Redi's 9-3 Cabrio 1998
-
Redi
- In memoriam †
Re: Redi's 9-3 Cabrio 1998
Hallo Rein,
de B6 voldoet prima, zelfs minder hard dan vooraf verwacht. Het verschil met wat er onder vandaan komt is wel groot, maar meer te wijten aan de oude voordempers, of eigenlijk fietspompen (wat nog een te hoge kwalificatie is...)
het rijdt super, de verlaging is voor mijn smaak ook perfect. De drempels in de wijk zijn goed te nemen, zelfs bij diegene die op maandagmorgen gelegd is toen de opzichter zich verslapen had.
Groet, Rein
de B6 voldoet prima, zelfs minder hard dan vooraf verwacht. Het verschil met wat er onder vandaan komt is wel groot, maar meer te wijten aan de oude voordempers, of eigenlijk fietspompen (wat nog een te hoge kwalificatie is...)
het rijdt super, de verlaging is voor mijn smaak ook perfect. De drempels in de wijk zijn goed te nemen, zelfs bij diegene die op maandagmorgen gelegd is toen de opzichter zich verslapen had.
Groet, Rein
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Waarom heb je voor de Eibach + B6 combinatie gekozen in plaats van de Eibach + B8 combinatie (zoals die samen ontwikkeld is)? Van wat ik aan info kan vinden is het qua karakteristiek dezelfde demper, alleen is de B8 gemaakt om met de lagere rijhoogte optimaal te functioneren.
-
ReinO
- Donateur (2x)

die B8 zou nog stugger zijn maar dat weet ik niet zeker.
-
Redi
- In memoriam †
Hallo Reier,
volgens mijn info (correct me if i'm wrong)
B4 is de standaard demper
B6 voor 0-30 mm verlaging sport
B8 verlaagde (super)sportdemper
Quote:
Bilstein B6 shock absorber Kit (Front & Rear)
To fit: Saab 9-3 1998 to 2002
The damper for drivers who prefer a sport chassis but deliberately opt to dispense with lowered suspension. Kit of 4 - 2 x front damper and 2 x rear damper.
BILSTEIN B6 - Performance you can feel!
If you expect more damping power from your shock absorber – even under loads – but don’t want to opt for an all-out sports model, the BILSTEIN B6 is the ideal solution.
groet, Rein
volgens mijn info (correct me if i'm wrong)
B4 is de standaard demper
B6 voor 0-30 mm verlaging sport
B8 verlaagde (super)sportdemper
Quote:
Bilstein B6 shock absorber Kit (Front & Rear)
To fit: Saab 9-3 1998 to 2002
The damper for drivers who prefer a sport chassis but deliberately opt to dispense with lowered suspension. Kit of 4 - 2 x front damper and 2 x rear damper.
BILSTEIN B6 - Performance you can feel!
If you expect more damping power from your shock absorber – even under loads – but don’t want to opt for an all-out sports model, the BILSTEIN B6 is the ideal solution.
groet, Rein
-
Thieuke
- Donateur (3x)

B4 is standaard vervangingsdemper voor standaard rijhoogte en Aero (= standaard -1 cm)
B6 is sportievere demper dan b4, maar nog steeds voor standaard rijhoogte of Aero.
B8 is sportieve demper met verlaging van 3 cm. Of althans, zo is die ontwikkeld.
B12 is een set van B8 met Eibach verlagingsveren. Deze veren zouden ontwikkeld zijn op de B8 demper. Maar andere merken verlagingsveren zouden ook kunnen.
B6 is sportievere demper dan b4, maar nog steeds voor standaard rijhoogte of Aero.
B8 is sportieve demper met verlaging van 3 cm. Of althans, zo is die ontwikkeld.
B12 is een set van B8 met Eibach verlagingsveren. Deze veren zouden ontwikkeld zijn op de B8 demper. Maar andere merken verlagingsveren zouden ook kunnen.
Dit betekend afzien vanRedi schreef:to dispense
-
Redi
- In memoriam †
Gelukkig de Aero veren nog, die er dus z.s.m. onder.
-
Paskalius
- Donateur

