Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

1967-1984
Remios
Geregistreerd lid

Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door Remios » vr 06 apr, 2018 19:22

Goedenavond Saabrijders!

Zoals te lezen in de titel van dit bericht ben ik nieuw op dit forum! Ik heb begin maart mijn allereerste auto gekocht, een witte Saab 99 Special uit 1983!!
Misschien even leuk om te vertellen hoe de auto er aan toe is;
Ik was al een tijdje aan het kijken naar een Saab 99, dit omdat mijn vader in een Saab 96 V4 rondrijd en mijn broer in een Saab 900 T16 classic, zo kan ik het rijtje mooi compleet maken! :D
Dus ik kwam er een tegen op autoscout en ben meteen maar gaan kijken terwijl ik destijds nog geeneens een rijbewijs had. :wow:
De auto zit prachtig in de lak en heeft erg weinig roest, alleen de deurpanelen (onderkant deur) zijn helemaal doorgeroest, zoals wel vaker het geval bij de Saab 99 en 900.
Verder kwamen er wel allerlei kleine probleempjes aan het licht tijdens de proefrit. Zo schrik je je bijvoorbeeld kapot als het raam aan de bijrijderskant ineens naar beneden valt als je aan de raamslinger draait. Verder vallen de toerenteller en snelheidsmeter regelmatig uit of blijven hangen. De kachel blijft op maximale temperatuur staan (de middelste draaiknop Temp functioneert niet meer) dus rijden we met het raampje open! :?

Alles meegerekend en vergeleken met de prijs wat de verkoper er voor wilde hebben leek het toch een goede deal, dus toch besloten om hem mee naar huis te nemen.

De terugweg (90 kilometer) verliep voor 70 kilometer probleemloos, de auto bleef mooi op temperatuur en hij reed geweldig! Helaas sloeg het noodlot toe op de laatste paar kilometers, telkens als ik de koppeling op liet komen piepte het ergens onder de motorkap. Eerst zachtjes maar het werd steeds erger en op letterlijk de laatste paar rotondes hield de koppeling er mee op. Gelukkig ternauwernood thuis weten te komen, gepaard met genoeg geluid en rook vanonder de motorkap. Direct dezelfde avond samen met mijn broer het spul losgehaald en de oude koppeling met drukgroep en leidingen gedemonteerd. De dag erna, 's middags na school nieuwe onderdelen gekocht en direct dezelfde avond alles weer gemonteerd!

Na een poosje rondgereden te hebben leek het mij toch maar eens tijd om naar de remmen te kijken, het eerste stukje pedaal voelde toch een beetje te zacht.
Dit kan natuurlijk komen doordat het niveau in het remvloeistof tankje te laag is geweest door het vervangen van de koppeling. Dus afgelopen woensdagavond geprobeerd de remmen te ontluchten. De eerste twee gingen perfect en het pedaal voelde al een stuk beter aan. Toen we bij het derde wiel bezig waren kwam er echter niets anders dan lucht uit de leiding, en hoorden we een sissend geluid onder de motorkap. Na een beetje te gespeurd te hebben op dit forum kwam ik erachter dat we de grote beginnersfout hebben gemaakt door het pedaal helemaal tot de bodem in te trappen. Waardoor de rubbers in de hoofdremcilinder zijn beschadigd. :?
Dus heb ik meteen een nieuwe hoofdremcilinder gekocht en direct maar nieuwe motor/versnellingsbak(Eurol special 10W40) en remolie(DOT4) mee besteld.
Zodra dit binnen is hoop ik de remmen zo snel mogelijk weer te maken zodat ik weer kan gaan touren in het prachtige Twente! :D

Nu jullie weten hoe het er voor staat heb ik nog een paar vraagjes,

Ten eerste welke olie gebruiken jullie altijd? zowel in de motor als in de versnellingsbak.
Ten tweede, ik zou graag een sportuitlaat willen monteren, aangezien de Simons uitlaten niet meer te verkrijgen zijn en nogal prijzig zijn ben ik opzoek naar iets anders. Ik las op een heel oud bericht op dit forum dat iemand opperde om een 900 T16 classic einddemper (schuin doorlopend) te monteren in plaats van de standaard T-stuk einddemper. Dit zou zorgen voor een harder geluid. Weet iemand van jullie hier meer over of zijn er misschien nog andere mogelijkheden???? Als iemand toevallig nog een Simons uitlaat te koop heeft ben ik erg benieuwd naar de prijs! :mrgreen:
Ook zou ik graag een dubbele carburateur willen monteren, als iemand een compleet setje heeft liggen (van een 900GLs bijvoorbeeld) ben ik wederom erg benieuwd naar de prijs!
Verder zit er een groot gat achterin het leer van het stuur (zie foto), heeft iemand een ideetje hoe ik dit zou kunnen repareren?

Ik ben erg benieuwd wat jullie van de wagen vinden!!!
Natuurlijk wil ik jullie de foto's niet achterhouden!
Kapot stuur:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Niemand is nutteloos, desnoods ben je een slecht voorbeeld!

gårdarket
Donateur 2014 + 2016 + 2018
Donateur 2014 + 2016 + 2018

Re: Nieuw forumlid, nieuwe Saab!

