Redi's 9-3 Cabrio 1998

Voor alle Saab cabrio rijders
Gesloten
cabriopeter
Geregistreerd lid

Re: Redi's 9-3 Cabrio 1998

Bericht door cabriopeter » vr 10 apr, 2015 22:05

Ik heb de mijne 2 weken geleden opgehaald bij Bas v.d. Klis in amsterdam voor 100 euro
Zat keurig in een hoes geheel compleet.

Redi
In memoriam †

Bericht door Redi » do 23 apr, 2015 14:30

Lang leve het Saabforum! Oproepje via Saabmarktplaats heeft succes gehad, ontbrekende dashboard-delen worden verstuurd vanuit Hengelo door een medeforumer. Sjappoo!

Redi
In memoriam †

Bericht door Redi » vr 07 aug, 2015 11:39

Plannen doe je vaak van te voren. Zo ook de vakantietrip. In mei was echter niet bekend hoe de weersomstandigheden zouden uitpakken. Vertrek was gepland op zondag de 26e juli. De dag ervoor hield een recordbrekende zomerstorm huis in grote delen van ons kikkerlandje, waarbij nogal wat tuinaanplant gesneuveld is. Dat voorspelde niet veel goeds, zeker niet als de bedoeling was om in een kleine week een tochtje over de Oostenrijkse en Italiaanse bergpassen te gaan maken. Gelukkig waren de weersgoden ons goed gezind en richting Duitslands Bayern werden de luchten allengs blauwer en ging de temperatuur richting aangename waarden.

Afbeelding

Na een overnachting in Rothenburg ad Tauer (aanrader!) de volgende dag de Fernpas overgestoken richting de Timmeltsjoch (alleen zomers open).

Afbeelding

Afbeelding

Het dak kon open, eindelijk. Hier is een Caab voor gemaakt: Lekker toeren in de bergen, genieten van aangenaam gezelschap en mooie vergezichten, heerlijke wegen en mooi weer. En lekker veel sturen.
Na een afdaling richting Gardameer liepen de temperaturen op van 12 graden (op 2600 meter hoogte) tot 35 graden aan de boorden van het meer. Wel even de vloeistoffen gecontroleerd na aankomst, de stuurbekrachting kon wel wat aanvulling gebruiken. Hoewel alles gecontroleerd en bijgevuld was voor vertrek, waren er wel wat oliespoortjes zichtbaar bij de pomp (hogedrukslang). Dus op zoek naar Olio Servo Storza. Via een lokale Ford-reparateur een Citroën-dealer gevonden die de juiste olie in het vat had zitten. Hier mocht ik wel wat uithalen, red je zelf maar even, kosten: nada! Helemaal top, die Italianen.

Afbeelding

De terugreis voerde ons over een zevental bergpassen, waarvan de Gaviapas (smal, steil en hoog) en de Stelvio (bochten, bochten, bochten, druk) de meeste indruk hebben gemaakt. De Resiapas is bijzonder door het naastgelegen aangelegde stuwmeer, met ondergelopen dorp, waarvan de kerktoren nog boven het wateroppervlak uitsteekt.

Afbeelding
Gavia-pas

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Stelvio-pas

Afbeelding
Resia-pas

Al met al een heerlijk weekje weg geweest, waarbij de Saab ons veilig heen en terug heeft gebracht. Op de terugweg het mooie weer maar meegenomen, dat verveelt namelijk niet zo snel als regen...

qrizz
Geregistreerd lid

Bericht door qrizz » vr 07 aug, 2015 20:40

Leuk verhaal! Wij hebben in mei ook een mooie rondrit gemaakt via Oostenrijk en Italië. Afbeelding

Deze was op de Grossglockner. Ook via het Gardameer en daarna Comomeer weer terug.
Dat ondergelopen dorpje en de stelviapas is voor de volgende keer!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Paulito
Donateur
Donateur

Bericht door Paulito » za 08 aug, 2015 10:28

Ik heb gisterenavond je hele Saab verhaal op mijn gemak zitten lezen en foto's bekeken. Leuk om zo de ontwikkelingen te volgen en leerzaam met al de foto's. Zeker een aantal klussen gezien die ik nu ga oppakken. Voor mij een topic om te blijven volgen.

Redi
In memoriam †

Bericht door Redi » ma 10 aug, 2015 12:02

Dank je Paulito,

het is wel leuk om de zaken te delen, en alhoewel het soms ingrepen betreft die in de ogen van vele kenners simpel lijken, hoop ik de minder ervaren sleutelaar ook een beetje van dienst te kunnen zijn. Een 2.0i is echter volgens de geleerden bomproof, en de verhalen die je bij de Turbootjes tegen komt, zul je dan hier ook niet zo snel vinden (afkloppen uiteraard!)