Ik heb ook B8 met 3cm verlaging onder de cabrio. Gaat super strak over drempels en door bochten. Comfort wordt in grote mate bepaald door de hoeveelheid rubber van de banden. Mijn 16" wintersloffen rijden veel zachter dan mijn 17" en 18" met zomerbanden.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Ik weet het weer: die B8 is idd een stuk harder en stugger dan de b6.
heb met beide sets gereden icm eibach pro.
in de beschrijving van d e b6 staat aangegeven ' tot 30mm' verlaging en dat doet de pro.
heb met beide sets gereden icm eibach pro.
in de beschrijving van d e b6 staat aangegeven ' tot 30mm' verlaging en dat doet de pro.
-
Redi
- In memoriam †
Hallo Rein,
jij geeft aan dat de B6 wél met de 30 mm verlaging gemonteerd kan worden? Heb je een linkje naar de onderbouwing hiervan? Ik ben op zich wel heel tevreden met de huidige setup en dus heel nieuwsgierig naar een bevestiging.
Ik vindt op de diverse sites en fora (ook hier) dat meerdere de B6 gekozen hebben i.c.m. 30 mm verlaging. Ik kan ook lezen dat de B8 stugger is dan de B6.
Aan de andere kant is het verhaal van Thieuke ook plausibel en dit wordt ook zo op de site van Bilstein verteld. De B8 is de kortere demper, echter ook meer 'sport'.
Aangezien de demper ook de uitgaande slag beperkt, kan ik me (in een extreme situatie) voorstellen dat de veer los komt van de zitting bij geheel uitgeveerde B6-demper, daar de slag van de B6 langer is dan de B8.
jij geeft aan dat de B6 wél met de 30 mm verlaging gemonteerd kan worden? Heb je een linkje naar de onderbouwing hiervan? Ik ben op zich wel heel tevreden met de huidige setup en dus heel nieuwsgierig naar een bevestiging.
Ik vindt op de diverse sites en fora (ook hier) dat meerdere de B6 gekozen hebben i.c.m. 30 mm verlaging. Ik kan ook lezen dat de B8 stugger is dan de B6.
Aan de andere kant is het verhaal van Thieuke ook plausibel en dit wordt ook zo op de site van Bilstein verteld. De B8 is de kortere demper, echter ook meer 'sport'.
Aangezien de demper ook de uitgaande slag beperkt, kan ik me (in een extreme situatie) voorstellen dat de veer los komt van de zitting bij geheel uitgeveerde B6-demper, daar de slag van de B6 langer is dan de B8.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

