Onsteking afstellen!

1967-1984
Plaats reactie
Jord_Nje
Geregistreerd lid

Onsteking afstellen!

Bericht door Jord_Nje » vr 29 okt, 2010 14:20

Hallo

Ik heb een flits lamp gekocht
Nu is mijn vraag hoe stel ik mijn ontsteking goed af
Ik snap het niet helemaal volgens mij want je kan de lamp instellen op graden.
Op hoeveel graden moet ik hem zetten?
Er zit een streepje op de kap die over het vliegwiel zit moet het streepje van de nul daar precies mee kloppen?

Alvast bedankt ik kon namelijk niet echt iets vinden met de zoek functie!

Groet Jord

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Onsteking afstellen!

Bericht door 72sonett3 » vr 29 okt, 2010 14:31

Hoe bedoel je precies dat je de afstellamp kan instellen op graden? (Zit er geen gebruiksaanwijzing bij de lamp?)

Hier staat wel hoe het moet voor een V4; http://www.saabnl.nl/techniek/9596ontsteking.htm#it4.

Voor een 99/900 richt je de lamp op het merk op het vliegwiel en dan moet het streepje op de plastic kap het aantal graden voorontsteking op het vliegwiel aangeven (zal ook wel iets van 6 of 10 graden zijn, zie afstelgegevens).

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 29 okt, 2010 14:38

bedoel je niet dat met de lamp en het via het knipperen kunt zien wat het toerental van de motor is. kan ook met mijn lamp, maar dit ongemakkelijke gedoe gebruik ik nooit. ik kijk op de toerenteller in de auto.

Jord_Nje
Geregistreerd lid

Bericht door Jord_Nje » vr 29 okt, 2010 15:18

De gebruiksaanwijzing is in het engels dus niet heel handig
Ik kan achter op mijn lamp Vervroegingswijzer tot 60 krukas graden instellen!
geen idee wat het is maar toch
Oke dus het streepje moet niet op 0 zitten maar op de aantal graden voor ontsteking
oke iemand een idee hoeveel graden dat is?

Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » vr 29 okt, 2010 16:12

Jord_Nje schreef:geen idee wat het is maar toch
De ontbranding van je benzine/luchtmengsel moet pas plaatsvinden als de zuigers het BDP (bovenste dode punt) bereikt hebben, maar omdat je motor toch flink wat toeren maakt heeft het mengsel tijd nodig om tot ontbranding te komen. Daarom geven je bougies al een vonk voor het BDP.. je kan instellen hoeveel graden voor het BDP de vonk komt en dat doe je dus met die ontstekingslamp.

Als je een lamp hebt waarbij je de graden in kan stellen dan moet je ervoor zorgen dat bij het juiste toerental (met vacuumvervroeger los) en het juiste aantal graden, de 0-streep gelijk staat met het merkteken op de kap.

Als je een lamp hebt waarbij je de graden niet in kan stellen dan moet het merkteken gelijk staan met het aantal graden voorontsteking (op het vliegwiel) die je wilt hebben.

Misschien overbodige informatie, maar je kan je ontstekingstijdstip verstellen door het verdelerhuis te draaien (eerst de 3 boutjes iets loszetten).. Heb ooit een vriend gehad die dacht dat hij door het aantal graden op de lamp te verstellen, hij het ontstekingstijdstip verstelde :lol:

Dacht dat je bij een 99 20 graden voor ontsteking moet hebben bij 2000 toeren en de vacuumvervroeger losgekoppeld.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » vr 29 okt, 2010 17:57

Voordat het ontstekingsmoment afgesteld gaat worden, lijkt het mij zinnig om eerst de contactpunten af te stellen, eigenlijk zou ik ze gewoon vervangen (doe gelijk ook IETS vet aan 'het hamertje'), net als de condensator en hierdoor heb je veel langer profijt van je uitgevoerde werkzaamheden. :wink:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 29 okt, 2010 18:49

De900C-GAS schreef:Voordat het ontstekingsmoment afgesteld gaat worden, lijkt het mij zinnig om eerst de contactpunten af te stellen, eigenlijk zou ik ze gewoon vervangen (doe gelijk ook IETS vet aan 'het hamertje'), net als de condensator en hierdoor heb je veel langer profijt van je uitgevoerde werkzaamheden. :wink:

he Gas dat was toch iets van vroeger contactpunten :lol: hoe oud is die saab eigenlijk, voordat de hele ontsteking gesloopt wordt op zoek naar contactpunten.

volgens mij heeft hij nog niet het juiste antwoord op zijn vraag, gezien jouw kennis weet je het vast wel
bij 800 om/min
en bij 1500
en bij 2000

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » vr 29 okt, 2010 18:50

Hij is van '83 dus het zou kunnen dat hij nog contactpunten heeft.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 29 okt, 2010 18:52

't Is een special, dus MY83 idd, en nog zonder elektronische ontsteking... met contactpuntjes dus.

20 graden bij 2000 is het juiste tijdstip, met de vacuumvervroeger losgekoppeld.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » vr 29 okt, 2010 18:54

Op de avatarafbeelding van de topicstarter meen ik een kersen-rode 2deurs SAAB 99 GL Sedan Special te zien en dat type
SAAB is gebasseerd op het laatste modeljaar van de SAAB MET contactpunten en de SAAB 99 van het modeljaar was het enige modeljaar van de SAAB 99 geleverd is met een elektronische ontsteking en ben ik er uiteindelijk van uit gegaan om
een exemplaar van het modeljaar 1983. :wink:
turbopilot schreef:he Gas dat was toch iets van vroeger contactpunten, hoe oud is die saab eigenlijk, voordat de hele ontsteking gesloopt wordt op zoek naar contactpunten.

Jord_Nje
Geregistreerd lid

Bericht door Jord_Nje » za 30 okt, 2010 2:48

MIjn saabje heeft inderdaad contactpunten! ik zal ze vervangen en de condesator ook. Ik weet gelukkig nog wel waar de contactpunten zitten enzo dus dat komt goed
Ik laat wel even weten als ik de ontsteking heb af gesteld!

In ieder geval bedankt voor de tips en uitleg

Groetjes Jord!

Plaats reactie