Motorwissel in de 99

1967-1984
freakyenzo
Geregistreerd lid

Re: Motorwissel in de 99

Bericht door freakyenzo » vr 28 sep, 2018 19:40

pinguin schreef:
ma 24 sep, 2018 1:32
De wissel naar b202 heb ik gedaan, en is best veel werk, naast veel aanpassingen in het motorruim moet b.v. ook de tank met pomp worden veranderd, de benzineleidingen (ook retour, en onder hoge druk) veel elektronica (ik heb de hele draadboom uit een 900 meegenomen) de jouwe is van 79 geloof ik ? dat scheelt wat gedoe met de koppeling en de (hoofd)remcilinder. De rdw ben ik nog niet geweest, dat stond nog wel op m'n verlanglijstje, maar de vorige keer dat ik daar was vonden ze het onzin omdat het aantal cilinders niet veranderd was. woon je toevallig in het noorden ?
heey ik had je forum bericht gelezen inderdaad. ik kon alleen niet vinden hoe je de aandrijfassen nu passend hebt gekregen. Hoe heb je die passend gekregen?
ik verwacht inderdaad dat de motor wissel behoorlijk veel werk gaat kosten. maar dat heb ik ervoor over om een betrouwbare auto te krijgen. het scheelt dat ik zelf behoorlijk handig ben en over de nodige apparatuur beschik om het te doen.
ik kom uit de buurt van eindhoven helaas, anders was ik graag eens langs gekomen om je auto te aanschouwen.
Sapphire schreef:
ma 24 sep, 2018 2:37
freakyenzo schreef:
vr 21 sep, 2018 10:23
Een b202 zou inderdaad ook een optie zijn. Echter eentje, zeker met een turbo zou best prijzig uitvallen denk ik.
Als je denkt dat alleen zo'n motor al te prijzig is om aan te schaffen zou ik helemaal niet aan de conversie beginnen, want reken maar dat dat wel wat gaat kosten. Een 'dwars liggende' B204 (en zeker inclusief bak) past sowieso niet zonder flink hak-, zaag en breekwerk (is vast wel eens gedaan in Zweden hoor, maar kostprijs moet geen incentive zijn om hiervoor te kiezen want dat gaat tegenvallen).

De genoemde optie: een B202 uit een classic inclusief de bak overzetten is verreweg de makkelijkste, tevens beste optie. Je kunt ook een injectiemotor nemen als een turbomotor je te begrotelijk wordt. Is ook nog gemakkelijker qua inbouw want je hoeft onder meer de accu niet te verplaatsen en een uitlaat (pas) maken is eenvoudiger.

Kortom: bezint eer ge begint. Begin eerst eens met wat informatie te geven over je 99, het maakt namelijk nogal wat uit welk modeljaar het is (zowel qua mogelijkheden/haalbaarheid als werk, herbruikbare onderdelen, etcetera).

De B-motor is geleverd vanaf '72 en is overigens zeer betrouwbaar mits door iemand met kennis van zaken afgesteld. Dus als je zegt dat het je om de betrouwbaarheid te doen is: als de auto 'onbetrouwbaar' is ligt dat eerder aan achterstallig onderhoud en/of verkeerde personen 'aan de knoppen' (afstelling) dan dat de motor als ontwerp slecht is. Verwacht ook niet dat met een B202 (of ander blok) een 'onderhoudsvrije' auto gecreëerd wordt :lol:

Ofwel... leuk project maar zet eerst eens wat zaken op papier zou ik zeggen. Ik zou uitgaan van minimaal 1500 euro budget als je zelf erg handig bent, beschikt over het nodige gereedschap of dit kunt lenen. Want allerlei kleine dingetjes die er bij gaan komen long the way kosten uiteindelijk het meeste. Het goedkoopste is denk ik een 900i erbij kopen en daar zoveel mogelijk parts vanaf snoeien. Wat je niet nodig hebt kun je verkopen om de kosten te drukken.
ik verwacht dat een motorwissel zoiezo al niet de goedkoopste optie zou zijn. de reden dat ik liever geneigd ben om voor een b204 oid te gaan is omdat die motoren nu eenmaal goedkoper zijn (ik zou een 900ng of 9-3 kunnen kopen). Kwa inbouw zou dit inderdaad meer moeite zijn, daarom dat ik graag wat meer kennis zou vergaren of er al meer bekend was over deze motorwissel in de 99.

