter even vergeten dat ik net getankt had... nog wel de stille hoop dat de gasvuldop gedemonteerd kon worden zonder de slang los te nemen, maar al snel bleek dat ijdele hoop. Om niet een hele volle tank gas weg te laten lopen, de oude bumper maar weer terug gemonteerd totdat de tank leeg is gereden. Gelukkig wel kunnen vaststellen dat de 'nieuwe' bumper, waarbij de vuldop in de onderlip zit, qua lengte van gasslang geen problemen gaat geven.
Als sluitstuk de voorbumper gemonteerd, waarvoor de koplampen, koplampwissers en richtingaanwijzers los moeten, maar ook hier blijkt de sleutelvriendelijkheid in het ontwerp. Voor je het weet liggen de onderdelen naast de auto, met opvallend weinig schroefjes en boutjes in vergelijk met andere merken.
Na de montage van de (bijna) complete set de auto nog even gewassen. Het staat super, maar dat wisten de liefhebbers al. Volgende stap is de upgrade naar AS3, maandag halen we deze op. Onderstaand de foto-impressie van de montage van de skirtset.

Groet Rein
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

frisco
Geregistreerd lid

Bericht door frisco » di 11 sep, 2012 21:12

Mijn 9-3 heeft ook de standaard mat zwart plastic skirts en gelakte aero skirts lijken me ook heel netjes, maar kun je volstaan met alleen de sideskirts of moet er dan meer mee worden vervangen? Bijvoorbeeld die mat zwarte strip langs de wielkasten achter? Hoe is dat 'origineel'?

Het valt me eigenlijk nu pas op dat het mat zwarte plastic eigenlijk best wel mooi in balans is van voor tot achter, dus onder voor- en achterbumper en aan de zijkanten. Misschien weer eens goed zwart maken met een van de middeltjes die hiervoor in de handel zijn...

Redi
In memoriam †

Bericht door Redi » wo 12 sep, 2012 8:53

Frisco,

smaken verschillen, natuurlijk kun je volstaan met alleen de skirts. Omzetten is een fluitje van een cent, de overige matzwarte/grijze delen blijven gewoon zitten (ik moet ze inderdaad 's even bijkleuren... :oops: )
Momenteel heb ik de voorbumper en skirts geplaatst, de achterbumper moet nog (eerst de gastank leeg rijden, ons bent zunig). Ik vond de basisuitvoering tot nu toe ook wel wat hebben en was ook niet echt op zoek naar een skirtset, maar ja, als je dan een setje tegenkomt, compleet in kleur voor een schappelijk prijsje... :roll:
Na montage zie je wel degelijk het verschil, de auto staat er breder bij, oogt wat massiever. In mijn ogen mooier, maar zoals in de aanhef al gezegd: smaken verschillen.
Succes met je keuze! 8)

Groet, Rein

Redi
In memoriam †

Redi's Saab 9-3 Cabrio 1998

Bericht door Redi » di 18 sep, 2012 15:41

At least, de achterbumper zit er ook op! :D Het ziet er goed uit. Direct de dag erna een mooi compliment, de beste man vroeg of ik opslag had gekregen of misschien de zaak had overgenomen. Aangegeven dat mijn Caab alweer 14 jaar oud was en dat het een hobby is die ik mooi kan combineren met mijn dagelijks woon-werkverkeer. De spreker in kwestie kon maar moeilijk geloven dat de auto niet jonger was 8)
Best leuk zoveel hobby's, maar lastig plannen. Afgelopen zaterdag de 15e bijna geen eens tijd om even in Lemmer te kijken, gelukkig toch een gaatje kunnen vinden tussen het repareren van mijn ega's Renault (wat een verschil in kwaliteit! :-S+ ) en een familieuitje. Geweldig aantal Saab's en enthousiaste eigenaren, heerlijk sfeertje, kortom: super geregeld Jeroen en Jeroen!
Tussendoor is ook de AS3 set afgeleverd, inclusief 2 nieuwe 3-weg dashboardspeakers. De deurspeakers kwamen echter zonder de opvulringen, gelukkig zijn deze volop te krijgen. Probleem is alleen welke te kiezen? :roll: Het forum biedt slechts ten dele uitkomst, de meningen verschillen nogal. Uiteindelijk de vulringen voor de Omega b gekozen, past niet helemaal, maar met een beetje doorzetten uiteindelijk toch gelukt. De kabelset voor de speakers en de versterker liggen al in de auto, da's toch wel super van Saab!

