Caabriolen van Hans

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Blackboxer07
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Caabriolen van Hans

Bericht door Blackboxer07 » vr 18 sep, 2020 11:13

Hoi Forumgenoten,

Al eerder een draadje geplaatst over het wel en wee van de 900ng V6, nu maar een topic in het daarvoor bestemde deel.

Vandaag heugelijk nieuws mee te delenAfbeelding
Ik ben officieel als clublid geaccepteerd, mijn dank Afbeelding
Dit weekend er op uit en dat betekend een wasbeurt, revisieset antenne erin geworsteld, wat een gedoe met die vertandde nylon riemAfbeelding maar geduld is een schone zaak en het werkt weer.
Na de schoonmaak gelijk maar, met hoopvolle verwachtingen dat het niet door was, de roestplekjes (twee) op de dorpel aangepakt.
Afbeelding
Ik ben erg blij. Noverox er op, straks de volgende laag en dan bijtippen met de lakstift.

GroetS,
Hans

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Re: Caabriolen van Hans

Bericht door Blackboxer07 » zo 20 sep, 2020 17:42

Afgelopen weekend kon het weer niet op met de zonnestralen.
Drie dagen met open kap rond gereden door het Drentse landschap. Wat heerlijk laat zij zich besturen toch valt de elektronica af en toe bij met een probleempje dat de kap niet open gaat of juist niet dicht gaat. Dit is te herkennen aan het weigeren van de bedieningsschakelaars van het dak en de ramen tussen de stoelen.
Even een stuk rijden en het werkt dan weer. Het blijft verrassend

Ondanks deze vrouwelijke nukken hebben we prachtige kilometers afgelegd en staat ze weer met gesloten kap op de inrit.

Zoektocht naar het electronisch probleem blijft nog even doorgaan.

GroetS,
Hans

hpnonthuis
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door hpnonthuis » do 24 sep, 2020 19:06

Welke melding krijg je op de sid?
Meestal geeft dat een indicatie wat er aan de hand is.
Anders met de tech2 kijken of alke schakelaars en potmeters binnenkomen en of er meldingen zijn in de TSAS

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » do 24 sep, 2020 19:08

Check latches is de boodschap een keertje geweest, maar dat kan ook van alles zijn.

hpnonthuis
Geregistreerd lid

Caabriolen van Hans

Bericht door hpnonthuis » do 24 sep, 2020 19:21

Check latches duid op de twee schakelaartjes boven de voorruit waar de pennen van het dak in gaan. Het dak geeft aan dat ie niet vergrendeld is. Als deze schakelaars ingedrukt blijven gaat de kap niet open.
Om deze reden heb ik toen een Tech2 gekocht, maakt het een stuk eenvoudiger om problemen te analyseren en op te lossen. Vooral het 900 dak is een elektrisch hoogstandje en veel eleganter dan het hydraulische 9-3 dak. Bij de 900 gaan er zaken tegelijk, gebaseerd op de potmeter posities.
Laatst gewijzigd door hpnonthuis op do 24 sep, 2020 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » do 24 sep, 2020 19:24

Klopt, die zijn inmiddels een paar keer ingespoten met contactspray en “lijkt” tot nu toe te werken. Wel moet ik uitzoeken hoe deze, eventueel in de toekomst, te vervangen.

hpnonthuis
Geregistreerd lid

Bericht door hpnonthuis » do 24 sep, 2020 19:59

Als je de kap van de A-zuil eraf haade zitten ze met twee schroeven vast. Het hele kunststof blok komt er dan uit. Hier zit op de achterkant een micro schakelaar. Had tot mu toe zelf reserve, zou anders micro schakelaar bij explorer o i d halen en wat maken of printen. Zijn erg duur.

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » do 24 sep, 2020 20:02

Goede tip, zijn toch de schakelaars die in de ogen zitten waar de pennen van de kap inkomen?
Had het idee dat dan de hele rubberen bovenkant eraf moest

hpnonthuis
Geregistreerd lid

Bericht door hpnonthuis » do 24 sep, 2020 20:07

Nee, gelukkig niet, mijn zoon heeft ze bij zijn 900 pas nog vervangen. (Heb hem aangestoken met het Saab virus, heeft er op dit moment ook al 3.)