ik heb overigens een saab 99 uit 1979. waar een b-motor uit 1973 in zit (heb ik mij laten vertellen door de vorige eigenaar). en een 4-bak.
verder vind ik de betrouwbaarheid van het blok erg goed, echter de onbetrouwbaarheid zit het bij mij vooral bij mijn waterpomp. ik ben meerder malen bezig geweest om deze werkend te krijgen. nu is het zo dat deze slipt, dus dat de waaier niet meedraait met de as. al met al blijft dit dus een persistent probleem van verder erg goed blok.
tot nu toe ging de waterpomp uit de b-motor voor het eerst stuk op mijn weg terug van mijn vakantie uit zweden, waardoor ik op de autoambulance naar huis moest. hierna is de waterpomp nog 3 keer kapot gegaan in nog geen 5000 km.

verder ben ik liever geneigd om meer geld te besteden aan een swap naar een b204, aangezien ik dan bv een saab 900ng kan kopen op gas, waarbij ik de motor kan inbouwen, en tevens de lpg installatie. Ik hoef dan ook geen lpg installatie apart aan te schaffen, wat scheelt in de kosten. verder lijkt het me met het oog op de toekomst kwa onderdelenvoorziening makkelijker om een wat modernere motor te kiezen voor de motorwissel. verder heb ik nu een 4-bak. ik zou natuurlijk kunnen zoeken naar een 5-bak voor de saab etc. al met al zou dit ook in de kosten lopen. vandaar dat het me beter en goedkoper lijkt (op de lange termijn) om bv een b204 met 5 bak, en dan de lpg installatie in te bouwen in de saab.
ik wil de auto graag gebruiken om toch relatieve lange rijzen door europa mee te gaan maken, vandaar dat een betrouwbare auto erg geliefd is.

ik heb geen problemen om flink te moeten gaan slijpen in de auto. ik kan nieuwe motorsteunen lassen op de plek waar deze moeten zouden komen. dus dat zou allemaal niet zon probleem vormen.
ik vind verder de b-motor dus prima lopen, op de waterpomp na. ik vind het ook geen probleem dat de auto nog contactpunten heeft. deze vind ik erg betrouwbaar. ik heb er althans nooit problemen mee gehad bij mijn saab. ik heb de ontsteking eens goed gesteld, en zo nu en dan de rotorkap controleren op slijtage, en een juiste afstelling maken dat ik er nooit problemen mee heb. verder heb ik een spanningszoeker met zon ingebouwd lampje altijd bij in mn saab, mocht ik onderweg de ontsteking willen verzetten.

Tjøørd
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2019

Bericht door Tjøørd » vr 28 sep, 2018 19:52

Ik denk echt dat je er wel heel makkelijk over denkt. En flink slijpen en lassen gaat het inderdaad worden want zoals al gezegd liggen blok en bak er bij de 900NG/9-3 overdwars in, en bij de 99 in de lengte. Althans ik neem aan dat je die dan ook overdwars in de 99 gaat leggen anders wordt het nog een hele toer om de aandrijfassen van de B204-bak bij de wielen te krijgen 8)

Verder heb ik mijn twijfels of zo'n mega-hobbyproject je echt de betrouwbaarheid gaat opleveren die je zoekt. En in dat licht kan ik het al helemaal niet volgen dat je een gebruikte LPG-installatie overweegt.

Je moet het uiteindelijk zelf weten natuurlijk, maar ik zou echt gaan voor de B202-optie of gewoon een H-blok als het uiteindelijk alleen de waterpomp is waar je je aan stoort.
9-5 Vector Estate 2004
95 1971 (project)

Hiervoor: 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

theun
Donateur 2015 + 2018
Donateur 2015 + 2018
Contacteer:

Bericht door theun » vr 28 sep, 2018 21:17

Of gewoon de pomp afdoppen in het blok en een elektrische waterpomp aansluiten... :wink:
Saab 99GL 4-deurs 1984
Saab 900i 5-deurs 1993
Saab 9000 CSE 2.0 lpt 1996

Tjøørd

Bericht door Tjøørd » vr 28 sep, 2018 21:24

Mocht je het toch door willen zetten: hier nog iemand die ook een B204 in een 99 heeft geplaatst.

https://www.garaget.org/?car=289468&image=2754084

Afbeelding
9-5 Vector Estate 2004
95 1971 (project)

