Motorwissel in de 99

1967-1984
Gebruikersavatar
freakyenzo
Geregistreerd lid
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 09 sep, 2015 15:04

Motorwissel in de 99

Bericht door freakyenzo » vr 21 sep, 2018 9:18

Beste medeforummers,

Ik zat met de gedachte te spelen om een motorwissel mét versnellingsbak uit te voeren met mijn saab 99 met b-motor. Aangezien ik deze zo niet betrouwbaar genoeg vind.
Ik had een paar vragen met betrekking tot het inbouwen van een andere motor met bak, waarbij ik wat hulp kan gebruiken.

Ik weet dat een h motor, b201 redelijk makkelijk past. Echter als ik dan toch aan het ombouwen ga dacht ik dat het met het oog op de toekomst makkelijk zou zijn een 16 klepper in te bouwen b204 uit een saab 900ng of saab 9-3. Dit ook omdat deze mtoren nog vaker tegen een schappelijk bedrag beschikbaar zijn.

Weet iemand of de motor swap al eens gedaan is? Dus een b204 motor, of vergeluikbaar uit een saab 900ng of 9-3 in een saab 99 plaatsen? En wat hierbij de aandachtspunten zijn? En of dit enigsinds makkelijk haalbaar is...

Verder zou dit een probleem geven met de rdw keuring? Aangezien deze motor nooit geleverd is in de 99.

Alvast bedankt, gr nick
Laatst gewijzigd door freakyenzo op vr 21 sep, 2018 10:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 5088
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: Motorwissel in de 99

Bericht door reiernumans » vr 21 sep, 2018 10:02

Als je over wil naar een turbomotor ben je beter af met een B202 uit een 900 Classic. De B2X4 staat niet meer onder een hoek en is niet gemaakt om bovenop de bak te zitten zoals in een 99 en 900 Classic. Er rijden genoeg 99's rond waar deze swap in is gedaan. Een B202 kun je, met de juiste randapparatuur, ook via Trionic aansturen (zoals een B2X4). Goed inlezen voor je begint, het is een best ingrijpende klus voor zover ik weet. Wèl een gaaf project!
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
freakyenzo
Geregistreerd lid
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 09 sep, 2015 15:04

Re: Motorwissel in de 99

Bericht door freakyenzo » vr 21 sep, 2018 10:23

Een b202 zou inderdaad ook een optie zijn. Echter eentje, zeker met een turbo zou best prijzig uitvallen denk ik.
Wat je verteld over de b204 etc en de hoek van de motor had ik nog een vraag, Ik wil de motor mét versnelingsbak dan overplaatsen in de saab 99. Zou dit dan wel mogelijk zijn? Zou die dan we passen in de 99?
Of wat zou er verder nog een belemmering vormen?

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 5088
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: Motorwissel in de 99

Bericht door reiernumans » vr 21 sep, 2018 10:26

In je 99 zijn de motor en bak in lengterichting geplaatst, in de 900NG, 9-3OG en 9000 (de auto's waar een B204 en B234 origineel in geleverd zijn) zijn motor en bak in de breedte geplaatst, zoals bij de meeste moderne voorwielaandrijvers het geval is. Gaat dus niet zo passen.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
freakyenzo
Geregistreerd lid
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 09 sep, 2015 15:04

Re: Motorwissel in de 99

Bericht door freakyenzo » vr 21 sep, 2018 10:40

Ah zo bedoel je. Dat klopt inderdaad. Maar zou dit een probleem vormen bij het inplaatsen?
Voor zover ik weet zouden de motorsteunen aangepast moeten worden. Verder nog de uitlaat.

Waar ik nog mee zit is hoe het dan zit met de aandrijving...
Zou ik de aandrijving van bv de 9-3 mee kunnen inbouwen in de 99? Of gaat dit niet of moeilijk?
Is de koppeling van die motoren ook nog hydrolisch?
En zijn er verder nog dingen waar ik geen rekening mee heb gehouden?