Bericht door gårdarket » vr 06 apr, 2018 21:21

Welkom hier! Mooi verhaal en bovendien een leuke auto, veel plezier ermee.
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al cool genoeg.

SAAB 99 gl, 1984 "walnoot"

redmervand
Donateur 2014 + 2015 + 2016 +2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 +2018

Bericht door redmervand » vr 06 apr, 2018 21:30

Welkom!
Altijd leuk een nieuwe 99 rijder er bij! En je pakt het ook nog direct (noodzakelijk) goed aan.

Ik heb eventueel nog wel een hele set voor een dubbele carburateur liggen. Bedoeling was die op mijn eigen 99 te bouwen, maar de set moet nog gereviseerd worden, en toen is het blijven liggen en vind ik het zo zelf wel best.
Stuur maar een pb als je meer info wilt!
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 9000 CSE my '94 in Scarabe Green

Orphy
Donateur 2016
Donateur 2016

Bericht door Orphy » vr 06 apr, 2018 23:50

Welkom, mooie wagen!
Saab 9-3 Aero Hazelnut coupe in parts
Saab 9-5 2.0t Hazelnut 2003 sold
Saab 9-3 Aero cabrio 2001 Sold
Saab 9-3 T coupe Hazelnut Sold
Saab 9-3 coupe 2.0 niks 1996 Sold
Yamaha V-max 1985 stolen!

"Round and round she goes, where it stops, nobody knows...."

Nick
Donateur 2017 + 2018
Donateur 2017 + 2018

Bericht door Nick » za 07 apr, 2018 7:16

Welkom. Super leuke auto man!

Remios
Geregistreerd lid

Bericht door Remios » za 07 apr, 2018 13:56

Allemaal bedankt voor de leuke en snelle reacties! Wordt gewaardeerd! :thumbup2:

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » za 07 apr, 2018 20:27

En leuke plaatjes ook! :bluethumb:
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
Saab 900 ng 2.0 i vijfdeurs Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin" onclick="window.open(this.href);return false;

bruises
Geregistreerd lid

Bericht door bruises » za 07 apr, 2018 20:49

Remios schreef:Ik ben erg benieuwd wat jullie van de wagen vinden!!!
Schitterende wagen, weet niet wat je er voor betaald heb, maar ik heb er ook zo een gehad (helaas total loss gereden door een alfa, terwijl ik stil stond voor het stoplicht) dus ik begrijp je keuze helemaal.

En voor het klussen, als ik je een beetje in kan schatten is dat ook een deel van de lol, toch....... :O:
BAAS neem een racecar neem een SAAB

99 (1982) [total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
9-5 estate (2005)
Sonnet II (1968)

Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » zo 08 apr, 2018 12:14

Welkom!
Leuke Saab, zeker als eerste auto :D

Tip van flip, zorg eerst dat hij technisch in orde is en het plaatwerk vrij van roest is voordat je gaat investeren in “onnodige upgrades” als dubbele carburateurs en een sportuitlaat.
Mijn eerste auto was ook een 99 (heb ik nog steeds trouwens) en heb altijd een beetje spijt gehad dat ik destijds mijn weinige studentencenten heb uitgegeven aan flauwekul (metersetjes, radio’s en een T8 motor...) ipv laswerk bijvoorbeeld
Zorg eerst dat de basis goed is en je hebt er jaaaaren plezier van.

Het stuur is overigens van kunstof en niet van leer (ookal lijkt het zo).
Heb er zelf een ervaring mee, maar er zal vast wel een vulmiddel voor te krijgen zijn.
Saab 99 GL-T8 '84

Remios
Geregistreerd lid

Bericht door Remios » ma 09 apr, 2018 9:21

bruises schreef:
Remios schreef:Ik ben erg benieuwd wat jullie van de wagen vinden!!!
Schitterende wagen, weet niet wat je er voor betaald heb, maar ik heb er ook zo een gehad (helaas total loss gereden door een alfa, terwijl ik stil stond voor het stoplicht) dus ik begrijp je keuze helemaal.

En voor het klussen, als ik je een beetje in kan schatten is dat ook een deel van de lol, toch....... :O:
Denk dat het voor die alfa ook niet best is afgelopen als ik naar de bumpers van de 99 kijk!? :shock:
En een beetje sleutelen aan auto's vind ik inderdaad wel mooi om te doen, gelukkig de nodige ervaring opgedaan aan de auto's van mijn broer en vader! (900 T16 en 96 V4, ook niet onbekend op dit forum)
Tool schreef:Welkom!
Leuke Saab, zeker als eerste auto :D

Tip van flip, zorg eerst dat hij technisch in orde is en het plaatwerk vrij van roest is voordat je gaat investeren in “onnodige upgrades” als dubbele carburateurs en een sportuitlaat.
Mijn eerste auto was ook een 99 (heb ik nog steeds trouwens) en heb altijd een beetje spijt gehad dat ik destijds mijn weinige studentencenten heb uitgegeven aan flauwekul (metersetjes, radio’s en een T8 motor...) ipv laswerk bijvoorbeeld
Zorg eerst dat de basis goed is en je hebt er jaaaaren plezier van.