In principe is de verlaging niet zo extreem dat je je zorgen hoeft te maken om loskomende veren bij maximale uitslag denk ik. Ik zie inderdaad vaker de combi B6 + Eibach langskomen, maar juist omdat de Eibach veren ontwikkeld zijn op de B8 demper kan ik dat niet goed begrijpen. Denk niet dat het heel veel kwaad kan, denk alleen dat je met een B6 demper wellicht wat buiten het optimale werkgebied van de demper zit? Ik zou het niet allemaal gaan veranderen als het al gemonteerd was in ieder geval. 
-
Redi
- In memoriam †
Maar ik heb wel begrepen dat er een substantieel verschil zit tussen de B6 en de B8 qua demping (hardheid), zoals door meerdere (o.a. Reino op basis van proefrijden) aangegeven wordt? Op basis van o.a. deze info bewust niet gekozen voor de B8, maar juist voor de B6.
Daarbij is het werkingsgebied niet één punt, maar een gebied. Een verlaging zal ervoor kunnen zorgen dat je eerder aan de rand van het gebied beland, terwijl de andere kant op een deel onbenut blijft. Voor de werking zal dit niet van invloed zijn, dunkt mij. Hooguit iets eerder op de bumpstop, alhoewel de progressievere Eibach natuurlijk helpt dat te voorkomen.
Daarbij is het werkingsgebied niet één punt, maar een gebied. Een verlaging zal ervoor kunnen zorgen dat je eerder aan de rand van het gebied beland, terwijl de andere kant op een deel onbenut blijft. Voor de werking zal dit niet van invloed zijn, dunkt mij. Hooguit iets eerder op de bumpstop, alhoewel de progressievere Eibach natuurlijk helpt dat te voorkomen.
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Als je wil kan je B4 ook met verlaging monteren, is niet zo spannend allemaal. Maar......
Zowel de B4 als de B6 werken dan buiten hun ontwerpbereik. Het zal het allemaal wel houden hoor, maar het is niet zoals het hoort.
Op mijn eerste auto (suzuki swift) had ik standaard schokbrekers, met 5-6 cm verlaging (verlagingsveren en daar twee ringen afgezaagd). Zat dus bijna geen vering meer in. Die auto heeft daar ook bijna 80.000 km mee gereden.....
Het rijdt wel, maar comfortabel was anders (was geen prioriteit toen, moest vooral laag zijn en hard haaks door de bocht kunnen)
Zowel de B4 als de B6 werken dan buiten hun ontwerpbereik. Het zal het allemaal wel houden hoor, maar het is niet zoals het hoort.
Op mijn eerste auto (suzuki swift) had ik standaard schokbrekers, met 5-6 cm verlaging (verlagingsveren en daar twee ringen afgezaagd). Zat dus bijna geen vering meer in. Die auto heeft daar ook bijna 80.000 km mee gereden.....
Het rijdt wel, maar comfortabel was anders (was geen prioriteit toen, moest vooral laag zijn en hard haaks door de bocht kunnen)
-
Redi
- In memoriam †
naast alle klussen is er natuurlijk ook tijd om de Saab te gebruiken waarvoor deze bedoeld is: kilometers maken. Afgelopen weekend naar het einde van de wereld geweest: buitendijks ín de Waddenzee, heerlijk overnacht in de buurt van het Lauwersmeer en natuurlijk open kunnen toeren, ondanks de windchill factor van subzero.

-
ReinO
- Donateur (2x)

3 cm is niet buiten maar binnen het ontwerpbereik: het stond in de specs bij mijn B6.
Maar ik ga voor je zoeken ook. De verkoper van de B6 heeft het voor de zekerheid ook nog nagezocht: Bilstein geeft 3cm verlaging aan.
Ik had geen zin in risico's en geen zin in B8 met Lelystadse drempels. Maar dat kan voor andere steden of voorkeuren anders zijn.
Maar ik ga voor je zoeken ook. De verkoper van de B6 heeft het voor de zekerheid ook nog nagezocht: Bilstein geeft 3cm verlaging aan.
Ik had geen zin in risico's en geen zin in B8 met Lelystadse drempels. Maar dat kan voor andere steden of voorkeuren anders zijn.
-
ReinO
- Donateur (2x)

moeilijk te vinden die verlagingsmarge. Op de Bilstein.com staat beschreven dat na montage van de B6 de auto verlaagd is en je moet checken of alles nog vrij loopt.
De zuigerstang van de B6 is net zo kort als de B8 maar bij die laatste geeft Bilstein aan dat je dan verder kunt gaan de 3 cm.
Lijkt me helder genoeg.
Ook op het BMW m-klasse wordt dat gequote -niet helemaal correct dacht ik maar toch-:
De zuigerstang van de B6 is net zo kort als de B8 maar bij die laatste geeft Bilstein aan dat je dan verder kunt gaan de 3 cm.
Lijkt me helder genoeg.
Ook op het BMW m-klasse wordt dat gequote -niet helemaal correct dacht ik maar toch-:
B8 dempers zijn iets korter, en ontworpen om te combineren met eibach sportline veren.
B12 prokit = B6+pro kit veren
B12 sportline = B8+sportline veren