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 5088
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: Motorwissel in de 99

Bericht door reiernumans » vr 21 sep, 2018 10:44

Ik weet niet of de motor/bak combinatie in de breedte past in een 99. De 99 en 900 Classic hebben double wishbone ophanging voor die best wat ruimte in de breedte wegsnoept uit de motorruimte volgens mij. Nogmaals, er rijden al heel wat 99's rond met 16V motoren uit een 900 Classic, die swap is relatief makkelijk en uitgebreid beschreven. Goed inlezen dus. Ik denk dat je de extra startkosten aan motor/bak makkelijk terugverdient in uren die je uitspaart omdat je niet het wiel opnieuw uit hoeft te vinden.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
esalet
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5566
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23

Re: Motorwissel in de 99

Bericht door esalet » vr 21 sep, 2018 10:45

Mijn neef heeft dit net gedaan, een 8 kleppen H-blok uit 1987 in een 99 body uit 1974.
Hij kwam een hoop verschillen tegen, meer dan ik van te voren had gedacht.
Zo is het schutbord anders (en vooral als je een blok neemt dat twee poelies - bijv. stuurbekrachtiging - heeft aan de schutbordzijde zul je moeten meppen of lassen, je had het immers over een 16-klepper). Ook andere aggregaten zitten net anders en/of passen niet lekker bij het schutbord, ik weet niet meer uit mijn hoofd welke (dynamo? waterpomp?).
En ook niet onbelangrijk: de aandrijfassen worden lastig. Je moet de zgn. "korte" aandrijfassen hebben omdat je de 99 voortrein hebt. Maar ze moeten wel in de klossen passen van de late versnellingsbak die je er in gaat leggen. Als je tenminste de versnellingsbak óók overzet. Dit is even de korte versie, hier is op het forum al erg veel over geschreven (aandrijfassen kort/lang en vroeg/laat), ik zou eerst even flink met de zoekfunctie aan de gang gaan.

Kortom het kan maar het is geen plug and play.
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (312.000) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
Locatie: groningen
Contacteer:

Re: Motorwissel in de 99

Bericht door pinguin » ma 24 sep, 2018 1:32

De wissel naar b202 heb ik gedaan, en is best veel werk, naast veel aanpassingen in het motorruim moet b.v. ook de tank met pomp worden veranderd, de benzineleidingen (ook retour, en onder hoge druk) veel elektronica (ik heb de hele draadboom uit een 900 meegenomen) de jouwe is van 79 geloof ik ? dat scheelt wat gedoe met de koppeling en de (hoofd)remcilinder. De rdw ben ik nog niet geweest, dat stond nog wel op m'n verlanglijstje, maar de vorige keer dat ik daar was vonden ze het onzin omdat het aantal cilinders niet veranderd was. woon je toevallig in het noorden ?

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28489
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16

Re: Motorwissel in de 99

Bericht door Sapphire » ma 24 sep, 2018 2:37

freakyenzo schreef:
vr 21 sep, 2018 10:23
Een b202 zou inderdaad ook een optie zijn. Echter eentje, zeker met een turbo zou best prijzig uitvallen denk ik.
Als je denkt dat alleen zo'n motor al te prijzig is om aan te schaffen zou ik helemaal niet aan de conversie beginnen, want reken maar dat dat wel wat gaat kosten. Een 'dwars liggende' B204 (en zeker inclusief bak) past sowieso niet zonder flink hak-, zaag en breekwerk (is vast wel eens gedaan in Zweden hoor, maar kostprijs moet geen incentive zijn om hiervoor te kiezen want dat gaat tegenvallen).

De genoemde optie: een B202 uit een classic inclusief de bak overzetten is verreweg de makkelijkste, tevens beste optie. Je kunt ook een injectiemotor nemen als een turbomotor je te begrotelijk wordt. Is ook nog gemakkelijker qua inbouw want je hoeft onder meer de accu niet te verplaatsen en een uitlaat (pas) maken is eenvoudiger.

Kortom: bezint eer ge begint. Begin eerst eens met wat informatie te geven over je 99, het maakt namelijk nogal wat uit welk modeljaar het is (zowel qua mogelijkheden/haalbaarheid als werk, herbruikbare onderdelen, etcetera).