Afbeelding

Tijdens het monteren van de versterker viel mijn oog ook op de 'toiletrolhouder'. De eerste scheurtjes waren zichtbaar, de kachelkeuze loopt ook wat zwaar, maar is wel over het gehele bereik te bedienen. Toch ben ik bang dat het erger wordt en de rol het op gaat geven. Ik denk dat ik maar eens ga knutselen met een oude doppendoos: twee 1/4" kruiskoppelingetjes, twee eindjes vierkante buis en twee passenende adapters (voor in het kachelhuis en de draaiknop) moet het volgens mij kunnen doen. Wordt vervolgd, natuurlijk met foto's!

Groet, Rein

Redi
In memoriam †

Re: Redi's 9-3 Cabrio 1998

Bericht door Redi » wo 31 okt, 2012 18:09

Afgelopen zaterdag bij Jeroen het genoegen mogen smaken de voiture een 20.000 km-beurt te geven. Volgens de melding in de SID was het er tijd voor, de laatste beurt was 19.500 km terug, dus dat komt wonderwel in de buurt! Wat wel vreemd is: de SID heeft gedurende een aantal dagen de time-for-service-melding gegeven maar hield hier (voor de beurt) ook uit zichzelf weer mee op. Iemand bekend met dit verschijnsel?
Gelijktijdig met de olie, filters ook de achterdemper vervangen vanwege ongewenst sportief geluid. Rondom aardig krokant, bleek na demontage. Gelukkig heeft Jeroen een behoorlijke voorraad onderdelen, ook al moeten die soms nog even gedemonteerd worden, wat dus betekend vóór de demontage eerst even oud-hollands auto-door-de-modder-duwen :lol: De 'nieuwe' einddemper is wat anders van vorm en komt niet geheel tot aan de achterbumper, dus zal er t.z.t. nog een sierstukje op moeten komen, dit ziet er niet echt sjofel uit. Vanuit Rutten ook nog twee SID2-units meegenomen die we op gaan sturen naar Simon (bedankt nog Geert!), als deze terug zijn kan deze upgrade ook gemonteerd worden. Op elektrische verstelbare stoelen en automatische airco zitten dan alle extra's er volgens mij dan op, voorwaar niet slecht voor een basis 2.0i. (en natuurlijk de turbo, die ontbreekt, maar met mijn rijstijl heb ik nog niet het gevoel deze vooralsnog gemist te hebben, en wat er niet op zit kan ook niet stuk gaan :roll: )
Tussendoor nog verblijd met heerlijke koffie en oranjekoek, echter is de kwaliteit en gezelligheid bij Silvia alom bekend en zitten er altijd meer luitjes aan tafel dan op gerekend, gelukkig wel net genoeg voor de gasten. :oops:
De geschatte 25.000 km per jaar, wat het gemiddelde de afgelopen jaren pre-Saab was, is ruimschoots overschreden: in een half jaar reeds 20.000 km, waarbij de extra kilometers dus geheel op het conto van de plezier- en vakantieritjes bijgeschreven kunnen worden :O:
Ondanks de alarmerende berichten vanuit Den Haag blijven we vrolijk doorrijden en LPG tanken.

Groet, Rein

Redi
In memoriam †

Bericht door Redi » do 08 nov, 2012 11:30

Gelukkig heeft een Saab een overschot aan karakter en reageer ik derhalve heel anders op een nieuw onbekend geluid uit het vooronder dan bij mijn voorgaande voitures van onbestemde merken. Ik betrap mezelf bijna op medelijden alsof je kind met buikpijn wakker wordt. Aldus kenschetste 'Daffy' (de naam van de Caab volgens mijn oudste, de auto lijkt volgens hem wel op een zwarte eend...Aangezien ik hem geen ongelijk kon geven hebben we eensgezind de Caab 'Daffy' gedoopt en is dit ook als avatar zichtbaar) dat ze zich niet geheel sjofel voelde en deelde dit mee met een harde 'klonk' rechts voor. De 'klonk' doet zich alleen voor bij het nemen van een bocht en tegelijk insturen (schuin een drempel op), en vooral bij lage snelheden (stapvoets). Visuele inspectie heeft niets aan het licht doen brengen en een aspirientje in het koelsysteem laat ik nog even achterwege, daar dat volgens mij niet het gewenste effect zal hebben. Wellicht heeft een forummer hier ervaring mee (de 'klonk', niet de aspirine) en wil deze delen met wat betreft de oorzaak en de mogelijke oplossingen. Ik vermoed een toplager van de veerpoot of een draagarmrubber/stabilisatorophanging.