Ik geniet echter nog elke dag van mijn i-tje, als daily driver wordt deze al drie jaar ingezet. En daarnaast natuurlijk de krenten in de pap: de roadtripjes die we af toe doen!

Afbeelding

MMB
Donateur
Donateur

Bericht door MMB » ma 10 aug, 2015 18:40

Leuk verhaal en foto's :!:

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » ma 10 aug, 2015 22:13

Hé Rein, leuk verhaal, een deel van de tour hebben wij ook al een keer gedaan, helaas niet in een caab, maar gewoon de 900. Is dit altijd nog dezelfde caab, als die toendestijds in de blue City?
Ziet er goed uit!
Groetjes Jaap

Redi
In memoriam †

Bericht door Redi » di 11 aug, 2015 13:10

Hallo Jaap,

jazeker, nog steeds dezelfde, still going strong! Wel een ander interieur inmiddels.

Wat me wel opgevallen is tijdens de trip is het geringe aantal Saabjes onderweg. Een aantal 9-3SS, nog geen handvol 9-3OG, veelal 5-deurs en één Cabrio en welgeteld één 900 classic (een cabrio) met Belgische platen.

Groet, Rein

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » di 11 aug, 2015 16:05

Rein,mooi om te horen.
Wij waren vorig zomer nog even in kitzbuhel, hadden we net zo veel bekijks als porsches etc. Veel jeugd had nog nooit van saab gehoord.
(goed) voor de ego :)

Redi
In memoriam †

9-3 1998 Contactslot uitbouwen

Bericht door Redi » ma 18 jan, 2016 17:24

Een verhaal van veertjes, en veertjes, en oh ja: veertjes...

Bijna in juichstemming: er mankeert wat aan de Saab, we mogen weer sleutelen. :mrgreen: Een veel voorkomend euvel van ons geliefde merk: een haperend contactslot.
Hoewel het overal afgeraden wordt was ik toch eigenwijs en heb het ietwat haperende contactslot ingespoten met WD40. Een dag later al aan de beurt, de sleutel eruit, autoradio bleef spelen. De sleutel kwam niet meer omhoog... Tijdelijk wel op te lossen door de radio handmatig uit te schakelen, maar de centrale vergrendeling werkt ook niet meer en wie weet welke stroomverbruikers er nog meer aan blijven staan?
Op het wwweb is wel info te vinden (waaronder op ons forum), maar veelal tips zonder foto's en ook niet geheel eenduidig. Bij deze wil ik dus graag de demontage van het contactslot inclusief gangbaar maken van de cilinder delen, gelardeerd met enkele foto's.

Demontage contactslot:
- demonteer de kunstof afdekking (met off-on-start erop) rondom het contactslot: eerst een klein beetje met de klok mee, vervolgens optillend tegen de klok in. De afdekking kan nu omhoog getild worden. Voorzichtig om niet de borglipjes af te breken. Het stekkertje van de immobiliser kan nu los genomen worden.
- demonteer de plastic afdekking van de middenconsole (schroevendraaiertje aan de achterkant er tussen en voorzichtig opwippen)
- gebruik een inbussleutel (ca 4 mm) om vervolgens het slot te demonteren: steek de sleutel in het contact en draai de sleutel naar de stand off (recht omhoog/vooruit). Steek tegelijk de inbussleutel in de opening rechts onder. Hier zit een veerbelast heveltje wat ingedrukt moet worden. Het is even freubelen, (contactsleutel licht heen en weer en op en neer)maar op een gegeven moment kan de sleutel met cilinder eruit getrokken worden.

Afbeelding
Inbussleutel en gaatje rechtsonder

Afbeelding
Freubeltijd

Afbeelding
Het slot gedemonteerd. Let op de positie waarop de sleutel stond, deze moet ook weer zo gemonteerd worden!

Nu kan de cilinder onder handen genomen worden. Eerst reinigen met bv. remmenreiniger kan geen kwaad: vol sprayen en op de kop uit laten lekken. Je zal verbaasd zijn over de hoeveelheid vuil die er nu al uit komt.
Omdat bij mijn slot de werking haperig bleef toch maar verder gedemonteerd. Eerst de witte kunststof afdekkap los genomen, voorzichtig de borging met een kleine schroevendraaier lichten.