De B-motor is geleverd vanaf '72 en is overigens zeer betrouwbaar mits door iemand met kennis van zaken afgesteld. Dus als je zegt dat het je om de betrouwbaarheid te doen is: als de auto 'onbetrouwbaar' is ligt dat eerder aan achterstallig onderhoud en/of verkeerde personen 'aan de knoppen' (afstelling) dan dat de motor als ontwerp slecht is. Verwacht ook niet dat met een B202 (of ander blok) een 'onderhoudsvrije' auto gecreëerd wordt :lol:

Ofwel... leuk project maar zet eerst eens wat zaken op papier zou ik zeggen. Ik zou uitgaan van minimaal 1500 euro budget als je zelf erg handig bent, beschikt over het nodige gereedschap of dit kunt lenen. Want allerlei kleine dingetjes die er bij gaan komen long the way kosten uiteindelijk het meeste. Het goedkoopste is denk ik een 900i erbij kopen en daar zoveel mogelijk parts vanaf snoeien. Wat je niet nodig hebt kun je verkopen om de kosten te drukken.
9000, what else?

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 12469
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26

Re: Motorwissel in de 99

Bericht door turbopilot » ma 24 sep, 2018 7:20

@ esalet, 1974 of modeljaar 75 daar zit best wel een grootverschil.

Maar een goed lopende B motor is niet zo verkeerd, de meeste hebben geen electronische ontsteking, dat vindt ik het grootste minpunt.
En een defecte waterpomp is lastiger

Wil je het minste gezeur, 8 klepper H motor met electronische ontsteking,maar ja een goed H blok is er ook niet meer 123
En alles wat je daar vervangt kan ook bij een B blok.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 4904
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Locatie: East of the sun West of the moon

Re: Motorwissel in de 99

Bericht door Steve-O » ma 24 sep, 2018 8:40

Zou het ook een optie zijn om een aftermarket electronische ontsteking op het B-blok te bouwen? Dat doen legio oldtimer-bezitters die de contactpuntjes beu zijn. Voor de rally gebeurt dat overigens ook.

How to:
https://duckduckgo.com/?q=change+old+ig ... sLp10M71XM

Product site:
http://www.hot-spark.com/

Gebruikersavatar
esalet
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5566
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23

Re: Motorwissel in de 99

Bericht door esalet » ma 24 sep, 2018 11:59

turbopilot schreef:
ma 24 sep, 2018 7:20
@ esalet, 1974 of modeljaar 75 daar zit best wel een grootverschil.
Klopt ja, daar komt mijn neef nu óók achter!
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (312.000) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
S@@bman
Geregistreerd lid
Berichten: 13047
Lid geworden op: vr 01 jul, 2005 19:04
Locatie: Beringen (B)

Re: Motorwissel in de 99

Bericht door S@@bman » ma 24 sep, 2018 13:10

Steve-O schreef:
ma 24 sep, 2018 8:40
Zou het ook een optie zijn om een aftermarket electronische ontsteking op het B-blok te bouwen? Dat doen legio oldtimer-bezitters die de contactpuntjes beu zijn. Voor de rally gebeurt dat overigens ook.

How to:
https://duckduckgo.com/?q=change+old+ig ... sLp10M71XM

Product site:
http://www.hot-spark.com/
Dat lijkt mij ook de beste optie!
Ik vind B-blokken prachtig draaien en met electronische ontsteking is het grootste probleem uitgeschakeld, nl. de contactpuntjes die in sommige gevallen
heel vaak afstelling nodig hebben.
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982
Saab 9-3 Estate 2007

GJV 99 CC
Geregistreerd lid
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 11 mei, 2012 23:51

Re: Motorwissel in de 99

Bericht door GJV 99 CC » ma 24 sep, 2018 21:58

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je een B-motor niet betrouwbaar genoeg vindt.
Zelf heb ik met mijn '75 cc in 6 jaar tijd zo'n 40.000 km gereden en zelfs nog geen lekke waterpomp gehad.
Wel heb ik er een electronische ontsteking opgezet van een turbo B-motor.

In mijn geval is het gewoon een mooi lopende motor waar ik weinig problemen mee heb (gehad), en zelfs geen olieverbruik. (0.50L op 6000 km)
Dit is van mijn kant een vraag puur uit nieuwsgierigheid, er zullen natuurlijk ook mensen zijn met andere ervaringen.
En het verbruik van ongeveer 1:10 op benzine valt mij ook niet tegen.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 12469
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26

Re: Motorwissel in de 99

Bericht door turbopilot » ma 24 sep, 2018 22:51

Een B motor loopt ook mooi, eigenlijk nog trillingvrijer dan een H
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Plaats reactie