Zoals te lezen in de titel van dit bericht ben ik nieuw op dit forum! Ik heb begin maart mijn allereerste auto gekocht, een witte Saab 99 Special uit 1983!!
Misschien even leuk om te vertellen hoe de auto er aan toe is;
Ik was al een tijdje aan het kijken naar een Saab 99, dit omdat mijn vader in een Saab 96 V4 rondrijd en mijn broer in een Saab 900 T16 classic, zo kan ik het rijtje mooi compleet maken!

Dus ik kwam er een tegen op autoscout en ben meteen maar gaan kijken terwijl ik destijds nog geeneens een rijbewijs had.

De auto zit prachtig in de lak en heeft erg weinig roest, alleen de deurpanelen (onderkant deur) zijn helemaal doorgeroest, zoals wel vaker het geval bij de Saab 99 en 900.
Verder kwamen er wel allerlei kleine probleempjes aan het licht tijdens de proefrit. Zo schrik je je bijvoorbeeld kapot als het raam aan de bijrijderskant ineens naar beneden valt als je aan de raamslinger draait. Verder vallen de toerenteller en snelheidsmeter regelmatig uit of blijven hangen. De kachel blijft op maximale temperatuur staan (de middelste draaiknop Temp functioneert niet meer) dus rijden we met het raampje open!

Alles meegerekend en vergeleken met de prijs wat de verkoper er voor wilde hebben leek het toch een goede deal, dus toch besloten om hem mee naar huis te nemen.
De terugweg (90 kilometer) verliep voor 70 kilometer probleemloos, de auto bleef mooi op temperatuur en hij reed geweldig! Helaas sloeg het noodlot toe op de laatste paar kilometers, telkens als ik de koppeling op liet komen piepte het ergens onder de motorkap. Eerst zachtjes maar het werd steeds erger en op letterlijk de laatste paar rotondes hield de koppeling er mee op. Gelukkig ternauwernood thuis weten te komen, gepaard met genoeg geluid en rook vanonder de motorkap. Direct dezelfde avond samen met mijn broer het spul losgehaald en de oude koppeling met drukgroep en leidingen gedemonteerd. De dag erna, 's middags na school nieuwe onderdelen gekocht en direct dezelfde avond alles weer gemonteerd!
Na een poosje rondgereden te hebben leek het mij toch maar eens tijd om naar de remmen te kijken, het eerste stukje pedaal voelde toch een beetje te zacht.
Dit kan natuurlijk komen doordat het niveau in het remvloeistof tankje te laag is geweest door het vervangen van de koppeling. Dus afgelopen woensdagavond geprobeerd de remmen te ontluchten. De eerste twee gingen perfect en het pedaal voelde al een stuk beter aan. Toen we bij het derde wiel bezig waren kwam er echter niets anders dan lucht uit de leiding, en hoorden we een sissend geluid onder de motorkap. Na een beetje te gespeurd te hebben op dit forum kwam ik erachter dat we de grote beginnersfout hebben gemaakt door het pedaal helemaal tot de bodem in te trappen. Waardoor de rubbers in de hoofdremcilinder zijn beschadigd.

Dus heb ik meteen een nieuwe hoofdremcilinder gekocht en direct maar nieuwe motor/versnellingsbak(Eurol special 10W40) en remolie(DOT4) mee besteld.
Zodra dit binnen is hoop ik de remmen zo snel mogelijk weer te maken zodat ik weer kan gaan touren in het prachtige Twente!

Nu jullie weten hoe het er voor staat heb ik nog een paar vraagjes,
Ten eerste welke olie gebruiken jullie altijd? zowel in de motor als in de versnellingsbak.
Ten tweede, ik zou graag een sportuitlaat willen monteren, aangezien de Simons uitlaten niet meer te verkrijgen zijn en nogal prijzig zijn ben ik opzoek naar iets anders. Ik las op een heel oud bericht op dit forum dat iemand opperde om een 900 T16 classic einddemper (schuin doorlopend) te monteren in plaats van de standaard T-stuk einddemper. Dit zou zorgen voor een harder geluid. Weet iemand van jullie hier meer over of zijn er misschien nog andere mogelijkheden???? Als iemand toevallig nog een Simons uitlaat te koop heeft ben ik erg benieuwd naar de prijs!

Ook zou ik graag een dubbele carburateur willen monteren, als iemand een compleet setje heeft liggen (van een 900GLs bijvoorbeeld) ben ik wederom erg benieuwd naar de prijs!
Verder zit er een groot gat achterin het leer van het stuur (zie foto), heeft iemand een ideetje hoe ik dit zou kunnen repareren?
Ik ben erg benieuwd wat jullie van de wagen vinden!!!
Natuurlijk wil ik jullie de foto's niet achterhouden!
Kapot stuur: