Gekke kuren? Wie weet de oplossing?

Voor alle Saab cabrio rijders

Gekke kuren? Wie weet de oplossing?

Berichtdoor Erry » wo 04 jan, 2017 20:09

Hallo Saab vrienden,
allereerst nog een gelukkig 2017 gewenst:
heb recent van mijn cabrio vector de ventilatorkachel een sturing vervangen, toen bleek de accu leeg. Inmiddels ook vervangen, maar nu heb ik een vreemd probleempje: de afstandsbediening linkervoorportier werkt niet meer goed, het is net of het knopje niet volledig omhoog komt, dan moet ik met de sleutel openen.
Tevens werkt de knop van het cabrio dak niet meer, dus geen dak open of dicht; hij geeft geen foutmelding, hij doet gewoon niks.
De display geeft ook geen foutcodes

Zou e.e.a veroorzaakt kunnen zijn door het losmaken en vervangen van de accu, moet ik ergens iets resetten?
Of is de enige oplossing de auto te laten uitlezen en wie weet of dit ook bij de Opel dealer kan, er is hier geen Saab garage meer in de buurt.

Dank alvast voor eventuele tips.
Groet,
Erry
Met vriendelijke groet,
Erry
Maastricht
Erry
Geregistreerd lid
 
Berichten: 37
Geregistreerd: ma 28 feb, 2011 12:02

Re: Gekke kuren? Wie weet de oplossing?

Berichtdoor ReinO » wo 04 jan, 2017 20:13

laat je accu even uitlezen om te zien of ie nog pit genoeg heeft. Het lijkt op een gebrek aan spanning.
Eerst ff de simpele dingen, moeilijk doen kan altijd nog.
Mijn accu is nieuw maar mijn passagiersdeur doet het s winters nooit.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
http://s1232.photobucket.com/albums/ff379/ReinR/
9-5 estate Aero, MY01.
Avatar gebruiker
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
 
Berichten: 11276
Geregistreerd: di 03 mei, 2011 6:07
Woonplaats: Lelystad

Re: Gekke kuren? Wie weet de oplossing?

Berichtdoor Erry » wo 04 jan, 2017 20:27

Hallo Reino

bedankt voor je reactie, maar ik heb er sinds zaterdag een nieuwe Varta Dynamic Silver Line 74 AH in, dus kracht genoeg denk ik.
Met vriendelijke groet,
Erry
Maastricht
Erry
Geregistreerd lid
 
Berichten: 37
Geregistreerd: ma 28 feb, 2011 12:02

Re: Gekke kuren? Wie weet de oplossing?

Berichtdoor rutgerreinier » wo 04 jan, 2017 21:41

Mijn rechterdeur gaat pas bij 2x ontgrendelen van het slot (instelling tech2) en soms blijft hij inderdaad op slot.
Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006

SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evolution AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
Fiat Seicento Abarth 2001
VW Golf III GTI 16V 1996
Renault Clio 16V 1991
Avatar gebruiker
rutgerreinier
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2619
Geregistreerd: za 01 dec, 2007 21:43
Woonplaats: leeuwarden

Re: Gekke kuren? Wie weet de oplossing?

Berichtdoor Erry » za 14 jan, 2017 16:50

Hallo Saab vrienden,
donderdag voor "mijn gekke kuren" de Saab laten resetten bij een voormalige Saab dealer hier direct over de grens in Belgie; 14 foutcodes, geen enkele foutcode op sid.
Na volledige reset nog steeds "gekke kuren" geen verbetering of verandering, dus de kap werkte helemaal niet meer. Zij konden het niet vinden. Ik had hun verteld dat ik de zekeringen aan de dashboardkant gecontroleerd had maar niet die in het koffer. Uiteindelijk bleek in het koffer de grote 40A zekering defect. (waarschijnlijke oorzaak: bij eerdere accu defect, accu buurman aangekoppeld, daar heb ik waarschijnlijk een fout veroorzaakt). Zekering vervangen en ja hoor. dak werkt weer. € 1,25 voor een nieuw zekering i.p.v van hele dure schakelaar vervangen.
Echter de display gaf nog steeds geen temperatuurmelding aan, slechts enkele digitale puntjes, ook werkte de airco slechter dan normaal. Forum doorzoeken en ja hoor....de gouden tip over de temperatuursensor
Een week eerder was hier voor de deur iemand met achteruit parkeren erg enthousiast tegen de saab bumper aangereden; die vervolgens deze week hersteld werd en wat bleek: het herstelbedrijf was vergeten de sensor weer aan te sluiten.
Tien seconden werk en alles is weer ok.
OP DIT FORUM VIND JE BIJNA ALLES !!!!!

Nu nog mijn linkerdeurslot.
Groet,
Erry
Met vriendelijke groet,
Erry
Maastricht
Erry
Geregistreerd lid
 
Berichten: 37
Geregistreerd: ma 28 feb, 2011 12:02

Re: Gekke kuren? Wie weet de oplossing?

Berichtdoor jansen » zo 15 jan, 2017 13:13

Uiteindelijk bleek in het koffer de grote 40A zekering defect. (waarschijnlijke oorzaak: bij eerdere accu defect, accu buurman aangekoppeld, daar heb ik waarschijnlijk een fout veroorzaakt). Zekering vervangen en ja hoor. dak werkt weer. € 1,25 voor een nieuw zekering i.p.v van hele dure schakelaar vervangen.


Die grote 40A zekering voorziet inderdaad je stroomtoevoer naar het dak, maar ook de stroomtoevoer van je achterruit verwarming en deze kabel wil nog weleens klem te komen zitten tussen schanierwerk van de kap linksachter met sluiting tot gevolg.
jansen
Donateur 2014 + 2015 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2017
 
Berichten: 5084
Geregistreerd: di 09 nov, 2004 22:24
Woonplaats: Provincie-utrecht

Re: Gekke kuren? Wie weet de oplossing?

Berichtdoor Erry » ma 30 jan, 2017 13:23

Goedemorgen,

Bedankt voor de reactie: ik heb achterin bij het linker kapscharnier een beetje heen en weer bewogen met de kabels, ik kan geen beschadiging zien.
Wel brandt nu het lampje van de achterruitverwarming in het dashboard weer helder. dat was eerst niet het geval.
De kap een aantal keren geopend en gesloten
Misschien nu toch een grotere storing voorkomen?
Nogmaals bijzondere dank voor de tip.
Groet,
Erry
Met vriendelijke groet,
Erry
Maastricht
Erry
Geregistreerd lid
 
Berichten: 37
Geregistreerd: ma 28 feb, 2011 12:02

Re: Gekke kuren? Wie weet de oplossing?

Berichtdoor Erry » ma 20 maart, 2017 15:38

n » zo 15 jan, 2017 12:13

Die grote 40A zekering voorziet inderdaad je stroomtoevoer naar het dak, maar ook de stroomtoevoer van je achterruit verwarming en deze kabel wil nog weleens klem te komen zitten tussen schanierwerk van de kap linksachter met sluiting tot gevolg.
jansen
Donateur 2014 + 2015 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2017

Berichten: 5041
Geregistreerd: di 09 nov, 2004 21:24
Woonplaats: Provincie-utrecht

DANKJEWEL !! kABEL ZAT INDERDAAD KLEM IN SCHARNIERWERK EN WAS AL BEHOORLIJK DOORGESLETEN, VANDAAG KEURIG VERVANGEN DOOR SAAB PETER HEIJNENS IN EERSEL.
Met vriendelijke groet,
Erry
Maastricht
Erry
Geregistreerd lid
 
Berichten: 37
Geregistreerd: ma 28 feb, 2011 12:02

Re: Gekke kuren? Wie weet de oplossing?