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Caabriolen van Hans

Bericht door Blackboxer07 » do 24 sep, 2020 20:16

Jongt aan
Dit is mijn tweede Saab, de eerste was een 9.3 fpt uit ‘98 met 5 deurtjes. Erg fijne auto en in 2008 helaas afscheid van moeten nemen.
Nu mijn droom, kids zijn volwassen en hebben hun eigen huishouding en wij de vrijheid voor plezier ende vermaeck tussen de arbeid door

GroetS,
Hans
Herinner ineens het kenteken weer xflz15 misschien rijdt ze nog wel rond
Net gecheckt, ze rijdt nog rond

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » zo 27 sep, 2020 16:08

Vandaag weer veel geleerd
Eerste les, de drie voorste bougies vervangen is kinderspel
Tweede les, de drie achterste bougies vereist volledige vrijheid om erbij te komen. Complete inlaat en brandstofsysteem moet los en opzij weggekanteld worden. Deze les was tevens een uitdaging
Derde les, motorolie vervangen inclusief filter, volgende keer maar een filtersleutel mee
Voor de wissel de motor met flush laten draaien met goed warme motor. Na het vullen een seal conditionerings-additief toegevoegd.
Vierde les, versnellingsbak olie vervangen, ook best een uitdaging gezien de makkelijke plek van aftap en vulopening voorwiel links eraf en met een flinke spuit de transmissie olie via de baksensor ( was het makkelijkst) de bak weer gevuld.
Les vijf, hou de tijd in de gaten. Porrelhok sluit om 15.00 uur dus dat was haasten om weer rijklaar te zijn

Tijdens het priegelen en het prutsen kwam ik ook nog een afgescheurde slang tegen die denk het vacuüm gedeelte van de gasbuis regelt

Motor loopt erg stil, hapert bij stationair niet meer en wat nog leuker is......... de gasreactie de motor pakt veel beter en sneller op

Welbestede zondag weer

Over twee weken onderstel en riemen

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » vr 09 okt, 2020 19:26

We zijn weer twee weken verder en de eerder genoemde werkzaamheden laten nog even op zich wachten.
Afbeelding
Afbeelding
De remblokken voor waren aan het eind dus die mochten wel. Verder ff ruitenwissers en de h4 lampjes.
De inspectie van de bodem met krabben, schrapen en de staalborstel behandeling wees uit dat er wel wat meer las en herstel werk in zit. Rustig aan de zaken stap voor stap in orde makenAfbeelding
Het raam en kap mechaniek laat het nog even afweten.Afbeelding

Verder nog buurman en buurman bezig gezien met het strippen van een 96 met v4 blokje erin. Gaat vast mooi worden. Ook nog verrast met twee broers die binnen kwamen rijden met hun Alice, een zwarte 900og cabrio. Wat is dat toch leuk spul allemaalAfbeelding

GroetS,
Hans

Sneepie
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door Sneepie » za 17 okt, 2020 20:32

Wat een leuk verslag zo! Via de filmpjes op Autoweek (Carroc) werd ik getriggerd om de bevestiging (weet niet exact hoe het heet) wielnaaf, daar waar het wiel op bevestigd wordt goed te reinigen. ook het rondje in het midden goed schuren. verder heb ik de laatste keer mijn velgen (ronde binnenin) flink geschuurd. ontroest en schoongemaakt. nu past de boel (wiel - velg) weer helemaal vnetjes op elkaar.
9-3 Aero Cabrio 2001 Hirsch stg3 (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » vr 30 okt, 2020 18:48

Schokbreker zijn bedoeld om oneffenheden en drempels glad te strijken. Precies zoals het heurt.
Behalve als het mijn schokbrekers zijn. Die verdienen het predikaat fietspomp niet eens. Tijd voor de aanpak.Afbeelding
Afbeelding

Neef Etienne doet het zware werk, deze hele poot kan je weggooien hoor ik hem zeggen, hoezo? Doorgeroest veerschotel, ik werp een blik en zeg “dichtlassen”
Afbeelding

Hatseflats en weer stevig en goed
Afbeelding

Wat bakken en braden, bescherming erover en niets meer aan doen.
Pompjes waren wel opAfbeeldingAfbeelding

Ook de water van het koplampglaasje weghaalmotertje vervangen, wederzijds hadden ze er geen zin meer in.
Afbeelding

Is niet ingewikkeld en het knapt er wel weer van opAfbeelding
Afbeelding

Remvloeistof oud eruit en nieuw erin is geen overbodige luxe.
Afbeelding

Alles weer deftig
Afbeelding

Wel gaan de draagarmen en de bananen vervangen worden, bij een goede inspectie bleek de houdbaarheidsdatum al erg in het verleden te liggen.
Komt vanzelf wel weer.
Eerst de kap perikelen oplossen, dan de riemen van de distributie en de multi, schokbrekers achter en voorlopig ff nietsAfbeelding hopelijk dan maarAfbeelding

Plaats reactie