Waterpomptrekker voor B20 motor Saab 99

1967-1984
Plaats reactie
edward95
Geregistreerd lid
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 29 aug, 2016 17:47
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Waterpomptrekker voor B20 motor Saab 99

Bericht door edward95 » wo 10 jan, 2018 0:58

De waterpomp van mijn Saab 99 heeft het begeven. Heeft er iemand een waterpomptrekker te leen of te huur? Mijn motor ligt al open. Na de vele informatie op het web heb ik besloten om doppen aan te brengen en een kleine Bosch pomp te installeren zoals ook in Mercedes , VW etc. is aangebracht tussen het blok en de verwarming om de circulatie te verbeteren. Een zware Davis Graig pomp van maximaal 80lt zou eigenlijk veel te zwaar moeten zijn.
Een revisie met kwalitatief hoogwaardige universele kogellager, universele dubbellip olieafdichting en een pomp-as-afdichting zijn moeilijk te verkrijgen in Nederland. Dit komt omdat de as 5/8 inch en de buitenmaat 1 3/8 inch moet zijn. Bovendien zijn de as en de onderkant van het pompwiel of schijf ruw wat de slijtage vergroot en vervolgens zorgt voor een lekkage.

Hoor graag via het forum maar bellen mag ook 0655870399
Edward95

edward95
Geregistreerd lid
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 29 aug, 2016 17:47
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Waterpomptrekker voor B20 motor Saab 99

Bericht door edward95 » ma 22 jan, 2018 2:48

De waterpomptrekker werkt super heel rustig iets heen en weer en opdraaien dan zie je ook de waterpomp as draaien en er langzaam uitkomen.
Vervolgens moet natuurlijk de pompwaaier, de water en olie keerringen en het lagertje eraf. Dat is een probleem want bij mij zat de waaier er op geperst voorzichtig een pijp over de as en de bovenkant op een blokhout en een tik geven. Toen had ik twee stukken as. Dus de as is afgeschreven. De waaier heb ik uitgeboord en tot mijn verbazing was die er zo krachtig opgeperst dat dat het asgat vervormd is.

Nieuwe as is lastig en duur. Uiteindelijk het oem nummer op de as gevonden en voor een redelijke prijs besteld in Zweden. Nu wachten op het pakje. Een revisie setje met lager keerringen en pakkingen zijn redelijk te koop in Nederland.

Bij het schoonmaken van de waterpomp bleek er veel stukjes roest en geklonterde olie tussen te zitten. Terug naar het pomp gat/huis en met zakdoekjes en ragers alles schoon gemaakt. Om te voorkomen dat de rommel in de motor valt heb ik het gat geblokkeerd met een stuk schone doek.

De oude pakking en kit van de waterpompdeksel gehaald met een scheermesje en wat terpetine. Dat moet ik ook nog doen met het spruitstuk.

edward95
Geregistreerd lid
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 29 aug, 2016 17:47
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Waterpomptrekker voor B20 motor Saab 99

Bericht door edward95 » do 01 feb, 2018 0:04

Het waterpomp verhaal heeft een vervolg gekregen. Na het demonteren van de waterpomp was het moment daar om het lager van de as te halen. Geheel volgens de verhalen op het internet een buis over de as en een blokhout neergelegd de kop van de as op het blok gezet en een klap op de buis om de waaier er af te tikken. Resultaat de as in twee stukken en de waaier uitgeboord. Een nieuwe as is een drama. Uiteindelijk een as gekocht voor 60 euro inclusief verzendkosten in Zweden, levertijd 4 dagen.

Toen een revisie setje, MCMasters levert niet in Europa dus hier lokaal gekeken en voor 80 euro een setje gekocht. Deze moest echter nog besteld worden dus ook verder gezocht. Uiteindelijk bleek de Triumph Stag de zelfde waterpomp types te hebben en voor 34 euro inclusief verzendkosten bij Rimmer Bros een setje gekocht. Levertijd 5 dagen. Dit past perfect. Nu het lager (type open en maatvoering R10) op de as plaatsen. Dit is niet makkelijk. De as 24 uur in de vriezer en het lager op 80graden in de oven. Het lager op de as geplaatst, maar dat lukte maar half. Vervolgens naar een machine bedrijf een pijpje op de binnen rand van het lager gezet en vervolgens onder de pers het lager met bijna 2ton doorgeschoven tot het wormdraad. Dit is nu de stand.

Nu de waterpompruimte in het blok super schoonmaken en met 1200 schuurpapier polijsten. Daarna de oliekanalen reinigen en kijken of er nog vuil zit in de koeling kanalen. Misschien ga ik ook nog de oliepomp uit elkaar halen om het opgehoopte vuil te verwijderen. Tot zover.

Plaats reactie