Remschijven kopen

1967-1984
Plaats reactie
Zeepjeerd
Geregistreerd lid
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 jul, 2019 19:25
Regio: NL - Provincie Utrecht

Remschijven kopen

Bericht door Zeepjeerd » ma 26 aug, 2019 8:04

Het werd eens tijd om de remschijven van mijn 99 uit 83' te vervangen. Voor de achteras heb ik al wat besteld maar voor de vooras bleek het wat lastiger te zijn

De schijven die nu op de vooras zitten hebben 6 gaten waarvoor 2 voor schroeven zijn. Zie foto
Afbeelding

Ik vroeg mij af waar de schroeven in schroeven en of ze perse nodig zijn. De schijven die op winparts aan worden bevolen hebben allemaal maar 4 gaten. Zou deze schijf bijvoorbeeld passen?

https://www.winparts.nl/remsysteem/rems ... 25971.html
'83 Saab 99 GL H5

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Remschijven kopen

Bericht door turbopilot » ma 26 aug, 2019 9:20

Dat zijn niet de juiste schijven voor een 99, of de afbeelding klopt niet.

De 2 extra gaatjes zijn er voor om de schijf vast te zetten op de naaf.

Wil niet lullig doen, maar als je deze vragen stelt en je gaat aan de slag met oude steek vraag ik mij af of het goed gaat komen.
Heb je wel een sleutel om de zuiger in te draaien?

Voor schijven Kun je ook terecht bij saabworld of elferink bijvoorbeeld, die hebben ook zo’n terug stel sleutel :wink

https://elferink.nl/Nieuw/Saab/90

Overigens als je op onderdelen sites gaat zoeken, Kun over het algemeen beter onder de rubriek Saab 90 zoeken
Let wel op bij de remmen als jouw 99 of 900 ouder is dan bouwjaar 80 of 81 dan zijn de schijven anders.
Daar moet de gehele wielnaaf aan de voorzijde eraf.
Op de foto te zien heb je laatste type oude steek

Nog een paar tips,
Bestellen bij die sites, uitleveren duurt meer dan 3 dagen en volgens mij moet je deze https://www.winparts.nl/remsysteem/rems ... eelnummers

Zuiger minaal terugdraaien bij terug plaatsen remblokjes en ook uitkijken bij ontluchten. Als je de hoofdremcilinder te ver intrapt, is deze daarna lek

Normaal gesproken niet aan de handremkabels in de auto gaan draaien, handrem oude steek is zelfstellend

En minimaal 200 km voor een apk beurt de remmen doen, zodat alles weer op elkaar afgestemd is. Zeker bij alleen vervangen van de blokken

Nog een tip, voer eens een complete revisie uit van je remklauwen, zodat alles weer gangbaar is, de remschijven is het minste probleem, vast zittende zuigers komt vaker voor.
In de voorste klauw zitten 2 zuigers, dat moet gemakkelijk heen en weer kunnen.
Remslangen kunnen verstopt zitten
Uiteinden remslangen te veel roest is ook apk afkeur
Oude remolie
En trek maar 2 volle dagen er vooruit.

Overigens als ik de foto bekijk lijken de remschijven nog niet zo heel slecht, wel roestig, maar ik zie geen dikke randen.
De schijven lijken nog wel op dikte.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Zeepjeerd
Geregistreerd lid
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 jul, 2019 19:25
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Remschijven kopen

Bericht door Zeepjeerd » wo 28 aug, 2019 16:35

Bedankt voor de opheldering. Ik ga denk ik ze idd bij elferink of r&d bestellen, winparts is een beetje te slordig geweest. De schijven en blokken zijn opzich nog oke, piepen wel een beetje. Denk dat dat komt door de blokken die deels over de roestige rand heen gaan. Ik wil om wat ervaring op te doen de hele boel eens vervangen. Ik ga dan als ik toch bezig ben maar eens de rubbers vervangen en remvloeistof doorspoelen. Heb een Haynes gekocht dus dat moet goed komen.

turbopilot schreef:
ma 26 aug, 2019 9:20
Dat zijn niet de juiste schijven voor een 99, of de afbeelding klopt niet.

De 2 extra gaatjes zijn er voor om de schijf vast te zetten op de naaf.

...
'83 Saab 99 GL H5

Gebruikersavatar
Tool
Geregistreerd lid
Berichten: 4746
Lid geworden op: do 30 mar, 2006 21:45
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Remschijven kopen

Bericht door Tool » wo 28 aug, 2019 22:09

Koop meteen een eazybleed oid, de Haynes zal de “doortrap methode” wel voorschrijven voor de remvloeistof, maar je sloopt de cups in je hoofdremcilinder hier zeer snel mee.
Saab 99 GL-T8 '84

Gebruikersavatar
Gerardus
Geregistreerd lid
Berichten: 411
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 18:12
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Remschijven kopen

Bericht door Gerardus » za 31 aug, 2019 8:28

Ik snap de rempendaal trapmethode ook niet. Je hebt zulke goede alternatieven die het remsysteem niet verkeerd belasten. Op tv zag ik laatst bij een restauratie progamma weer dat doortrappen. Prachtige shots van dure gereedschapkarren en de inhoud, een ontluchtingsketel kon er blijkbaar niet af.

Plaats reactie