Hiervoor: 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018

Bericht door turbopilot » za 29 sep, 2018 10:04

Dat ziet er strak uit, lijkt wel af fabriek :wow:

Ps, als je betrouwbaar wilt, pak een 4 bak uit een turbo met primair 7, bouw een H blok opnieuw op met een doodgewone Gasdamp installatie, rij al jaren mee. Enigste gezeur in die mechanische benzinepompjes met slechte kwaliteit van tegenwoordig. Heb ik ook wat op gevonden, gewoon afdoppen en alleen op lpg :wink:

Overigens zomaar ff de lpg installatie overzetten als er geen lpg op je kenteken staat kan nog lastig zijn met keuren
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014

Bericht door reiernumans » za 29 sep, 2018 23:22

Wow, die heeft ook de hele ophanging aangepast, coilover? Of zou 'ie een McPherson ophanging zoals een 900ng/9-3og heeft gemonteerd hebben?

Afbeelding

Simpel en betrouwbaar: H-motor met carburateurtje. Een goede kost niet gek veel, goed nalopen en lagers en pakkingen vervangen en je kunt tonnen verder als je er goed voor zorgt. Hij wordt er alleen niet sneller van.

Haalbaar en sneller: 16-klepper uit een 900 Classic. Kost wat meer, maar is zóveel haalbaarder dan de volledige voorwielophanging aanpassen om een B204 en bak overdwars te kunnen monteren. Ik denk dat je de extra kosten voor een motor terugwint in zowel tijd als kosten voor extra randdelen die je nodig hebt om een B204 pas te krijgen.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » za 29 sep, 2018 23:29

Hoop dat je dit doorpakt want dat zou een heel vet project worden! :wow: Aan de andere kant denk ik, wat een pens werk om een kapotte waterpomp.

Voor een b204 dwars moet je denk ik de ‘tunnels’ en de bodem uit het motorcompartiment slijpen en dan net als bij een 9-3 zo’n subframe erin pas maken? Mijn ervaring is trouwens dat 99’s beter en strakker de bocht door gaan dan 9-3’s, ben benieuwd hoe dat het weggedrag gaat beïnvloeden.

Rij zelf nu al tijden dagelijks met een h-blok, 5 bak en lpg systeem met venturi voor de carb (in een 99 ook). Als je graag iets betrouwbaars wil kan ik dat echt aanraden :) .

Qua verkrijgbaarheid van onderdelen is een 16v motor wel makkelijker lijkt me. Zit zelf ook wel eens te fantaseren over een b202 of b212 zonder turbo in de 99. Geen benzine injectie erin, alleen lpg venturi voor de gasklep. Denk dat dat ook super betrouwbaar is.

Mocht je de b204 ombouw gaan doorzetten, super vet, ik ben benieuwd 8)
'92 Saab 900 T16 5-deurs (voor de weekenden)
'84 Saab 99 GL 4-deurs (voor de dagelijkse kilometers)
'00 Saab 9-3 S 2.0t 3-deurs (voor in de winter)
'02 Saab 9-3 2.0t 5-deurs
'02 Saab 9-3 SE 2.0t 5-deurs

Steve-O

Bericht door Steve-O » zo 30 sep, 2018 11:06

Het lijkt alsof de voorpoten van de 900ng of 9-3og erin gemonteerd zijn. De wegligging van de 99/90 is inderdaad al super. Ik weet niet of ik dat anders zou willen. Maar ondertussen ben ik ook nieuwsgierig hoe deze wielophanging op de 99/90 presteert.

App1
Geregistreerd lid

Bericht door App1 » zo 30 sep, 2018 13:06

gehele voortrein passend maken lijkt me het snelst, goedkoopst en gemakkelijkst.

pinguin
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door pinguin » wo 03 okt, 2018 23:55

heey ik had je forum bericht gelezen inderdaad. ik kon alleen niet vinden hoe je de aandrijfassen nu passend hebt gekregen. Hoe heb je die passend gekregen?

ik heb eerst de aandrijflijn van een 900 van +/- 1983 gebruikt, het blok dat ik in gebruik heb is uit 84 dus dat heeft geen problemen opgeleverd. Later heb ik alles omgebouwd naar nieuwe steek, dus handrem naar de achterwielen (andere achteras ook) de nieuwe (jongere) aandrijfassen pasten niet in de bakklossen (is dat een bestaand woord)? dus ik heb de oude aandrijfassen op de nieuwere lagerhuizen gemonteerd, daarna paste alles weer.

