Zelfgemaakte sportuitlaat + auto te koop!?

1967-1984
Plaats reactie
Remios
Geregistreerd lid

Zelfgemaakte sportuitlaat + auto te koop!?

Bericht door Remios » ma 16 jul, 2018 21:09

Hallo Saab beunhazen!
Hieronder een projectje van mij van een paar weken geleden. Als je geen zin hebt om het hele verhaal te lezen scroll dan even naar de foto's en de info over de verkoop! :wink: :P

Ik wilde al een poosje een iets harder geluid uit mijn Saab 99 halen, dit omdat ik een Saab 99 special heb die van zichzelf redelijk sportief oogt.
Het geluid met een standaard uitlaat klonk op zich al goed, ik vond het alleen een beetje te zachtjes. Ik vind dat als je een sportieve oude oldtimer hebt daar best een mooi soundje bij mag horen! :lol:
Dus eerst een poosje opzoek gegaan naar een Simons sportuitlaat maar die zijn helaas nauwelijks meer te verkrijgen, en als je er al eentje kunt vinden betaal je uiteraard de hoofdprijs.

Maar zoals gewoonlijk kon ik niet wachten en ben gaan kijken hoe de auto klinkt als je een van de dempers weghaalt. Bij het loshalen bleek dat de eindbuis al bijna doorgeroest was in het bochtje over de achteras, en verder zaten de koppelstukken vastgeroest. Ook was er al eens iemand bezig geweest met de einddemper want hier was aan gelast, of beter gezegd geprutst want het zag er allemaal niet frisjes uit. Dus de haakse slijper uit de kast getoverd en bezig gegaan. Wel was het voorste stuk vanaf het spruitstuk tot en met de midden-demper ooit al eens vervangen, het zink glom er namelijk nog aan. Het geluid zonder einddemper is, zoals te verwachten, echter veel te hard en dus voor niemand aan te raden. Het idee om de middendemper te verwisselen voor een rechte buis is echter nog eens te overwegen.

Tijdens de zaterdagmiddagborrel bij het bedrijfje waar ik werk als vakantiewerker had ik het er zo eens met een goede collega van mij over (die overigens eerst 5 jaar automonteur is geweest, en nu werkt als lasser en werkvoorbereider). Hem een paar foto's laten zien, verteld wat er precies aan de hand was en toen kwamen we met het idee om zelf een uitlaat te maken. Dit mede omdat ik al in de weer was geweest met de slijper, sommige delen bijna doorgeroest waren en daardoor de stukken dus niet meer bruikbaar waren.

Een week later op een zaterdag de oude uitlaat meegenomen, na werktijd alles enigsinds weer in elkaar gezet, een mal van gemaakt op de werkbank zodat alle maten vast lagen en begonnen om alle hoeken op te meten met de gradenboog. Mijn collega had nog een universele sportdemper in de schuur gevonden, die ons wel geschikt leek(een demper die van 1 ingang naar 2 uitgangen verloopt). Vervolgens alles zo goed en zo kwaad als het ging opgemeten en geschetst. Daarna alle buizen gezaagd en gebogen. De bochtjes uitgezaagd en op de mal op de werkbank alles als een puzzel in elkaar gelast. Om de uitlaat te kunnen monteren moet hij echter wel uit twee stukken bestaan, anders zou je hem niet over de achteras krijgen. Hiervoor had ik speciale uitlaatklemmen besteld. Als ophangpunten heb ik twee hijsogen aan de demper gelast, die ik kan koppelen aan de originele ophangpunten met twee spanhaken.

Bij het monteren (niet echt eenvoudig zonder brug :? ) bleken de eindbuizen erg scheef onder de auto te zitten. Dus het eindstuk weer meegenomen en er een stuk tussenuit gezaagd. 4 losse buisjes met een flauwe hoek weer meegenomen en ter plekke onder de auto gelast net zolang tot het geheel op de goede plek zat. Daarna alles nog een keer gedemonteerd en gespoten met hittebestendige verf(Holts gun gum paint, aanrader!).

Uiteindelijk alles nog een keer gemonteerd en het resultaat mag er zijn! :lol:
Het geluid is eigenlijk precies hoe ik het wil hebben, niet te hard, niet te zacht en met een mooie roffel als je het gas loslaat. Ik ga binnenkort even een filmpje opnemen zodat jullie ook mee kunnen genieten. Hieronder alvast wat foto's:
Afbeelding
De mal op de werkbank.

