Foto zekeringenkast saab 99

1967-1984
Plaats reactie
ton w
Geregistreerd lid
Regio: Kies een regio:

Foto zekeringenkast saab 99

Bericht door ton w » zo 14 nov, 2010 15:40

Goede middag

Ik ben erg nieuw hier op het forum dus vergeef me als ik een vraag stel die in het verleden al beantwoord is.
Ik heb gezocht maar niets kunnen vinden. Zou iemand mij foto's kunnen bezorgen van de tekst die onder de relais staan
bij de zekeringenkast en een foto van de specificatie van het zekeringenkastje.

Ik heb nl 2 weken geleden een origineel nederlandse 99 uit 1981 gekocht maar ik denk dat de vorige eigenaren nogal frequent met een hogedrukreiniger hebben gewerkt omdat de complete tekst bij de relais weg is en de tekst bij de zekeringen ook half weg is. het is zelfs zo erg dat het plaatje waarop het kleurnummer van de auto alsmede het kleurnummer van het interieur weg is.

Als ik de tekst dan heb kan ik wel een aantal dymo's maken weet ik ieder geval welke relais waarbij horen.

Bij voorbaat dank,
Ton W

N.B. weet iemand toevallig hoe ik de hoekverlichting aan de gang kan krijgen ( er zitten al dubbelpolige lampen in en
er loopt bedrading heen maar hoe nu verder ??)??

De900C-GAS
Geregistreerd lid
Regio: Outside Europe

Re: Foto zekeringenkast saab 99

Bericht door De900C-GAS » zo 14 nov, 2010 17:05

Kijk eens aan de onderkant van de zekeringskast, ter hoogte van de relais, naar de leuren van de bedrading, dan zoek ik het aan de hand van die kleuren voor je uit en een relais kun je zo benomen, aan de hand van 'de 2brede pootjes' en dat relais in het zogenaamde ' ignition relais' welke zorgt dat een aantal elkektrische onderdelen, waaronder de ruitenwissers, de richtngaanwijzers (behalve de alarmlichten, die hebben om die reden ook een andere zekering), de koplampwissers, de aanjager, de claxon en de achterruitverwarming, die wel werken wanneer het contact aanstaat, onderbroken worden tijdens het starten. :wink:
Geschreven namens dit gestopt forumlid:
Een hartelijk dank aan iedereen die hem ooit geholpen en/of gesteund heeft!

jelger
Geregistreerd lid
Regio: Zweden
Contacteer:

Bericht door jelger » zo 14 nov, 2010 18:31

Laat ik dan maar gewoon antwoord geven in plaats van een puzzelopdracht.

Hieronder 3 pdf pagina's met informatie, uit de Haynes, en Service Manual
Service Manual zekering box pagina 1
Service Manual zekering box pagina 2
Haynes Manual zekering overzicht Saab 99

En 2 plaajes uit een eigen Saab 99, modeljaar 75 weliswaar, maar dat maakt meen ik niet (veel) uit.

Relais. Klikken op plaatje voor groter, leesbaarder, formaat.
Afbeelding

Zekeringen
Afbeelding
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

ton w
Geregistreerd lid

Bericht door ton w » zo 14 nov, 2010 18:52

De900C-GAS schreef:Kijk eens aan de onderkant van de zekeringskast, ter hoogte van de relais, naar de leuren van de bedrading, dan zoek ik het aan de hand van die kleuren voor je uit en een relais kun je zo benomen, aan de hand van 'de 2brede pootjes' en dat relais in het zogenaamde ' ignition relais' welke zorgt dat een aantal elkektrische onderdelen, waaronder de ruitenwissers, de richtngaanwijzers (behalve de alarmlichten, die hebben om die reden ook een andere zekering), de koplampwissers, de aanjager, de claxon en de achterruitverwarming, die wel werken wanneer het contact aanstaat, onderbroken worden tijdens het starten. :wink:
Hartelijk dank voor de snelle reactie , ik kan idd eens kijken aan de onderzijde , maar ben dan ook benieuwd hoe de schakeling dan werkt ??
Iemand ideëen ??

Ik was nl van de week bij Boot in Woerden maar de man wist niet meer prcies hoe die schakeling liep, wat me nl ook opviel is dat niet iedere 99 heeft daar dubbelpolige lampen / bedrading , heb 2 weken geleden bij een 83er gekeken en daar liep nl maar 1 draad naar de lampaansluiting.

Het leek me nl wel grappig om de hoekverlichting werkend te krijgen , is uiteindelijk de voorloper van de hedendaagse dagrijverlichting en ik ben al zo oud dat ik me nog vaag kan herinneren dat saabs in de 70er en 80er jaren inderdaad met een soort van fel stadslicht rondreden.

Groeten
Ton

ton w
Geregistreerd lid

Bericht door ton w » zo 14 nov, 2010 18:55

jelger schreef:Laat ik dan maar gewoon antwoord geven in plaats van een puzzelopdracht.

Hieronder 3 pdf pagina's met informatie, uit de Haynes, en Service Manual
Service Manual zekering box pagina 1
Service Manual zekering box pagina 2
Haynes Manual zekering overzicht Saab 99

En 2 plaajes uit een eigen Saab 99, modeljaar 75 weliswaar, maar dat maakt meen ik niet (veel) uit.