Groet, Rein

koen1984
Geregistreerd lid

Bericht door koen1984 » za 10 nov, 2012 21:40

Hallo, waarschijnlijk is de moer wie in het subframe zit los geraakt! ( van de Draagarm )
Heb dit zelf gehad met mijn zwarte Cabrio !

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » zo 11 nov, 2012 9:42

heey
als we eerst wat melige tekst moeten door nemen om er zo achter te komen wat nu het probleem is ,stel ik toch voor eerst te zeggen" ik heb een kloenk rv "
dan kan ik (die waarschijnlijk slecht geslapen heeft )je proberen in de goede richting te sturen voor een oplossing :o
kloenk rechts voor :
draagarm rubbers
fusee kogels
toplager
rubbers torsie baar
staat je remklauw vast ?

als je dat naziet denk ik dat je de kloenk gevonden hebt
mvg werner

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » zo 11 nov, 2012 11:42

het zou zelfs een gebroken veer kunnen zijn;
meestal gebeurt dat dan helemaal bovenin, zodat je het soms ook niet eens merkt :shock:.

Leuk te lezen die tocht door UK; heb ik zelf al vele malen gemaakt...
ga zo door met je topic :O:.
Henkjan.

Redi
In memoriam †

Bericht door Redi » ma 12 nov, 2012 15:16

@ Werli: excuus voor het laten doorworstelen van de lappen tekst, echter wel dank voor je meedenken! En natuurlijk gaat de dank ook uit naar de andere reacties van de medeforumers. Mocht het probleem van dien aard zijn dat er direct actie geboden is, dan zal ik in het vervolg een nieuw topic ervoor openen :oops:
Dit topic is meer bedoeld voor het delen van de ervaringen, en soms sluipt er dan wel eens een vraag tussendoor. Gelukkig zijn er altijd wel een paar formumers die deze vraag er tussen uit weten te pikken en ook nog onderbouwd een antwoord kunnen geven. :D
Ervaring: Gisteren nog geweldig genoten van een Indian Summer: prachtige blauwe lucht, schitterende herfstkleuren en mooie route door Zuidwest Friesland! Doet je terstond aan andere dingen denken dan kloenken en dergelijke. 8)

Groet, Rein

wysiwyg
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door wysiwyg » di 13 nov, 2012 2:08

Hee makkum das ook toevallig! Was daar gisteren (zondag) lekker aan het wandelen en zag toen een zwarte caab open rijden. Zal toch geen toeval zijn.....

Redi
In memoriam †

Bericht door Redi » di 13 nov, 2012 8:43

Zou zomaar kunnen! Het moet dan tussen 1 en 4 uur geweest zijn. 8)
Alhoewel het strand en de boulevard het hele jaar door mensen trekt en er ook regelmatig andere Saab-rijders gesignaleerd worden.
Toch leuk een keer gespot te zijn!

Rein

Redi
In memoriam †

Bericht door Redi » ma 19 nov, 2012 14:55

Na een defecte SID2 op de kop te hebben getikt en laten repareren, is deze er vorige week ingekomen.

Afbeelding

Gelijk ook een altijd leuke kilometerstand voorbij zien komen, en dus alweer 20.000 km op de teller erbij gezet sinds de aanschaf. :O: :O:

Afbeelding

Redi
In memoriam †

Bericht door Redi » di 11 dec, 2012 23:38

Vandaag een set Hammerheads op de kop kunnen tikken, jippie! Lijkt wel kerst! :D

Afbeelding

Nu eerst maar eens opruiming houden om ruimte te maken... :?

Redi
In memoriam †

Bericht door Redi » wo 12 dec, 2012 8:56

Een wereld van verschil: in een parkeergarage somewhere in Utrecht even Saabjes tellen (sorry, is een automatisme, ik weet het, ik moet er mee leren leven :mrgreen: ) 3 x 9-3OG voor de ingang op straat, binnen een aantal 9-3OG's, een 9-3ES, een 900 classis cabrio, een 9-5OG.
Alleen in deze garage al meer Saabs dan in mijn eigen woonplaats :? (2500 inwoners, aantal Saabs: 7...)
Moet maar eens een promotie programma opstarten :D

Rein

Gesloten