Afbeelding
Kapje los

Hieronder zit een veertje, (let op dat deze niet wegspringt!) en een ringetje. Deze kunnen er ook afgenomen worden. Leg alles op volgorde van demonteren op een rij, scheelt straks zoekwerk...

Afbeelding
Veertje met ring

Vervolgens kan de cilinder gedemonteerd worden. Let op dat je dit doet met de sleutel in de cilinder, anders kon je wel eens op knieën belanden op zoek naar de lamelletjes.
Draai het slot zo dat je de borgpen ziet zitten. Deze pen is gemonteerd met een veertje (alweer). Draai de sleutel tot de pen tegen de aanslag ligt. Je kunt nu de pen indrukken (met een klein schroevendraaiertje o.i.d.) en de sleutel verder draaien. Let op dat je de pen wel opvangt, deze zal nu loskomen, evenals de cilinder. De cilinder nog niet direct eruit trekken, want dan springt er nog een onderdeeltje (met veertje natuurlijk) weg!

Afbeelding

De borgpen, draai tot de aanslag links onder, de pen kan dan ingedrukt worden en de cilinder daarna nog een slagje verder zodat de pen naar buiten komt.

Afbeelding
Daar is tie al.

Afbeelding
zoals beloofd, met veertje.

Afbeelding
De cilinder kan nu uit de behuizing getrokken worden.

Let op: de sleutel in de cilinder laten zitten.
Let op 2: bovenin zit een borglip met veer, deze komt ook vrij bij het uittrekken van de cilinder: voorzichtig dus!
Afbeelding

Afbeelding
Het borglipje!

Afbeelding
maar wel met veertje!

Je kunt nu de lamellen controleren, je zal zien dat sommige meer versleten zijn, en dus meer uitsteken dan andere. Dat is
één van de redenen van het haperend draaien.

Afbeelding

De reden dat het contactslot niet meer omhoog komt is veelal vuil.
Eerst maar schoonmaken. Haal de sleutel voorzichtig terug totdat de verste lamel gedemonteerd kan worden. Let op: de lamel verbergt een veertje!
Leg de lamel op een schone doek en onthoud goed de volgorde! Neem vervolgens alle lamellen één voor één eruit.
Afbeelding

Je kunt nu de lamellen, veertjes en cilinder grondig reinigen. Op de lamellen zul je nu ook een code zien staan (bv 4Y).
Noteer deze codes in de juiste volgorde, altijd handig als je ooit later een sleutel bij wilt laten maken of een slot wilt samenstellen.

Afbeelding
vóór

Afbeelding
ná reiniging

Nu kunnen de lamellen en veertjes weer gemonteerd worden. Doe dit één voor één en controleer bij elke gemonteerde lamel of deze soepel in de behuizing wil draaien. Is dit niet het geval, vijl dan een beetje van de lamel af tot deze wel soepel ronddraait. Doe dit voor elke lamel.

Afbeelding

Als je alle lamellen gecontroleerd en eventueel aangepast hebt, kan het slot weer terug in elkaar: cilinder in de behuizing (inclusief borgpal en veertje (!)
Borgpen (met veertje) er weer in en cilinder in de juiste stand terugdraaien.
Kunststofkap, met ring en veertje (...!) er weer op.
Nu kan het gehele slot weer terug in de auto. Let op de sleutelpositie zodat het slot ín de opnemer valt onderin de houder. Contactslot met sleutel erin terug monteren is een eitje, de borglip een beetje induwen en het slot laten zakken tot deze vlak ligt.
nu de kunststof afdekking van de middenconsole er weer op en de ring met imobiliser (stekkertje niet vergeten).

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 18 jan, 2016 18:25

Top Rein,

veel beter komen ze niet voorbij die handleidingen.

Velen zullen je dankbaar zijn omdat je met deze fotoreportage de gemiddelde klusser moed inpraat om dit gewoon te doen.
uurtje werk en nog leuk ook zo te zien!

Rein subtop.

Redi
In memoriam †

Bericht door Redi » vr 29 jan, 2016 15:53

Een (kleine) mijlpaal: gisteren de 3 ton aangetikt. Nu (bijna) 4 jaar in mijn bezit, waarin 100.000 km gereden en nog steeds helemaal happy :O:

Afbeelding

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » vr 29 jan, 2016 17:42

Is er een moderator die dit bij de handleidingen zet?!

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » vr 29 jan, 2016 17:50

Ik vind het ook een geweldig stukje uitleg. Zo goed dat ik geen angst zou hebben om dit zelf ook te gaan doen mocht het nodig zijn.
Applaus!!

Gesloten