Het b204 project ziet er ook veelbelovend uit op de foto's, maar dan vraag ik me toch wel echt af hoe de aandrijflijn gerealiseerd kan worden, de 900ng heeft vast niet meer dezelfde spoorbreedte als de 99 en 900 classic ?!? misschien de 9000 ?

freakyenzo
Geregistreerd lid

Bericht door freakyenzo » do 04 okt, 2018 21:57

Tjøørd schreef:
vr 28 sep, 2018 19:52
Ik denk echt dat je er wel heel makkelijk over denkt. En flink slijpen en lassen gaat het inderdaad worden want zoals al gezegd liggen blok en bak er bij de 900NG/9-3 overdwars in, en bij de 99 in de lengte. Althans ik neem aan dat je die dan ook overdwars in de 99 gaat leggen anders wordt het nog een hele toer om de aandrijfassen van de B204-bak bij de wielen te krijgen 8)

Verder heb ik mijn twijfels of zo'n mega-hobbyproject je echt de betrouwbaarheid gaat opleveren die je zoekt. En in dat licht kan ik het al helemaal niet volgen dat je een gebruikte LPG-installatie overweegt.
inderdaad ik wil de motor en bak dan overdwars in de 99 leggen. dit is ook de meest voor de hand liggende oplossing. ik weet nog niet hoezeer de motor en bak in de motor ruimte gaat passen. als het echt té veel slijpen gaat zijn dan gaat het project niet door denk ik. maar dat ligt eraan hoeveel dat gaat zijn.
ik had nog wat opgezocht over een gasinstallatie. maar het schijnt dat je een wat oudere gasinstallatie (ouder dan 10 jaar geloof ik) niet zomaar in een auto kan inbouwen. vind dit een beetje raar, aangezien als ik nieuwe slangen zou gebruiken zou dit gewoon betrouwbaar moeten zijn lijkt me. of ben ik nu naief?
Tjøørd schreef:
vr 28 sep, 2018 21:24
Mocht je het toch door willen zetten: hier nog iemand die ook een B204 in een 99 heeft geplaatst.

https://www.garaget.org/?car=289468&image=2754084
interresant project. jammer dat er verder weinig over gedocumenteerd staat hoe ze wat en hoe gedaan hebben.
Foll schreef:
za 29 sep, 2018 23:29
Hoop dat je dit doorpakt want dat zou een heel vet project worden! :wow: Aan de andere kant denk ik, wat een pens werk om een kapotte waterpomp.

Voor een b204 dwars moet je denk ik de ‘tunnels’ en de bodem uit het motorcompartiment slijpen en dan net als bij een 9-3 zo’n subframe erin pas maken? Mijn ervaring is trouwens dat 99’s beter en strakker de bocht door gaan dan 9-3’s, ben benieuwd hoe dat het weggedrag gaat beïnvloeden.

Rij zelf nu al tijden dagelijks met een h-blok, 5 bak en lpg systeem met venturi voor de carb (in een 99 ook). Als je graag iets betrouwbaars wil kan ik dat echt aanraden :) .
Qua verkrijgbaarheid van onderdelen is een 16v motor wel makkelijker lijkt me. Zit zelf ook wel eens te fantaseren over een b202 of b212 zonder turbo in de 99. Geen benzine injectie erin, alleen lpg venturi voor de gasklep. Denk dat dat ook super betrouwbaar is.
ik ben nog opzoek naar de nodige info. een h-blok zou ook altijd nog een optie zijn. dat zal inderdaad veel makkelijker pas te maken zijn. ik weet nog niet of ik heel het subframe pas moet maken, of dat ik die van de 99 kan gebruiken. het zou fijn zijn als ik die van de 99 kon blijven gebruiken, maargoed ik kan geen info hierover vinden.

het zal pas na de winter zijn dat ik besluit wat ik ermee wil gaan doen. aangezien ik buiten moet sleutelen wordt het nu kortdag. ik verwacht dat het project zoiezo wel een tijdje in beslag zal nemen.
dus alle hulp is nog welkom.
oa was ik nog opzoek naar grofweg de maten van een b204 motor met versnellingsbak. weet iemand die? of fotos van een lege motorruimte vanwaar een b204 motor in heeft gezeten..

Plaats reactie