Afbeelding
Eerste keer monteren.

Afbeelding
losse einddelen en eindbuizen van RVS omdat dat moest van de baas! :wow:

Afbeelding
Alles in elkaar gehecht en gedemonteerd.

Afbeelding
Afgelast.

Afbeelding
Gladgeslepen en ontvet, klaar om te spuiten.

Afbeelding
Afbeelding
Resultaat!

Binnenkort volgen mooiere foto's van het resultaat en een filmpje.

Om nu even te komen op het andere deel van de titel...
Ik zit er erg over te twijfelen om de auto weer door te verkopen. Dit komt omdat ik erg druk ben met school, stages etc. en ik hierdoor eigenlijk te weinig tijd heb om echt wat moois van deze pracht Saab te maken. Als ik kijk naar mijn broer, die een saab 900 turbo bezit, die hij helemaal heeft gereviseerd zie ik hoeveel tijd daarin gaat zitten. En die tijd (en moed) heb ik er helaas gewoon niet voor. De auto hoeft dus niet per se weg maar ik zou wel bereid zijn om hem door te verkopen als er een liefhebber is die wel wat ziet in de wagen. Het is in ieder geval een hele goede basis, weinig roest, koppeling nieuw, remmen gereviseerd, motorblokje nog soepel en de lak is nog bijna helemaal gaaf. En er zit nu een dikke uitlaat onder! :P
Mocht u het wel zien zitten, stuur me dan even een pb'tje met een bod, of voor meer foto's en info kan natuurlijk ook altijd. En langskomen mag natuurlijk ook altijd!
(op mijn andere topic "nieuwe saabrijder, nieuwe saab" staat eventueel nog meer info en foto's van de auto")

Excuus voor het lange verhaal, benieuwd naar wat jullie ervan vinden!
Goede vakantie allemaal!!! :O:
Niemand is nutteloos, desnoods ben je een slecht voorbeeld!

busy
Donateur 2014
Donateur 2014

Re: Zelfgemaakte sportuitlaat + auto te koop!?

Bericht door busy » ma 16 jul, 2018 22:29

Mooi verhaal! alleen net de laatste foto's zijn niet zichtbaar.
SAABHobbyClubAmersfoort
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig nieuw opgebouwd)
SAAB 9000 Lemans Blue 2.0. Lpt1997 LPG (verkocht aan forummer)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999 frost grey
VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)

Remios
Geregistreerd lid

Bericht door Remios » di 17 jul, 2018 17:42

Excuus hier nog een poging...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ROSIER
Donateur 2017
Donateur 2017

Bericht door ROSIER » vr 27 jul, 2018 12:30

Mooi gezicht die dubbele pijpen en benieuwd naar het geluid. Valt me wel op dat hij vrij laag hangt, opletten met drempeltjes maar...
SAAB 9-5 2000 Scarabee Groen 3.0 V6 Sedan
SAAB 9-3 2001 Zwart 2.0t 3-deurs Coupé
SAAB 900i 1988 Rodoniet Rood 5-deurs (in restauratie)
SAAB 99GL(s) 1980 Karmijnrood 2-deurs
SAAB 96 Super 1978 Rood (in restauratie)
SAAB 96 1975 Smaragdgrön (GN10H)

Remios
Geregistreerd lid

Bericht door Remios » di 07 aug, 2018 8:50

Excuus voor de late reactie ik was een poosje met vakantie :D
En door de foto lijkt het inderdaad dat de pijpen heel erg laag hangen, in het echt is dit niet zo.
De afstand van het laagste punt tot de grond is net iets groter dan de veerweg van de auto. :wink:
Ik heb de pijpen ook nog nooit de grond horen raken terwijl hier toch heel aardige drempels in de buurt zitten. :?

Ik heb tijdens de vakantie een actie cameraatje gekocht dus van de week maar even een mooi filmpje opnemen!

PS. Als u zich afvraagt wat de richtprijs van de auto is; rond de €4000,- wil ik wel praten. Lijkt me een aardige prijs voor de auto vergeleken met de auto's die nu te koop staan.

Plaats reactie