Berichtdoor ReinO » ma 20 maart, 2017 21:54

janssen is een prof.
Die kunnen het ook wel eens mis hebben maar zijn meestal goud waard zoals nu!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
http://s1232.photobucket.com/albums/ff379/ReinR/
9-5 estate Aero, MY01.
Avatar gebruiker
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
 
Berichten: 11276
Geregistreerd: di 03 mei, 2011 6:07
Woonplaats: Lelystad

Re: Gekke kuren? Wie weet de oplossing?

Berichtdoor davidjoost » di 21 maart, 2017 14:03

Het lampje van mijn achtterruitverwarming brandt heel zwak in het Climate Control paneel. Heeft dat misschien met die afgeklemde kabel te maken?
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT)
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht
Avatar gebruiker
davidjoost
Geregistreerd lid
 
Berichten: 5981
Geregistreerd: za 15 mei, 2004 16:52
Woonplaats: Baarn

Re: Gekke kuren? Wie weet de oplossing?

Berichtdoor jor » di 21 maart, 2017 15:44

davidjoost schreef:Het lampje van mijn achtterruitverwarming brandt heel zwak in het Climate Control paneel. Heeft dat misschien met die afgeklemde kabel te maken?


Ik had dat ook bij mijn caab en dan brande het half of helemaal niet of helemaal ok.Na een financiele aderlating en een revisie ACC werkt alles 8)
Het komt altijd goed behalve de laatste keer.
caab9-3 /1999
Avatar gebruiker
jor
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: wo 29 feb, 2012 12:53

Re: Gekke kuren? Wie weet de oplossing?

Berichtdoor RenssieB » wo 05 apr, 2017 21:01

Mijn Saab 9-3 cabrio uit 2003 heeft ook een gekke kuur. Nadat ik de motor heb uitgeschakeld blijft er iets doordraaien in het dashboard. Het lijkt op een ventilatorfan. En hij loopt ook nog eens aan. Weet iemand wat dat is en hoe het kan worden verholpen.

Daarnaast las ik iet over een breekpen van de hydrauliekpomp. Nu heb ik een stukje van een pennetje gevonden in de ruimte waar het dak invouwt. Ongeveer 2 mm dik en 2 cm lang. Is dit het bewuste breekpennetje?
900 turbo classic cabrio 1988, verkocht.
9-3 cabrio 2.0 T 16v "Viggenstyle" BSR stage1 2003.
Avatar gebruiker
RenssieB
Geregistreerd lid
 
Berichten: 6
Geregistreerd: vr 03 jan, 2014 20:42
Woonplaats: Haarlem

Re: Gekke kuren? Wie weet de oplossing?

Berichtdoor jor » do 06 apr, 2017 17:30

Hoi,Rennsie.Er zit een heel klein ventilatortje in de sensor ( die met dat roostertje)en die blijft enige tijd draaien.Is ook schoon te maken en te smeren maar niet met olie .siliconen olie werkt wel.
Het komt altijd goed behalve de laatste keer.
caab9-3 /1999
Avatar gebruiker
jor
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: wo 29 feb, 2012 12:53

Re: Gekke kuren? Wie weet de oplossing?

Berichtdoor RenssieB » do 06 apr, 2017 21:17

Dank Jor, maar waar vind ik die sensor met dat roostertje precies? En moet ik dan het hele dashboard uit elkaar halen?
900 turbo classic cabrio 1988, verkocht.
9-3 cabrio 2.0 T 16v "Viggenstyle" BSR stage1 2003.
Avatar gebruiker
RenssieB
Geregistreerd lid
 
Berichten: 6
Geregistreerd: vr 03 jan, 2014 20:42
Woonplaats: Haarlem

Re: Gekke kuren? Wie weet de oplossing?

Berichtdoor coppe218 » do 06 apr, 2017 21:52

Nee, zit vlak onder je airco display.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
coppe218
Donateur 2016
Donateur 2016
 
Berichten: 383
Geregistreerd: ma 21 dec, 2009 15:22

Volgende

Keer terug naar Cabrio

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten