banden

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Vinyl
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Utrecht

banden

Bericht door Vinyl » di 09 jul, 2019 13:39

hallo,

Nieuw in de wereld van Saab en dus ook op dit forum.
Onlangs een Saab cabrio 9-3 uit 2006 gekocht. Nog niet veel gereden maar er valt mij wel iets op.
Bij snelheden rond de 120 km is de auto wat onrustig en trilt het stuur.
Ik moet binnenkort nog wel terug voor een onderhoudsbeurt, maar ik denk zal alvast de vraag in dit forum stellen.

Ik zie dat ik nog op winterbanden sta: Win Turi 212 HiFly- 215/55R16 97H XL

Ik ben een leek op het gebied van auto-techniek en dus ook banden.

Zou het trillen te maken kunnen hebben met dit type band, zo ja, hebben jullie een suggestie voor een all season band die stil en rustig is onder mijn Saab?

Alvast hartelijk dank,

reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: banden

Bericht door reiernumans » di 09 jul, 2019 13:58

HiFly is een budget merk, wat vaak resulteert in wat onrondheid en dus trillingen op snelheid. Ik ben er nooit zo'n fan van, maar bandenkeus is vrij persoonlijk en budget afhankelijk.

Ik heb hele goede ervaringen met Michelin CrossClimate(+) all season banden. Mijn ouders en mijn broer rijden op al hun Saabs met dit type, en allemaal zijn trillingsvrij en qua grip erg goed (zelfs in sneeuw). Het enige 'nadeel' van een V-profiel band is dat ze iets meer lawaai kunnen maken dan een normale zomerband, maar ik heb de CrossClimates niet als luidruchtig ervaren. Aanrader als je een all season band wil!

Op mijn eigen auto rijd ik op Hankook zomerbanden. Ik heb (nog) geen rijervaring met Hankook all seasons, maar hun zomer- en winterbanden bevallen me tot dusver erg goed onder elke auto waar ze onder zaten. Een goed alternatief voor een (vaak prijzig) A-merk als Michelin. Hankook is tegenwoordig ook voor verbazingwekkend veel merken/types de eerste montage band.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Vinyl
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door Vinyl » wo 10 jul, 2019 9:01

Bedankt voor de suggesties.

beekemm
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Bericht door beekemm » wo 10 jul, 2019 10:15

ook ik heb hangkook zomer eronder rijden perfect, maar de all season banden is net een combi magnetron heeft alles maar net niet.woon hier op de grens met Duitsland en ja daar houden ze niet zo van de all season dus maar zomer en winterbanden
900I '92
9000 cs '93 autom helaas niet meer
900 '96 cabrio
http://www.jackvanbeek.nl/auto/index.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

jack

Lavali
Donateur 2019
Donateur 2019
Regio: Kies een regio:

Bericht door Lavali » do 11 jul, 2019 19:53

Ik had hetzelfde probleem met mijn 2010 Saab cabrio en heb gister voorste banden laten vervangen door Good Year, en probleem is volledig van de baan.

Moet er wel bij vertellen dat ik de wagen maand eerder heb laten uitlijnen, maar dat heeft het onrustige gedrag niet opgelost.
Ik had ook goedkopere banden van voor.
Deze zijn bij aankoop van de wagen door de verkoper er destijds op gelegd, en ik had zoiets rij ze wel op.

Voor mij nooit meer goedkope banden, dus best paar tientjes meer uitgeven.
Saab 93 Cabrio 1.9 TTiD Aero automaat

Orphy
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Regio: NL - Provincie Groningen

Bericht door Orphy » vr 12 jul, 2019 1:53

beekemm schreef:
wo 10 jul, 2019 10:15
ook ik heb hangkook zomer eronder rijden perfect, maar de all season banden is net een combi magnetron heeft alles maar net niet.woon hier op de grens met Duitsland en ja daar houden ze niet zo van de all season dus maar zomer en winterbanden
Dat was bij de introductie inderdaad waar maar is inmiddels erg achterhaald. De cross Climate van Michelin is goed, rij er nu twee jaar mee onder mijn leasebak en ben er erg positief over, ook in de sneeuw. Bovendien is hij in Duitsland gewoon “zugelassen“ als winterband dus ook daar geen problemen meer.

Ontwikkeling heeft niet stil gestaan bij banden en ook niet bij combi magnetrons trouwens.

Voorwaarde is wel dat je de ontwikkeling een beetje blijft volgen.
Saab 9-3 Aero Hazelnut coupe in parts
Honda CBR 1100 XX blackbird
Daily Frans leasebakje

"Round and round she goes, where it stops, nobody knows...."

Plaats reactie