Relais. Klikken op plaatje voor groter, leesbaarder, formaat.
Afbeelding

Zekeringen
Afbeelding
Hartelijk dank voor je reactie , heb jij enige ervaring met de zg cornering lights ??
Als ik nl goed kijk naar de plaatjes en de opmerkingen in Haynes moet op plaats 7 een relais geplaatst worden , maar hoe krijg ik ze dan aan ??

Groeten
Ton

jelger
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door jelger » zo 14 nov, 2010 19:04

Als bij jou 99 de bedrading er voor helemaal ontbreekt omdat het op die versie nooit zo heeft gewerkt, dan zul je de bedrading nog aan moeten leggen. Geen idee wat daar voor moet worden aangelegd, maar ik heb diverse electrische schema's, daar zou je dan uit moeten kunnen komen. Ik kan die wel digitaliseren.
9-5NG 2.0T BP Vector M11

ton w
Geregistreerd lid

Bericht door ton w » zo 14 nov, 2010 19:12

jelger schreef:Als bij jou 99 de bedrading er voor helemaal ontbreekt omdat het op die versie nooit zo heeft gewerkt, dan zul je de bedrading nog aan moeten leggen. Geen idee wat daar voor moet worden aangelegd, maar ik heb diverse electrische schema's, daar zou je dan uit moeten kunnen komen. Ik kan die wel digitaliseren.
Jelger dat is nou juist het mooie , bij mij zit die bedrading er wel ( dubbelpolige lamp en fitting in richtingaanwijzer / dubbele bedrading ) maar alleen zou ik wel eens willen weten of ik die /hoe ik dat dan aan de gang kan krijgen ik neem aan dat plaats 7 met een relais dan schakelt als er iets wordt gedaan met de lichtschakelaar binnen,

( ik zou me kunnen voorstellen dat je bij draaiende motor / ingeschakeld contact hoekverlichting hebt en bij uitgeschakelde motor de 5W stadsverlichting )

Ik heb nl een ongebruikt instructieboekje van een MY 81 GL op de kop getikt en daarin staat het electrisch schema inclusief de hoekverlichting maar ik kom er niet uit of ik er nou een relais voor moet insteken of niet, ik kan eventueel die dingen wel scannen en doormailen misschien kan jij er iets van maken ??

Ik hoor het wel

Groeten
Ton

jelger
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door jelger » zo 14 nov, 2010 19:18

Als op die plek 7 bedrading zit aan onderzijde van de zekering kast dan zul je daar inderdaad een relais in moeten steken, als die er niet in zit.

Ik heb zelf in mijn zweedse 99 uit 1976 een vergelijkbare, maar net iets andere schakeling, waarbij de koplampen een extra dim hebben op het dimlicht. Dat was de dagrijverlichting in Zweden (verplicht). Mogelijk is per model 77 toen de grotere hoeklichten kwamen deze functie naar de hoeklichten verplaatst.
9-5NG 2.0T BP Vector M11

turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door turbopilot » zo 14 nov, 2010 19:35

met een beetje geluk heb je ook nog achteruitrij verlichting in de in de voorste units.
ontbreekt er niet een zekering of is de bedrading doorgeknipt.

als het niet lukt kun je nog omstekkeren bij de knipperlichtunit. heb je ook runninglicht overdag. doe ik ook altijd als het kan. en bij een kapot lampje hoef je savonds alleen maar om te stekkeren i.p.v. een nieuw lampje. (als je aan gehouden wordt).

voor de gene die runninglichts willen zonder dat de bekabeling er ligt of met maar 1 pooltje/voetje in de unit.
gewoon een klein draadje aan de 2 uiteinden van het lampje solderen.

voordeel, de auto lijkt breder en meer strooilicht aan de voorzijkant. vooral handig als je veel op smalle buitenweggetjes rijdt.
voor de petjes onder ons; lekker stoer.

succes
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

J.Derks
Geregistreerd lid

Bericht door J.Derks » zo 14 nov, 2010 23:30

Bij mijn Saab 1978 kon ik de draden gewoon aansluiten en werkte de hoekverlichting gewoon met de achterste achteruitrijlanpen mee. Heel eenvoudig te doen dus. Om de schakelaar niet over te belasten en dus een relais te vermijden heb ik er led-lampen in gezet.
Saab 99 EMS 1978 - 2012 verkocht.
Saab 99 GL TM3 blauwe CC 1976 - 2010 gesloopt
Saab 99 GL CM3 blauw/groene CC 1976 - te koop
Saab 9000 2.3 i 1995 automaat ingeruild op Yaris Hybrid

Gårdarket
Donateur 2014 + 2016 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2018 + 2019
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door Gårdarket » zo 02 sep, 2018 10:19

Heel oud topic en de linkjes werken niet meer mijn vraag is echter dezelfde.

Heeft iemand een foto en/of schema wat wel goed leesbaar is. Het schema wat het werkplaatshandboek komt klopt niet want daar staan meer zekeringen in dan ik in werkelijkheid heb.
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al cool genoeg.

Saab 99 gl, "Walnoot"
Saab 900 T16S Aero
Subaru Forester

Plaats reactie