Het stuur is overigens van kunstof en niet van leer (ookal lijkt het zo).
Heb er zelf een ervaring mee, maar er zal vast wel een vulmiddel voor te krijgen zijn.
Tja zo'n dubbele carburateur blijft toch net ietsje interessanter :oops: maar u heeft helemaal gelijk, gelukkig heeft de auto erg weinig roest (alleen onder de deuren en een paar kleine puntjes). Gelukkig kan ik hier zelf lassen, dus dat word inderdaad zo spoedig mogelijk aangepakt.
En wat betreft het stuur, bedankt voor de tip! ik ga even opzoek.

Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » ma 09 apr, 2018 9:26

Interessanter wel, maar de meeste slopen ze eraf omdat het ondingen en zuipers zijn :-P+
Maar als ik heel eerlijk heb ik ze zelf ook ooit gekocht en bij nader inzien toch weer verkocht..

En zeg maar jij hoor, ben ook nog geen 30 :wink:

Dat je zelf kan lassen is wel een enorme pré!
Heb zelf sinds vorig jaar pas die mogelijkheid en nu heb ik heeeel wat gaten dicht te bakken.
Saab 99 GL-T8 '84

Remios
Geregistreerd lid

Bericht door Remios » ma 09 apr, 2018 18:58

Tool schreef:Interessanter wel, maar de meeste slopen ze eraf omdat het ondingen en zuipers zijn :-P+
Maar als ik heel eerlijk heb ik ze zelf ook ooit gekocht en bij nader inzien toch weer verkocht..

En zeg maar jij hoor, ben ook nog geen 30 :wink:

Dat je zelf kan lassen is wel een enorme pré!
Heb zelf sinds vorig jaar pas die mogelijkheid en nu heb ik heeeel wat gaten dicht te bakken.
Haha tja als hij te veel benzine slurpt ga ik gewoon wat minder rijden, het is tenslotte een hobbyauto!
Het lijkt me leuk om eens te proberen, mocht het dan niks zijn kan ik altijd de enkele carburateur weer monteren. :wink:
Maar alsnog bedankt voor je advies hoor!! :-P

En dan nog een vraagje, was het vergeten te vertellen in het eerste bericht:
Als ik scherp stuur ,zoals bijvoorbeeld bij inparkeren, stuurt hij eerst normaal (redelijk zwaar zoals het hoort) maar bij het laatste stukje hoor ik een soort knak bij de wielen vandaan komen. Daarna voelt het stuur heel licht aan en reageert niet direct op een stuurbeweging. Hetzelfde geluid hoor ik als ik gestuurd over een drempel rij. Het is niet heel schokkend maar het lijkt me toch dat het niet helemaal zo hoort. Ik heb daarom pasgeleden de wielen er af gehaald en gevoeld of er speling zat op:
1. Stuurkogels (zagen er nog prima uit)
2. Fuseekogels (zagen er eveneens prima uit)
3. Verder heb ik het stuur vast gehouden en iemand anders aan de wielen gedraaid, waarop het stuur direct reageerde. (verder dus nergens speling te bekennen)

Het enige wat ik zo gauw nog kan bedenken is dat de wiellagers niet helemaal goed meer zijn.
Heeft iemand van jullie misschien ervaring met dit probleem? Of zou het wat anders zijn? Hoor graag jullie reacties!

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » ma 09 apr, 2018 20:27

Prachtige auto!
De tip van Tool zou ik echt serieus nemen als ik jou was 8).
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982
Saab 9-3 Estate 2007

Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » ma 09 apr, 2018 21:06

Probeer eens met je wielen ingestuurd tot net voor het moment van de “knak” een rondje te rijden.
Zowel linksom als rechtsom, hoor je dan een kloppend geluid, dat zijn dan de homokineten.

Overigens zat/zit er bij mij ook een knikpunt bij volledig uitsturen. Hierna krijg je erg veel “uitstuur in de bocht” ten gevolge van het “ackermann principe” om maar eens wat leuke termen te noemen om op te zoeken.
Indien je dit punt voorbij stuurt dan gaat je buitenste wiel slippen en je wielen hebben ook niet meer de neiging om terug naar de middenstand te komen. Vond dit zelf ook altijd even wennen aan de 99.
Saab 99 GL-T8 '84

reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014

Bericht door reiernumans » ma 09 apr, 2018 23:07

Dat knakje bij maximaal insturen en bijvoorbeeld een drempel op rijden hebben veel 99's en 900's en kan voor zover ik weet geen kwaad. Mijn vorige auto deed het ook, mijn huidige niet.

Beetje zo'n zelfde geluidje als de klunk die je met oude steek remmen kunt horen als je voor het eerst de rem intrapt als je achteruit rijdt (na eerst alleen maar vooruit gereden te hebben dus). 'hoort er een beetje bij' ;)
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Plaats reactie